מסעדות גדולות וקטנות ממשיכות להיסגר גם ברחבי ארצות הברית: אפקט הקורונה ממשיך לגבות קורבנות בתחום המסעדנות. אחרי שמספר גדול של מסעדות וברים בניו יורק נאלצו לסגור דלתותיהן לצמיתות תוך השפעה קשה על התעשייה הקולינרית ברחבי המדינה.
עולם המסעדנות בארצות הברית ספג הפסדים גדולה בעקבות משבר הקורונה. לא משנה עד כמה המסעדה פופולרית או עד כמה מוכר ומצליח השף, חלק מהמסעדות לא תפתחנה מחדש, גם לאחר שהוסר הסגר במרבית המדינות בארצות הברית והמסעדות קיבלו אישור לפתוח מחדש – תחת הגבלות קשוחות.
3 צפייה בגלריה
דייויד צ'אנג
דייויד צ'אנג
דייויד צ'אנג: העולם השתנה לנצח
(shutterstock)
בין המסעדות הפופולריות ביותר ברחבי ארצות הברית שנסגרו לצמיתות כתוצאה מהקורונה, נמצאת מומופוקו נישי (Momofuku Nishi) בניו יורק. קבוצת המסעדות מומופוקו של השף סלב דייוויד צ'אנג (המוכר בישראל בזכות כמה סדרות אוכל בנטפליקס) הודיעה על סגירה לצמיתות של שתי המסעדות שלה: מומופוקו נישי, הממוקמת בשכונת צ'לסי במנהטן, נפתחה לראשונה בשנת 2016 כמזנון אוכל קוריאני-איטלקי. בתחילת שנת 2017 ניסתה להתחדש והפכה את התפריט שלה לאיטלקי בלבד – דבר שהוכח כהצלחה בן לילה. אמנם היו אתגרים בשולי הרווח כבר מהיום הראשון, אולם צ'אנג מציין במכתב קורע לב המופיע בימים אלה באתר של רשת מומופוקו, כי מותה של המסעדה הוא ללא ספק בגלל הקורונה.
לאורך מכתב בן 3,000 מילים כותב צ'אנג: "המשבר הזה היה התקופה הקשה ביותר בתולדות מומופוקו, ואני כותב היום כדי לחלוק עוד חדשות קשות. אתם (העובדים, ש.ש.) ליבת החברה שלנו, ומגיע לכם הסבר ברור על השינויים שאנו מבצעים, מדוע אנו מבצעים אותם ומה החזון שלנו לעתיד".
3 צפייה בגלריה
מומופוקו
מומופוקו
מומופוקו נישי, ניו יורק
(אתר המסעדה)
המיקום השני של מסעדת מומופוקו שנסגרה לצמיתות הוא מומופוקו CCDC בוושינגטון די.סי. בדומה לנישי בניו יורק, כשהמסעדה נפתחה לראשונה בשנת 2015, היא נחשבה למסעדה הגדולה ביותר של צ'אנג עד היום, ולמיזם הבכורה שלו בעיר הולדתו, שם הגיש ראמן ולחמניות קוריאניות, וחלק מן המנות שהביאו לו תהילה.
"לאחר התלבטות משמעותית, היינו צריכים לקבל את ההחלטה הקשה ביותר ולסגור לצמיתות את נישי ו-CCDC", ממשיך צ'אנג במכתבו, "בנישי, הגשנו את הכל, החל מהמבורגרים בלתי אפשריים וכלה בסצ'י אי-פפה - אבל יותר מזה, זה היה המקום בו עמדנו בפני אתגרים בלתי צפויים ולמדנו כיצד להתגבר עליהם. בנסיבות בהן מרבית המסעדות האחרות היו מקרטעות, הצלחנו. הלוואי והיינו יכולים להמשיך לכתוב את הסיפורים האלה. תודה לכולם מעומק ליבי על כך שקמתם שוב ושוב כדי לכבד אותנו".
במילות הפרידה שלו מן העובדים, מסכם צ'אנג: "אני אהיה כן: אין לנו את כל התשובות לתוצאות המשבר הזה. אנו כותבים את הכללים בזמן אמת ויהיה הרבה מה ללמוד לאורך הדרך. העולם השתנה לנצח, ומומופוקו צריכה להשתנות איתו".

מסעדות נוספות בארצות הברית שנסגרו לצמיתות

לוקנדה Locanda, סן פרנסיקו
המסעדה היוקרתית בסן פרנסיסקו, שזכתה לשבחים רבים ממבקרים וסועדים כאחד, לא תפתח מחדש אחרי הקורונה. המקום התפרסם בהגשת פסטה בסגנון רומאי ושאר קלאסיקות איטלקיות אופנתיות. עם זאת, הבעלים קרייג סטול כתב לאחרונה: "המשכנו את זה כל עוד הצלחנו, בגלל שאנחנו אוהבים את זה. אנחנו אוהבים את האנשים, אנחנו אוהבים את המקום, והקהילה שיוצאת מהמסעדה תמשיך הרבה מעבר למסעדה עצמה".
סופ-פלנטיישן, Souplantation, סן דייגו
97 סניפים של רשת מסעדות הבופה הפופולרית ייסגרו לצמיתות. לרעיון שאתה מגיש לעצמך אוכל חקלאי טרי לא יכול היה להיות סיכוי לשרוד את המגיפה, כיוון שעד כה לא אושר (כמו בישראל) להחזיר לפעילות את סגנון ההגשה של מזנון בופה.
הסורס, The Source, וושינגטון די. סי.
המסעדה האסיאתית המודרנית של השף המפורסם וולפגנג פאק הייתה נקודה חמה נוספת בוושינגטון די.סי. כאמור, גם מקום זה נסגר לצמיתות לאחר 13 שנים בהן שירת תיירים, מקומיים, פוליטיקאים וידוענים כאחד. "המסעדה פשוט לא הצליחה להתגבר על ההרס הכלכלי שנגרם ממגיפת הקורונה", כתב השף פאק בטוויטר.
טוסט, Toast, שיקאגו
הבעלים ג'ין רוזר הודיעה על סגירה קבועה של שני אתרי המסעדה שלה בשיקגו. המסעדה הייתה המקום האידיאלי לבראנץ' מאז 1996, והדיינר המפורסם הגיש קלאסיקות של ארוחת בוקר וצהריים. אולם עם תחילת המגפה אמרה רוזר כי היא לא יכולה להפוך את המקום למקום של טייק אווי ומשלוחים בלבד. ועתה, בצער רב, נאלצה לסגור דלתות.
מקריידי'ס, McCrady’s, צ'רלסטון
מסעדת היוקרה בצ'רלסטון הודיעה גם היא על סגירה לצמיתות בגלל המגפה. נשיא קבוצת המסעדות NDG, שהייתה בבעלותו של מקריידי, כתב כי "מערך ארוחת הטעימות עם מעט מקומות ישיבה בסביבה אינטימית כבר לא יהיה לאחר הקורונה, כיוון שמגבלות הישיבה הגבילו עוד יותר את מספר הסועדים, ולכן אנו נאלצים לסגור". השף הנודע שון ברוק העלה את מקריידי על המפה עם השימוש בגסטרונומיה מולקולרית במטבח, לפני עזיבתו את קבוצת המסעדות בשנת 2018.
ת'רדגילס, Threadgill’s, אוסטין
אדי ווילסון, האגדה החיה בסצנת המסעדות והמוזיקה של אוסטין, החליט לסגור לצמיתות את הממסד האגדי שלו ולפרוש מוקדם, בגלל מגיפת הקורונה. המקום, חלקו בית קפה, וחלקו במת מוזיקה שעזרה להזניק את הקריירה של מוזיקאים כמו ג'ניס ג'ופלין.
מסעדות נוספות שהודיעו על סגירה סופית: מרקט בלרימר סקוור בדנבר, קלייד קומון בפורטלנד, ואייבוריס בניו אורלינס.
3 צפייה בגלריה
מלצרית בעבודה
מלצרית בעבודה
(צילום: shutterstock)
בין המסעדות המפורסמות הנוספות שנסגרו בניו יורק אפשר למצוא את גות'האם בר אנד גריל בגריניץ' וילאג' של השף אלפרד פורטלה. המקום היה פופולרי בשנות השמונים והתשעים, חווה עליות ומורדות במהלך השנים, אולם הקורונה הכריעה את המצב. גם מסעדת קפה פריז, שהייתה קיימת במשך 147 שנים נאלצה לסגור דלתות, כשהבעלים פיט או'קונל כתב בפייסבוק: "לא באשמת אף אחד מלבד התפרצות הנגיף, איננו יכולים למצוא דרך הגיונית כלכלית לנוע קדימה". גם מסעדת לאקי סטרייק בלב הסוהו סגרה דלתות, כשהבעלים קית' מקנאלי כתב, כי הוא "לא רוצה להישאר חייב לעובדים ולספקים, ועל כן אנו מחשיכים את אולם המסעדה".

ומה אצלנו?

גם אצלנו משבר הקורונה ממשיך לגבות קורבנות בתחום הקולינריה, ומדי יום מצטרפים לרשימת המקומות שלא ייפתחו שוב, עוד ועוד מסעדות, ברים ובתי קפה. בין המקומות: קזינו דה פריז בירושלים, מסעדת סלבה וידה ברחוב הירקון בתל אביב, מסעדת האנוי ברחוב לילינבלום בתל אביב, מסעדת בינו בפיתה ברחוב שדרות רוטשילד בתל אביב, הבר פראג הקטנה ברחוב אלנבי בתל אביב, הסניף הראשון של קפה לואיז בחיפה ועוד.
מומחים בענף המסעדנות אומרים כי אלה רק הסנוניות הראשונות שמבשרות את המשבר הגדול בענף המסעדנות, וכי מקומות רבים ימשיכו וייסגרו בחודשים הקרובים, בשל הקורונה.