בעוד אצלנו המסעדות, הברים ובתי הקפה נאבקים על קיומם, בבריטניה הגתה הממשלה תוכנית כלכלית חדשה לחזרה לשגרה, שתעודד את האזרחים לצאת למסעדות: הסועדים בבריטניה יקבלו עד 50 אחוזים הנחה על ארוחות במסעדות במהלך חודש אוגוסט. התכנית, המכונה "לאכול בחוץ כדי לעזור" אמורה להעניק דחיפה לתעשיית האירוח בבריטניה, הנאבקת לשרוד, עתה כשההתאוששות הלאומית החלה, והמקומות נפתחים לאחר הסגר הארוך.
3 צפייה בגלריה
    לונדון: הממשלה מעודדת את היציאה למסעדות
    לונדון: הממשלה מעודדת את היציאה למסעדות
לונדון: הממשלה מעודדת את היציאה למסעדות
(צילום: shutterstock)
איך עובדת התוכנית החדשה? כל סועד בממלכה יזכה לעד 50 אחוזי הנחה במסעדה, כשהמבצע תקף רק בימים שני, שלישי ורביעי (31-3 באוגוסט), בכל חלקי בריטניה שכבר יצאו מהסגר. ההנחה המקסימלית היא עד 10 ליש"ט לסועד (44 שקלים).
אבל רגע, מי יספוג את ההנחה? אז כאן החלק הגאוני - במקום שהממשלה תיתן מענקים למסעדות, היא פשוט מעודדת את האזרחים לצאת למסעדות - המנות מופיעות בתפריט במחירן המלא, המסעדה מקזזת את סכום ההנחה מהחשבון, ותובעת אותו אחר כך בחזרה מהממשלה.
ומה שטוב אצל הבריטים – אין אותיות קטנות - כלומר, גם ילדים משתתפים במבצע, אפשר להזמין כל סוג של אוכל או שתייה (מלבד אלכוהול), ואפשר לאכול בכמה מסעדות באותו יום. נכון לעכשיו למעלה מ-53,000 מסעדות, ברים ובתי קפה הצטרפו למבצע הממשלתי הזה, כולל רשתות גדולות כמו מקדונלד'ס, בורגר קינג, סאטרבאקס, KFC ועוד.
3 צפייה בגלריה
התמונה של פאב בלונדון
התמונה של פאב בלונדון
פאב בלונדון: בקרוב סימון קלורי גם על אלכוהול
(צילום: Shutterstock)

ומה עם הקלוריות?

תעשיית המסעדנות בבריטניה היא המעסיקה השלישית בגודלה, עם למעלה מ-3.2 מיליון עובדים. בשנת 2018 תעשיית המזון בבריטניה גלגלה כ-180 מיליארד ליש"ט, אבל בסקר שנערך לפני כשבוע בבריטניה על ידי איגוד האירוח הבריטי, 67 אחוזים מהנשאלים במדינה חושבים כי יעברו עוד חודשים רבים עד שיראו את עצמם חוזרים לשבת במסעדה או בבית קפה.
אולם תוכנית ההנחות במסעדות, שהושקה היום בבריטניה, מתמודדת עם ביקורת נוקבת מצד גופים היוצאים כנגד השמנת יתר בממלכה.
תקנה חדשה, שיצאה גם היא היום, מחייבת לציין את מספר הקלוריות בכל מנה בתפריטים של מסעדות, בתי קפה ורשתות טייק אווי, כך קבעה ממשלת בריטניה. ראשי איגוד האירוח בבריטניה טוענים מנגד כי ההחלטה הזאת לא יכולה הייתה להגיע בזמן גרוע יותר.
3 צפייה בגלריה
ארוחה במלון קורינתיה
ארוחה במלון קורינתיה
ארוחה במלון קורינתיה: ומה עם הקלוריות?
(צילום: Studio Sarah Lou/flickr)
הממשלה בבריטניה הודיעה שלקראת סוף השנה אפשר יהיה להרחיב את הסימון הקלורי גם לברים ולמשקאות אלכוהוליים, כחלק מתוכנית נרחבת במאבק בהשמנת יתר, שנועדה להפחית את הסיכונים הבריאותיים לחלות בקורונה ולהקל על העומס בקופות החולים.
תוכנית רישום הקלוריות נולדה בעקבות מחקרים שערכה ממשלת בריטניה שהראו כי אנשים צורכים כ-200 קלוריות עודפות ביום - כשהם אוכלים בחוץ. עם זאת, איגוד האירוח הזהיר, שתקנה זו עלולה לעלות לעסקים עד 40,000 ליש"ט לשנה, כיוון שיכול להיות שאנשים לא יזמינו יותר את המנות שאהבו להזמין עד כה.
צעדים נוספים שהוכרזו היום על ידי ממשלת בריטניה כוללים גם איסור על פרסום (בטלוויזיה ובמודעות מקוונות) למאכלים עתירי שומן, סוכר ומלח לפני השעה 21:00; הגבלות על סיילים ברשתות השיווק; ושינוי מיקומם של פריטים בסמוך לקופות ברשתות.
השמנת יתר היא אחד המשברים הבריאותיים הגדולים איתם מתמודדת ממשלת בריטניה: כמעט שני שלישים מהמבוגרים בממלכה סובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, נושא שעלה מחדש לדיון עם התפרצות הקורונה.