לכבוד יום הפסטה הבינלאומי שמצוין היום (שלישי) ברחבי העולם, אפרת ליכטנשטט מהבלוג "אז מה את עושה כל היום?" התארחה בתכנית הרדיו "פה גדול" עם הדר סתיו ואורי מלמד וסיפרה איך מתאימים בין צורת הפסטה לרוטב ונתנה טיפים איך להכין פסטה מהירה וטעימה בסיר אחד, כך שתחסכו גם כלים וגם בלאגן.
"אחרי שאני מכינה פסטה בסיר אחד כבר שנה שלמה, כל שבועיים-שלושה עם מתכון אחר, ניצלתי את חופשת סוכות והחלטתי שאני אוספת את כל המתכונים והעליתי פוסט עם 20 מתכונים לפסטה בסיר אחד והבלוג שלי קרס", מספרת ליכטנשטט. "למה יש כזה הייפ על הדבר? יש פה גם חסכון בזמן - דוחפים את כל הדברים בתוך סיר, מבשלים ונהיית מנה טעימה. זה חותר תחת כל המוסכמות ההגיוניות של קרמול בצל ואני כן באה ממקום של מטבח מסודר, ואני רוצה שהעגבניות יוציאו את כל האומאמי שלהן, ואז פתאום בא מתכון שמרתה סטיוארט המציאה אותו לפני תשע שנים".
4 צפייה בגלריה
פסטה בסיר אחד
פסטה בסיר אחד
זורקים הכל לסיר ומקווים לטוב
(צילום: Shutterstock)
ואכן נראה שלאחרונה הדבר העיקרי שמציף את הפיד של הבשלנים באינסטגרם הוא בישול בסיר אחד. נכון, הטרנד לא חדש וכבר הוצפו ברשתות לא מעט גרסאות למאכלים שאפשר להכין בשיטה הזאת, אבל לאחרונה כל בלוגר שמכבד את העוקבים שלו מעלה את הגרסה שלו לטרנד, והרשת חוגגת.
השיטה חוסכת בכלים, חוסכת בזמן וגם התוצאה בסוף מספקת. אם בזמן הקורונה התפנקנו על תבשילים ארוכים ומושקעים, הרי שעם החזרה לשגרה הסוחפת, כמעט כל אחד רוצה שיהיה לו במטבח קל יותר, פשוט יותר ומהיר יותר, אז מציעים לנו כאן דיל שבו לא נצטרך להדיח כיור מפוצץ בסירים ובמחבתות אחרי כל ארוחה, אנחנו בעד.
אז איך עושים את זה, מה הסוד? "הרבה אנשים אמרו שהכל יוצא דלוח ומימי, אמרתי בוא נוריד כוס מים אחת, אני אומרת שתיים וחצי כוסות מים ואחרי שמוסיפים גם שמנת ורוטב עגבניות, שמים 250 גרם פסטה, חצי חבילה, ושופכים לסיר או מחבת. ואז מתחילים לזרוק פנימה כל מה שאוהבים - פטריות מיובשות, שמנת לבישול, רסק עגבניות מרוטכז, עגבניות טריות, בצל סגול קצוץ דק דק".
בלי לטגן, פשוט לזרוק לסיר? "בלי לטגן. יש כאלה שיגידו שאם נטגן את הבצל זה יהיה יותר טעים, אז כן, זה יהיה יותר טעים, אבל יש לנו פה מנה שהיא עומדת במבחן התוצאה. אחרי ששמים את כל התוספות מכניסים מים רותחים, שתיים וחצי כוסות תלוי במתכון. התחלתי להוסיף קארי, מיסו, קרם קוקוס, כל פעם משהו אחר. לדעתי אם את עושה את כל הדבר הזה ואת הולכת בכיוון אסייתי, שמים כף גדולה של מיסו, קרם קוקוס, סויה, תבלינים כמו ג'ינג'ר, מבשלת וזה יוצא טעים".
ואז מבשלים סגור עם מכסה? "לא. מה שחשוב מאוד זה כל הזמן לערבב, כי גם כשמכינים פסטה במים כל הזמן מערבבים, לפחות בהתחלה כדי שזה לא יידבק ופה זה עוד יותר חשוב. אז כל הזמן להקפיד לערבב עם כף עץ ולוודא שהפסטה מכוסה בנוזלים אחרת היא לא תתבשל".
וזה לא יוצא רך מדי? "תנסי. הרבה אומרים שזה לא נשמע להם ואני יכולה להבין כי זה מתכון שחותר תחת חוקי הבישול. וזו מנה לארוחת ערב עם ילדים. אם זה לא מנת רושם זה פשוט עובד, טעים וכייפי".

מתכונים לפסטה בסיר אחד

ספגטי בולונז בסיר אחד

המצרכים: 1 חבילת ספגטי (500 גר') 300 גר' בשר בקר טחון (או חזה עוף טחון) 1 צנצנת רוטב עגבניות 1/2 כפית מלח 1 כפית פלפל שחור גרוס 1 כף פפריקה מתוקה 4 כפות שמן זית 1/2 כוס בזיליקום טרי, קצוץ 1 בצל קצוץ דק 4 שיני שום, קצוצות דק 1/2 כוס יין אדום 1 סלסילת פטריות שמפיניון, פרוסות דק מים רותחים לכיסוי עד כ-3 ס"מ מגובה הספגטי – כשלוש כוסות
4 צפייה בגלריה
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. בסיר סוטאז' מטגנים כ-3 דקות בצל קצוץ בשמן זית.
  2. מוסיפים את הבשר, הפטריות והשום.
  3. מטגנים כ-7 דקות על להבה בינונית-גבוהה עד שהבשר משנה את צבעו ומנמיכים את הלהבה.
  4. מוסיפים לסיר את הרוטב, את הספגטי, הבזיליקום, היין, המלח, הפלפל והפפריקה.
  5. יוצקים על הכול מים רותחים, מביאים לרתיחה ומבשלים על להבה נמוכה בכיסוי חלקי כ-20 דקות, עד שהרוטב מצטמצם והספגטי מתרכך.

פסטה ברוטב טונה ועגבניות במחבת אחת

ילנה ויינברג
המצרכים (ל-3 מנות): 3 כפות שמן זית 1 בצל בינוני, קצוץ 1 גבעול סלרי, עם העלים, קלוף וקצוץ דק 1 פלפל אדום או צהוב, חתוך לקוביות 1 שן שום, כתושה 1 כף פפריקה מתוקה או חריפה מלח, פלפל שחור גרוס חופן עלי טימין (לא חייבים) 1 קופסה קטנה (400 גר') עגבניות מרוסקות 1 קופסה שימורי טונה בשמן או במים, מסוננת היטב 1/2 חבילה (250 גר') פסטה מסוג פנה או פוזיל 2 כפות פטרוזיליה טרייה, קצוצה
4 צפייה בגלריה
פסטה עם טונה ועגבניות
פסטה עם טונה ועגבניות
(ילנה ויינברג)
אופן ההכנה:
  1. מרתיחים מים בקומקום.
  2. מחממים את השמן בווק ומטגנים את הבצל כ-5 דקות, עד להזהבה.
  3. מוסיפים את הסלרי והפלפל ומטגנים כ-5 דקות נוספות.
  4. מוסיפים את השום, התבלינים, התימין (אם משתמשים), העגבניות המרוסקות, הטונה ו-1/2 1 כוסות (360 מ"ל) מים הרותחים ומערבבים. מביאים לרתיחה.
  5. מוסיפים למחבת את הפסטה, מערבבים ומשטחים, כדי שכולה תהיה בתוך הרוטב. מבשלים 15-10 דקות, עד שהפסטה מוכנה. מדי פעם מערבבים ומוסיפים מעט מים רותחים, אם הרוטב מצטמצם מדי.
  6. טועמים ומתקנים תיבול. מפזרים את הפטרוזיליה, מערבבים, מסירים מהכיריים ומגישים מיד.

ספגטי עגבניות בסיר אחד

רותי קינן
המצרכים (ל-6-4 מנות): 1/2 ק"ג עגבניות שרי חצויות 1/3 כוס שמן זית 2 שיני שום, כתושות 1 חבילה ספגטי או מקרוני 1 ליטר מים רותחים 1 כף שטוחה מלח גס פלפל שחור - לפי הטעם צרור רוקט (ארוגולה) או עלי בייבי תרד
להגשה - גבינת פרמזן מגוררת
4 צפייה בגלריה
פסטה בסיר אחד
פסטה בסיר אחד
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מרתיחים את המים בקומקום. בסיר שטוח ורחב (חשוב!) מסדרים את העגבניות, השמן, השום והספגטי. יוצקים את המים הרותחים לסיר, מוסיפים את המלח, מכסים ומביאים לרתיחה על אש גבוהה.
  2. מסירים את המכסה, וממשיכים לבשל בסיר פתוח על להבה גבוהה ותוך כדי נענוע הספגטי בעזרת כף או מלקחיים, כ-5 דקות. מוסיפים את הרוקט או התרד, וממשיכים לבשל כ-5 דקות נוספות עד שהפסטה מוכנה והרוטב מסמיך.
  3. מעבירים לצלחות, מפזרים גבינת פרמזן, ומגישים.