מסעדה ראשונה לאסף גרניט בברלין: בדיוק בזמן שהוא עסוק בלהסביר לכל העולם למה מסעדת בלאגן בפריז לא באמת נסגרה, פותח השף אסף גרניט, יחד עם קבוצת מחניודה, מסעדה חדשה במלון בוטיק שיקי במרכז ברלין, וקורא לה על שם סבתא שלו - ברטה.
גרניט מצטרף לשורה של מסעדנים ושפים ישראלים שפועלים בברלין כמו השף גל בן משה עם כוכב אחד ממסעדת פריזם, והשף מאיר אדוני עם מסעדת לילה.
6 צפייה בגלריה
ברטה ברלין אסף גרניט
ברטה ברלין אסף גרניט
ברטה ברלין: על שם הסבתא
(צילום: Joerg Lehmann)
אבל נראה שגרניט לא מסתכל לצדדים. עם מסעדות בירושלים, בפריז ובלונדון, עם כוכב מישלן ועם שם שמחוזר היטב על ידי התקשורת הקולינרית בארץ ובאירופה ומעורר עניין רב גם במדורי הרכילויות - הוא יכול לנוח כי כרגע המסעדה שלו בברלין עושה בדיוק את מה שציפו ממנה בהנהלת רשת בתי המלון Precise לעשות - יוצרת באזז.
6 צפייה בגלריה
ברטה ברלין אסף גרניט
ברטה ברלין אסף גרניט
(צילום: Joerg Lehmann)
גרניט: "הסועדים והמבקרים כבר לא באים לאכול אצל שף ירושלמי צעיר, הרפתקן ומגניב. הם באים לשף עם כוכב מישלן ועם מוניטין שמעניין את התקשורת"
"עד לא מזמן מלונאים הסתכלו על המסעדות שלהם כעל כעונש, זה היה עבורם נטל כי מערכות בתי המלון לא ידעו להתמודד עם השירות והסטנדרטים שבמסעדות מחוץ למלון והאתגר הגדול היה להביא סועדים מבחוץ לחוייה אמיתית מלאה במלון", מסביר גרניט, "אבל עכשיו כולם מתחילים להבין שמסעדות של בתי מלון זה הדבר. לרשתות הגדולות של המלונאות יש כבר את הנכסים, אז כל מה שהם צריכים זה שף עם שם שימשוך את הקהל ואת התקשורת.
"עד עכשיו מלונאים היו משקיעים את המינימום במסעדנות, אבל אז הגיעו מלונאים חכמים שאמרו אולי לא נעשה מהמסעדה רווח כמו מהחדרים, אבל מסעדות הן מחולל תנועה. הן מביאות קהל סקסי, הן מייצרות דיבור ולזה נכנס אוטומטית גם השם של המלון ומאפשר לך בתור מלונאי לגבות יותר על החדרים. מסעדת בלאגן עשתה פלאים למלון שבו היא נמצאת וכשיוצא לתקשורת שליידי גאגא יושבת שם על הבר אז כולם רוצים לאכול שם ולישון במלון הזה".
6 צפייה בגלריה
השף אסף גרניט במסעדת "לוטה"
השף אסף גרניט במסעדת "לוטה"
באים לשף עם כוכב מישלן ועם מוניטין שמעניין את התקשורת. אסף גרניט
(צילום: גיל אליהו)
6 צפייה בגלריה
ברטה ברלין אסף גרניט
ברטה ברלין אסף גרניט
ברטה
(צילום: Joerg Lehmann)
מה באמת עם מסעדת בלאגן בפריז - נסגרת או לא נסגרת? גם אנחנו קצת התבלבלנו. "לא רק שלא סגרנו אלא זכינו להפעיל אותה לעוד חמש שנים נוספות. כל מה שקרה זה שהיו לנו שותפים צרפתיים וחוזה של חמש שנים עם המלון שבו שוכנת המסעדה. מהר מאוד הבנו שקבוצת מחניודה עושה את הכל - גם את המטבח וגם את השירות. זה לא היה הסיכום איתם כי לפי החוזה הם היו צריכים לקחת חלק גדול בנטל. עכשיו הסתיים החוזה עם המלון אבל השותפים לקחו את זה לבית משפט ובסוף אולצו להתפנות משם, ואנחנו ממשיכים. יכולנו להמשיך להפעיל את בלאגן באותה מתכונת אבל החלטנו לסגור רק בשביל לשפץ. מסעדת בלאגן מלאה והיא יכולה הייתה להמשיך לעבוד ככה גם תחת שם אחר. רצינו לסגור לשפץ ולעשות מטבח חדש אפילו שיכולנו להמשיך ולעבוד עם המטבח הקיים. זו נטו החלטה שלנו והמלון זרמו איתנו והחליטו להשקיע כסף וזמן".
6 צפייה בגלריה
ברטה ברלין אסף גרניט
ברטה ברלין אסף גרניט
(צילום: Joerg Lehmann)
יחד עם גרניט כוללת הקבוצה את השף אורי נבון ודמויות מפתח אחרות כמו אליעזר מזרחי, אסף סרי, איציק רוחם, ובזרוע של פריז גם את תומר לנדמן ודן יושע. סבתא ברטה, שעל שמה קרויה המסעדה החדשה, היא הסבתא מצד אמא של גרניט: "סבתא ברטה ומשפחתה הצליחו לברוח לתל אביב בזמן, ושאר המשפחה שלא יצאה בזמן מגרמניה - הושמדה בשואה". המסעדה נמצאת באחד מבתי המלון היוקרתיים של הרשת - Tale Berlin Potsdamer Plaza והוא כולל 141 חדרים וסוויטות. המלון שייך למלונאי רון בן חיים.
צפויה בברלין מלחמת כוכבים? יש לנו עכשיו נציגות בעיר עם שני שפים ישראלים עם כוכב מישלן. "עוד לא אכלתי במסעדה של גל, אני סקרן לאכול שם ואני בטוח שהוא עושה משהו מדויק. במסעדת ברטה אני לא חושב אפילו על מישלן, השאיפה שלי היא לעשות מסעדה מצויינת ועכשיו ערב הפתיחה אני לא מתעסק בכלל בכוכבים. מחר בצהריים יש לנו שיחת פידבק שנתית עם מישלן ואני מרגיש שם תמיד כמו באסיפת הורים, אני מת מפחד ממה שיגידו לי".
6 צפייה בגלריה
ברטה ברלין אסף גרניט
ברטה ברלין אסף גרניט
(צילום: Joerg Lehmann)
אתה מרגיש שמצפים ממך לתת בראש? "פתחתי כמעט 30 מסעדות בכל הקריירה שלי, ומחר (ד') אני טס לברלין ואנחנו כבר פתוחים לקהל. אני מרגיש שהסועדים והמבקרים כבר לא באים לאכול אצל שף ירושלמי צעיר, הרפתקן ומגניב. הם באים לשף עם כוכב מישלן ועם מוניטין שמעניין את התקשורת. זה לא מפסיק להלחיץ אותי אף פעם וגם בגלל שזה קורה כל פעם בשפה אחרת ובתרבות אחרת אז זה מלחיץ עוד יותר".
בטח יש לזה גם מחיר. "בהחלט, אני רץ בין לבין ויש לזה מחיר אישי, למשל שאני רואה את הבן שלי ליאו בין טיסה לטיסה. פעם עוד היה מעניין בטיסות, היום אני רוב הזמן מותש מהנסיעות ומרגיש כמו סמרטוט ריצפה, לא יכול לראות יותר שדות תעופה ובודקים ביטחוניים. אבל אני לא מתלונן כי אני מרגיש שאני זוכה להגשים את כל החלומות שלי, פותח מסעדה כמו ברטה בברלין בתקציב כזה ובמקביל יש גם כל מה שאנחנו עושים כרגע בהיי-טק, אני בהחלט מרגיש בפיק".