רונן חיון ז''ל גדל והתחנך בהוד השרון. הוא היה ילד עם תחביבים רבים ומגוונים, אך אהבתו הגדולה הייתה המוזיקה. רונן החל לנגן על פסנתר בגיל חמש, ובהמשך עבר לנגינה על אורגן. בגיל 14 הוא קיבל מהוריו כמתנת יום הולדת סינתיסייזר. על הכלי הזה הוא עיבד והלחין לחנים מקוריים שלו.
4 צפייה בגלריה
רונן חיון ז"ל ארז קומרובסקי קובה
רונן חיון ז"ל ארז קומרובסקי קובה
אילנה חיון וארז קומרובסקי
(צילום: גוני קרן)
באוגוסט 1996 רונן התגייס לצה"ל ושובץ לחיל השריון. הוא התאהב בטנק ובעוצמה שבו, ושובץ לחטיבה 7 בגדוד 77 כנהג בטנק מרכבה. מתוך רצונו להבין ולדעת למד רונן את שאר התפקידים בטנק. חבריו לפלוגה מספרים כי רונן היה חבר אמיתי, הרבה לעזור לסובבים אותו, עודד את חיילי הפלוגה הצעירים, יעץ להם ותרם להם רבות מניסיונו.
רונן נפל בקרב בלבנון ביום י"ז בתשרי תשנ"ח (18.10.1997). באותו יום שהה רונן עם צוותו במארב. בשעות אחר הצהריים זיהה הכוח מחבלים באזור הכסרא. הטנק שרונן נהג בו עלה לעמדת ירי וירה סדרת פגזים. במהלך חילופי האש, בשעה 17:06, ספג הטנק פגיעת טיל בחזית. רונן נפגע בחזה ונהרג במקום. בן 19 היה בנופלו. רונן הותיר אחריו הורים ושלושה אחים: אייל, אופיר ועוז - האח הקטן שנולד ארבעה חודשים אחרי שרונן נהרג, ושאותו לא זכה להכיר.
4 צפייה בגלריה
רונן חיון ז"ל ארז קומרובסקי קובה
רונן חיון ז"ל ארז קומרובסקי קובה
רונן חיון ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
אבל בין שלל הדברים שרונן אהב, היה גם דבר אחד מיוחד - קובה סלק. משפחתו של רונן שותפה לפרויקט "מתכון עם זיכרון" - פרויקט הנצחה לזכר חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה דרך בישול מתכונים אהובים והסיפור שמאחוריהם. הפרויקט נולד ביוזמת עדן קוהלי, ששירתה לפני כחמש שנים כשליחה של הסוכנות היהודית במינסוטה שבארה"ב, וחיפשה דרך ייחודית לחבר את הקהילה היהודית ליום הזיכרון בישראל - דרך מתכונים שהיו אהובים על חיילים שנפלו במערכות ישראל ועל נפגעי פעולות איבה.
במסגרת הפרויקט מתקיימים מפגשי בישול שבהם מבשלים מנה אהובה של חלל צה"ל או נפגע פעולות איבה, שלא שב לביתו לאכול אותה.
השף ארז קומרובסקי אירח בביתו במתת את אילנה חיון, אימו של רונן ז"ל, ויחד הם הכינו קובה סלק - המנה שבנה כל כך אהב. המפגש בין השף לאם השכולה נולד ביוזמה משותפת של רשת בוגרי השליחות של הסוכנות היהודית, המשלבת שליחים חוזרים בפרויקטים קהילתיים בישראל, ושל פרויקט "מתכון עם זיכרון".
4 צפייה בגלריה
קובה סלק
קובה סלק
קובה סלק
(צילום: גוני קרן)
"הפרויקט מאפשר הנצחה חוצת גבולות שנוגעת בלבבות רבים ברחבי העולם מתוך המקום הכי אישי - הבטן", אומרת עדן קוהלי. "הריחות והטעמים מאפשרים לכל משתתף להרגיש שייך לסיפור של החלל שלזכרו הוא מבשל, ויהדות התפוצות מוצאת בדרך ההנצחה הזו חיבור עמוק ונכון ליום הזיכרון הישראלי".
קומרובסקי בחר לבשל יחד עם אילנה את הקובה של רונן, ויחד הם הנציחו את זכרו בבישול ובשיחה משותפת על מתכונים, הנצחה וזיכרון. קומרובסקי שירת באותה החטיבה שאליה השתייך שנים לאחר מכן רונן חיון ז"ל, ובאותו תפקיד צבאי. קומרובסקי ואילנה חיון נותנים כאן את המתכון לקובות של רונן, שאותן תוכלו למלא במילוי בשרי או צמחוני, לפי העדפתכם.
4 צפייה בגלריה
רונן חיון ז"ל ארז קומרובסקי קובה
רונן חיון ז"ל ארז קומרובסקי קובה
אילנה וארז מכינים לרונן את הקובה שאהב
(צילום: גוני קרן)

קובה סלק לזכרו של רונן חיון ז''ל

המצרכים:
לקובות (הבצק-מעטפת) -
1/2 1 כוסות סולת
500-750 מ"ל מים (להרגיש לפי הצורך, לפעמים יש להוסיף עוד מים. המרקם צריך להיות כמו בצק רך)
2 כפות שמן
1/2 כפית מלח
1 כפית אבקת אפייה
למילוי בשר -
1/2 ק״ג בשר טחון
1 בצל גדול
חופן פטרוזיליה, קצוצה
מלח ופלפל
למילוי טבעוני -
1 בצל חתוך לקוביות
1 גזר בינוני מגורד
1/4 כוס אגוזי מלך, קצוצים
2 כפות גרעיני חמנייה
1 כף רוטב סויה
1 כפית כורכום
4-5 שיני שום
רוטב -
1 בצל קצוץ
2-3 כפות שמן זית
2-3 סלק מגורד
2 כוסות מים רותחים
מלח ופלפל
1 לימון סחוט
2 כפיות סוכר (לקבלת טעם חמוץ-מתוק)
אופן ההכנה:
  1. אופן הכנת בצק הקובה - ללוש הכול יחד עד לקבלת בצק רך. להמתין קצת ושוב לבדוק אם הבצק רך (אם הבצק קשה, להוסיף עוד מים וללוש היטב).
  2. מכינים את המילוי הבשרי - לטגן הבצל, להוסיף את הבשר והתבלינים, לבשל תוך כדי הפרדת הבשר, שלא ייהפך לגוש. לקרר.
  3. מכינים את המילוי הטבעוני - לטגן את הבצל עד להזהבה, להוסיף את יתר המרכיבים תוך כדי ערבוב ולקרר מעט.
  4. מכינים את הרוטב - לטגן את הבצל עד להזהבה. להוסיף את הסלק המגורד ומים רותחים, לתבל במלח ופלפל.
  5. מכינים את הקובות - לוקחים מתערובת הסולת כמות בגודל של כדור פלאפל כדי ליצור גומה, מעין קערית, ביד. חשוב להרטיב את הידיים - כך יותר קל לעבוד. למלא בכפית מהמילוי הבשרי או הטבעוני, לסגור ולגלגל לכדור. להניח על צלחת שטוחה עד להכנת כל הקובות.
  6. להכניס את הקובות בזהירות לסיר עם הרוטב, להנמיך להבה, לנענע בעדינות את הסיר כך שכל הקובות יכוסו ברוטב. שימו לב - היזהרו משימוש בכף כדי לא לפרק את הקובות.