אחד הדברים המאפיינים את המלחמה הזאת הוא הגל האדיר של התגייסות ציבורית ואזרחית עבור החיילים, ובמיוחד בתחום האוכל. בשטח צצו אינספור יוזמות של ארגונים ואנשים פרטיים הפועלים כדי לבשל ולשנע מדי יום אוכל חם עבור החיילים והחיילות.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
4 צפייה בגלריה
אוכל טבעוני חרבות ברזל
אוכל טבעוני חרבות ברזל
חיילים בחזית עם שווארמה, עראיס ובולונוז טבעוני
(צילום: באדיבות ויגן פרנדלי)
בעוד שרוב היוזמות דואגות לבשל לחיילים מנות בשריות, מעוף ושניצלים ועד סטייקים לעל האש, יש מי שדואגים גם לחיילים ולחיילות הטבעוניים והצמחוניים, אשר על פי ההערכות מספרם עומד על כ-50,000. מכאן, הדרך להשקת פרויקט "טבעונות בחזית" הייתה קצרה. במקביל ליוזמות של אנשים פרטיים ומסעדות, בעמותת ויגן פרנדלי התגייסו על מנת לספק מנות אוכל ומוצרים יבשים ל-10,000 חיילים וחיילות בבסיסי צה"ל מדי שבוע.
עמרי פז: "לא סתם אומרים שהצבא צועד על קיבתו. תחשבי שאת באיזה חור בצפון ופתאום מגיע אליך משלוח של אוכל טבעוני שווה, אולי אפילו ממסעדה שאת אוהבת. במיוחד ברגעים כאלה, זה מעלה מאוד את המוטיבציה"
לאחר שהגיעו אל העמותה פניות רבות של חיילים וחיילות צמחוניים וטבעוניים, שגילו כי היצע המזון שצה"ל ושל המתנדבים המבשלים לחיילים, אינו עונה על צרכיהם התזונתיים, הרימו שם את הכפפה ותוך מספר ימים הקימו מערך המשנע מנות טבעוניות לחיילים בכל קצוות הארץ. כעת הם מבקשים מהציבור להירתם לקמפיין גיוס תרומות במטרה להמשיך את הסיוע, הנאמד בכחצי מיליון מנות לכל תקופת הלחימה.
אנשי ויגן פרנדלי הקימו מערך הכולל מתנדבים שמקבלים פניות מחיילים, דואגים לאספקה ממטבחים טבעוניים ומשנעים את המזון לשטח, בסיועם של "אחים לאוכל". על פי העמותה, סכום של 120 שקלים שייתרם, יסייע להאכיל חייל טבעוני אחד במשך חודש שלם.
4 צפייה בגלריה
אוכל טבעוני חרבות ברזל
אוכל טבעוני חרבות ברזל
50,000 חיילים וחיילות טבעונים בצה"ל
(צילום: באדיבות ויגן פרנדלי)
"בזמן המלחמה קשה יותר להיות חייל טבעוני", אומר לנו עמרי פז, מנכ"ל ומייסד ויגן פרנדלי, "בניגוד לזמן שגרה כשיש הרבה פחות חיילים להאכיל והכל יותר מסודר, כרגע התווספה לצה"ל כמות אנשים עצומה ויש גם חוסר וודאות שמקשה על ההיערכות - יש חיילים שעוברים מבסיס לבסיס, חיילים שנמצאים בכל מיני שטחי כינוס וכו'. לכן עבור חייל טבעוני, הטבעונות הרבה יותר מאתגרת בימים אלה".
"אנחנו גם יודעים שלצה"ל היה בהתחלה קושי גדול לספק דברים בסיסיים כמו קסדות, אפודים קרמיים ואפילו נשק, אז על אחת כמה וכמה, לצבא קשה לספק מזון טבעוני במלחמה".
עמרי פז ויגן פרנדליעמרי פז, מנכ"ל ויגן פרנדליצילום: גלעד אילוז
מאיפה נולדה היוזמה הזאת, החיילים פנו אליכם? "בימים הראשונים למלחמה זה הגיע מהשטח וקיבלנו מאות פניות של חיילים שאין להם מה לאכול. רצינו בעמותה לנסות לעזור כמה שיותר לצה"ל ובאופן טבעי החלטנו שננתב את המשאבים ואת הניסיון שלנו בהרמת פרויקטים גדולים ונקים מערך שידאג לאלפי חיילים על בסיס יומי".
"בשבוע-שבועיים הראשונים למלחמה היה שפע - היו הרבה מסעדות שלא יכלו לפתוח ונתקעו עם הרבה סחורה שחיפשו איך לנצל את זה והיו גם הרבה מתנדבים. אבל אחרי שבועיים האתגר נולד כשהיה קשה יותר לספק מזון טבעוני מזין, ולא סתם פיתה וחומוס, לאלפי חיילים בכל רחבי הארץ ושיהיה מערך שיוכל לפעול לאורך זמן".
4 צפייה בגלריה
רידיפיין מיט חרבות ברזל
רידיפיין מיט חרבות ברזל
לא סתם פיתה וחומוס. נקניקיות של רידיפיין מיט
(צילום: יח"צ)
איזה אוכל אתם מבשלים לחיילים? "עיקר הדגש זה על מנת החלבון, מה שנקרא מרכז הצלחת. האורז, הפסטה או הסלט פחות מעניינים אותנו, אלא שתהייה מנת חלבון טבעונית איכותית כמו למשל שווארמה, עראיס, בולונז, דברים עם סויה וטופו. שתהייה מנת חלבון מספקת, בריאה ומזינה".
למה צריך את זה, הצבא לא נותן לחיילים הטבעונים פיתרון? "יש 50,000 חיילים טבעוניים וצמחוניים בכל רגע נתון בעורף ובחזית, ולספק לכולם מנת חלבון צמחית זה לא מובן מאליו. החיילים בבסיסים הגדולים כנראה מסודרים, אבל יש הרבה שבמשך שבועות נמצאים באיזה חור בשטח בלי יכולת להגיע למטבח טבעוני".
איזה תגובות אתם מקבלים מהחיילים? "כותבים לנו 'תודה שהצלתם אותנו' ושזה מחמם להם את הלב שדואגים להם. לא סתם אומרים שהצבא צועד על קיבתו. תחשבי שאת באיזה חור בצפון ופתאום מגיע אליך משלוח של אוכל טבעוני שווה, אולי אפילו ממסעדה שאת אוהבת. במיוחד ברגעים כאלה, זה מעלה מאוד את המוטיבציה".
4 צפייה בגלריה
אוכל טבעוני חרבות ברזל
אוכל טבעוני חרבות ברזל
(צילום: באדיבות ויגן פרנדלי)
המערך של ויגן פרנדלי מופעל על ידי עשרות מתנדבים שנמצאים בקשר עם החיילים בשטח ועם חברות שהתגייסו לתרום מזון טבעוני, מה שמאפשר להם להוציא מנות שאמורות לעלות עשרות שקלים בשלושה שקלים בלבד ללוחם, וכך להפיק יותר מכספי התרומות.
גם חברת הפודטק הישראלית Redefine Meat התגייסה לעניין ותורמת את מוצריה למטבחים ולמסעדות כמו גם מנות מוכנות לחיילים ולמפוני העוטף. עם תחילת המלחמה הקימה החברה חמ"ל לתרומות בשר מהצומח ותרמה למעלה מ-50,000 מוצרים למסעדנים וליוזמות בישול שונות, ביניהן מטבח טבעוני ב"מגדלור" שבו נתרמו למעלה מ-6,000 מנות של בשר-חדש לחיילים, יוזמה של מסעדת האחים ששלחה עשרות אלפי מנות למפונים ולצבא, מסעדת J17 הטבעונית שמספקת מנות בחינם לחיילים במדים, ועוד גופים רבים נוספים שמבשלים אלפי מנות לחיילים ולתושבים.
חיילים צמחוניים או טבעוניים שזקוקים למנות טבעוניות מוזמנים ליצור קשר עם ויגן פרנדלי בטופס ההרשמה.
לפנייה לחמ"ל של רידיפיין מיט בבקשות לסיוע או להתנדבות