פרויקט ירושלים

מחניודה

מה לא נאמר ונכתב כבר על מסעדת מחניודה, נושאות הדגל של הקולינריה הירושלמית והמסעדה שהכתיבה ככל הנראה את הסגנון להרבה מסעדות ישראליות אחרות. התפריט נכתב מחדש מדי יום ומציע מנות שמתחלפות כל הזמן, לצד מנות ששומרות על מקומן באור הזרקורים כבר הרבה שנים: פולנטה פטריות אגדית בצנצנת, שקשוקית - קבב מפורק עם טחינה יוגורט, אריסה או הבסבוסה של אמא של אורי שמגיעה תמיד עם פרי עונתי וגלידה.
20 צפייה בגלריה
(צילום: קרול סאשס)
המוזיקה החזקה, הריקודים הספונטניים, הטבחים שצועקים ומחלקים חיבוקים, כל אלה הם חלק מהדי.אן.איי של המקום שהופכים את החוויה הקולינרית של מחניודה לחוויה של כל החושים.
בית יעקב 10 ירושלים, 02-5333442. לא כשר

דקל 3

שוב אסף גרניט והשותפים שלו, והפעם עם מסעדה שמיועדת למי שהמוזיקה הרועשת והאווירה הסחבקית של מסעדת מחניודה פחות מסדר לו, אבל עדיין מעוניין בתפריט שף. מי שבפועל השף זה יונתן וזאנה, והמקום נמצא במרחק מאה מטר בלבד ממסעדת האם ממוקמת המסעדה הקטנטונת הזאת - מעין מין בר-שף עם אורות מעומעמים, מוזיקה שקטה ונעימה ואוכל ששומר על הקו הקולינרי הידוע של מחניודה אבל בסגנון מעט מוקפד יותר ויצירתי מאוד.
20 צפייה בגלריה
השף אסף גרניט במסעדת "לוטה"
השף אסף גרניט במסעדת "לוטה"
(צילום: גיל אליהו)
גם כאן התפריט משתנה תדיר, המנות קטנות - חלקן ממש מנות טאפאס, והצלחות מרשימות ויפהפיות. יש כאן שירות נעים וקשוב, עם ידע רחב על האוכל, על יין ועל מבנה הארוחה. אין ספק שמדובר במקצוענים.
הדקל 3 ירושלים, 02-6470127. לא כשר

צמח

המסעדה השלישית המסעדה הצמחונית המוצלחת מבית מחניודה שבראשה עומד השף אסף סרי, מציעה חווית שוק אמיתית באווירה עליזה עם צלחות צבעוניות ותפריט שמשתנה כל הזמן בהתאם להיצע של השוק. המסעדה נמצאת בפינת הרחובות בית יעקב ורחוב הדקל - לב ההתרחשות של קבוצת מחניודה. אין כאן הברקות קולינריות או מנות ניסיוניות אלא אוכל פשוט וטוב המבוסס על חומרי גלם מעולים.
בתפריט יש ארוחת בוקר עם ביצים, ברולה חצילים מצוין ופרנבון - לחם פרנה מעשה ידיו של שף קבוצת מחניודה, יוסי נבון. יש מנות נוספות קרות וחמות המבוססות על גבינות וירקות לפי העונה, כמו מאפה קממבר עם ריבת שומר או אחו בלנקו עם סלק וענבים קפואים - לא רק לצמחונים.
הדקל 1 ירושלים, 02-5333444. לא כשר

משק עפאים

משק עפאים הוא בית קפה וחנות משק משגעת בבית הנסן. השולחנות פזורים בחצר פסטורלית ובחללים נעימים, האוכל מוגש על צלחות אמייל או קרמיקה מעוטרות, והאוכל כולו אורגני ובר קיימא - הירקות מחקלאות מקומית בלבד, גבינות העיזים מהמשק המשפחתי בערבה והביצים מהמשק המשפחתי בעמק האלה. התוצאה היא ארוחת בוקר טריה וטעימה, בישולים צמחוניים קלים לארוחת הצהריים והמון מוצרי מעדניה מטריפים כמו דבש, ריבות, לחמי שאור, מאפים וגבינות ארטיזנליות לקחת הביתה.
20 צפייה בגלריה
בורקס, משק עפאים
בורקס, משק עפאים
(צילום: אסף קרלה)
מהמנות הבולטות: בורקסון - בורקס מבצק קרואסון במילוי גבינות וירקות, הקרם הצחור של עפאים - מין קרם סמיך מאוד עשוי מיוגורט ועליו מיני תוספות, או מגש הגבינות שהוא תצוגת תכלית פנומנלית של גבינות תוצרת בית.
גדליהו אלון 14, בית הנסן ירושלים, 052-3666850. כשר בהשגחת צהר

הסדנא

מדובר במסעדה המשפחתית ביותר כנראה מבין כל מסעדות קבוצת מחניודה, עם עיצוב רגוע ואלגנטי, מוזיקה נעימה ושירות סולידי ומקצועי. כל ירושלמי שתשאלו אותו איפה אפשר לאכול בשר טוב בירושלים יפנה אתכם לסדנא מכיוון שבתפריט של המקום יש דגש על בשר, לא רק בגרסת הנתחים ממקרר היישון שבמקום, אלא גם בשילוב יצירתי במנות השונות, לצד דגים ופירות ים בהופעות אורח.
20 צפייה בגלריה
(צילום: יחסי ציבור)
יש כאן מטבח אחר שמתרחק מעט מהקו של מסעדת השוק הירושלמית שהיא הדי.אן.איי של הקבוצה, עם מנות כמו בריסקט מעושן עם תפוח אדמה וצ'ימיצ'ורי, נקניקיית קצבים עם איולי חזרת, מחבת פירות ים עם צ'דר, תירס ובייקון, וגם מנות שמזכירות לנו שזו בכל זאת מסעדה של אסף גרניט - הפולנטה האגדית, מעורב פירות-ים עם טחינה ולימון כבוש או באקט של כנפיים בלי עצם ורוטב פלפלת.
חברון 28 ירושלים, 02-5672265. לא כשר

מונא

מסעדת שף אלגנטית ונעימה של השף מושיקו גמליאלי, חוויה של סעודת עילית מהמוצלחות בירושלים - גם מבחינת האוכל המוקפד והעדכני וגם מבחינת האווירה הרומנטית והקסומה שבמבנה האבן הציורי שיש בו חלל פנימי עם הרבה קסם וחצר מהנדירות בירושלים.
20 צפייה בגלריה
המנה של מסעדת מונא בירושלים
המנה של מסעדת מונא בירושלים
(צילום: רוי גיא)
20 צפייה בגלריה
השף מושיקו גמליאלי
השף מושיקו גמליאלי
(צילום: דנה קופל)
כוסות היין הבוהקות והנרות גם הם מוסיפים לאווירה הקלאסית ומהווים רקע מושלם לתפריט שמודפס מחדש מדי יום, בהתאם לחומרי הגלם ולפירות וירקות העונה. בין המנות המתחלפות של המקום יש אניולוטי תירס עם אספרגוס, מולים מרינייר, צ'יזבורגר קלאסי, ראמפ סטייק עם פירה תפוחי אדמה ועוד. מקום אידיאלי לארוחה ארוכה בליווי יין, המיועדת להרשים אורחים מחו"ל או למי שמעדיף את האוכל שלו טעים ומוגש בקלאס.
שמואל הנגיד 12 ירושלים, 02-6222283. לא כשר

טלביה

המסעדה המובילה של קבוצת המסעדות הירושלמית טלביה היא ביסטרו שף בניחוח אירופאי-צרפתי במרכז שכונת טלביה ומתחת לתיאטרון ירושלים. גם כאן יש תפריט שמתחלף כל הזמן בהתאם להיצע חומרי הגלם ולמצב הרוח של השף שמציע ארוחות בוקר, צהריים וערב במגוון סגנונות, שהמשותף להם היא תשומת הלב וההקפדה על הפרטים הקטנים.
20 צפייה בגלריה
מסעדת טלביה
מסעדת טלביה
(צילום: יהוב יעקוב)
יש כאן מצד אחד ארוחת בוקר המבוססת על עיג'ה בלחם קסטן עם גבינת שמנת, ומצד שני אגז בנדיקט על בריוש עם בייקון. עירוב הסגנונות ממשיך גם בצהריים כשאפשר להתחיל עם אויסטרים למנה ראשונה ולהמשיך עם שניצל וינאי לעיקרית, או בארוחת הערב לפתוח בקלמרי עם זעתר ולבנה ולסיים בצלעות חזיר בבירה.
שופן 5 ירושלים, 02-5811927. לא כשר

צ'אקרה

מסעדה ותיקה בנוף הקולינרי הירושלמי שמציעה תפריט קלאסי שקשה לטעות בו. העיצוב פשוט אבל האווירה ירושלמית ומגניבה עם מוזיקה טובה ואנשים טובים מסביב. יש כאן תשומת לב מיוחדת לאלכוהול, יין וקוקטיילים עם וייב של בר בשעות מסוימות של הערב. המנות מזכירות ביסטרו עם צ'יזבורגר וצ'יפס, אניולוטי כרובית ומסקרפונה, סלט קיסר עמוס פרמזן, או סטייק ורוטב שמנת.
20 צפייה בגלריה
(צילום: נועם פריסמן)
יש משהו נעים לחזור מחדש בכל פעם לצ'אקרה ולגלות שהיא מצליחה לשמור על רמה גבוהה, שירות נעים, ובכלל לשמור על יציבות מרשימה בים הסוער של הקולינריה הירושלמית.
קינג ג'ורג' 41 ירושלים, 02-6252733. לא כשר

סאטיה

את סאטיה פתח השף אילן גרוסי (צ'אקרה) והצטרפו אליו חיליק שראבי (הסדנא) וערן אבישי. מה שמחבר בין השלושה הוא האהבה לאירוח וחדוות המטבח. סאטיה היא מסעדה עדכנית ששמה את חומר הגלם במרכז. המנות נראות פשוטות אבל עשויות בדיוק רב ועם הרבה אהבה לקלאסיקות כמו למשל סלט קיסר עם אנשובי, ברבוניות מטוגנות עם איולי לימון כבוש, שרימפס בחמאה, שום ויין לבן, וכמובן נתחי בשר כמו אנטריקוט סינטה או שורט-ריב.
אלו הן רק חלק מהמנות שכן התפריט משתנה כל יום ונסמך ברובו על פירות וירקות עונתיים, גבינות מיצרנים מובחרים, דגים ובשר מהספקים הכי טובים שמגיעים לירושלים.
קרן היסוד 36 ירושלים, 02-6506808. לא כשר

אנג'ליקה

מסעדת השף הכשרה של השף מרכוס גרשקוביץ והשף ארז מרגי שפתחו אותה אי אז ב-2008 ברחוב שץ, במטרה להצליח ולשלב בין תפריט שף לאוכל כשר והם אכן הצליחו ומצליחים עד היום. מאז כבר עברה המסעדה למשכנה הנוכחי ברחוב וושינגטון והיא מעוצבת, מרווחת ושומרת על יציבות בכל הנוגע לקו קולינרי ברור, עם תפריט שמזכיר ביסטרו וכולל מנות פשוטות מוגשות באסתטיקה נעימה.
20 צפייה בגלריה
מנות עם שום ירוק
מנות עם שום ירוק
(צילום: יונתן שרביט)
בין המנות אפשר למצוא כתף טלה וכרוב מעושן, חזה ברווז וארטישוק ירושלמי בדמי גלאס אוכמניות, אנטריקוט מיושן וגראטן תפוחי אדמה או פילה דג ים בשומר, ערק וזעפרן.
ג'ורג' וושינגטון 4 ירושלים, 02-6230056. כשר

ג'קו סטריט

ארבעה חברים ירושלמים חלמו להקים מקום שישלב את האוכל מהרקע השונה ממנו הם מגיעים - שעטנז של אוכל כורדי, יווני וים-תיכוני. המסעדה נפתחה בתחילה ברחוב שקמה, בסמוך לשוק מחנה יהודה, אבל המקום היה קטן מדי בשביל ההצלחה ואחרי שלוש שנים נפתחה המסעדה במיקום חדש ברחוב אגריפס עם כ-150 מקומות ישיבה.
20 צפייה בגלריה
ג'קו סטריט ירושלים
ג'קו סטריט ירושלים
(צילום: גיל יוחנן)
התפריט מציע סלטים רעננים מירקות ופירות הישר מהבסטות בשוק, מנות דגים נאים וכמה שילובים גאוניים כמו קובה כבד אווז, ריזוטו כורדי חמצמץ או רביולי חמוסטה. יש כאן תפריט נתחי בשר מיושנים שעוברים צלייה בתנור פחמים, תפריט יינות עצום וקינוחים עם שמות משעשעים שבהחלט מספקים את הסחורה.
אגריפס 74 ירושלים, 02-5817178. כשר

פרינג'

המסעדה הלבנטינית הקטנה והמהנה מבית קבוצת טלביה ממוקמת בתיאטרון ירושלים ויש בה מקבץ מנות מוצלח המשלב חומרי גלם ישראלים בלבד ומרכז את כל תשומת הלב בדגים ובירקות, מה שנקרא - תפריט חלבי. התפריט לא גדול והמנות פשוטות אבל עשויות ביד מיומנת. בתפריט מנות כמו סינייה ירקות, קציצות דגים בירוקים בלאדי, גירוס דג ים על לאפה וציזיקי או קרודו דג בגספצ'ו אפרסק.
הכל עונתי ומשתנה כל הזמן, אבל מה שלא משתנה היא האווירה הקלילה, השירות הנעים, הצלחות הצבעוניות והקוקטיילים שנעשים ביד בטוחה. המסעדה מרווחת ויפהפייה עם כיסאות נוחים להתרווח בהם והיא מתאימה לארוחה המלווה ביין של אחרי הצגה, לקבוצת חברים שרוצה לחלוק כמה מנות למרכז השולחן או לכל הרכב אחר שמחפש אוכל טוב באפס מניירות.
דוד מרקוס 20 ירושלים, 02-6499549. כשר

רוחאן

בר מסעדה שנמצא במלון בראון JLM תחת ניצוחו של השף אוראל קמחי (פופינה) והשף בפועל נתי מרדכי. קמחי התמודד בתחילה עם אתגר הכשרות ויצר תפריט חלבי קליל שהתאים לארוחת בוקר אלגנטית או לדרינקים של אחר הצהריים, אבל בחודשים האחרונים עשתה המסעדה סיבוב פרסה ונבנה תפריט חדש עם לא מעט מנות בשר מעניינות.
20 צפייה בגלריה
רוחאן
רוחאן
(צילום: אנטולי מיכאלו)
כעת המסעדה פתוחה גם בשבתות בנסיון לפנות לקהל המטיילים שמחפשים מקום טוב לאכול בו בשבת באזור היפהפה שבשכונת ממילא. תפריט הקוקטיילים נבנה עם הרבה השראה מהשוק, ואפשר להתרווח כאן בכורסאות נוחות אל מול האח.
הלל 41 ירושלים, 077-2302514. לא כשר

דולפין ים

במשך שנים נחשבה דולפין ים למסעדה ש"מביאה את הים לירושלים", והיום היא נחשבת למוסד קולינרי. מעל 40 שנה שהמסעדה מגישה תפריט המבוסס על דגים ופירות ים אבל לא רק, עם וייב צרפתי עטוף בירושלמיות חמימה, וגם בהרבה תבלינים וריחות שהם חלק בלתי נפרד מהעיר.
20 צפייה בגלריה
דולפין ים
דולפין ים
(צילום: יח"צ)
תוכלו למצוא כאן מנות נדירות בנוף הירושלמי, כמו מחבת פירות ים ביין לבן, סקאלופ ושרימפס ברוטב שמנת, סרטנים מטוגנים, מולים שחורים או פשוט דג מההיצע היומי בשיטת עשייה לבחירתכם. יש כאן גם מבחר סטייקים ופסטות ומנות ילדים שהופכות את המקום למסעדה המשפחתית המושלמת. אף אחד כאן מעולם לא שאף להמציא את הגלגל, אבל להביא את הים לירושלים הם הצליחו.
שמעון בן שטח 9 ירושלים, 02-6232272. לא כשר

רופטופ ממילא

אין כמו לשבת בערב סתיו על הגג של מלון ממילא ולהביט על חומות ירושלים ועל כל העיר מלמעלה - זו חוויה נפלאה גם ביום וגם בלילה. שף המסעדה סימון שפירו, מגישה פה לצד שף המלון אושר זעפרני, תפריט כשר המחולק למנות ראשונות ועיקריות, עם מעט דגים והרבה בשר.
20 צפייה בגלריה
רופטופ
רופטופ
(צילום: יח"צ)
יש כאן ברווז בפיתה בסגנון אסיאתי עם טריאקי ומלפפונים, שווארמה לוקוס עם טחינה ועגבניות, צלעות טלה על קרפצ'יו חציל ופיסטוקים או נתח אנטריקוט ברוטב יין אדום. המקום המושלם להביא אליו אורחים מחו"ל.
המלך שלמה 11 ירושלים, 02-5482230. כשר

בארוד

אחד המקומות המיוחדים בירושלים שנמצא בסמטה העתיקה היפה ביותר. אולי זה הקסם הירושלמי השורה על המקום, אבל בארוד מציעה חוויה ירושלמית יוצאת דופן. התמונות על הקירות, השלטים והחפצים הייחודיים מספרים את סיפור המקום הכי טוב, אבל אם צריך לנסות ולתאר במילים אז מדובר בבר-מסעדה שמגיש אוכל בלקני, ספרדי, מזרח אירופאי וירושלמי - הכל ביחד.
20 צפייה בגלריה
פסטליקוס
פסטליקוס
(צילום: אוסף פרטי)
20 צפייה בגלריה
דניאלה בארוד1
דניאלה בארוד1
(צילום: עמית שאבי)
בעלת המקום, דניאלה לרר, היא אישיות מיוחדת בפני עצמה שכבר 30 שנה מקפידה על האווירה הייחודית במקום, עם מוזיקה שלא תשמעו במקום אחר ומנות שמאחורי כל אחת מהן יש סיפור שלם, ביניהן פסטליקוס חמינדוס שהוא מאפה ספרדי ממולא בשר או שרימפס באוזו עם עגבניות שרי וקלמטה.
דרך יפו 31, חצר פיינגולד ירושלים, 02-6259081. לא כשר

קפה קדוש

בית קפה ופטיסרי שהוא מוסד ירושלמי ותיק, סוג של בית מקדש למאפים וקינוחים מוקפדים ברמה פריזאית עם ויטרינה מטריפה ותפריט בית קפה עם כריכים, סלטים ומנות חלביות מעולות. המקום הוקם על ידי מאיר קדוש לפני יותר מחמישים שנה, בנו איציק קדוש גדל במקום והיום הוא ואשתו, קרן, הם השף קונדיטורים של המקום ומפעילים אותו עם הרבה אהבה ומחשבה על הפרטים הקטנים ביותר.
20 צפייה בגלריה
תמונה של קרן ואיציק קדוש
תמונה של קרן ואיציק קדוש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
20 צפייה בגלריה
קינוחים מוגזמים
קינוחים מוגזמים
(צילום: אנטולי מיכאלו)
למקום יש חן אירופאי נעים והוא מזמן כבר הפך להיות נקודה ירושלמית שאליה מגיעים במיוחד מערים אחרות, תיירים מחו"ל או ירושלמים שלא יכולים לפתוח את הבוקר בלי הקרואסון של קפה קדוש. ארוחות הבוקר מוגשות כל היום, הבריוש והקרופין הם כוכבי הויטרינה ובולטים גם הבורקסים, הטארטים, האקליירים, הפסטות הטריות בעבודת יד ועוד. לאחר עשרות שנים בהן המקום היה כשר בהשגחת הרבנות, הפך לאחרונה קפה קדוש לכשר בהשגחת צהר בגלל דרישות לא פרופוציונליות של הרבנות ועורר מהומה קטנה.
שלומציון המלכה 6 ירושלים, 02-6254210. כשר בהשגחת צהר

גראנד קפה

במרכז שכונת מגורים נמצא בית הקפה גראנד קפה - מובלעת אירופאית נעימה בלב שכונת הבקעה. התפריט מציע ארוחת בוקר, כריכים ומאפים עם וייב פריזאי, הרבה שקט מסביב וקפה מצוין. ארוחות הבוקר מוגשות עם הרבה סטייל, בעיקר מנת האגז בנדיקט שהיא ככל הנראה המנה הפופולרית ביותר, אבל גם מנות טעימות נוספות המוגשות בהמשך היום כגון כריכים, סלטים, לזניה, פיצות ופסטות ואפילו מנות דגים.
המסעדה מרווחת ונעימה ויש שפע שולחנות לשבת בהם בחוץ ואם מזג האוויר נעים, זה כמו לברוח לחו"ל באמצע ירושלים.
דרך בית לחם 70 ירושלים, 02-5702702. כשר

זוני

זוני הוא ביסטרו-קפה בר שהצליח להתמקם בטופ של המסעדות הירושלמיות בזכות תפריט מעולה שמתאים לכל שעות היום - בוקר, צהריים או ערב. יש במקום הזה משהו מושחת והאוכל מרגיש לפעמים כמו מעשה אסור, אבל רק בגלל שהוא עשוי מצוין ומציע משהו שלא רואים הרבה בירושלים - בראסרי אמיתי.
20 צפייה בגלריה
זוני
זוני
(צילום: שי נייבורג)
ענת קירש, הבעלים, היא זו שהפכה את המקום לסיפור הצלחה, כשהביאה לירושלים את הקונספט של ארוחת הבראנץ' והרימה סצינה רצינית של ארוחות בוקר ומאפים, המבורגר שנחשב מהטובים בעיר הבירה, טוסט אבוקדו טרנדי ועוד. כל זה מבלי להזכיר את ארוחות הערב והצהריים עם מנות הבשר והדגים שמוגשות כאן. זוני אימפריה.
יואל משה סלומון 15 ירושלים, 072-3902265. לא כשר

מדיטה

מדיטה היא מסעדה כשרה שהיא תוצאה של שיתוף פעולה בין השף מוטי אוחנה ומשה כהן, שבבעלותם גם מסעדת החצר. אוחנה הוא בוגר הקורדון בלו וכאן הוא משלב את ההשכלה הקולינרית הצרפתית שלו עם חומרי גלם מקומיים, תבלינים וריחות של ירושלים, ובכלל של המזרח התיכון.
20 צפייה בגלריה
מסעדות שמארחות קבוצות
מסעדות שמארחות קבוצות
(צילום: אסף קרלה)
למסעדה יש טאבון ומטבח פתוח דרכו אפשר לראות את העבודה על האוכל. יש כאן מנות ראשונות קלילות של ירקות, דגים ובשרים, מנות עיקריות של נתחי בשר, המבורגר ודגים שלמים. עיצוב המסעדה הוא אלגנטי וחמים ואפשר להרגיש את השינוי שהמסעדה עוברת בשעות הערב המוקדמות אל תוך הלילה, כשהיא משנה את פניה לבר עם אלכוהול ואווירה לילית.
חברון 101, בניין בית האומות ירושלים, 02-5664466. כשר