נראה שאין יעד תיירותי שמתאים לישראלים כמו צזיקי ללאפה יותר מאשר שכנתנו יוון – היא קרובה, זולה, חמימה, מסבירת פנים, ובאופן כללי התחושה היא של קפיצה קטנה לבת הדודה הכיפית, זו שגרה ממש מעבר לפינה בשכונה שהיא הים התיכון. בדרך כלל כשחושבים על יוון עולות בראש תמונות של שמש, חופים ובטן-גב, אבל יוון היא הרבה יותר מזה.
19 צפייה בגלריה
סלוניקי
סלוניקי
הרבה יותר מסלט יווני. סלוניקי
(צילום: Shutterstock)
סלוניקי היא העיר השנייה בגודלה ביוון ובירת חבל מקדוניה, ומדובר בעיר שנותנת פייט יפה לבירה הפופולרית אתונה, עם שילוב מעניין בין קלאס אירופאי לבין נונשלנט ים-תיכוני. בעיר יש גם שלוש אוניברסיטאות שבהן לומדים כ-250,000 סטודנטים וסטודנטיות, מה שהופך אותה לבעלת וייב צעיר וצבעוני במיוחד.
לא פחות חשוב, היא מציעה שפע קולינרי שלא ישאיר אתכם רעבים לרגע - טברנות, מסעדות שף, מסעדות פועלים, אוכל מקומי טרי, שווקים, יקבים, מזקקות, מעדניות ובעיקר, המון מאפים ומתוקים מכל המינים והסוגים. ואם אתם צמחוניים, אז בכלל מצפה לכם ביקור בגן עדן.
19 צפייה בגלריה
סלוניקי
סלוניקי
(צילום: Shutterstock)
לכבוד השקת קו טיסות ישירות לסלוניקי של חברת סאן דור, יצאנו לבדוק מה אוכלים בסלוניקי וחזרנו עם המלצות (ועם כמה קילוגרמים עודפים - גם במזוודה וגם במותניים) על המסעדות, היקבים, המאכלים הצמחוניים והמשקאות שאסור לכם לפספס בביקור הבא שלכם בעיר. עבודה לא פשוטה, אבל בשביל זה אנחנו פה.

בוגאצה

מדובר במאפה מסורתי מעלים דקיקים של בצק פילו רך משוח בחמאה ובשמן, במילוי גבינות טריות או קרם מתקתק עם כל מיני תוספות שונות, מתוקות או מלוחות. היוונים אוכלים את הבוגאצה שלהם לארוחת בוקר לצד קפה קר (שעוד נגיע אליו בהמשך), אבל תהיו בטוחים שזה מושלם גם בשאר שעות היממה. הבוגאצה הקלאסית מגיעה במילוי קרם ונילי כשלמעלה מפוזרים אבקת סוכר וקינמון, היא מתוקה ורכה וכשהיא טרייה מהתנור, זה כמו לקחת ביס מענן. יש עוד שלל טעמים ומילויים כמו תרד, דלעת, תפוחים או צימוקים.
19 צפייה בגלריה
בוגאצה סלוניקי
בוגאצה סלוניקי
מתוק או מלוח? התשובה היא בהחלט גם וגם. בוגאצה
(צילום: הדר סתיו)
ביקרנו בחנות משפחתית קטנה שקיימת באיזור העיר העתיקה מ-1969 ועוברת מדור לדור. פיליפה, מנהל המקום המקסים ונכדו של המייסד, מקפיץ ומסובב באוויר את הבצק הדקיק והגמיש במיומנות מעוררת הערכה ומסביר בחיוך שהבצק מוכן כשהוא דק מספיק שרואים דרכו את כף היד. טכניקה מרשימה, במיוחד עבור מי שמצליחים להרוס גם צלחת קורנפלקס.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
דור שלישי למלאכת הכנת הבצק. Bougatsa Bantis
(צילום: הדר סתיו)
אחרי שעות שבמהלכן הבצק מוכן, מתחילים במלאכת הקיפול ומוסיפים לו את התוספות, שכולן מגיעות מכפרים באיזור וממצרכים שמוכנים במקום. אל תפספסו את הבוגאצה המתוקה הקלאסית עם הקינמון, ואת הבוגאצה המלוחה עם גבינת הפטה והתרד.
Bougatsa Bantis,Panagias Faneromenis 37-33, Thessaloniki

שוק קפאני

שוק קפאני בן ה-800 שנה חולק לשני חלקים לאחר השריפה הגדולה שפקדה את העיר ב-1917, שריפה שהחריבה את רובה של העיר והשאירה המוני אנשים חסרי כל. בצדו הימני של שוק קפאני תמצאו מסעדות וטברנות ובצדו השמאלי בשר, דגים, ירקות, פירות ושאר מעדנים.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
כל שוק נראה ככה, אבל תסמכו עלינו שזה שווה ביקור. שוק קפאני
(צילום: הדר סתיו)
יש כאן הכל - מדוכני חלבה בכל מיני שילובים ומרקמים, זיתים מקלמטה, דלפי או חלקידיקי, ריבות וקונפיטורות מכל הפירות, הירקות ובכל המרקמים שתוכלו לדמיין. המקומיים אוכלים את הריבות במה שמכונה Tea Spoon - יוגורט יווני שמעליו נגיעה של סירופ פירות או קונפיטורה, שהאגדה מספרת שהוא זכה להיקרא כך כי הוא כל כך מתוק שאי אפשר לאכול יותר מכפית.
19 צפייה בגלריה
סלוניקי
סלוניקי
(צילום: הדר סתיו)
יש כאן חנויות תבלינים שמתמחות בעשבי תיבול ובחליטות, כמו למשל ה-Mountain Tea שמגיע מהר האולימפוס (מקום שהיוונים נוהגים לעשות לו ניים דרופינג בכל הזדמנות) וידוע בסגולותיו נגד צינון, או מעדנייה שמוקדשת למוצרים המגיעים כולם מאיזור הים השחור - יוונים רבים היגרו ליוון מאיזור הים השחור והמאכלים שמגיעים מהאיזור הפכו לחלק מהמסורת.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
מעדנייה שלמה עם מוצרים מאיזור הים השחור
(צילום: הדר סתיו)
תוכלו למצוא שם גבינות, מוצרי חלב, שימורים, עוגיות, ריבות ופסטות - הכל עשוי ממצרכים ממדינות הים השחור שמיובאים ומיוצרים במקום בעבודת יד. דוכן ליד תמצאו יוגורטים וסלטים מכל הסוגים - מצזיקי ועד איקרה או סלטים רוסיים.
Kappani Market, Thessaloniki

פרדו אספרסו

אם אתם רוצים להרגיש כמו מקומיים, לצד הבוגאצה או הצורקי (Tsoureki, חלה יוונית מתוקה) שלכם, חובה עליכם להזמין פרדו אספרסו, שזה בקצרה - אספרסו קר עם יחסי ציבור. מסתבר שליוונים יש פטיש רציני לקפה ובמיוחד לקפה קר, במקרה הזה אספרסו עם קוביות קרח. למעשה, הם כל כך מתגאים בו שאנחנו יכולים להישבע שכשסיפרנו להם שעם כל הכבוד, מדובר בקפה קר שיש גם אצלנו, יכולנו לראות את האכזבה על הפנים שלהם.
19 צפייה בגלריה
קפה קר סלוניקי
קפה קר סלוניקי
קפה קר עם יחסי ציבור. פרדו אספרסו
(צילום: Shutterstock)
סלוניקי מלאה בדוכני קפה בכל פינת רחוב, שפתוחים לאורך כל שעות היום וגם הלילה, ומציעים מגוון של משקאות קפה. כאמור, הפרדו אספרסו הולך פה חזק, וגם הקפה פרפה. על ה"קפה היווני", שהוא בתכל'ס סוג של קפה טורקי (אל תגידו להם שאמרנו) אפשר לוותר. הוא עלול לצאת במרקם של חול, אלא אם מבשלים לכם אותו במקום על פינג'אן ואז מדובר בסיפור אחר לגמרי.

כדורי קישואים

במסעדת זיטוס, אחת המסעדות הותיקות בסלוניקי שממוקמת בפריים לוקיישן ממש מול המגדל הלבן שעל הטיילת, טעמנו כדורי קישואים (Kolokythokeftedes) מטוגנים ומעולים. בסך הכל מדובר במתכון פשוט מאוד - כדורים מטוגנים עם קישואים, גבינת פטה מגוררת, ביצים ובצל, אבל כשהן יוצאות חמות ישר מהשמן ולצד צזיקי טרי, אי אפשר להפסיק לאכול מהן.
Zythos-Dore, Tsirogianni 7 Thessaloniki

בראנץ' מתוק ובר יין

במדרחוב אגיה סופיה ב-Blé Taste Gallery תמצאו חלל גדול שהוא גן עדן למתוקים, אבל לא רק: קרואסונים, מאפים מלוחים, גלידות בייצור עצמי, ויטרינת קינוחים מכל הסוגים, הכל נעשה במקום, וגולת הכותרת של המקום - לחמים מיוחדים משבעה סוגים שונים של קמח אורגני ומחמצת תוצרת בית, שתופחים באופן טבעי ואיטי ללא שמרים ומגיעים בשלל צורות ודוגמאות שמוצגות לראווה על הקיר. בונוס: במקום פועל הטאבון הכי גבוה שראינו בחיים. אם תזכו לראות אותו בפעולה תרוויחו גם לחם טרי, וגם צפייה במוניומנט מעולמות היד ושם.
בין השעות 11:00-16:00 מוגש כאן בראנץ' עם מנות מלוחות ומתוקות ובערב תוכלו לרדת לקומת המרתף המתפקדת כבר יין וגלריה עם מבחר יינות אינסופי, שולחנות עץ כבדים ומנות כמו ברוסקטה עם סלט יווני וצלפים לנשנש לצד כוס היין שלכם. אזהרת טריגר לצמחוניים ולטבעוניים: קירות המקום מעוטרים בנתחי פרושוטו ובנקניקים מיושנים, ככה שאם פחות מתאים לכם לשתות את המשקה שלכם כשמאחוריכם רגל של חזיר, עדיף שתישארו בקומת המתוקים.
Blé Taste Gallery, Agias Sofias 19 Thessaloniki

טיגניטאס

הטיגניטאס (Tiganites), הידועים גם בתור הפנקייק היווני, נראים כמו פנקייק לכל דבר, ועם זאת קצת שונים. אנחנו טעמנו טיגניטאס מקמח סמולינה שהגיעו עם תפוחים, גבינה מקומית שמזכירה ריקוטה, דבש וקינמון, והיו פשוט מושלמים. את הטיגניטאס אפשר למצוא בהרבה מקומות, אנחנו אכלנו בבית קפה אורבני וטרנדי שנמצא בשכונת לדדיקה, שיש בו שתי קומות של חלל עבודה עצום בגודלו בעיצוב ניו יורקי לבן ומינימליסטי וקהל צעיר והיפסטרי.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
כמו פלורנטין, מינוס הארומה. Ypsilon
(צילום: הדר סתיו)
התפריט במקום משתנה כל שלושה חודשים, לפי מה שיש בעונה, ואפשר גם לשבת בשולחנות שבסמטה הקטנה בחוץ באווירה אורבנית מחוספסת, למי שרוצה להרגיש בפלורנטין, מינוס הארומה המוכרת. מקום מומלץ לטיגניטאס ופרדו אספרסו של בוקר, או אם מאיזשהי סיבה מצערת נאלצתם לשבת ולעבוד עם לפטופ במהלך החופשה שלכם.
Υpsilon, Edessis 5 Thessaloniki

טברנה

אם ביקרתם ביוון אבל לא אכלתם בטברנה, האם הייתם ביוון? למזלכם, בסלוניקי לא חסרות טברנות שבהן תוכלו לחוות את האוכל היווני האותנטי, לצד כוסית אוזו או ציפורו. אחת מהן היא מסעדת Dicthy, מסעדה עם קשתות אבן, כסאות כחולים ומוזיקה יוונית, כמיטב המסורת.
19 צפייה בגלריה
סלוניקי Dichty
סלוניקי Dichty
לפתוח שולחן של אוכל יווני, והרבה ממנו. Dichty
(צילום: הדר סתיו)
תוכלו לשבת במדרחוב הנעים ולפתוח שולחן עם מיטב האוכל היווני, והרבה ממנו - דגים מטוגנים, דגים כבושים, צזיקי, סלט חצילים, גבינת פטה מטוגנת, גבינת חלומי, קישואים מטוגנים ועוד. כדי להשלים את התמונה, הארוחה מלווה בנגנים שמנגנים מוסיקה יוונית ואתם מוזמנים להצטרף אליהם בריקוד ספונטני. אם זה לא יגרום לכם לפרוץ בריקוד, המחירים הזולים של האוכל ודאי יעשו זאת.
Dicthy, Dimitsa 18 Thessaloniki

דגים

עם כל הכבוד לטברנות ולאוכל הרחוב, ויש כבוד, אם אתם מחפשים מסעדה לארוחת ערב שהיא יותר אלגנטית ופיין, אל תפספסו את To Neon הממוקמת ברובע טומבה - קצת רחוק ממרכז העיר אבל לחלוטין שווה את הנסיעה.
יש כאן פסטות, ריזוטו, גבינות מטוגנות וסלטים משגעים, והמון מנות דגים ופירות ים - טונה, פלמידה, שרימפס, דיונון, צלופח וחבריהם, הכל טרי, מדויק ונפרס מול עיניכם. המלצה חמה: הזמינו את צלחת הדגים הכבושים המעולים שבאים בול ליד כוסית ציפורו (ראו בהמשך).
To NEON, Diogenous 39 Thessaloniki

ציפורו

אם עד היום חשבתם לתומכם שהמשקה הלאומי של יוון הוא אוזו, תחשבו שוב כי הציפורו (Tsipouro) מאיים לעקוף אותו בסיבוב. הציפורו די דומה לאוזו, הוא משקה אלכוהולי מזוקק וחזק (40-45% אלכוהול) והוא מופק משאריות הענבים לאחר שמפיקים מהם יין. הוא מגיע בגרסה עם אניס ובלעדיה, ככה שאם אתם לא מחובבי האניס, הציפורו הוא בשבילכם.
בנוסף, אפשר למצוא ציפורו מתובל בכל מיני תוספות כמו קינמון, קימל ואפילו דבש, אבל הציפורו הפופולרי ביותר הוא הנקי, כזה שמוגש בכוס צ'ייסר או שוט עם קרח בצד ואפשר לדלל אותו במעט מים.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
נקי או מתובל. ציפורו
(צילום: הדר סתיו)
אם תרצו להעמיק את ההיכרות עם סוגי הציפורו הקיימים, לכו לסיור במזקקת Dorodoulis - מזקקת בוטיק ייחודית שמייצרת משקאות מבוססי ציפורו בשלל צורות, טעמים ושילובים: נקי, מתובל, עשבי, פירותי, קליל או עמוק. המזקקה הוקמה על ידי מריה, אדריכלית במקצועה שהקימה את המקום במטרה לקחת את הציפורו המסורתי שהמקומיים היו מכינים בעצמם בכפרים ההרריים, לפתח ולהנגיש אותו לציבור הרחב. מריה אחראית לכל פרט במקום - מפיתוח הטעמים ועד לעיצוב המקום, והטאצ' האלגנטי והמוקפד שלה ניכר בכל פרט ופרט.
לאחר סיור במקום תעברו לטעימות, כשכל סוג ציפורו משודך לאוכל שמחמיא לו ומוציא ממנו את המיטב. למשל, את הציפורו בסגנון ברנדי פירותי יגישו לכם עם פול קפה ושוקולד, את הציפורו הקלאסי לצד גבינה ופטריה מתוקה וככה יזרמו אליכם עוד ועוד כוסות ציפורו מלוות בהוראות מדויקות כיצד מומלץ לשתות אותן.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
טעימות ציפורו לצד ביס שמחמיא למשקה. Dorodouli Distillery
(צילום: הדר סתיו)
במקום יש גם חנות מבקרים וכל בקבוק מגיע עם ברקוד לסריקה שמוביל לעמוד מידע עם המלצות למאכלים מתאימים, קוקטיילים שניתן להכין ממנו ואפילו באיזה סוג כוס כדאי למזוג. אפשר לקבוע ארוחות וסיורים לקבוצות, מארבעה ועד 65 איש. יש צורך בתיאום מראש.
Dorodouli Distillery, Airport Area of Thessaloniki

יקב ונוף

חובבים יין, נופים ובמיוחד את השילוב ביניהם? המקום הבא הוא בשבילכם. ביקב Ktima Gerovassiliou תוכלו לשבת בלב כרם יפהפה, על דק עץ המוקף בגפנים, לשתות יין המיוצר במקום ולנשנש פלטת גבינות.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
כוס יין באמצע הכרם
(צילום: מתוך האתר של Ktima Gerovassiliou)
היקב המשפחתי שהוקם ב-1981 שם לו למטרה לייצר יינות באיכות גבוהה מענבים מקומיים המעובדים בכרם, שמציגים את המאפיינים הייחודיים של המיקרו-אקלים הספציפי של האיזור. בונוס: היקב פועל באנרגיה ירוקה ומחוייב לשמירה על הסביבה.
סלוניקיצילום: הדר סתיו
במקום יש מרכז מבקרים שאפשר לסייר בו ולראות את תהליך ייצור היין, וכמובן בר גדול שסביבו מרפסת עץ המשקיפה על נוף פנורמי מטריף של הכרמים. בתפריט ששה סוגי יין אדום וחמישה סוגי יין לבן, רובם זנים מקומיים כגון המלגוזיה והאסירטיקו. בונוס: מוזיאון היין הכולל את אוסף הפותחנים הגדול והמטריד שראיתם בחייכם, לפחות מאז אותה דירת רווקים שעזבתם.
ktima Gerovassiliou, Epanomi

מסעדת פועלים

מסעדת Tsarouchas קיימת מ-1952 במרכז העיר ומתמחה בתבשילים ובעיקר מרקים יווניים ביתיים שנעשים לפי מתכונים מסורתיים. התפריט כולל למעלה מ-20 מנות, הרבה מהן בשריות אבל יש גם לא מעט אפשרויות צמחוניות - קציצות, סלטים, תבשילי אורז, ממולאים והמון מרקים.
19 צפייה בגלריה
סלוניקי
סלוניקי
(מתוך עמוד הפייסבוק של Tsarouchas)
הוייב כאן הוא פשוט, נעים וקז'ואלי, כזה שמתאים בול לארוחת צהריים חמימה ביום קריר. באופן מפתיע, המקום פתוח 24 שעות ביממה, ככה שאם נתקפתם בדחף בלתי נשלט למרק דווקא באמצע הלילה, זה המקום בשבילכם. ולפי כמות ההזמנות שיצאו מהמסעדה בשעת לילה, נראה שזה בדיוק מה שהסטודנטים של סלוניקי עושים. אל תפספסו את סלט החצילים, את הפלפלים הממולאים ואת מרק הארטישוק המפתיע עם הטוויסט החמצמץ.
Tsarouchas, Olympou 78 Thessaloniki

אוכל כפרי מסורתי

כ-35 ק"מ מהעיר, בדרך בין סלוניקי לחלקידיקי - יעד פופולרי ואטרקטיבי בעצמו, פועל קואופרטיב של נשים שמשמר את התרבות היוונית האותנטית ומעביר אותה הלאה לדור הבא. הנשים בקואופרטיב הן נשים כפריות שמפיצות את המסורת של הכפרים שלהן באמצעות הכנת מוצרים ומאכלים בריאים ואיכותיים בעבודת יד, עם מתכונים המשקפים את המורשת התרבותית שלהן.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
קפה מצויין ומאפים מסורתיים טריים. Women's Agricultural Cooperation
(צילום: הדר סתיו)
הקואופרטיב מפעיל בית קפה יפהפה ונעים המוקף בחלונות גדולים שצופים אל עבר ההרים, והשמועה אומרת שביום טוב אפשר לראות מכאן את האולימפוס. כאן תוכלו לאכול מאכלים מסורתיים, עוגיות ומאפים, שהבולט מכולם הוא הפרק (Perek) - מעין פאי מבצק פילו ממולא בגבינת פטה טריה ומצויינת, שמטוגן במחבת ומוגש חם וטרי.
יש גם חנות קטנה ומקסימה שבה ניתן לרכוש אטריות, מרמלדות, חלות, עוגיות מושלמות לקפה ועוד. בנוסף, במהלך השנה מתקיימים כאן מספר פסטיבלים של תרבות וסדנאות אוכל, אז מומלץ להתעדכן מראש ולתפוס את אחת הפעילויות של הנשים המקסימות שמפעילות את המקום.
19 צפייה בגלריה
סלוניקי
סלוניקי
בצק פילו וגבינה ישר מהמחבת לצלחת
(צילום: מתוך האתר של Ktima Perek)
Women's Agricultural Cooperation, Agios Antonios

ארוחה באחוזה יוונית

כחצי שעה נסיעה מסלוניקי נמצאת מסעדת Perek, שנקראת על שם מאפה הפילו והגבינה המסורתי מהפסקה הקודמת, אבל אל תתבלבלו - יש לה עוד המון הפתעות להציע לכם. כבר מהכניסה למקום תחוו את "אפקט הוואו" - המסעדה, שבנויה בסגנון אחוזה יוונית ומשמשת גם כגן אירועים ומקום לכנסים, משתרעת על פני שטח ענק ובמרכזה גן פורח יפהפה וגדוש בורדים, גפנים, מזרקות, מפלים, מבני אבן ואפילו גינת משחקים לילדים. ואם זה לא מספיק, כל היופי הזה גם משקיף על נוף מרהיב להרים, ייתכן ולאולימפוס - אין לנו מושג, בשלב הזה היינו עסוקים בלאסוף את הלסת מהרצפה.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי perek
מקומות בסלוניקי perek
(צילום: מתוך האתר של Ktima Perek)
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי
מקומות בסלוניקי
(צילום: הדר סתיו)
הפילוסופיה שעומדת מאחורי המקום היא הכנת כל האוכל ממרכיבים טבעיים שחלקם מיוצרים במקום וחלקם מגיעים מיצרנים מקומיים, ובטכניקות בישול ביתיות ומסורתיות. במתחם נמצאת מאפייה שבה אופים מדי יום בתנור עצים לחם מחמצת, מאפי פרק תוצרת בית, פסטות ועוד.
בתוך מבנה אבן שוכנת המסעדה שיש בה ריהוט עץ מסורתי ואח בוערת בחורף, ובה יגישו לכם מנות מצוינות וטריות כמו למשל גבינה מטוגנת ומצופה בדבש, דגים מעושנים, חציל מגולגל עם גבינה ושום, סלט יווני עם גבינת עזים, כופתאות ורניקי, פסטות, מאפים ממולאים, לחמים מיוחדים, עוגת סולת עם סירופ תפוזים, Spoon sweets עם ריבות המוכנות במקום ואפילו כנאפה.
19 צפייה בגלריה
מקומות בסלוניקי perek
מקומות בסלוניקי perek
אוכל שצועק טריות עם נוף לאולימפוס, או מה שזה לא יהיה
(צילום: מתוך האתר של Ktima Perek)
בחנות שבמקום תוכלו לקנות יין, דבש, עשבי תיבול ארומטיים, זיתים מיובשים טבעיים, גבינת עיזים, קטניות, חמוצים, ריבות, פסטות ולחמים. מושלם לארוחה מרהיבה בלוקיישן שיגרום לכם לרצות להתחתן, ולו בשביל התמונות.
Ktima Perek, Monopigado, Area of Souroti Thessaloniki

במהלך החורף, מוציאה חברת סאן דור טיסות ישירות לסלוניקי בימים שני, רביעי ושישי, החל מ-155 דולר לכרטיס הלוך-חזור.
* הכותבת היתה אורחת של לשכת התיירות של יוון