כולם יודעים שהצבא צועד על קיבתו, אבל נראה שבצה"ל לוקחים את העניין ברצינות כשלראשונה הועברה סדנת בישול המיועדת ללוחמים שמבשלים בשטח. הפיילוט מיועד ללוחמים בצוותים של יחידות מיוחדות שיוצאות לפעילות עצמאית בשטח וזקוקים ליכולות קולינריות בכדי שיוכלו לבשל בעצמם להם ולצוותים שלהם. בהכשרה הקולינרית למדו הלוחמים לבשל מתכונים בסיסיים של פחמימות, קטניות, מרקים, סלטים ובשרים.
5 צפייה בגלריה
צה"ל בישול שטח
צה"ל בישול שטח
להתראות מנות קרב. סדנת בישול ללוחמים בשטח
(צילום: דובר צה"ל)
"שיתוף הפעולה של בה"ד 6 עם יחידות זרוע היבשה הוביל לפיילוט של השתלמות בישול ללוחמים בשטח", מספר רנ"ג שף אדיר לוגסי, מפקד תחום ההכשרה הקולינרית. הפיילוט מיועד ללוחמים בצוותים של יחידות מיוחדות שיוצאות לפעילות בשטח בעצמאות מלאה כדי יבשלו לעצמם. שף לוגסי חיבר חוברת מתכונים שמתאימה לבישול בשטח עם הפרודוקטים שנמצאים בשימוש בצבא.
"בשנה האחרונה יש בצה"ל מהפיכה במטבח", הוא מספר, "הרמטכ"ל הכריז שהשנה הצבא ייתן מענה איכותי יותר לחיילים בתחום המזון והשקיעו המון תקציבים ומשאבים בנושא הזה, במיוחד לחיילים שבקצה המבצעי, ללוחמים. יש היום טרקלינים במוצבים, שלחיילים שיורדים בלילה מפעילות יש מקררים עם אוכל ומכונות קפה שפתוחים 24 שעות ביממה והם לא צריכים להיות תלויים במטבח. בכל מוצב יש גם איש קבע שמבשל לחיילים".
ההשתלמות נמצאת תחת תחום ההכשרה הקולנרית ועוברים אותה בבה"ד 6, והבישול בשטח עבר אישורים של קצין הרפואה הראשי ושל התזונתאית הראשית של צה"ל בשיתוף עם נציגי זרוע היבשה, ואת ההדגמות העביר מדריך רס"ר עמיאל אטיאס. בין המנות שלמדו החיילים לבשל היו בורגול עם ירקות, מג'דרה לבנונית, ספגטי ברוטב ארביאטה, קינואה עם עדשים, מרק סולת בשום ושמיר ופסטה טליאטלה בשום ושמן זית.
5 צפייה בגלריה
סדנת בישול צה"ל
סדנת בישול צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
למה דווקא עכשיו מנסים לשפר את האוכל הצבאי, זה בגלל תכניות הריאליטי? "היום נושא המזון זה נושא רגיש, החיילים של היום זה לא החיילים של פעם. פעם היו מסתפקים באוכל משביע, היום הם רוצים אוכל איכותי. הם יוצאים למסעדות, הם רואים כל היום את תכניות הבישול בטלוויזיה והם יודעים מה הם רוצים. יש מודעות גדולה יותר לתחום המזון והחיילים רוצים אוכל בריא, איכותי ומזין. היו בעבר כמה כתבות שליליות על המזון בצבא אז זה בא לטובתנו כי מנסים לשפר ואנחנו מקווים שזה ימשיך גם בשנה הבאה".
אנשים אוהבים לצחוק על האוכל הצבאי, אתה בטח מכיר בעצמך כמה בדיחות. "יש המון מטבחים בצבא ואף רשת מזון לא מגיעה לכמות המטבחים שיש בצבא, וזה תלוי בכוח אדם ובתשתיות. יחסית האוכל בהרבה מטבחים בצבא הוא מצוין, אבל כנראה שהיינו צריכים להשתפר גם באוכל שבשטח. יש חיילים שיוצאים לשטח או נמצאים באימונים ואי אפשר לשלוח איתם טבח אז החלטנו ללמד אותם לבשל דברים בסיסיים עם מה שיש להם זמין כמו פחמימות, מרקים, קטניות, בשרים מעובדים. אנחנו גם מנגישים להם כלי בישול וכירת גז".
5 צפייה בגלריה
סדנת בישול צה"ל
סדנת בישול צה"ל
"החיילים של היום זה לא החיילים של פעם". רנ"ג שף אדיר לוגסי
(צילום: דובר צה"ל)
למה זה חשוב שלוחמים בשטח ידעו לבשל, אין להם דברים יותר חשובים לדאוג לגביהם? "אם לא ניתן להם את האפשרות הזו אז החיילים האלה יאכלו מנות קרב כל השבוע. אנחנו רוצים שהם יאכלו מאכלים בריאים ומזינים יותר וגם שיהיה להם יותר כייף. היום חווית השירות היא גם חשובה, רוצים שיהיה להם טוב. זה לא החיילים של פעם".
זה לא יוצר דור של חיילים מפונקים? "אני לא חושב שהחיילים מפונקים, בסוף זו המציאות והיא השתנתה. הקולינריה היום היא גלובלית, אם בשנות הששים והשבעים אמא מרוקאית היתה מבשלת רק אוכל מרוקאי, היום האוכל גלובלי, והילדים שלי למשל אוכלים גם אוכל סיני, מקסיקני ואיטלקי. תחום האוכל השתלט על תכניות הטלוויזיה ועל התקשורת וזה משהו שאנשים אוהבים. היום מסעדה זה מקום בילוי וזה הפאן של אנשים".
5 צפייה בגלריה
סדנת בישול צה"ל
סדנת בישול צה"ל
חווית השירות חשובה
(צילום: דובר צה"ל)
ואיך התגובות של החיילים? "החיילים התלהבו מהסדנה והתפעלו, הראינו להם מה הם יכולים לעשות, הנגשנו להם מתכונים שבנינו במיוחד בשבילם, נתנו להם לבשל והם עפו על זה".
יוגב קרסנטי, קצין ניהול בסיירת חרוב, מוסיף כי "שלחנו את הרס"פים והסרס"פים להשתלמות, זו חוויה וזה פתח להם את הראש לגבי אוכל. במקום שכל אחד יחליט מה לבשל מהראש שלו, הם קיבלו רעיונות ולמדו איך לבשל בצורה נכונה וגם מבחינת מה מותר ומה אסור מבחינה בריאותית. אצלי זה עשה פלאים - החיילים מתלהבים מזה בטירוף והם לא מפונקים, אנחנו בונים אותם כדי שיהיו חיילים טובים יותר".
5 צפייה בגלריה
צה"ל בישול שטח
צה"ל בישול שטח
עפו על זה. סדנת בישול לחיילים בשטח
(צילום: דובר צה"ל)
המהפיכה הקולינרית של צה"ל לא התחילה בסדנת הבישול הזו: בשנים האחרונות הוחלט לשדרג את מערך המזון הצבאי באמצעות רכישת מזון חדש ומגוון, תוך מתן דגש על ערכים תזונתיים, לצד שיפוצים נרחבים של המטבחים וחדרי האוכל הצבאיים והנגשה ראויה יותר של האוכל לחיילים. בין היתר, החליטו לרכוש ולהגיש בבסיסי צה"ל טופו וחלבונים עשירים מהצומח, כולל דגים כמו פילה מושט, פילה לברק על מצע ארטישוק וסלמון, מאפי פילו במילוי ירקות מוקפצים ומבחר סלטים ומנות טבעוניות.
בנוסף, מוקדם יותר השנה נפתחו במחנה הקרייה חמש משאיות אוכל שהופעלו על ידי המטבח הצבאי וחילקו לחיילים בחינם מנות כמו שווארמה, פלאפל בטורטייה, סלטים, פשטידות, המבורגר ומוקפץ.