ממשלת הודו החליטה להעניק לאשת העסקים והמסעדנית רינה פושקרנה את פרס פראבאסי בהארטיה סאמן לשנת 2023. מדובר בעיטור הכבוד היוקרתי והחשוב ביותר שהודו מעניקה לאזרחיה שחיים מעבר לים ותורמים לחיזוק קשריה עם העולם.
פושקרנה, שהביאה לישראל את האוכל ההודי והכירה לישראלים את הצ'יקן טיקה, הקימה כאן יחד עם בעלה ווינוד את רשת המסעדות ההודיות טנדורי. היא הוזמנה על ידי ממשלת הודו לקבל את הפרס ביום שלישי בשבוע הבא עבור הישגיה בתחום העסקים, קהילה ופעילות חברתית. ההודים יטיסו את פושקרנה במחלקת עסקים והודיעו שתזכה לפגישה עם ראש הממשלה נרנדרה מודי, שכבר טעם ממאכליה בביקורו בישראל, בארוחת ערב חגיגית של בנימין ושרה נתניהו במעון בבלפור, ועם נשיאת הודו דרופדי מורמו שתעניק לה את הפרס בטקס חגיגי.
2 צפייה בגלריה
רינה פושקרנה
רינה פושקרנה
בני הזוג נתניהו עם נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו והשפית רינה פושקרנה
(צילום: לע"מ)
פושקרנה, שעלתה לישראל בשנת 1983, אמרה "שלא האמנתי כאשר הודיעו לי שזכיתי בפרס. זו הפתעה ענקית וגאווה ענקית כי זה באמת הפרס הכי חשוב בהודו לאנשים שחיים מעבר לים. באמצעות האוכל לימדתי אנשים פה להעריך את התרבות של הודו. היום דור שלם גדל על העוף טיקה שלי. אני גאה במורשת שלי. זאת גם הזדמנות להגיד תודה לעם ישראל שקיבל אותי. אני חושבת שאני ההודית היחידה שמסתובבת בארץ עם נקודה על המצח. בעלי, ווינוד, היה הכוח החשוב ביותר בכל המסע הזה, וכל זה לא היה אפשרי בלעדיו".
2 צפייה בגלריה
רינה פושקרנה
רינה פושקרנה
"באמצעות האוכל לימדתי אנשים להעריך את התרבות של הודו". רינה פושקרנה
(צילום: יח"צ)
שגריר הודו בישראל סנג'יב סינגלה אמר: "רינה פושקרנה היא הקול המוביל של המטבח והתרבות ההודית בישראל כבר יותר מדור. בכך, הרקע המשפחתי היהודי-הודי שלה היה נכס. ראוי שהמאמצים שלה הוכרו כעת באופן רשמי".
במפגש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו לבין נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו שנערך ב-2017 הוגשו מטעמים צמחוניים מהמטבח ההודי, אותם הכינה השפית רינה פושקרנה. "הם דיברו ודיברו, ואכלו ואכלו", סיפרה אז פושקרנה, "זה היה כמו שני חברים שנפגשו אחרי הרבה זמן. מודי אמר שאי אפשר לצאת מישראל בלי לאכול את האוכל של רינה, כי הוא מכיר את האוכל שלי מהביקור הקודם שלו בישראל. בני הזוג נתניהו סיפרו למודי שהדייט הראשון שלהם היה במסעדת טנדורי בתל-אביב, ושהם מאוד אוהבים אוכל הודי".
לאחר מכן ב-2018, התלוותה פושקרנה למשלחת ראש הממשלה בביקורו בהודו ותפקידה היה לפקח על הארוחות המוגשות לזוג.