בעולם הקולינרי, כשאומרים על מאכל מסויים שהוא בריא, נהוג להניח שהוא לא טעים וזו הדרך היחידה לשווק אותו. אז נכון שבמהלך השנים לא היו לברוקולי יחסי ציבור טובים, וגדל כאן בינינו שלם של ילדים שרק שומע את השם ברוקולי ועובר לו התיאבון, אבל כשמנקים את כל רעשי הרקע מסביב, מקבלים ירק זמין ובריא, שיכול בהחלט גם להיות מעדן, אם יודעים איך לטפל בו נכון ואיך לשווק אותו טוב (לפחות בהתחלה, עד שישתכנעו) לכל בני הבית.
6 צפייה בגלריה
ברוקולי - לא רק בריא
ברוקולי - לא רק בריא
ברוקולי - לא רק בריא
(צילום: מיכל וקסמן)
אולי אם תפרחת הברוקולי הייתה נדירה ויקרה, ולא זמינה ופשוטה, היינו עושים לו יותר כבוד, כמו לאספרגוס. אז נכון שיש המון סיבות בריאותיות לאכול ברוקולי - אבל חשוב לזכור שגם יש לו הרבה מאוד שימושים טעימים במטבח. הנה ששה מתכונים עם ברוקולי, שאולי ישנו את דעתכם וטעמכם על הירק היפה הזה: סלט טאבולה ברוקולי, דג סלמון אפוי עם ברוקולי, ברוקולי צלוי בתנור, פשטידת ברוקולי וגבינה כחולה, סלט ברוקולי - וגם שניצל ברוקולי שכל הילדים יסכימו לאכול.
ביניים
ארז קומרובסקי
המצרכים:
1 ראש ברוקולי 2-1 לימונים בשלים חופן עלי נענע, קצוצים גס מלח ים גס – לפי הטעם 1/2 פלפל ירוק חריף ללא גרעינים, קצוץ דק 1/2-3/4 כוס פיסטוקים, קלויים עדין 4 כפות שמן זית עדין
אופן ההכנה:
  1. מגרדים את ראש הברוקולי על פומפייה דקה. מערבבים עם מלח, פלפל החריף ומיץ לימון ומוסיפים את עלי הנענע. מערבבים ומוסיפים פיסטוק.
  2. הגשה - מטפטפים שמן זית ומגישים פושר או קריר.
ביניים
רותי קינן
המצרכים (ל-4 מנות):
1/2 ק"ג נתח פילה סלמון 2 כפות שמן זית 1 כף עשבי תיבול מיובשים, מעורבים 1 לימון מלח, פלפל גרוס 1 ק"ג ברוקולי
לרוטב - 1 כף גדושה חרדל 1 כף סוכר 1/2 כוס חומץ בן יין לבן 2 כפות שמן זית מעט מלח קורט פלפל לבן 1 כף שמיר קצוץ
6 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מניחים את הדג בתבנית קטנה, מושחים אותו בשמן וזורים עליו את עשבי התיבול. חותכים את הלימון לפרוסות ומפזרים על הדג. מתבלים במלח ובפלפל, מכסים ביריעת אלומיניום ואופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך 20 דקות.
  2. בינתיים מרתיחים מים בסיר בינוני. מפרקים את תפרחות הברוקולי ומסלקים את הגבעולים. מבשלים את התפרחות במים רותחים מומלחים כ-5 דקות, עד שהן מתרככות אך עדיין פריכות. מעבירים לדקה לקערה עם מי קרח ומסננים.
  3. מסדרים את תפרחות הברוקולי על צלחת הגשה ומחממים מעט (בתנור או במיקרוגל). מפוררים את הדג לפיסות גדולות ומפזרים אותן בין תפרחות הברוקולי. מתבלים במלח ובפלפל.
  4. מכינים את הרוטב - מערבבים את כל החומרים לתערובת אחידה. יוצקים על הדגים והברוקולי בצורה שווה ומגישים.
ביניים
דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-10 שניצלים):
1 ראש ברוקולי בינוני או לחילופין 2 כוסות פתיתי ברוקולי 1/4 כוס קמח או קמח עדשים 1/2 כוס פרמזן, מגורר דק 1-2 ביצים 1/4 כוס שמיר, קצוץ דק 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור חופן פירורי לחם לציפוי (כל סוג שרוצים) תרסיס שמן
6 צפייה בגלריה
ברוקולי - דניאלה נויפלד
ברוקולי - דניאלה נויפלד
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. קוצצים את הברוקולי דק מאוד, אפשר בעזרת סכין, או על החלק הגס במגררת או בפולסים במעבד מזון. חשוב לוודא שהברוקולי קצוץ לפתיתים קטנים מאוד אחרת הקציצה עלולה להתפרק. במידה ומשתמשים בברוקולי טרי – אפשר כמובן להשתמש גם בגבעולים העבים – רק כדאי לקלף אותם לפני הקיצוץ.
  2. בקערת ערבוב מניחים את פתיתי הברוקולי, קמח, פרמזן מגורר דק, שמיר קצוץ, מלח, פלפל שחור וביצה אחת, ומערבבים היטב. אם התערובת פירורית ולא מתאחדת - מוסיפים ביצה נוספת, ומערבבים.
  3. מחממים תנור ל-180 מעלות ומכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון.
  4. מכינים קערה עם פירורי לחם. בעזרת ידיים נקיות יוצרים מהתערובת קציצה בגודל הרצוי, בסביבות 10X6 ס"מ ובעובי של 1-1.5 ס"מ. מצפים את הקציצה בפירורי לחם ומניחים בתבנית האפייה. חוזרים על הפעולה עבור יתר התערובת.
  5. מרססים את השניצלים מלמעלה בתרסיס שמן ומכניסים לתנור לאפייה. אופים 15 דקות, מוציאים מהתנור, הופכים את השניצלים לצד השני ואופים עוד 10 דקות.
ביניים
מיכל וקסמן
המצרכים:
לברוקולי - תפרחות צעירות של ברוקולי (עם עלים, אם יש) - כמה שרוצים סיר מים חופן מלח ים שמן זית לזילוף
לרוטב האיולי - 2 חלמונים 2 פילטים של אנשובי קורט מלח ים 1/2 שן שום מגוררת 1/2 כוס שמן רגיל ושמן זית מעורבבים מיץ מ-1/2 לימון סחוט טרי
6 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הברוקולי - מרתיחים מים בסיר גדול שיש לו מכסה. כשהמים רותחים מוסיפים חופן מלח ים.
  2. מכניסים את הברוקולי למים הרותחים כאשר הגבעולים העבים כלפי מטה והתפרחת העדינה כלפי מעלה. זה ישמור עליה ממעיכה והתפרקות. מבשלים או מאדים את הברוקולי 5 דקות.
  3. מוציאים בעדינות מהסיר ומעבירים למסננת. מקפידים לשמור על צורתן השלמה של התפרחות.
  4. מסדרים את תפרחות הברוקולי בתבנית. מזלפים עליהן שמן זית בנדיבות ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום מקסימלי.
  5. צולים כ-15 דקות, או עד שהתפרחות מתחילות להשחים ומקבלות מעט פריכות בקצוות.
  6. מכינים את האיולי: שמים את החלמונים, האנשובי והשום בכלי גבוה וצר. טוחנים ומערבבים בעזרת מקל טחינה.
  7. מזלפים את השמן טיפה אחרי טיפה עד שנתפס בתערובת ומתחיל להיראות תפוח ובהיר כמו מיונז.
  8. ממשיכים לזלף את השמן בקצב ובכמות מוגברים, תוך כדי הפעלת מוט הטחינה, עד שמתקבל איולי בהיר, חלק וקטיפתי.
  9. מוסיפים מיץ לימון ומלח אם צריך. מערבבים ומגישים בקערית לטבילת הברוקולי הצלוי. פשוט וטעים.
ביניים
המצרכים:
לבצק - 2 כוסות קמח לבן 1/4 כפית מלח 120 גרם חמאה 1 ביצה מים קרים
למלית - 700 גרם ברוקולי טרי או קפוא 2 בצלים בינוניים 2 כפות שמן זית 1 שן שום כתושה 1 גביע שמנת חמוצה 1/2 כוס חלב 3 ביצים 3 כפות קמח 100 גר' גבינת רוקפור, מפוררת מעט אגוז מוסקט, מגורר מלח ופלפל
6 צפייה בגלריה
פשטידת ברוקולי
פשטידת ברוקולי
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - מנפים את הקמח לקערה. מוסיפים את המלח ואת החמאה ומעבדים לתערובת פירורית ואחידה. מוסיפים את הביצה ומעט מים קרים ומערבבים רק עד שנוצר בצק. חשוב להקפיד לא ללוש את הבצק. אוספים את כדור הבצק שנוצר, עוטפים בניילון נצמד ומכניסים למקרר לכשעה.
  2. מכינים את המלית - חותכים את הברוקולי לחתיכות גסות ומבשלים במי מלח עד שהוא מתחיל להתרכך. מסננים ומעבירים לקערה.
  3. קוצצים את הבצלים דק. מחממים שמן זית במחבת ומאדים בו את הבצלים עד שקיפות. מוסיפים את השום ומטגנים כמה שניות. מורידים מהאש ומעבירים את תכולת המחבת לקערה עם הברוקולי. מניחים לתערובת להצטנן מעט.
  4. מוציאים את הבצק מהמקרר, מרדדים לעלה בעובי 1/2 ס"מ על משטח מקומח ומרפדים איתו תבנית פאי עגולה בקוטר 26 ס"מ. מעבירים את התבנית למקרר לכעשר דקות ובינתיים ומחממים תנור ל-200 מעלות.
  5. מוציאים את התבנית מהמקרר ומחוררים את תחתית הבצק במזלג. אופים את הבצק אפייה עיוורת (מניחים על הבצק נייר אפייה, מעל מניחים שעועית לא מבושלת) כ-10 דקות. מוציאים מהתנור, מורידים את החום ל-180 מעלות, מסירים את נייר האפייה מהבצק (שומרים את השעועית לפעמים הבאות).
  6. בקערה קטנה טורפים היטב את השמנת, החלב, הביצים והקמח. מתבלים במלח, פלפל ואגוז מוסקט ויוצקים את התערובת לקערה עם הברוקולי והבצל. מוסיפים את הגבינה המפוררת, מערבבים היטב ויוצקים לתבנית עם הבצק. מכניסים את התבנית לתנור ואופים כ-45 דקות, עד שהמאפה מתייצב ופני מזהיבים. מוציאים מהתנור ומניחים לפשטידה להצטנן ולהתייצב מעט לפני ההגשה.
ביניים
דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-4 מנות):
לברוקולי - 1 ראש ברוקולי בינוני (כ-250 גרם), שטוף וחתוך לפרחים בגודל מתאים לנגיסה גרידת לימון מלימון אחד מיץ מחצי לימון 2 כפות שמן זית 2 שיני שום, כתוש קורט יפה של מלח, פלפל שחור
לשאר מרכיבי הסלט - 250 גר' לקט חסות 1 אבוקדו, חתוך לקוביות 1/4 כוס חמוציות טבעיות (ללא סוכר) 1/2 כוס אגוזי פקאן, קצוץ גס
לרוטב הוויניגרט (משתמשים במחצית הכמות) - 1/2 כוס שמן זית 1/4 כוס מיץ לימון או חומץ בן יין 1 כפית חרדל 2 כפיות סילאן או סירופ מייפל 1 שן שום, כתוש קורט מלח, פלפל שחור
6 צפייה בגלריה
ברוקולי - דניאלה נויפלד
ברוקולי - דניאלה נויפלד
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הברוקולי – מוזגים לסיר מים רותחים עם קורט מלח, ומכניסים לתוכו את פרחי הברוקולי. מביאים לרתיחה שנייה ומבשלים 3-2 דקות בלבד. מסננים ומייבשים את פרחי הברוקולי.
  2. מחממים תנור ל-200 מעלות ומכינים תבנית בינונית מרופדת בנייר אפייה. בקערה בינונית מערבבים גרידת לימון, מיץ מחצי לימון, 2 כפות שמן זית, 2 שיני שום כתושות, קורט יפה של מלח ופלפל שחור לפי הטעם. מכניסים את פרחי הברוקולי לקערה ומערבבים בזהירות עד שכל פרחי הברוקולי מצופים בתערובת. משטחים את פרחי הברוקולי בתבנית, בשכבה אחת, ואופים כ-20 דקות. הוציאו וערבבו את הברוקולי מהתנור לפחות פעם אחת בזמן האפייה, כדי שכל חלקי הברוקולי יקבלו חריכה באופן שווה.
  3. מכינים את הוויניגרט - שמים את כל מרכיבי הרוטב בתוך צנצנת מתאימה עם מכסה, סוגרים ומשקשקים עד לקבלת רוטב אחיד.
  4. מרכיבים הסלט - בקערה גדולה מניחים את כל מרכיבי הסלט - לקט חסות, ברוקולי חרוך, קוביות אבוקדו, חמוציות טבעיות ואגוזי פקאן. יוצקים מחצית מהרוטב, מערבבים בזהירות ומגישים.