בעיצומו של חול המועד פסח, בעיצומה של המתיחות הביטחונית ובתוך הסערה הפוליטית בכנסת - הדייגים יצאו אתמול (ב') להפגין בכניסה למשרד החקלאות בבית דגן, כחלק מהמאבק נגד רפורמות הדייג של משרד החקלאות, שבה הדייג נעצר במשך 60 יום בשנה. איגוד הדייגים, המונה כ-1,000 משפחות דייגים העוסקות בדייג מסורתי, טוען כי הרפורמה לכשעצמה, ללא מתווה פיצויים לדייגים על אובדן חודשיים של עבודה, תחסל את ענף הדייג.
3 צפייה בגלריה
הפגנת הדייגים מול משרד החקלאות
הפגנת הדייגים מול משרד החקלאות
הפגנת הדייגים מול משרד החקלאות
(צילום: ארגון הדייגים)
המפגינים החזיקו שלטי מחאה ביד ובהם כתובות כמו "הסירחון לא מגיע מהדגים" ו"פרנסה זה לא הפקר".
"לא נותרה לנו הרבה ברירה", אמר באולפן ynet גיל ססובר, יו"ר איגוד הדייגים. באחד במאי זורק שר החקלאות אלף דייגים ומשפחות לחרפה, לבושה ולרעב. הרפורמה בענף הדיג נעשתה ב-2016 והיא כבר חיסלה את הדייג בישראל, והוא למעשה למעשה כרגע ממש תלוי על בלימה. כל שנה המצב מחמיר. שר החקלאות אוסר על הדייגים לעבוד 60 יום חודשיים בשיא העונה ועד היום, כמו כל שנה לא אומרים לנו אם נקבל פיצויים, מי יקבל פיצויים, מתי נקבל פיצויים ומה יהיה גובה הפיצויים".
זה איסור שנובע מטעמים אקולוגיים. "בשום מקום בעולם זה אנשים חייבים להבין את זה אין אף מדינה בעולם מלבד מדינת ישראל שיש בה איסור על דייג מסורתי".
מה זה דייג מסורתי? "בדייג מסורתי יוצא אבא ובן בסירה שלהם ומביאים שלושה-ארבעה ארגזים וכמה מאות שקלים כדי להתפרנס. אין אף מדינה בעולם שמשביתה דייג מסורתי. בכל העולם מחבקים את הדבר הזה ודואגים שהוא יחיה. אני כמעט אגיד שמקדשים אותו. אנחנו מעדיפים לקנות את הדגים שלנו קפואים מויאטנם? בזמן שאנחנו עוצרים את הדייג במאי ויוני, כל השכנות שלנו - מצרים, עזה, סוריה ולבנון - כולם ממשיכים לעבוד ולדוג".
יש היום מודעות גבוהה לאקו סיסטם, מה איתה? "ד"ר אורן צוני מנהל תחום דייג ימי במשרד החקלאות עלה, והצלחנו להביא אותו אחרי שהמשרד החביא אותו מאז שנת 2014, שנתיים לפני הדיונים בוועדת הכלכלה. אסור לו להתראיין אסור לו לכתוב דעות מקצועיות פשוט העלימו אותו, הבאנו אותו לוועדת הכלכלה והוא אומר לפני הרפורמה בדייג, הרפורמה הכי גדולה שנעשתה מאז שנת 1937 ולא נעשה בה אף דיון מקצועי אחד במשרד החקלאות. הוא אמר בצורה הכי ברורה שלמשרד אין חזון, אין תוכנית ואין אג'נדה. המשרד נכנע לגורמים אינטרסנטים הגורמים האינטרסנטים היחידים שיש בים זה חברות הגז. הדייג הישראלי נפל קורבן פשוט הקריבו אותו בשביל הרווחים של חברות הגז".
אבל ההקפאה של הדייג במאי ויוני זה לא קשור לגז זה קשור לניסיון לשמור על הדגה בים. "הסיבה הפורמלית שלהם זה עונת הרבייה אבל הרי רוב הדגים פה נודדים אין לנו מפרצים. אם תשאל היום ביולוג ימי איזה דגים באמת מתרבים פה הוא יגיד לך או.קיי בוא נשמור על דג דקר, ואין לנו שום בעיה עם זה, על זה אנחנו מברכים. כל שאר הדגים לא - תנו לנו לעבוד".
אז אין בעיה שום בעיה דגה במדינת ישראל? אין מינים בסכנת הכחדה? "אני לא רוצה להגיד שאין שום בעיה בים, אבל להגיד שיש התחממות, יש לך זיהום, שפכים, נמלים תנועת אוניות, מתקני התפלה - מה החלק של הדייגים במה שקורה בים? הרי הים זה דבר גדול, זה דבר חי. אנחנו לא מדברים על אקווריום".
3 צפייה בגלריה
מסע של שני דייגים בסירה אחת
מסע של שני דייגים בסירה אחת
שני דייגים בסירה אחת: מוחמד זינב (מימין) וגילי ססובר (משמאל)
(צילום מתוך הוידיאו)
כמה דייגים יש בישראל? "1,000 משפחות דייגים, 5,000-6,000 איש עם המשפחות. מי שעובד מתפרנס בכבוד
באיזו שעה יוצאים בבוקר לדייג? "זה תלוי. האיגוד היום מאגד את הדייגים מכל נמלי הדייג בישראל ובכל שיטות הדייג בישראל, אבל יש המון סוגים של דייגים - יש כאלה שיוצאים ל-36 שעות, יש כאלה שיוצאים לדוג לפנות בוקר, יש כאלה שאוהבים לדוג בלילה, וכאלה שיוצאים לדוג ביום. האנשים האלה שעכשיו שנשלחים הביתה לרווחה ולאבטלה, רובם לא יכולים ללכת לבנק ולרובם אין כרטיסי אשראי ואין להם רזרבות שומנים. גם אין להם משפחה שתעזור להם בחודשיים האלה. אלה אנשים שמפרנסים ארבעה, חמישה, שישה ילדים. עכשיו הם בצום הרמדאן ולהרבה מהדייגים אצלנו יש עכשיו חג. אחרי זה בקיץ אין דייג כי יש גלים ומדוזות. מאי ויוני הם הזמן הכי טוב לדייג".

שמירה על משאב הדגה

"משרד החקלאות עושה את מירב המאמצים כדי לאזן בין שמירה על טובתם של הדייגים לבין שמירה על משאב הדגה בישראל", נמסר בתגובה ממשרד החקלאות, " לאחר שמצא כי משאב הדגה בחופינו מדלדל, אגף הדייג במשרד החקלאות קידם רפורמה נרחבת בענף הדיג בים התיכון בשנת 2016.
"כחלק מהרפורמה, הוחלט כי על פקיד הדייג הראשי לקבוע בכל שנה את תקופת הרבייה למשך 60 ימים רצופים לכל הפחות ועד 90 ימים. בהתאם לכך, השנה, קבע פקיד הדיג הראשי תקופה מינימלית ביותר של 61 ימים בלבד.
3 צפייה בגלריה
להציל את הדגה ולהציל את הדייגים
להציל את הדגה ולהציל את הדייגים
להציל את הדגה ולהציל את הדייגים
(צילום: מיטל סולומון)
"זאת ועוד, גם במהלך חודש יוני, הנכלל בתקופה זו, אפשר פקיד הדייג הראשי לחלק מספינות הדייג להמשיך ולדוג בהתאם להנחיות שפורסמו באתר משרד החקלאות. יש לציין כי תקופת הרבייה נקבעה בהתבסס על התייחסויות מקצועיות ומחקרים בנושא, לרבות: דו"ח הניטור הלאומי בים התיכון המנוהל על ידי המשרד להגנת הסביבה ומידע מחוקרים שונים הפועלים בים התיכון. המשרד ממשיך ובוחן כל העת את מצב הדגה בישראל, ויפעל בהתאם לממצאים".
ממשרד החקלאות נמסר עוד באשר לעניין התמיכה, כי "בדומה לשנים עברו, משרד החקלאות עובד בימים אלו על נוהל תמיכה, ויפרסמו בתחילת חודש מאי להערות הציבור.
"לעניין הטענה אודות רכישת הדגים מעזה, בניגוד למצוין בפנייתך, מכירת דגים מרצועת עזה אינה חוקית בישראל. ככל שידועים פרטים אודות הכנסת דגים מרצועת עזה, המשרד מבקש לקבל את הפרטים הללו ולחקור את הנושא. משרד החקלאות חוזר ומדגיש, כי ככל שעולה החשד לעבירה שכזו, מוקד משרד החקלאות זמין 24/7 לכל פנייה, בטלפון: 6016*".