לרשימת שמונה המנות הבלתי נשכחות לשנת 2023 של המגזין "ניו יורק טיימס", שאותה כתב מבקר המסעדות של המגזין, פיט וולס, הנחשב לאחד הכותבים החשובים והמשפיעים בעולם הקולינריה, נכנסה עוגת "שבע שכבות שחור-לבן" של הביסטרו היהודי גרטרוד'ס ( Gertrude's), אותה מכנה המבקר "גרסה מונומנטלית". עוד כתב וולס על העוגה: "היא צפופה ולחה כמעט כמו עוגת פודינג, שכבות צהובות ושוקולד שמתחלפות לסירוגין כמו קלידי פסנתר. ספרתי וספרתי שוב ולא מצאתי יותר משש שכבות על העוגה בת שבע השכבות הזו. מצד שני, יש שתי שכבות זיגוג, קרם חמאה מוקה וגנאש שוקולד מריר".
העוגה, שנכנסה לרשימת המנות ה"בלתי נשכחות" שאכל וולס השנה בניו יורק, מופיעה ברשימה לצד מנות ממסעדות אחרות כמו חביתת צדפות, מרק חזיר צלול עם אורז לבן, קציצות קריביות, וגם מנה בנאלית של פסטה קרבונרה (אבל כזאת שהוא מכנה "נס"). העוגה היא הקינוח היחידי ברשימה של וולס, והיא למעשה מנת הדגל של המסעדה היהודית, שנפתחה רק הקיץ בשכונת פרוספקט הייטס בברוקלין, וקרויה על שם גרטרוד, סבתו ההונגריה של בעל המקום, נייט אדלר.
2 צפייה בגלריה
עוגת שחור לבן
עוגת שחור לבן
עוגת שחור לבן של גרטרוד'ס
(צילום: Liz Clayman)
המסעדה עצמה מוגדרת כביסטרו שכונתי, שמפגיש את החינוך היהודי המסורתי שעליו גדל אדלר, יחד עם גישה מודרנית לאוכל. יש כאן בתפריט מרק קניידלך ואווז קונפי; לביבות תפוח אדמה בשלל תוספות כמו ביצי פורל; המבורגר בהשראת כריך רובן; לחמניית חלה עם רייט אווז; כבד עוף עם תפוחים ופקאן מסוכר; סלט ניסואז עם דג מעושן; ולחם מטוגן שהוא למעשה עוגת בבקה שוקולד צלויה עם מנה נדיבה של סירופ מייפל ופירות יער. תמצאו כאן גם את הסנדוויצ'ים הקלאסיים המופיעים בכל דלי יהודי בעיר - בבייגל או בביאלי (מאפה שמרים שטוח). הבעלים מתגאה בכך שבמקום ללכת על הז'אנר העמוס לעייפה בניו יורק של מסעדות ישראליות מזרחיות שבהן מוגשות מנות של חומוס ופיתה, הוא רצה דווקא לדחוף קדימה את המסורת האשכנזית, מה שמזכיר את מה שעושה בימים אלה השף אסף גרניט במסעדת "בובל'ה" בפריז. כך נוצר השילוב המסקרן הזה של שני הקינוחים היהודיים הפופולריים: עוגה בת שבע שכבות, יחד עם עוגיות שחור-לבן או עוגיות "חצי ירח" כפי שהן מכונות לפעמים.
עוגת שבע השכבות היא למעשה גרסה אמריקנית לעוגת טורט שכבות הונגרית, המכונה "דובוש", שהומצאה על ידי השף ההונגרי יוזף דובוש ב-1884 והפכה לחביבת הקיסר פרנץ יוזף ואשתו. המאפיות היהודיות בניו יורק אימצו אותה לא רק בגלל המראה שלה, אלא גם בגלל הפרקטיות שלה: ניתן להכין אותה גם בגרסת פרווה, והציפוי שומר עליה טרייה ולחה במשך ימים רבים, גם בטמפרטורת החדר.

סולידריות מלחמתית

האלמנט השני במנה אלה עוגיות שחור-לבן, שהמקור שלהן מעורפל, אבל לפחות בגרסתן היהודית הן הומצאו על ידי מהגרים בוואריים בקונדיטוריה יהודית באפר איסט סייד ב-1902, והפכו מהר מאוד לחלק מהרפרטואר הקולינרי של המטבח היהודי-אשכנזי בארצות הברית. העוגיות האלה לרוב מתבססות על עוגה אוורירית בניחוח לימון, והן מצופות בצד אחד בזיגוג שוקולד ומצד שני זיגוג וניל, מה שיוצר יחד מראה מובהק שמזוהה עם העוגיות. קיימות גם גרסאות נוספות של בצק עם קרם חמאה במקום זיגוג או עוגיות שורטברד עם בצק סוכר. כך או כך, המכנה המשותף תמיד הוא כיסוי השוקו-וניל שחולקים יחד בהרמוניה משטח אחד חלק ומתוק. יש שיגידו, כמו העם היהודי - סמל להסתגלות לסביבה חדשה, מבלי לאבד את הליבה.
2 צפייה בגלריה
אוריאו שחור לבן
אוריאו שחור לבן
אוריאו שחור לבן
(צילום: אוריאו)
העוגיות האלה נמכרות כמעט בכל מעדנייה או מאפייה יהודית בארצות הברית שמכבדת את עצמה, מניו יורק עד קליפורניה ופלורידה. מדי פעם לפעם עולה מחדש ויכוח עיקש בקרב פודי'ס ועיתונאי אוכל בנוגע לעוגיות השחור-לבן הטובות ביותר בארצות הברית. בשנים האחרונות העוגיות גם הפכו לסמל סולידריות מלחמתית, כשנצבעו בצהוב וכחול לאות תמיכה באוקראינה ואחרי 7 באוקטובר גם בכחול לבן לאות תמיכה בישראל.
לפני זה, העוגיות שחור-לבן זכו להנצחה בסדרה "סיינפלד", וגם שימשו לרגע את ברק אובמה במהלך הקמפיין שלו לנשיאות ב-2008 כדי להמחיש הרמוניה בין גזעית. אבל גם ייתכן מאוד שהעוגיות האלה עומדות לפני תור הזהב שלהן, אחרי שחברת "אוריאו" הצהירה כי המהדורה המוגבלת של אוריאו לשנת 2024 תהיה כולה הומאז' לעוגיות הללו.
אוריאו, למי ששכח, הן עדיין העוגיות הנמכרות ביותר בעולם: מאז הומצאו לראשונה ב-1912, יותר מ-450 מיליארד אוריאו נמכרו ביותר מ-100 מדינות ברחבי העולם. בחישוב גס מאוד זה אומר יותר מארבע עוגיות בשנה לכל אדם על הפלנטה היום. החל מ-4 בינואר עוגיות Oreo Black & White יגיעו למדפים ברחבי ארצות הברית, וככל הנראה בהמשך גם לחנויות בישראל, ויכללו למעשה עוגיות אוראו מוזהבות במילוי קרם שחציו שוקולד וחציו וניל. בתקופה של אנטישמיות גואה בארצות הברית ומסעדות יהודיות שמוחשתות רק בגלל שהעזו להציב דגל ישראל בחזית או לשתף פוסט פרו ציוני - מדובר לא פחות מהצהרה של החברה - שחור על גבי לבן.