אחרי חודשיים שבהם המסעדות, בתי הקפה והברים ברחבי ארצות הברית היו סגורים, מדינות רבות מאפשרות לפתוח מחדש - אבל בתוכניות רב-שלביות. בטקסס, מסעדות יכולות לפתוח מחדש בקיבולת של 25 אחוזים; הסועדים באלסקה ובניו המפשיר חייבים להזמין מקומות מראש את המקום לארוחה; מדינות מסוימות, כמו מונטנה, נקטו אמצעי פתיחה מחודשת כמעט מלאים - משום שעקומת הנגיף השתטחה כמעט לחלוטין שם; ואילו במדינות אחרות, כמו אלבמה, המסעדות נפתחות מחדש אפילו כאשר ספירת מקרי ההדבקויות היומית ממשיכה לעלות.
4 צפייה בגלריה
מסעדה ב ניו יורק אחרי הקלות בהגבלות ה קורונה
מסעדה ב ניו יורק אחרי הקלות בהגבלות ה קורונה
מסעדה בניו יורק אחרי הקלות בהגבלות הקורונה
(צילום: MCT)
בסך הכל, ב-44 מדינות בארצות הברית אישרו למסעדות להיפתח מחדש באופן חלקי, ובכל מדינה הונהגו תקנות שונות לעסקים שבוחרים לפתוח מחדש, תוך שמירה על מרחק של שני מטרים בין שולחן לשולחן, ומעקב אחר ההנחיות למספר הסועדים המאכלסים בו זמנית את חלל המסעדה.
הברים אמורים להיפתח מחדש בשלב מאוחר יותר: במדינת ניו יורק, למשל, אסור לפתוח ברים, ואילו המסעדות עדיין לא מורשות לארח בתוך חלל המסעדה. רק מסעדות שיכולות לארח בשטח פתוח (בגינה או על המדרכה), רשאיות לפתוח את המקום לפעילות, וזאת כל עוד השולחנות במרחק של שני מטרים זה מזה.
"כרגע בית הקפה עובד במתכונת של משלוחים ולקחת הביתה בלבד", אומר דן קירש, ישראלי המחזיק בבית קפה ומסעדה "קירש בייקרי אנד קיטשן" באפר ווסט-סייד בניו יורק. "המאפיה והמסעדה עובדים רק בלי הישיבה בפנים), וברחבי העיר סועדים כבר יושבים בחוץ ומקבלים שירות מלא - אבל רק למי שיש אזור הושבה פתוח".
4 צפייה בגלריה
כיכר טיימס
כיכר טיימס
כיכר טיימס בתקופת הקורונה: איפה כל התיירים?
קירש, מתגורר עם משפחתו בתל אביב, אך חי על קו תל-אביב ניו-יורק. הוא פתח את המסעדה והמאפיה בשנת 2016, ובחודש מרץ נאלץ לסגור את המקום בעקבות הקורונה, שהתפשטה גם לניו יורק. לפני כשבועיים קירש פתח את המקום שוב: "קיבלנו סיוע כפי שקיבלו 90% מהעסקים הקטנים בארצות הברית, והפיצוי מדרבן אותך להעסיק מחדש את העובדים, והולך נטו למשכורות של העובדים. הלוואי וכל ממשלה תעמוד לצד העסקים כפי שעשתה ממשלת ארצות הברית, ולו רק כדי למזער את האבטלה".
4 צפייה בגלריה
קירש, ניו יורק
קירש, ניו יורק
מאפיית קירש, ניו יורק
(יח"צ)
עם ההודעה במדינת ניו יורק, שבה אפשר לחזור ולשרת לקוחות בישיבה בחללים פתוחים של המסעדה, גם רוב העובדים חזרו למסעדות: "השבוע מתקיים שלב ב' בתוכנית החזרה לשגרה, ומסעדות התחילו להחזיר עוד ועוד עובדים. גם אם אין לך היתר להושיב בחוץ, העירייה מגלה גמישות ומאפשרת את זה כמעט לכל מי שמבקש. הממשלה הולכת לטובת העסקים הקטנים ומאפשרת לעשות דברים שאי אפשר היה לעשות קודם לכן, כמו למשל לשתות אלכוהול בשולחן ברחוב או לעשות טייק-אווי של אלכוהול - אלה דברים שלא היו מותרים עד כה. בניו יורק חוקק לאחרונה חוק זמני שאוסר על בעלי נכסים לפנות שוכרים שלא שילמו בתקופת הקורונה, וגם אסר עליהם לתבוע את המשכירים בהמשך".
יש בעיר תחושה של חזרה לשגרה?
"מצד אחר, השבוע 40 מעלות צלזיוס בניו יורק, ועם כל החום והיעדר האוויר לא כל המסעדות שנפתחו מלאות. כרגע גם אין תיירים בניו יורק, ובמצב נורמלי העיר רגילה לקבל 10 מיליון תיירים בכל יום. אז כרגע גם תיירים לא מגיעים, וגם אנשים מחוץ לעיר לא נכנסים - אז המצב די עגום. מושל ניו יורק חילק את פתיחת המשק והחזרה לשגרה לשלושה שלבים, וכרגע אנו רק בשלב השני – של הגשה בחללים פתוחים. יכולים לעבור שבועות רבים ואולי אפילו חודשים, עד שהמסעדות בניו יורק יחזרו לשגרה מלאה".

ובינתיים בבריטניה

קצת יותר משלושה חודשים עברו מאז שהמסעדות, בתי הקפה, הפאבים והברים בבריטניה סגרו את דלתותיהם, וסוף סוף הודיע לפני ימים אחדים בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה, כי הם יורשו להיפתח שוב ב-4 ביולי. המגמה: להרפות ולשחרר את הסגר ולהקל במגבלות.
4 צפייה בגלריה
כיכר פיקדלי, לונדון
כיכר פיקדלי, לונדון
כיכר פיקדלי, לונדון
(צילום: AFP)
ההנחיות הספציפיות לגבי ריחוק חברתי במסעדות ובברים אמנם יגיעו בהמשך השבוע בסמוך למועד הפתיחה, אך במקביל איגוד המסעדות והאירוח בבריטניה בירך על ההודעה על פתיחת המקומות, ובכירים באיגוד אמרו כי "הבהירות סביב התאריך מועילה מאוד". לדבריהם, ויתור על תקנת ריחוק חברתי של שני מטרים והסתפקות ב'מטר פלוס' זו החלטה נהדרת, משום שתקנה כזאת הייתה מובילה לתפוסה של 30 אחוזים במרבית המסעדות והברים, ובזכות התקנה החדשה יוכלו להגיע במקומות רבים לתפוסה של 70 אחוזים.
עם זאת, האיגוד הזהיר כי גם תחום המסעדות והברים במצב רעוע: "אנו זקוקים לעזרה כלכלית מהממשלה, אחרת חלק מהעסקים האלה יסגרו סופית עוד לפני שיהיו רשאים להפתח מחדש", אמרה מנכ"לית האיגוד, קייט ניקולס. "סגירת המשק בחודשים האחרונים הובילה למצב שבו שחלק מהעסקים לא יוכלו להיפתח מיד, ולאחרים ייקח שנים להחזיר את עצמם למצב הכלכלי שהיו בו טרם הקורונה".