גניבת קניין רוחני או חוסר הבנה של גוגל? ימים ספורים לפני החג, הבשלנים מתכוננים במרץ לארוחת ראש השנה והרשת עמוסה במאות אלפי מתכונים. בעידן שבו בלוגים של אוכל הפכו כל כך פופולרים, כמעט ואין מארחים שלא הקליקו בימים האחרונים על מתכון כלשהו ברחבי הרשת - אם בחיפוש של מתכון ספציפי בגוגל או אם בשוטטות באחד מאתרי האוכל השונים, בקבוצות פייסבוק ייעודיות או באינסטגרם של בשלנים ושפים.
את הבלוגוספירה של עולם הקולינריה בארץ מובילים מספר בלוגרים, שעבורם התפעול והתחזוק של בלוג האוכל שלהם הוא כל פרנסתם ועיקר עולמם. הבלוגרים האלה מייצרים תוכן מקורי, המלווה בתמונות שהם בעצמם מצלמים, ולרוב גם משקיעים במלאכה הרבה זמן וכסף. ככל שהתוכן שלהם טוב, מושקע ואיכותי - כך גוברת הפופולריות של הבלוג שלהם ובהתאמה גם מספר העוקבים ברשתות.
ובעולם הזה, ככל שיש לך יותר עוקבים ברשתות - כך הסכום שתקבל מחברות מסחריות על פרסום המותג שלהן, יהיה גבוה יותר.
אבל מסתבר שיש גם קיצורי דרך: בחודשים האחרונים מתריעים מספר בלוגרים מובילים על תופעה מדאיגה - לטענתם, מירב פרנקל, המנהלת של קבוצת הפייסבוק "מה אוכלים היום?", קבוצה עם למעלה מ-55,000 עוקבים, מעתיקה מהם באופן שיטתי מתכונים וטקסטים ללא רשותם וידיעתם, ואף משתמשת גם בתמונות שלהם כמו היו שלה.
הבלוגרים, שראו את המתכונים ואת התמונות שלהם מככבים בבלוג של פרנקל, פנו אליה בבקשה להסיר את התוכן ולהפסיק לעשות שימוש בו, והיא בתגובה, חסמה אותם, כך לטענתם.
3 צפייה בגלריה
מה אוכלים היום, מירב פרנקל
מה אוכלים היום, מירב פרנקל
מצא את ההבדלים: מימין הפוסט המקורי של רחלי קרוט "קרוטית", ומשמאל הפוסט המועתק
(צילום מסך מתוך הפייסבוק)
הבלוגר רון יוחננוב, מלך מתכוני הקונץ-פטנט, מספר: "פרנקל פתחה קבוצה בפייסבוק ומשתמשת שם בתמונות שלי. אני מייצר תוכן מקורי ופתאום אני רואה שמישהו אחר משתמש בצילומים שלי ובטקסטים שלי. זה גניבת הקניין הרוחני שלי. כשפניתי אליה בבקשה להפסיק היא חסמה אותי.
"היא כמעט הגיעה ל-60,000 עוקבים בקבוצת הפייסבוק שלה וזה מדהים כי רוב המתכונים שהיא מעלה לשם הם לא שלה בכלל. אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. חייבים להבין שאלה הם תכנים מקוריים שאנחנו, הבלוגרים, מייצרים ועובדים עליהם ומשקיעים בהם, והיא פשוט לוקחת אותם, מנכסת אותם אליה ומעלה אותם אצלה. אני משקיע שעות על גבי שעות מהזמן שלי על פיתוח מתכונים, על קניות של מצרכים, על כלים, על סטיילינג ועל הצילום שלהם שזו בכלל עבודה קשה מאוד לגרום להם להיות מגרים, ובסוף באה מישהי וגונבת את המילים שלי, את הטקסטים שלי ואת התמונות שלי ושמה באינסטגרם שלה".
ניסית לפנות אליה? "בהחלט, אבל נראה לי שהיא לא הבינה מה אני רוצה ממנה ופשוט חסמה אותי. אני מתכנן להגיש תביעה על סך 30,000 שקל, ושתבוא לבית משפט ותגמגם שם. אני עובד קשה מאוד בשביל לייצר את התוכן שלי. בשבועות האחרונים היא התחילה לתת לי קרדיט כשהיא משתמשת במתכונים שלי אבל קרדיט לא עוזר לי".
למה בעצם? "כי אנחנו הבלוגרים מתפרנסים מכניסות. כשהיא לוקחת את המתכון של ואת התמונה שלי ונותנת לי קרדיט היא לא מפרגנת לי בזה אלא עושה לי נזק. מי צריך את הקרדיט הזה. המתכונים האלה הם שלי, זאת הקריירה שלי. לשירים יש זכויות יוצרים וכאן זה בדיוק אותו דבר רק עם מתכונים. כשמשתמשים בשיר של אייל גולן הוא מקבל כסף עבור זה, וכאן מסתבר שאף אחד לא טרח לחנך את האוכלוסיה שיש דבר כזה שנקרא זכויות יוצרים גם לדברים אחרים. כשמישהו מעלה לרשת צילום מסך של מתכון שלי זה לא עוזר לי ולא מפרן לי אלא פוגע לי בפרנסה".

הכל בגלל גוגל

בשביל להבין עד הסוף מה כל כך מציק לבלוגרים שהתוכן שלהם מופץ בחשבונות אחרים ללא אישורם ברחבי הרשת, צריך להבין איך גוגל עובד. הבלוגרית רחלי קרוט, בעלת הבלוג "קרוטית", שגם המתכונים שלה מככבים בקבוצה של פרנקל, מסבירה: "גוגל סורק כל טקסט שעולה לרשת. כשגולש מחפש משהו בגוגל, גוגל שולח אותו לאן שהוא ביקש להגיע לפי מה שהוא כבר סרק. כך יוצא שאם מישהו לוקח את הטקסטים שלי אז גוגל יכול להוביל אליו גולשים שמחפשים משהו שאני יצרתי ופרסמתי.
"כשפרנקל לוקחת מתכונים של בלוגרים קטנים היא יכולה ממש להזיק להם כי גוגל סורק את הטקסט ומוביל את הטראפיק של הגולשים אליה במקום למקור. התוכן שאני מייצרת יושב אצלי בבלוג, ומי שרוצה לקחת חלקים ממנו יכול לשים לינק לבלוג שלי ולהוביל את הטראפיק לשם. חוץ מזה יש זכויות יוצרים על תמונות. תמונות זה תוכן שעולה לי כסף לייצר אותו, אי אפשר פשוט לקחת את זה".
איך הגבת כשהבנת שיש בלוגרית שמשתמשת במתכונים שלך? "גניבות כאלה בדרך כלל לא מטרידות אותי. העליתי פעם עוגת כדור שוקולד שהייתה גימיק וכולם העלו אותה ואני לא אמרתי כלום. אבל במקרה הזה לא רק שפרנקל מעתיקה אחד לאחד את המתכונים, אלא גם לוקחת את הטקסטים שלי ואת התמונות, זה תוכן שעולה לי אלפי שקלים לייצר אותו. בהתחלה רציתי להאמין שהיא עושה את זה מתמימות כי היא לא ממש מבינה איך העולם הזה עובד, אז פניתי אליה בבקשה שתפסיק עם זה והיא בכל זאת המשיכה.
"בינתיים הקבוצה שלה הולכת וגדלה מיום ליום ואני רואה שם עוד ועוד בלוגרים שהיא לוקחת להם את התוכן. יש חמישה שהיא אוהבת במיוחד ובהם גם רון יוחננוב, נטלי לוין ואפרת ליכטנשטט. היא דופקת אותי בגוגל, פניתי אליה שוב וביקשתי ממנה להוריד מיד את החומרים שלי ובתגובה היא חסמה אותי בפייסבוק".
איך התחושה? "ההרגשה היא כמו שפולשים לך הביתה וגונבים לך זהות. אלה לא המילים שלה, אלה המילים שלי, והיא פשוט לוקחת את האישיות שלי, לא רק את התוכן. היא עושה קריירה על הזהות שלנו. יש הבדל בין לעשות את זה בתמימות ובין לקחת זהות של אנשים ולהשתמש בה. לקחת תוכן ותמונות מכתבה של מישהו אחר ולעשות כאילו זה שלך? אין דבר כזה. אני מסתכלת עליה בפיד והיא נראית בחורה נורמטיבית. בחיים לא תבעתי אף אחד על גניבת תוכן, וזו פעם ראשונה שאני רוצה לעשות את זה".

לא באה לריב

אבל נראה שמצדה של פרנקל כל הסאגה הזאת הרבה יותר פשוטה ממה שנדמה במבט ראשון: "יש עשרות קבוצת וואטסאפ שמעלים אליהן מתכונים, לפעמים זה עם קרדיט ולפעמים בלי קרדיט", מסרה בתגובה מירב פרנקל, "ברוב המקרים אין לנו מושג מי מעלה את המתכונים, ואנחנו לוקחים מתכונים משם. גם הרבה מתכונים שלי מסתובבים חופשי באתרים אחרים. אם מפריע להם שאני מעלה מתכונים שלהם אז בכיף, שישלחו לי שם ואני אפרסם של מי זה".
3 צפייה בגלריה
מה אוכלים היום, מירב פרנקל
מה אוכלים היום, מירב פרנקל
מה אוכלים היום, מירב פרנקל
(צילום מסך מתוך הפייסבוק)
אבל הקרדיט כאן זה לא כל העניין, הבלוגרים טוענים שזה דופק להם את הטראפיק מגוגל. "אין לי מושג, זה לא משהו שאני יודעת. אני לא מתפרנסת מהקבוצה הזאת אלא רק נהנית ממנה, זה לא העיסוק שלי ואני עושה את זה על הדרך, בכלל יש לי עסק של חנויות בגדים ואופנה. אני לוקחת את המתכונים מקבוצות הוואטסאפ אז שיבואו בטעות לקבוצות שמעלות את זה.
"יש אלפים של נשים שמעלות לקבוצות האלה את המתכונים שלהן. מה שאת אומרת על גוגל לא ניסיתי, אני לא יודעת אין לי מושג בזה. יש לי גם הרבה מתכונים מקוריים משלי, אף אחד מאיתנו לא המציא שום דבר, מתכונים זה משהו שרץ ברשת. אני לא מבינה מה הנושא כאן. אתה מפרסם מתכונים והם עוברים ברשת, קשה לי להבין. כל מתכון שהוא של מישהו אכניס באהבה גם קרדיט וגם לינק".
3 צפייה בגלריה
מה אוכלים היום, מירב פרנקל
מה אוכלים היום, מירב פרנקל
הפוסט של "קרוטית" שאותו לקחה פרנקל מתוך קבוצת וואטסאפ
(צילום מסך מתוך קבוצת וואטסאפ)
הם אומרים שביקשו ממך להפסיק לעשות שימוש בתמונות שלהם ובטקסטים שלהם, ואת בתגובה חסמת אותם. "פנתה אלי בעבר בחורה ואמרתי לה שאם זה שלה אז שתשלח לי לינק ואני אפרסם את זה, והיא אמרה לי בתגובה שהיא לא עובדת אצלי. מבחינתי נגמרה השיחה בינינו. בסוף חסמתי אותה כי היא עשתה עליי עליהום והתחילו להציף אותי בהודעות. ברגע שהיא דיברה ככה חסמתי אותה, אני לא באה לריב עם אף אחד.
"גם רון יוחנונוב אותו דבר - הוא ביקש ממני להוריד וברגע שביקש, הורדתי. אם העליתי שוב מתכונים שלו זה רק בגלל שלא רשום בשום מקום שזה שלו, אז מאיפה אני יכולה לדעת של מי זה. אני חושבת שיש ברשת מקום לכולם, גם מתכונים שלי מסתובבים ברשתות, ושום דבר לא נעשה בזדון, אני בסך הכל מפרסמת מתכונים לקבוצה שאני לא מתפרנסת ממנה ולא רואה ממנה אפילו לא שקל. אני מציעה שיתעסקו בדברים אחרים".