ירידה במכירות הוודקה הרוסית בארץ: מותגי וודקה מתוצרת רוסית מתמודדים עם תגובה חריפה, רב משמעית, כאשר הקריאות לחרמות התפשטו השבוע לעשרות מדינות בכל העולם, כולל ישראל. הקריאות לחרם מורגשות היטב בחנויות האלכוהול ועכשיו מצטרפים גם ברים ומסעדות.
מסעדת ויקינג בתל אביב פועלת כבר 20 שנה, והיא אחת המסעדות שהצטרפו לחרם על מותגי וודקה רוסיים. המסעדה שייכת לויקי זיקוב (62) וניקולאי (64) - היא ילידת העיר חרקוב שבאוקראינה, העיר שנכבשה בתחילת השבוע שעבר על ידי הצבא הרוסי.
3 צפייה בגלריה
וודקה - אילוסטרציה
וודקה - אילוסטרציה
וודקה, לא כולל מותגים רוסיים
(צילום: shutterstock)
"אני לא מוכרת יותר וודקה רוסית, זה אקט המחאה שלי", אמרה הבוקר זיקוב לאולפן ynet, "אני לא רוצה למכור וודקה רוסית, אין לי כלום נגד העם הרוסי אבל המשפחה שלי מחרקוב וגם אני מחרקוב ואני מדברת עכשיו ויש לי צמרמורת. אין יותר עיר. אנשים פשוט לא מבינים אבל מחקו את העיר מהמפה. אני לא רוצה למכור יותר את הוודקה של הרוסים".
מה האלטרנטיבה של המוצר הזה? "יש הרבה אלטרנטיבות, ואפשר אפילו להכין וודקה לבד. אני מאוקראינה אני יכולה להכין לבד, וגם יש המון וודקות".
את לא קונה מוצרים רוסיים גם ברשתות גם שם את מחרימה אותם? "קשה לי לענות כי גם ככה לא השתמשתי במוצרים רוסיים, אבל אני כבר לא ישנה שבוע כי אני עכשיו מחכה למשפחה, וזה הכי חשוב בשבילי כי אין להם כלום שם לא נשאר כלום".
כמה התמונות קשות וקורעות את הנשמה? "מאוד. אלה זה לא תמונות מאינטרנט, או מהטלגרם או מהפייסבוק. אלה תמונות מחברים שלי. בלילה דברתי עם חברה שלמדתי איתה באוניברסיטה והיא אמרה שאני לא יודעת מה לעשות כי היא בת 65 ויש לה אמא בת כמעט 90 על כסא גלגלים, אין לה לאן לברוח, אין לה כסף, אין לה כלום. היא שלחה לי צילום של הבניין שלה אז חצי מהבניין איננו".
זיקוב עלתה לארץ בתחילת שנות ה-90: "סבתי ואמי לימדו אותי מגיל קטן להכין מאכלים ממדינות חבר העמים. למעשה, גרנו בברית המועצות והמטבח שלנו הושפע מכל המדינות הסובבות".
זיקוב הגיעה לארץ, זנחה את התארים שלמדה באוקראינה, והחליטה להתמחות באהבת חייה – אמנות הבישול. היא עבדה תקופה ארוכה כמלצרית וכטבחית, אך תמיד חלמה על הקמת מסעדה שלה. לאחר מספר שנים פגשה את בעלה ניקולאי, ובתחילת המילניום הם פתחו יחד את מסעדת ויקינג.
"בהתחלה לא רציתי שידעו שזו מסעדה רוסית – והתפריט היה רק בעברית. עם זאת, כיוון שהגעתי מברית המועצות לשעבר – כל המאכלים היו מחבר המדינות, אם זה דג מלוח ושמנת מליטא, חצ'פורי מגיאוגריה, צ'ורבה מקזחסטן, מרק בורשט רוסי, וכמובן ורניאק (כיסונים) מאוקראינה. ובאמת, רוב הקהל שהחל להגיע אלינו, מן הפתיחה ועד היום, הם ישראלים עם שורשים רוסיים, אוקראיניים או ליטאים, כלומר סבא וסבתא שלהם נולדו שם. היום, כל הישראלים כבר מכירים את המסעדה ואת האוכל שלנו, אבל לצערי, עדיין מכנים אותו אוכל רוסי – על אף שהוא מגיע מכל כך הרבה מדינות", מספרת זיקוב.
3 צפייה בגלריה
וודקה - אילוסטרציה
וודקה - אילוסטרציה
אפשר גם להכין וודקה לבד
(צילום: shutterstock)
אמה, בנה, כלתה ונכדה של זיקוב נמצאים בלב העיר הכבושה, חרקוב שבאוקראינה. "אמא שלי והילדים גרים ממש בלב העיר, הם בתוך הבית והם לא יכולים לצאת או לברוח. אין דלק, הדרכים סגורות או מופגזות על ידי טילים. פחות מ-500 מטר מהבית נפל טיל. אף אחד לא חשב שזה באמת יקרה, אנחנו במאה ה-21, חשבנו שהעולם שפוי. הבוקר, כלתי יצאה לקנות לחם – אבל המדפים ריקים לחלוטין. הכל נבזז. עכשיו, רוסים נכנסו, יש עוצר והם מפחדים לצאת. אני מאוד מודאגת, כי לא נותר להם מה לאכול – החנויות ריקות. כל כמה שעות אני מתקשרת אליהם. אתמול באחת וחצי בלילה הלכתי לישון בוכה. כל הזמן אני בטלפון איתם לדעת מה קורה. בכל רחבי אוקראינה יש לי משפחה, דודים, בן דודים – והמצב הרבה יותר גרוע ממה שאתם רואים בחדשות".
זיקוב מתכננת לתלות את דגל אוקראינה על חלון המסעדה המשקיף לרחוב בן יהודה: "אני עושה את זה בשבילי, אבל גם בשביל הלקוחות. הם פה בשבילי, ואני בהחלט מרגישה תמיכה מכל הסועדים, לכולם איכפת ושואלים מה קורה. אני רק מקווה שלא יקרה דבר למשפחה שלי".
ניקולאי מסכם: "אתה רואה את הוודקה רוסקי סטנדרט על המדף? זה היה בתפריט וזה נמחק כבר".

ירידה של עד 18% במכירות וודקה רוסית

"מותגי הוודקה הרוסיים במצב גרוע", אומרת כרמן בריאן, אנליסטית צרכנים בחברת הסקרים גלובל דאטה, "שכן סכסוך ממושך לא רק יפגע במכירות מיידיות, אלא עלול גם לגרום להתעלמות מוחלטת מסחורות רוסיות בטווח הארוך".
מותג הוודקה הרוסי הנמכר ביותר בישראל, רוסקי סטנדרט, בוודאי יכול להתמודד עם מכת חרמות זו, שכן הבעלים - רוסטאם טריקו, הוא מיליארדר המחזיק גם בבנק ראשן סטנדרט, אבל חברות קטנות יותר שמייבאות וודקה רוסית ויש להן שורשים ברוסיה, כמו וודקה בלוגה, בנלקאיה, אימפריאל או לג'נד אוף קרמלין, בוודאי ירגישו את הכאב.
אחד היבואנים בארץ, שביקש להישאר בעילום שם, אמר ל-ynet: "למרות שאנו מבינים את החרם על מוצרים רוסיים, עלינו לציין שהפלישה לאוקראינה היא פעולה של ממשלת רוסיה, והחרמה של הוודקה שלנו לא פוגעת כלל בממשלת רוסיה, אבל היא פוגעת במשפחה רוסית שמייצרת את המשקה ובמשפחה ישראלית, שיש להם חלום לספק וודקה רוסית מעולה במחיר סביר. כל רווח קטן שאנחנו עושים נשאר בישראל, ואיתו אנחנו משלמים לצוות השיווק, לקידום מכירות, לקידום במדיה חברתית, ולעוד הרבה נותני שירות", אומר היבואן, ומוסיף: "אנחנו היחידים שיושפעו מהפסקת השימוש בוודקה, רוסיה לעולם לא תרגיש את זה ופוטין בוודאי לא ירגיש את זה".
3 צפייה בגלריה
  רוסקי סטנדרט: ירד מהתפריט
  רוסקי סטנדרט: ירד מהתפריט
רוסקי סטנדרט: ירד מהתפריט
(צילום: דניאל לילה)
"מאז שהחלה הלחימה באוקראינה אנחנו מרגישים בסניפים ירידה שנעה בין 10%-18% במוצרים המיוצרים ברוסיה", אומר אלעד סלובטיק, סמנכ"ל השיווק של רשת יין בעיר. "את הירידה הכי משמעותית אנחנו רואים ברוסקי סטנדרט, שנחשבת לוודקה שמאוד מזוהה עם רוסיה ולקוחות רבים נוטשים אותה לטובת מתחרות אחרות באותה רמת מחיר כמו פינלנדיה וכדומה. וודקה נוספת שרושמת ירידה במכירות היא וודקה בלוגה, שנחשבת בין מותגי הוודקה המובילים בישראל. אני מאמין שמגמה זו רק תלך ותתחזק ככל שהלחימה תמשיך וזה יחול על עוד מוצרים רבים ברחבי העולם".
גם חלק מן המסעדות והברים הצטרפו לחגיגת ההחרמה. כך למשל, הבר פיקוק בתל אביב פרסם אמש בפייסבוק: "בפיקוק יש וודקה – אבל לא וודקה רוסית. לנו אין ארץ אחרת, גם לאוקראינים אין", כתבו בעלי הבר, תוך שהם קוראים ללקוחות שלהם לא להזמין או לשתות וודקה רוסית, ולקולגות שלהם הם קוראים להצטרף לחרם.