ביום חמישי יצוין "מבצע דוגו" במסגרתו מאות אלפי ישראלים ויהודים ברחבי העולם יאכלו מנת פלאפל לזכרו של שורד השואה דוד (דוגו) לייטנר ז"ל, שנהג לאכול פלאפל כדי לסמל את ניצחון החיים.
דוגו הלך לעולמו בקיץ האחרון בגיל 93. ב־18 בינואר 1945 יצא הנער דוגו לצעדת המוות ממחנה אושוויץ ושרד. לימים אמר כי מה שעזר לו הייתה המחשבה על הלחמניות העגולות (בילקלך) בארץ ישראל שסיפרה לו עליהן אמו. כשעלה דוגו לישראל, ראה כדורי פלאפל שהזכירו לו את הבילקלך והחליט לחגוג בכל 18 בינואר את הניצחון על הנאצים באכילת מנה פלאפל.
במוזיאון השואה "בית העדות" במושב ניר גלים החליטו בשנים האחרונות להפוך לאירוע ציבורי את אכילת הפלאפל של השורד דוגו. השנה מתקיים המבצע בצל פטירתו, ועל רקע המלחמה שנמשכת כבר למעלה משלושה חודשים.
במבצע השנה לוקחים חלק גם חיילי צה"ל בשטח ישראל ובתוך עזה, פצועים במחלקות השיקום, מפונים מהדרום ומהצפון, מתנדבים, סטודנטים ועוד.
3 צפייה בגלריה
דוגו לייטנר
דוגו לייטנר
דוד (דוגו) לייטנר: אוכלים פלאפל לזכרו
(צילום: ארז כגנוביץ')
מי שכבר הקדימו ואכלו מנה פלאפל לכבודו של דוגו הם חיילי גדוד 271 של חיל הנדסה. הלוחמים מגויסים מ־7 באוקטובר ונלחמים כעת בחאן־יונס. ביום חמישי ייהנו גם מפוני קיבוץ ניר עוז, שנמצאים בקריית־גת, מהפלאפל של דוגו - פודטראק של רשת פלאפל בריבוע יגיע לעיר כדי לחלק מנות פלאפל למשפחות המפונים.
3 צפייה בגלריה
שיירת משאיות עם פלאפלים פלאפל ללוחמים נכנסה לחאן יונס דוגו דוד ליטנר
שיירת משאיות עם פלאפלים פלאפל ללוחמים נכנסה לחאן יונס דוגו דוד ליטנר
לוחמי ההנדסה אוכלים פלאפל בחאן יונס: לזכרו של דוד (דוגו) ליטנר
(באדיבות גדוד 271 של חיל הנדסה)
רחל רוזנמן עפר, מנכ"לית "בית העדות": "דוגו סימל את ניצחון החיים על הנאצים בצורה המופלאה ביותר, עם שמחת החיים הבלתי נגמרת שלו, אהבת האדם הנדירה והאהבה העצומה לארץ ישראל ולמדינה. את אותן תכונות מיוחדות אנחנו רואים בחיילינו האמיצים אשר נלחמים בנחישות ובמסירות למען ביטחון מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
פלאפל לזכרו של דוגו
פלאפל לזכרו של דוגו
הלוחמים עם הפלאפל לזכרו של דוגו
(צילום: אלבום פרטי)
השנה אנו מזמינים אתכם להשתתף בפרויקט ההנצחה לזכרו של דוגו: הצטלמו עם מנת פלאפל ותייגו אותנו בפייסבוק ובאינסטגרם.