מגפת הקורונה פגעה קשות בכל ענף המסעדנות בארץ, וגם בבית הקפה הירושלמי המיתולוגי תמול שלשום. הימים היו ימי הסגר הראשון, דלתות המקום הוגפו והעתיד נראה שחור. "הנזק הכלכלי היה אדיר וגם הלוואות לא יכולנו כבר לקחת", מספר הבעלים דן גולדברג, "שלושה ימים אחרי תחילת הסגר, השותף שלי, חברי, דוד ארליך, שלקח את המצב קשה מאוד, הלך לישון ולא קם.
"ישבתי מול החשבונות שנערמו – והבנתי שאני לא פותח מחדש את המסעדה", הוא משחזר. "ואז, כשכבר נפרדתי מהמקום – פנו אליי לקוחות קבועים ועובדים מסורים ואמרו לי: זה מוסד בן 27 שנים, אסור שהוא ייסגר".
2 צפייה בגלריה
מסעדת תמול שלשום
מסעדת תמול שלשום
תמול שלשום: הלקוחות הצילו את המוסד הירושלמי
(צילום: איוון טיכיינקו)
ואז, רגע לפני שסגר את שעריו בעקבות הקורונה, התגייסו יחד הלקוחות, תרמו והחזירו את בית הקפה הירושלמי לפעילות. השבוע הם חזרו למקום בשביל לחגוג את ההצלחה: יושבי בית הקפה הקבועים ועובדיו פתחו פרויקט הדסטארט (מימון המונים) לגיוס 250,000 שקל. הם רתמו לשם כך את מיטב הסופרים והמשוררים בארץ, ובהם מאיר שלו, דויד גרוסמן, אתגר קרת, אשכול נבו, יורם יובל וגיל חובב.
אבל למרות הכוונות הטובות, הסכום לא הושלם עד לתאריך היעד של הפרויקט. לצוות בית קפה הירושלמי לא נותר אלא לקוות לנס. והנס הגיע.
כשעו"ד שמואל תמיר (שורקי), בן ה־34, ראה את הפוסט בפייסבוק עם הבקשה לתמוך בתמול שלשום - הוא לא נשאר אדיש: "כבר בפעם הראשונה שביקרתי בבית הקפה, לפני הרבה שנים, התאהבתי", הוא נזכר, "כל מי שנכנס לפה מרגיש מיד בקסם".
2 צפייה בגלריה
תמול שלשום
תמול שלשום
הלקוחות והצוות: השבוע במוסד הירושלמי תמול שלשום
(צילום: יח"צ)
כשגילה שיש אפשרות להעביר 10,000 שקל כתמיכה, ובתמורה לערוך בו אירוע פרטי בהמשך, עלה לו רעיון. ״אמרתי לעצמי, טוב, אין לי סכום כזה, אבל אני יכול לארגן חברים. שכל אחד ישים סכום קטן למען המוסד הוותיק ועל הדרך נארגן אירוע חברתי. ובאמת, יותר מ-50 חברים התגייסו למהלך, והעברנו יחד את התמיכה למקום".

ואז הטלפון של גולדברג צילצל ועל הקו היו העובדים בשיחת ועידה, כשהם צורחים צרחות של שמחה ואושר: "הצעירים התגייסו והצילו את ההדסטרט ברגע האחרון", הוא מספר.
השבוע, שנה וחצי אחרי שהצילו את המקום מסגירה, הגיעו החברים של שמואל למוסד האהוב שחזר לפעילות. "היה תענוג לראות את קבוצת הצעירים הזאת פה", מסכם גולדברג בהתרגשות, "הם עזרו לו לשרוד בימים הכי קשים שידענו".