ניסיתם פעם להציע לילדים בצל? רונן אביחיל, שף ירושלמי שמאחוריו עשרות שנים של בישול במטבחים של מסעדות ובתי מלון, גם ניסה להציע לילדיו בצל, אבל בכל פעם כזאת הוא שם לב שילדיו נוהגים לדוג החוצה את חתיכות הבצל מכל התבשילים שהכין להם, והחליט לעשות מעשה - לייצר שמן מבצל בטעם בצל אבל בלי חתיכות של בצל.
עד היום אף אחד בעולם לא הצליח לייצר שמן מבצל בגלל בעיה שלא הצליחו למצוא לה פיתרון - הבצל מתקרמל בטמפרטורה של 160 מעלות, ואילו שמן מתחמצן והופך ללא אכיל בטמפרטורה של 100 מעלות. אלא שאביחיל היה חדור מטרה ולקח על עצמו את פיצוח העניין. הוא הקדיש שנים רבת בניסיונות למצוא את הנוסחה המתאימה, ולאחרונה החל לייצר שמן בטעם בצל מטוגן.
3 צפייה בגלריה
רונן שמן בצל
רונן שמן בצל
(צילום: רפי קוץ)
אביחיל (55) ערך הרבה מאוד ניסיונות במטבח הביתי - על חשבון כספי החסכונות והפנסיה שלו - ובניגוד לדעת מומחים וטכנולוגים מתחום המזון שעבדו איתו, ותוך כדי שהוא מתמודד עם כאבים בכף הרגל כתוצאה מתאונת דרכים שעבר בגיל 21.
"זה התחליף הכי טעים לחמאה לכל אוכלי הכשר, ולכל בית שמבשל אני עושה חיים קלים - בלי לקלף, בלי לדמוע, בלי לטגן ובלי לנקות שפריצים של שמן, שמים כף אחת בסוף התבשיל וזה כאילו הכנסת פנימה בצל גדול מטוגן, במקום חצי שעה עבודה"
כעת, אחרי התעניינות מצד חברות ענק - הוא החליט לשמור את הנוסחה בעצמו, לפתוח בקמפיין מימון המונים כדי לממן את עלויות ההפצה והוא לא יעצור עד שבקבוקי השמן שלו יגיעו לכל מטבח בישראל.
למה בכלל צריך שמן בצל? "הרעיון התחיל לפני שמונה שנים כי הילדים שלי לא הסכימו לאכול בצל. אני במשך 25 שנה שף וכל תבשיל שלי מתחיל בלטגן בצל. הילדים הוציאו לי את הנשמה ואת הטעם מהאוכל, ולא היו מוכנים לאכול בצל. יום אחד כשהכנתי להם פתיתים ראיתי שהם דגים את קוביות הבצל החוצה ואוכלים רק את הפתיתים, ואז אמרתי לעצמי שהטעם של הבצל נמצא בתוך הפתיתים, אז אולי מה שהם לא אוהבים זה לא את הטעם אלא רק את המרקם. זה היה הרגע הראשון שבו הבנתי שעליתי על משהו".
אביחיל לקח בצלים וקצץ אותם דק-דק. הוא שם אותם בסיר עם ליטר שמן קנולה וטיגן במשך שעה, עד שהבצל נהיה חום. אחר כך הוא סינן את השמן, ואז הכין להם שוב פתיתים, רק שהפעם הוא עשה את זה עם השמן המיוחד שקיבל טעם של בצל, ונחשו מה? הילדים טרפו את זה.
אביחיל מיד הבין שיש לו ביד קלף מנצח ורצה לייצר מזה מוצר חדש. הוא הלך למשרד הבריאות לקבל אישורים נדרשים למהלך, אבל שם אמרו לו שבגלל שאין מוצר כזה צריך ללכת למעבדה להוציא אישור. "מנהל המעבדה אמר לי ששמן קנולה, בניגוד לשמן זית, אין לו חמיצות", מספר אביחיל, "שמן זית אסור שיעבור את ה-0.8% חימצות, אבל ברגע שטיגנת שמן קנולה הוא משחרר פרוקסידים לשמן ואז הוא מתחמצן, ואסור שהוא יעבור את ה-4%. הכי קרוב שהגיעו לזה עד אז בעולם היו נסטלה שהגיעו ל-19%. אמרו לי שזה לא משהו שאפשר לעשות והזהירו אותי שזה גורם ללוקימיה ולא מתעסקים עם זה".
3 צפייה בגלריה
רונן שמן בצל
רונן שמן בצל
(צילום: רפי קוץ)
ועדיין התעקשת למצוא את הנוסחה המתאימה. "במשך שנתיים הוצאתי על זה את כל החסכונות ואת כל הפנסיה שלי. במהלך התהליך עזבו אותי ארבעה טכנולוגים של מזון שפרשו, וכל אחד מהם אמר שלא אצליח ושאין דרך לעשות את זה, ואז הבנתי מה עשיתי לא נכון. שלחתי את השמן שוב לבדיקה ואחרי שלושה ימים אמרו לי לבוא מהר כי הצלחתי להגיע ל-3.6% ושכדאי לי לרוץ ולעשות מזה פטנט. אבל לא יכולתי להוציא על זה פטנט כי הייתי צריך לרשום את כל הדרך שעשיתי ופחדתי שיגנבו לי את הרעיון, ושהם יעשו את הכסף ואני אכלתי אותה. אבל אז, עורך דין מהמשפחה אמר לי שאני צריך להיות כמו קוקה קולה, לשמור את הסוד אצלי ולפתוח מפעל משלי".
אז אני מניחה שלא תספר לנו איך הגעת בסוף לנוסחה הזאת. "זה הסוד שלי, את זה אני לא מספר. האחרון ששאל אותי את השאלה הזו קיבל בחזרה שאלה מהעורך דין שלי אם יש לו 200 מיליון דולר".
חברים שלך השפים טעמו את השמן? מה הם אומרים על זה? "כן, מאיר אדוני ניסה את השמן בצל ואמר לי 'אני חושב שאתה פיצחת פה את האטום אבל אתה צריך ללכת לחברות הגדולות', ניגשתי לנסטלה ויוניליוור והם רצו להשאיר לי פירורים – 3 אחוז מהרווח נטו. אדוני אמר לי שלמסעדות שלו הוא לא יקח את זה, אבל לבשלנים ביתיים זה ממש מוצר מטורף".

לצאת מהקופסה

כשאביחיל היה בן 21 הוא איבד את כף רגל ימין בתאונת דרכים עם האופנוע. אחרי ניתוח מסובך הצליחו לחבר לו אותה בחזרה, אבל הוא נשאר ללא תנועה בכף הרגל. "הרגל כואבת לי, אבל אני נלחם בזה. אני עושה רפלקסולוגיה, הייתי יכול לקבל שמן קנאביס אבל אני לא משתמש בזה, אני מתגבר על הכול בראש", הוא מספר. "כשהגעתי לבית החולים היה איתי בחדר חייל שנפצע בלבנון ואיבד את שתי הרגליים. הוא שכב שלושה וחצי חודשים והיה מכור למורפיום. ערב אחד האחות נכנסה לחדר ואמרה לו שיש כדור ניסיוני חדש יותר חזק מהמורפיום, הוא לקח את הכדור ונרדם אחרי דקה. העגלה של התרופות היתה לידי ואני עד היום זוכר את השם של הכדור - פלסיבו. היא נתנה לו כדור שהוא לא באמת כדור ועבדה עליו, ומאותו יום הבנתי שהכל בראש ואפשר לעבוד על עצמך. זה מה שאני עושה".
כמה הצלחת לגייס בינתיים בקמפיין הדסטארט? "רק התחלתי בגיוס, אבל אין לי ספק שנצליח להשיג את הכסף. זה מוצר ראשון מסוגו בעולם, והבעיה העיקרית שלי כרגע היא שאי אפשר לטעום אותו. זה התחליף הכי טעים לחמאה לכל אוכלי הכשר, ולכל בית שמבשל אני עושה חיים קלים - בלי לקלף, בלי לדמוע, בלי לטגן ובלי לנקות שפריצים של שמן, שמים כף אחת בסוף התבשיל וזה כאילו הכנסת פנימה בצל גדול מטוגן, במקום חצי שעה עבודה".
אתה מתכנן לייצר עוד דברים? "יש לי גם שמן חריף אש שפיתחתי כפתרון בישול לבתים שבהם חלק אוכלים חריף וגם לא. אם מכינים למשל דג ברוטב, אז במקום להכין 2 סירים, אחד למי שאוכל חריף ואחד למי שלא, מכינים סיר אחד ואז מי שאוכל חריף, אחרי שהמנה בצלחת, שמים לו חצי כף מהשמן, וזה נטמע במנה וקובע את גובה החריפות. שתי כפות של השמן הזה משתוות לבקבוק טבסקו שלם. ויש גם שמן מעורב שום – שמן עם קונפי שום שנעשה בהליך שהשמן לא מתחמצן, הוא מאוד חזק, כף שלו שווה לשני ראשי שום. אני מקצר תהליכים לאנשים בבית".
אתה מתכנן למכור גם ברחבי העולם? "בהחלט, ישראל זו רק ההתחלה. ב-2016 עורך הדין שלי יצר קשר עם יצרן השמן קנולה מספר אחד בקנדה. הוא שלח נציגים והייתי צריך להכין להם ארוחה, אבל בדיוק עברתי ניתוח ברגל והייתי מאושפז, אז עורך הדין עשה להם ארוחה, והם התלהבו. אמרתי להם שישלחו לי שמן, נהפוך את זה לבצל ונחזיר את זה לקנדה, אבל הם אמרו שזה ייקר את המחיר ב-40 סנט לליטר ושיותר טוב שאפתח מפעל בקנדה במקום להתעסק עם הכסף הקטן של מדינת ישראל.
"בישראל לרשת הסופרמרקטים הכי גדולה יש אולי 250 סניפים, ושם יש ארבע רשתות שלקטנה שבהן יש 7000 סניפים. אני יודע לעשות 100 ליטר שמן, וכשאני אלמד לעשות 1,000 ליטר אני כבר אדע איך להכין 100,000 ליטר. השאיפה היא שבכל בית בישראל יהיה שמן כזה ואז לפתוח מפעלים בעולם".
3 צפייה בגלריה
בצל
בצל
לא צריך יותר לדוג את הבצל החוצה
(צילום: shutterstock)
אתה מבשל היום בגן ילדים בהר אדר - הילדים בגן טעמו מהשמן הזה? מה אמרו? "הילדים אוהבים את האוכל שלי, אני מבשל להם פסטה, אני מסנן את הפסטה, שם שמן בצל, ונגמר הסיפור. יש להם בשר לחוד וירק לחוד והם בולעים את זה. אותו דבר גם עם פתיתים ואורז. בגני ילדים משלמים שקלים בודדים למנה, אז אני עובד בדרך אחרת שנותנת את אותו טעם. אני לא לוקח מהשמן בצל אלא אני מכין במיוחד בשבילם תחליף כי את השמן בצל האורגינל שלי לוקח 12-13 ימים להכין".
היו אנשים שהרימו גבה למשמע המיזם הזה? "כשהחלטתי שאני הולך על זה לא ראיתי אף אחד בעיניים. נשארתי בלי שקל - הוצאתי את כל החסכונות ואת הפנסיה שלי, ואמרתי לעצמי שאני לא הולך לוותר, עד שהצלחתי בסוף והגעתי לנוסחה שלי. יש דרך לעשות את השמן והדרך היא לצאת מהקופסה לגמרי".
איזה מאכלים הכי ישתדרגו בזכות השמן הזה? "לפני ארבע שנים הבת שלי עלתה לכיתה א' ושם יש בצהרון אוכל שבמילה אחת אגדיר אותו - לא טעים. לקחתי את השמן בצל, קניתי בקבוק קטן של שפריצר, שמתי לה בתיק ואמרתי לה שאם האוכל לא טעים לה, שתשים שפריץ על האוכל ותגיד לי איך יצא. באותו יום כל הכיתה הזמינה. לא משנה על מה תשימי אותו, זה ישדרג את האוכל".