הארוחות הכי טובות ביוון שאף אחד לא מכיר הן ארוחות באירוח ביתי. לפעמים אתה יושב באוזריה או בטברנה, מברך לשלום את אחד העוברים ושבים ומחליף איתו כמה מילים, אולי גם מזמין אותו למשקה ואז מתמזל מזלך ופתאום אתה מקודם בסולם הדרגות והופך להיות אורח שלו - זה קורה לי לא מעט בביקורים ביוון, ואני יכול להגיד בפה מלא שהיוונים הם מארחים מדהימים.
6 צפייה בגלריה
אירוח ביתי אמיתי ביוון אתונה
אירוח ביתי אמיתי ביוון אתונה
אירוח ביתי אמיתי ביוון
(צילום: צביקי עשת)
את המטעמים שאני אוכל בבתים שלהם, את האנשים שאני מכיר ואת הסיפורים שאני שומע, אי אפשר להשוות לשום חוויה במסעדה.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

אז לפני הכל אני מציע לכם להיות נחמדים - ברכו את העוברים והשבים בקלימרה או בקליספרה ואולי תוכלו לקבל הצצה לבתים החמים ולמאכלים היווניים הנהדרים. במסעדות שלי השיעור הראשון של כל עובד הוא לדעת לברך את הלקוחות ביוונית בחמימות, אין דרך טובה מזה להתחיל ארוחה.
6 צפייה בגלריה
אירוח ביתי אמיתי ביוון אתונה
אירוח ביתי אמיתי ביוון אתונה
אין כמו בבית
(צילום: צביקי עשת)
אבל אם לא הצלחתם לאכול באף בית של יווני מקומי, נשארתם עם טברנות ואוזריות ובתי קפה שאין כדוגמתם. אלה הם בתי האוכל הכי מרתקים שיש באתונה ובסביבה שלה, המתאימים לכל שעה ביום.

שווה נסיעה מיוחדת ליוון

אוזריה דיפורטו

זהו המקום האהוב עליי ביותר באתונה, ששווה גם נסיעה מיוחדת ליוון ובילוי של חצי יום. הפנים והאנשים שמאחוריהם, הדינמיקות שביניהם, היופי המיוחד, הרצינה שאין שני לה והאוכל, אוי האוכל. במערה הקטנה הזו בלב אתונה הזמן עמד מלכת והאוכל לא השתנה במאום מהיום שהמקום נפתח לפני 140 שנה.
את כל האהבה שיש לקירמיצ'ו, הבעלים הזועף של דיפורטו, הוא מכניס לתבשילים שבסירים החבוטים. הקוטוקי הקטן נמצא קומה מתחת לפני הרחוב, ושמו בא לו משתי הדלתות המובילות למרתף הבניין המוזנח שמאחורי השוק המרכזי של אתונה. המקום קיים מאז 1875 אבל עדיין אין שלט בכניסה, אין תפריט וקרמיצ'ו לא מדבר מילה באנגלית. קהל הלקוחות קבוע ברובו ומגיע לכאן עשרות שנים, דור אחרי דור.
קירמיצ'ו תמיד כועס והאוכל תמיד נפלא. עוד לפני שמתיישבים, אנסטיס, השוליה שלו, מניח על השולחן גיגית קרח קטנה שבתוכה שקוע קנקן אלומיניום עם רצינה קרה שקירמצ'ו מכין בעצמו ומאכסן בחביות העץ הענקיות שממלאת את המקום. שמו הוא בעצם דימיטרי, וקירמצ'ו הוא הכינוי שלו, קיצור ל"אדון דימטרי". הוא הגיע לכאן ב-1950 כנער בן 14 ולמד לבשל. כשהבעלים מת, הוא תפס את מקומו.
מידי יום הוא מעמיד סירים ומבשל מרפרטואר קבוע שבדרך כלל כולל מרק חומוס, סלט יווני מושלם, סרדינים מטוגנים וכמה מנות מזה קטנות לצד חתיכות לחם ויין מהחבית. הוא מכין את מנת הפאווה הכי חלומית ביוון, שעליה הוא מניח פרוסות עבות של בצל סגול ופלפל חריף, זיתים שחורים, שמן זית וגם חתיכות לימון. זוהי מנת הפאווה שאנחנו מכינים בדייקנות מדי יום על פי תורתו של קירמיצ'ו, אצלי במסעדה.
Sokratous 9 &, Theatrou, Athina 105 52, יוון

אוזריה מקומית

טיס טאטרו טו סטקי

בר משפחתי של האחים וראסי הקיים כבר 20 שנה במרכז אתונה. פינה קטנה הממוקמת ברחוב טיאטרו. את פני המקום מעטרת ויטרינה קטנה ומבריקה, מלאה בסלטים וכל טוב המובילה למטבח הזעיר, ממנו מפיקים מידי יום שלל מאכלים מסורתיים כמו: סרדינים וקלמרי פריכים מטוגנים בשמן עמוק, קציצות בשר (קפטדס) ענקיות ברוטב, "מלנזנה" ועוד.
6 צפייה בגלריה
‏‏אוזריה טיס טאטרו טו סטקי אתונה
‏‏אוזריה טיס טאטרו טו סטקי אתונה
(צילום: צביקי עשת)
את המנות מוציאים לשולחנות הבודדים המשובצים בחזית הרחוב, על השולחנות כולם יושבים מקומיים, כוסות פשוטות מלאות ציפורו צונן בידיהם, וניכר שהם לא ממהרים לשום מקום. הוויטרינה משמשת מעין תפריט מנקר עיניים ממנו בוחרים את המנות.
Theatrou 7, Athina 105 52, יוון

טברנה לילית

מברוס גטוס

מברוס גטוס ("חתול שחור") היא טברנה לילית מדהימה בליבו של מחוז פסירי. הבעלים של המקום הוא לדאקיס, בחור צנום עם שיער אסוף לקוקו, המרכיב משקפיים עבי מסגרת. זה מקום נהדר לבילוי לילי, תפריט האלכוהול עשיר ומופק ממטבח צר הממוקם בשטח הבר.
6 צפייה בגלריה
מברוס גטוס אתונה
מברוס גטוס אתונה
מברוס גטוס אתונה
(צילום: צביקי עשת)
יש אפשרויות מגוונות בתחום האלכוהול החל מיינות (כמה מהם בייצור עצמי), ראקי, ציפורו, אוזו וכמובן בירות. אל אלו משתדך תפריט "שיכורים" אולטימטיבי: סלט תפוחי אדמה, פאווה נהדרת, תמנון מוחמץ, גבינת סגאנקי מטוגנת, פטריות צלויות ועוד.
Navarchou Apostoli 9-5, Athina 105 54, יוון

שיפוד מעל גחלים במשך שש שעות

מסעדת טו טריגונו

הכפר kalivia שנמצא 45 דקות נסיעה מאתונה ועשר דקות בלבד משדה התעופה ידוע כמקום ייחודי לארוחות בשר מיוחדות במינן. המסעדה To Trigono ידועה ומוכרת כטובה מכולן, וכאן תוכלו למצוא חווית אוכל אותנטית ומיוחדת במינה לאוהבי בשר, ומנות כמו: חורטה (סלט מבושל של עלי בר ירוקים) מירק הגדל בחצר המסעדה, צזיקי מיוגורט עיזים הגדלות אצל בעלת המקום, פטה מקומית מהכפר, לחם אורגנו ריחני על הגריל.
6 צפייה בגלריה
טו טריגנו  אתונה
טו טריגנו  אתונה
(צילום: צביקי עשת)
6 צפייה בגלריה
טו טריגנו  אתונה
טו טריגנו  אתונה
טו טריגנו, אתונה
(צילום: צביקי עשת)
הכי חשוב זה שיש כאן בשר שנחתך במקום לפי הזמנה לצדו קפדטס (כדורי בשר) שנטחנים עם ההזמנה, וגם נקניקיות בעבודת יד, צלעות כבש כמו שיש רק ביוון, בשר כבש על שיפוד מעל הגחלים הלוהטות והכי טעים "קוקוראצי" - מעיים ממולאים בחלקי פנים על שיפוד שמסתובב מעל הגחלים במשך שש שעות. זו חגיגה מיוחדת במינה לאוהבי החיים הטובים ועוד יותר מושלמת עם בירה מקומית או ציפורו שרוקח בעל המקום.
Athinon 36, Kalivia Thorikou 190 10, יוון

על האש כמו שהישראלים אוהבים

מסעדת טה ולחיקה

בדרך הביתה, כשהמזוודות והתיקים כבר עמוסים בפטה, אורגנו, אוזו, ציפורו וקולורי, תמיד אני ניצב בפני הפיתוי של שורת בתי הגריל שבווארי, מדרום לאתונה, קילומטרים ספורים משדה התעופה. אז אני נכנע, ועושה עצירה אחרונה לנקניקייה עסיסית עם קרום מתפצח, צלעות טלה על הגריל סלט וצ'יפס. לאורך הכביש הראשי נמצא מקבץ של בתי גריל. הם צמודים זה לזה וכל אחד מהם שווה בגודלו לחדר אוכל של קיבוץ בגודל בינוני. כמה שהם אוהבים על האש, היוונים.
הכניסה לטה ולחיקה עוברת דרך מטבח גריל פתוח, וטלה שלם שנצלה באיטיות מעל גחלים לוחשות מקבל את פניי, בוהק וחרוך ומזמין. לידו מסתובב שיפוד קוקורצי גדול ושזוף ובתוף סליל המעיים הצלויים מסתתרים שלל חלקי פנים, אשכים, כליות, לב וריאות. כריסטוס פורס צלעות של טלה שהגיע מאפירוס בצפון יוון, ומניח אותן על הגריל ליד נקניקיית טלה חריפה שיש בה גם כרישה.
הוא קולה פרוסת לחם שהבריש בשמן זית ומעט אורגנו, כדי שיקבלו גם הם קצת מהטעם הטוב של הגריל, ומתפנה לטפל בגסטרה - נתחי טלה ועז עסיסיים שמתבשלים לאט לאט מעל גחלים, תחת מכסי ברזל כבדים ששומרים שהאדים לא יברחו החוצה, עם הרבה חמאה, לימון ושמן זית.
המקום הזה הוא אחד המקומות שאני חוזר אליהם שוב ושוב כדי לשאוב רעיונות לתפריטים חדשים. ארוחה כזאת עם כוסית אחרונה של אוזו עוזרת לי גם לעבור בכיף את השעות בשדה התעופה ובמטוס, ומשאירה אותי עם טעם מושלם של יוון בפה.
Leoforos Evelpidon, Prevezis, Vari 166 72
צביקי עשת הוא הבעלים של מסעדות "גרקו"