בשקט בשקט, בלי השקות נוצצות ושבירת צלחות, נפתח לו בניו יורק סניף חדש של הפלאפלייה היוקרתית של השף הישראלי-אמריקני מייקל סולומונוב - גולדי. אבל אם עד כה נאלצו תושבי העיר לנדוד מערבה עד לפילדלפיה כדי ליהנות מהכדורים עטורי השבחים והפרסים - כעת הם יצטרכו להתקבל למשרה בגוגל.
הסניף החדש נפתח בתחילת השבוע בתוך המטה החדש של גוגל במנהטן - ובהתאם רק עובדי גוגל ואורחיהם יכולים לפתוח בו שולחן ולנגב חומוס, או כפי שמסר דובר החברה: "אני שמח לאשר שאכן יש לנו בתי קפה במשרד החדש וש'גולדי' ביניהם". זה לא הצ׳ופר היחיד שגוגל סידרה לכ-3,000 עובדיה בניין המשרדים החדש בן 12 הקומות, שמכונה "עיר בתוך בניין". הוא כולל טרסות חיצוניות המשקיפות על נוף פנורמי של נהר ההדסון, גינות מדיטציה, חדרי ספינינג, חללי עבודה בעיצובים פסיכודליים ועוד.
הפלאפלייה היוקרתית גולדי - עם מחיר של 12 דולר (43 שקלים) לפיתה עם 6 כדורים או 6 דולרים (22 שקלים) לצלחת חומוס, עלתה לכותרות לאחרונה בנסיבות פחות מעוררות תיאבון. מאות מפגינים פרו-פלסטינים התגודדו בכניסה למסעדה בפילדלפיה בדצמבר האחרון וצעקו לעבר השף סולומונוב, שאיבד את אחיו בהיתקלות בדרום לבנון עם חיזבאללה: "אתה לא יכול להסתתר, אנחנו מאשימים אותך ברצח עם".
סולומונוב לא נכח אז במקום, אבל הבית הלבן, שמזמין את השף לבשל באירועים לעיתים קרובות, הזרדז לגנות: "זה אנטישמי ובלתי מוצדק לחלוטין להתמקד במסעדות שמגישות אוכל ישראלי על רקע אי הסכמות עם המדיניות הישראלית", אמר אנדרו בייטס, דובר הבית הלבן, בהצהרה חריגה. "התנהגות זאת חושפת את סוג המוסר הכפול האכזרי וחסר היגיון שהוא כרטיס ביקור של אנטישמיות", אמר בייטס והוסיף כי הנשיא ביידן "תמיד יעמוד בתקיפות נגד פעולות לא מכובדות מסוג זה". סולומונוב נחשב מיודד עם בכירי הבית הלבן, ובפרט עם בעלה של סגנית הנשיא קמלה האריס, דאגלס אמהוף היהודי, שנוהג לבקר מסעדותיו בכל ביקור בעיר.
1 צפייה בגלריה
מייקל סולומונוב אסיף
מייקל סולומונוב אסיף
מייקל סולומונוב
(צילום: Steve Legato)
לימים התברר כי הסיפור היה יותר מורכב ממה שנראה בתחילה, ולמעשה התחיל כשאחת העובדות גילתה שההכנסות מאירוע התרמה במסעדה של סולומונוב לאיחוד הצלה הועברו לטובת רכישת ציוד רפואי לצה"ל בעזה ואספקת אמבולנסים לצבא. היא התלוננה על כך וביקשה לא להגיע לערב. לאחר האירוע הגיעה העובדת היהודייה למשמרת כשהיא עונדת סיכת פלסטין כאות סולידריות. בעקבות כך נאסר למחרת על עובדים ענידה של כל פריט שאינו של המסעדה. אך העובדת לא ויתרה, והגיעה לעבודה עם בגדים בצבא דגל פלסטין. לטענתה, היא פוטרה בעקבות זאת, ביחד עם עוד כמה עובדים שהתלוננו על כך שהם לא מרגישים בנוח עם התרומות לצה"ל בזמן ההפגזות בעזה.
עובדים התקוממו על היחס לעמיתיהם, ובעקבות האווירה המתוחה סולומונוב והשותף העסקי שלו שלחו מייל לצוות שבו הם מתנצלים על כך שלא הודו ישירות בדעות הפוליטיות שלהם כי הם רצו להימנע מלדון בפוליטיקה בעבודה - אבל בכך למעשה יצרו אפקט הפוך. הם גם אמרו שבחרו באיחוד הצלה בגלל המטרה ההומניטרית שלו ולא היו מודעים לכך שהארגון שינה את ייעוד התרומות של אותו ערב. מבחינתם, הכסף לא היה אמור להגיע לצה"ל. בנוסף הם ציינו במייל כי "חשוב לומר שהתמיכה שלנו בישראל אינה בלתי מסויגת. יש לנו הרבה ביקורות, במיוחד באופן שבו הממשלה מנעה את הסיכויים להקמת מדינה פלסטינית בשנים האחרונות".
הדברים האלה הגיעו למפגינים. הם טענו כי לא תכננו להגיע למסעדה באותו יום, אבל ברגע האחרון שינו נתיב ליעד ועברו לידה, היו שם כמה דקות והלכו. למרות הסרטונים שיצאו מהזירה, העובדים אמרו שההפגנה הייתה שלווה וחלקם אף רצו להצטרף אליה.
מטעם קבוצת המסעדות של סולומונוב לא נמסרה תגובה לגבי השתלשלות האירועים או פתיחת הסניף החדש בניו יורק.
מי שבכל זאת קופץ לניו יורק בקרוב ורוצה לנסות את החומוס של סולומונוב ללא פרוטקציה מגוגל - לאחרונה רשת המזון Whole Foods (בבעלות ענקית אחרת, אמזון) החלה להציע את החומוס של המסעדה היוקרתיות של השף, זהב, בגרסה מצוננת על המדפים. מעריציו המושבעים של השף הגיבו בחשדנות תחילה, בעיקר לנוכח המחיר שבאמת שווה זהב (8 דולר לקופסה, לפחות 3 דולר יותר מאשר המתחרים). לא תרמו להייפ כל הביקורות אונליין שאמרו שהוא הפריז בכמות הכמון - אך בטעימה אישית של כותב שורות אלה, אכן ניתן לאשר שמדובר כנראה בחומוס הכי טוב על המדפים בארצות הברית כיום.