הלך לעולמו שורד השואה דוד (דוגו) לייטנר (93), שנהג לאכול פלאפל בכל שנה בתאריך קבוע, ה-18 בינואר – יום היציאה לצעדת המוות מאושוויץ, בצעד שנועד לסמל את ניצחון החיים. הוא נפטר בבית החולים הרצפלד, שם אושפז לאחרונה. הוא הובא למנוחות הערב (חמישי) בהשתתפות רבים.
עם השנים, הפכה היוזמה האישית של דוגו ליום ציון רחב היקף, שאותו מציינים בישראל ואף ברחבי העולם. מוקדם יותר השנה "דוגו" אף קיים את המסורת בבית הנשיא, כשנשיא המדינה יצחק הרצוג אירח אותו בלשכתו.
3 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג דוד דוגו לייטנר
יצחק הרצוג דוד דוגו לייטנר
לייטנר בבית הנשיא, השנה
(צילום: יח"צ)
3 צפייה בגלריה
דוגו לייטנר
דוגו לייטנר
דוד (דוגו) לייטנר
(צילום: ארז כגנוביץ')
ב-18 בינואר 1945 יצא דוד (דוגו) לייטנר בן ה-14 ביחד עם כ-60,000 אסירי אושוויץ לצעדת המוות. ברגעים הקשים בצעדה הוא חלם על בילקלעך, לחמניות עגולות שהבטיחה לו אמו שיאכל בארץ ישראל. הוא שרד ועלה ארצה, וכמנהג פרטי החליט שבכל שנה ב-18 בינואר יאכל פלאפל (שדמה בעיניו לבילקלעך שהבטיחה לו אמו) כסמל לניצחון החיים.
בינואר השנה, כשביקר בבית הנשיא וחלק את סיפורו עם הנשיא, לייטנר סיפר: "מבצע דוגו מהווה יום מיוחד שבמסגרתו אנו זוכרים את כל אלה שיצאו לצעדות המוות, אך לא זכו לשרוד ולהגיע אל ארץ ישראל. זאת, לצד ציון ניצחונם של מאות אלפי השורדים, ששרדו את המסעות והמחנות. אני קורא לכל בית ישראל לצאת ברביעי הקרוב לאכול מנת פלאפל, ולזכור דבר אחד: עם ישראל חי".
3 צפייה בגלריה
דוגו לייטנר ז"ל
דוגו לייטנר ז"ל
לייטנר עם צוות "בית העדות"
(צילום: בית העדות)
"בית העדות" יזם את "מבצע דוגו", שהפך את המנהג הפרטי לאירוע כלל עולמי שבמסגרתו אלפי אנשים בארץ ובעולם, אוכלים פלאפל ומשתתפים באופן וירטואלי עם המנהג הפרטי של דוגו.
בשנה שעברה, "מבצע דוגו" היה בינלאומי מאי פעם, כאשר אלפי אנשים בעשרות מדינות מסביב לגלובוס ציינו את ניצחון דוגו, וניצחון כלל שורדי השואה, באכילת פלאפל. אנשים מצרפת, דרום אפריקה, מצרים, אוסטרליה, דנמרק, שווייץ, דובאי ומדינות נוספות הצטלמו אוכלים מנת פלאפל לזכר הניצחון. אפילו באושוויץ בפולין, נסגר מעגל כשצולמה תמונה של ישראלי אוכל פלאפל לאות הזדהות.
רחל רוזנמן עפר, מנכ"לית מוזיאון "בית העדות" אשר יזם את "מבצע דוגו": "דוגו סימל את הניצחון האדיר של מאות אלפי יהודים ששרדו את השואה, עלו לארץ ישראל והקימו את ביתם ומשפחתם במדינת ישראל. דוגו, היה סמל יוצא דופן לניצחון הרוח ובזכות יכולות נדירות אלה הצליח לסחוף מדינה שלמה למבצע יוצא דופן שנתן כבוד לשורדי השואה ולנספים. תחסר לנו מאוד דוגו היקר".
בהלווייתו של דוגו נכח גם יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שספד לו הבוקר: "ביום חורף קר, ינואר 1945, בקור של 18 מעלות מתחת לאפס, יצא נער בן 14, שדוף ומוכה רעב, לצעדה שלימים תיקרא "צעדת המוות". זכיתי לפגוש את דוגו בפעם הראשונה לפני מספר שנים כשהגעתי למושב שהיה ממייסדיו, מושב ניר גלים. זכיתי לפגוש את דוגו בפעם השנייה בראשית השנה, כשהיו לי הכבוד והעונג לארח אותו בביקורו הראשון בלשכת יו"ר הכנסת, שם שוחחנו, צחקנו וכמובן - אכלנו פלאפל. הבוקר נודע לי כי לא תהיה פעם שלישית. דוגו נפטר הבוקר, תשעה באב התשפ"ג, בשיבה טובה ועם משפחה גדולה ואוהבת. תודה דוגו, על מי שהיית. תמשיך בבקשה ללוות אותנו ולהאיר את דרכנו".
בהלוויה ספדה בין השאר נכדתו של לייטנר, מוריה קור, שאמרה: "תודה על המשפחה שהקמת עם סבתא, תודה על מכתבים ארוכים בווטסאפ ועל כנות שאין לה תחליף. תודה על משפחה שהיא בית. תודה שהיית לנו ולילדים שלנו חבר, אבא וסבא".