באמצע שנות ה-70 יצא לאור ספרה של רות סירקיס "ילדים מבשלים", ספר שלימים העמיד דורות שלמים של טבחים קטנים, שלכלכו את הידיים שלהם בקקאו ואת המטבח בשברי פתיבר, בניסיונות להכין כדורי שוקולד.
מאז ועד היום לא יצא ספר בישול משמעותי לילדים. היו כמה ספרים במהלך השנים שיועדו במכוון לילדים (ולא להורים שמבשלים לילדים, כאלה יש לא מעט), אבל אף אחד מהם לא השאיר חותם כמו הספר הנוסטלגי של סירקיס. עכשיו, הבלוגר הפופולרי רון יוחננוב – כמעט חצי מיליון עוקבים באינסטגרם – הוציא ספר ילדים חדש בהוצאה פרטית: "ילדים מבשלים ואופים".
3 צפייה בגלריה
רון יוחננוב, ילדים מבשלים ואופים
רון יוחננוב, ילדים מבשלים ואופים
רון יוחננוב עם הספר
(צילום: נמרוד סונדרס)
יוחננוב, המוכר בעיקר בזכות מתכוני ה"טריק-פטנט" שלו, הוציא בשנים האחרונות שני ספרי בישול, וכעת הוא משוכנע שהוא זה שיעשה היסטוריה: "50 שנה לא היה כאן ספר בישול רציני לילדים", הוא אומר, "השקעתי בו חצי מיליון שקל".
על מה חצי מיליון? "תחקירים, עריכה קולינרית, פסיכולוגית ילדים, מרפא בעיסוק, סטייליסטית, צלם. גם הייתי צריך לקנות כלים חדשים, ממש רכשתי מחדש את ארון הכלים שלי כי לא היו לי כלים לילדים. לא הולך להיות פשוט ולקחתי את הסיכון שהורים יעודדו את הילדים לבשל עם הספר ולהיכנס איתו למטבח, במקום להדפיס להם מתכון מהטיקטוק. אני גדלתי על ספרים, זה מרחיב את הנפש. אני לא מוותר על זה".
זה לא קצת להכניס לעצמך גול עצמי? אתה בלוגר, המתכונים שלך ברשתות. "נכון, צמחתי מתוך הרשתות, זו העבודה שלי. אבל זה לא סותר את זה שכבר מכרתי עשרות אלפי עותקים משני ספרי הבישול שלי, כנראה אנשים סומכים על מתכון בספר שמישהו בדק והכין ויש תוצאה אותנטית מול העיניים. בסוף ספר נותן המון השראה וחשק, אתה מדפדף בו, מתגרה ונפתח לך התיאבון".
3 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
תחרות לספר המיתולוגי?
תגיד, למה בכלל ספר ילדים? "אני יודע שילדים אוהבים לבשל ואוהבים את המטבח. ראיתי כמה הבנות שלי (בנות 20 ו-17, ת"ג) נהנו מספרי בישול, היום הן כבר גדולות, אבל דרכן הצלחתי לראות את הילד שבי. כילד כל הזמן חיפשתי מתכונים וספרים. גדלתי בבית של עשר נפשות, והייתי הילד הכי בולט. בלטתי רק דרך המטבח. הייתי הילד אחד לפני האחרון, ובתור ילד קטן אמא שלי הכניסה אותי למטבח והייתי העוזר שלה. אחרי זה אני הייתי מבשל לבד לכולם, וקיבלתי מחמאות. אהבתי את תשומת הלב הזאת אז התאמצתי לבשל טוב. ככה גם למדתי לקבל את עצמי, למדתי לקבל ביקורת. תראי כמה דברים טובים המטבח יכול להוציא מילד.
"וחוץ מזה מישהו צריך להזיז את הילדים מהמסכים, מטבח זו פעילות טובה. חשוב לחשוף את הילדים למטבח ולהבין שמטבח זה הרבה יותר מלחמם לעצמך אוכל במיקרוגל. נכון שאי אפשר לתלוש אותם מהיוטיוב או מהטיקטוק אבל אפשר לתת להם ספר ולהיכנס איתם למטבח, זה זמן איכות של הורים וילדים, ההורים נטו מרוכזים איתם בעשייה ללא הסחות דעת".
3 צפייה בגלריה
רון יוחננוב, ילדים מבשלים ואופים
רון יוחננוב, ילדים מבשלים ואופים
"מטבח זו פעילות טובה"
(צילום: נמרוד סונדרס)
כתבת כבר שני ספרי בישול למבוגרים, עד כמה ספר לילדים שונה? "כשעבדתי על הספר הבנתי כמה השקעה וכמה עבודה קשה. ספר לילדים זה לא כמו ספר למבוגרים, שבו שאתה מדבר לקהל של אנשים מנוסים. בספר בישול לילדים אתה מדבר לידיים תמימות, אתה צריך להיות הכי מפורט והכי מדויק ולהשתמש בדוגמאות מהעולמות שלהם. בספר ילדים אתה לוקח אחריות גדולה כי הם מתחילים מאפס, צריך להסביר הכול. ילדים לוקחים את המתכון ומתחילים ליצור ואתה צריך להיות בטוח שהם יצליחו וגם להנחות אותם בצורה מפורטת בשביל שיגיעו להצלחה של המתכון. אתה צריך להסביר מה זה לקרוץ, מה זה אומר לקפל. עשיתי ממש מילון מונחים שיעזור להם להבין, את זה אין בשום מקום".
אילו מונחים למשל יש בו? "מה זה רינג, מה זה ממחה, מה זה אומר להשחים, מה זה להביא לסף לרתיחה, מה זה טיגון עמוק ומה זה טיגון קל".
נשמע כמו ספר שמתאים גם לאנשים מבוגרים שמאותגרים במטבח. "לגמרי. אשתי, שהיא לא בשלנית, אמרה שזה ספר בישול בול בשבילה".
ומה עם הטיימינג? יש עכשיו הרבה ילדים מפונים בלי בית ובלי מטבח. "נכון, יש הרבה כאלה ובחודשים האחרונים עשיתי הכול בשביל לשמח אותם. הבלוגרים והמשפיענים הם חברי הכנסת החדשים. אנשים פונים אלינו לבקשות לתרומה למשפחות של מפונים, מבקשים שנבוא לבוא לבשל למילואימניקים. האכלנו מאות מפונים, אני מאמין במתן בסתר ולא רוצה לדבר על זה. עכשיו נשאר רק להתפלל שכולם יחזרו לבתיהם ולחום של בית שאי אפשר להשיג אותו בבית מלון. להיכנס למטבח ולהיות בין הסירים זה שוטף את הראש, אני מכיר את זה מעצמי".