בקשה לאישור הסכם פשרה במסגרת תביעה ייצוגית בין התובעים לבין קבוצת r2m בבעלות רותי ברודו הוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, לאחר שאושרה בחודש אפריל השנה. עניין התביעה הייצוגית הוא הפרה של חובת סימון מוצרים עתירי שומן רווי, סוכר ונתרן במדבקות אדומות, כפי שמתבקש מתקנות ההגנה על בריאות הציבור. להפרה מצטרפים סעיפים נוספים כמו רשלנות, עשיית עושר, פגיעה באנטומוניה והטעייה של הלקוחות.
3 צפייה בגלריה
מקומות חדשים בארץ
מקומות חדשים בארץ
הבייקרי של קבוצת r2m - לא סימנו מוצים במדבקות אדומות
(צילום: עידית בן עוליאל)
אם יאושר הסכם הפשרה על ידי בית המשפט בדיון שיתקיים בחודש מרץ הקרוב, תשלם הקבוצה שבבעלת ברודו 600,000 שקלים, שיוענקו באמצעות מתן הטבה לציבור. לפי הסכם הפשרה עולה כי חלק מהסכום יועבר לציבור על ידי הנחות על שבעה מוצרים לפחות למשך חצי שנה; חלקו יהיה תרומה לעמותות הפועלות בתחום המזון הבריא; וחלקו יוקדש להשקעה בפיתוח מוצרים מופחתים שומן רווי, סוכר ונתרן.
עוד צויין בהסכם הפשרה שהוגש לאישור כי הטבת ההנחה (שלא תפחת על עשרה אחוזים) על המוצרים לא תשמש את הקבוצה לצרכי קידום מכירות ופרסום והיא תופיע רק בחשבונית לאחר ביצוע הרכישה.
3 צפייה בגלריה
רותי ברודו
רותי ברודו
רותי ברודו: הושגה פשרה
(צילום: גבריאל בהרליה)
תחילת הפרשה בדצמבר 2020, אז רכש לקוח חבילת עוגיות שוקולד צ'יפס ללא גלוטן בסניף הבייקרי בכיכר המדינה בתל אביב. מכתב התביעה עולה כי שעות ספורת לאחר הרכישה, גילה הלקוח, אשר משתדל לשמור על אורח חיים בריא, כי על אף כמות הסוכר בעוגיות - 42 גרם, וכמות חומצות השומן הרוויות - 15 גרם, המוצר לא סומן במדבקות אדומות בקדמת האריזה, כמתבקש בתקנות הסימון.
בתביעה נטען שהלקוח, שרצה לבדוק אם מדובר באירוע נקודתי או בשיטה, נכנס לסניפים נוספים של הבייקרי, ובדק מספר אריזות של מוצרים אחרים כמו ריבות, עוגות ועוגיות המיוצרים במפעל החברה, ואף אחת מהן לא הייתה מסומנת במדבקה אדומה, למרות שכל אחת מהן חייבת הייתה להיות מסומנת במדבקה אחת לפחות.
ימים ספורים לאחר מכן קלב פנה לקבוצת r2m בבקשה לסמן את המוצרים, אך לא נענה. שבועיים לאחר מכן שלח תזכורת למכתב - ושוב לא נענה.
3 צפייה בגלריה
  המדבקות שלא היו
  המדבקות שלא היו
המדבקות שלא היו
(צילום: אוראל כהן)
בבקשה לאישור תביעה ייצוגית הלקוח ציין כי בהערכה ראשונית מדובר על 48,125 לקוחות שרכשו מוצרים שלא סומנו במדבקות אדומות והיו צריכים להיות מסומנים. לפיכך קלב העריך את סכום התביעה בסך של 2,400,000 שקל - 50 שקל לכל לקוח. בהסכם הפשרה, כאמור, הקבוצה תשלם הרבה פחות מזה - רק 600,000 שקלים.
קבוצת r2m טענה כי מגיפת הקורונה הביאה לשינוי נסיבות קיצוני מבחינתה היות ונאלצה להקפיא את תהליך רכישת מכונת המדבקות האוטומטית, בשל התפרצות המגיפה. עוד טענה הקבוצה כי המכונה החלה בפעילות כבר במאי 2021. עוד ציינה הקבוצה כי מדובר בתביעה קטנונית.
בשלב זה אמור לקבל הסכם הפשרה אישור של בית המשפט בראשותו השופט עמית יריב האמון על התביעה, אבל חשוב לזכור כי על אף שברוב המקרים בית המשפט מקבל את הסכמי הפשרה, ישנם גם מקרים בהם הוא אינו מאשר אותם - מקרה מפורסם שאושר על ידי הצדדים אך לא אושר בבית המשפט הוא פרשת החזיר של מסעדת צפרה והשף אבי קונפורטי. במסגרת הסכם הפשרה שהושג בין הצדדים הוסכם על פיצוי של כ-3 מיליון שקלים ללקוחות, אך ההסכם לא אושר על ידי השופט שדן בעניין. לטענת השופט, הסכם הפשרה שהוצע נראה יותר כמו "מבצע קידום מכירות" למסעדה, מאשר פיצוי, והוא דחה את ההצעה. במקרה של מסעדת צפרה, המסעדה נסגרה לפני מתן הפיצוי ללקוחות.