בני הזוג אולג טמר ואנה ויקטורובנה הם אורחים קבועים בפסטיבלים של תרבות אוקראינית, אליהם הם מגיעים מדי חודש עם הקייטרינג שאותו הם מתפעלים. הניחוח והטעם המיוחד של המאכלים שלהם יזכיר ליוצאי אוקראינה את הילדות וישאיר טעם של עוד.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
שניהם טבחים, שניהם יוצאי אוקראינה ובשנים האחרונות הם מתפעלים ממושב יציץ קייטרינג לאוכל אוקראיני ביתי משובח, אותו הם מבשלים באהבה.
4 צפייה בגלריה
בורשט ירקות
בורשט ירקות
בורשט ירקות
(צילום: אנה טמר)
התפריט שלהם הוא למעשה חגיגה של מאכלים אוקראינים כמו בורשט אוקראיני אמיתי עם בשר נהדר; ורניקי משגעים (כופתאות עשויות על אדים) עם תפוח אדמה ובצל מטוגן בניחוח מגרה (וכמו באחד הספרים של ניקולאי גוגול נראו כאילו הם עומדים לקפוץ אחד אחד לקערת שמנת ומשם לפה); בשר חזיר מעושן; וגם סמוגון - וודקה תוצרת בית שאותה הם רוקחים לפי מתכונים אוקראיניים מסורתיים בתוספת תפוזים ישראלים. הסמוגון עשויה מפירות הדר וסוכר. את המשקה מיישנים בחביות עץ אלון שמעניקות לו טעם של וויסקי. בכל ארוחה אוקראינית לשתות 50 גרם של המשקה, ואת המתכון לוודקה, כמו את שאר המתכונים, הם קיבלו מהסבתות שלהם, ומתכננים להעביר אותם לילדיהם.
4 צפייה בגלריה
אוכל אוקראיני
אוכל אוקראיני
אוכל אוקראיני: חגיגה של טעמים
(צילום: Shutterstock)
טמר עלה מקייב בגיל 12, ומגיל צעיר עסק בבישול. בצבא הוא היה טבח והאכיל מדי יום כ-1500 חיילים באחד מבסיסי ההדרכה בארץ. אחרי הצבא הוא למד בישול בתדמור, ועשה סטאז' במסעדות בברצלונה. המנעד שלו במטבח רחב, והאוכל האוקראיני קרוב לו ללב, אבל הוא רק חלק קטן מכל מה שהוא מבשל.
את ויקטורובנה הוא הכיר באתר היכרויות, ובגלל ששניהם מבשלים הם מיד מצאו שפה משותפת. בהתחלה היא עבדה כמניקוריסטית, אבל אז היא התחילה להביא אוכל לעבודה, ומשם הכל זרם. "הרעיון להביא אוכל לאנשים נולד כשעבדתי במכון ציפורניים ברחובות, ועדיין גרנו עם ההורים של אולג", מספרת ויקטורובנה. "פעם הבאתי לעבודה פחזניות וחילקתי, וכולם ממש אהבו את זה. אחר כך הבאתי קרפלעך וצ'יבורקי וגם את זה כולם טרפו. אחרי זה חברות מהעבודה התחילו לבקש ממני להכין להן ארוחות, ואז הבנתי שיש כאן הרבה יותר ממה שחשבתי, והחלטנו לפתוח קייטרינג".
4 צפייה בגלריה
אוכל אוקראיני
אוכל אוקראיני
ורניקי: כופתאות ממולאות
(צילום: Shutterstock)
בשלב זה הם מתפעלים כאמור, מטבח במושב, ועובדים בפורמט של קייטרינג. "אני יודעת בוודאות שאנחנו עושים את האוכל האוקראיני הטוב ביותר בארץ. אנחנו מוצפים בהזמנות במיוחד לקראת הנובי גוד ובמועדי ישראל, כמו בראש השנה ובפסח. אנחנו מכינים קרפיון אפוי, גפילטע פיש עם חזרת ועוד שורה ארוכה של מאכלים. אנחנו עובדים קשה לקראת החגים". מי שמתכנן על האוכל של בני הזוג לנובי גוד הקרוב, נספר כי ההזמנות ייסגרו ב-15/12 ומינימום להזמנה הוא 500 שקלים.
מחר (שבת 29/7 ב-18:00) הם יתארחו עם המאכלים שלהם ביריד האומנים האוקראיני במתנ"ס דיונה באשדוד.

קישוטים אוקראינים ומפות עם רקמה

האוכל האוקראיני הוא לא כשר, ויש לא מעט מנות עם שומן חזיר ובשר חזיר, וחוץ מזה שלפעמים יש בעיה להשיג בשר חזיר, הם לא מוותרים. בסמוך למושב שלהם יש גם קיבוצים, כמו גבעת ברנר, שם מתקיימים יריד אוכל שאליהם הם מוזמנים. "הקיבוצניקים אוהבים מאוד את האוכל שלנו, ואין להם שום בעיה שהאוכל לא כשר", מספר טמר. "הם אוהבים בשר לבן והרבה קיבוצניקים גם מזמינים מראש בייקון מעושן, כי הם אוהבים לאכול על הבוקר חביתה עם בייקון".
4 צפייה בגלריה
אוכל אוקראיני
אוכל אוקראיני
ורניקי - הגרסה המתוקה עם גבינה ודובדבנים
(צילום: Shutterstock)
את הבייקון הם מעשנים על בסיס עצי אגס ותפוח עץ, שנותנים לבשר גם צבע וגם מתיקות, בעישון עדין איטי ב-60 מעלות שנמשך 12-8 שעות.
ויש גם מחשבות לפתוח מסעדה משלכם? אולג: "אני חולם לפתוח מסעדה אוקראינית ביתית שיהיו בה קישוטים וסמלים אוקראינים, מפות יפות עם רקמה, שרשראות שום ובצל שיהיו תלויות על הקירות וכל האוכל יהיה על בסיס המתכונים האוקראיניים המשפחתיים האותנטיים שלנו. יש לזה ביקוש אבל עדיין אין הרבה מקומות בארץ שיודעים להכין את האוכל המסורתי הזה כמו שצריך. אני מקווה שתוך שנה נגשים את החלום".