עשינו סיבוב במטבח המרוקאי, אחד המטבחים הכי תוססים, צבעוניים, מתובלים וטעימים שיש, המציע עושר של טעמים ומרקמים. אם יש לכם צלחת קוסקוס ליד כל הטוב הזה - הסתדרתם בגדול, אבל אם לא אז אנחנו ממליצים, לפחות לחלק מהמנות, להתארגן על כיכר לחם טרי ולא לוותר על ניגוב הרוטב מקציצות הדגים ברוטב לימון חריף או מצלי הבשר עם גרגירי החומוס. המתכונים האלה עכשיו בידיים שלכם, תוציאו מהם את המקסימום.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:


קציצות דגים ברוטב לימון חריף

שף אבי לוי
המצרכים (ל-4 מנות):
לרוטב - 6 עגבניות אדומות, קלופות וחתוכות לקוביות 3 לימונים קלופים, חתוכים לפרוסות 5-4 שיני שום קלופות חופן כוסברה, קצוצה גס מעט זרעי קימל פפריקה מתוקה - לפי הטעם 1 כפית פלפל שאטה גרוס מלח גס - לפי הטעם שמן קנולה
לקציצות - 500 גר' לוקוס קצוץ, לקוביות קטנות (אפשר להשתמש במקום בפרידה, מוסר, בורי או כל דג ים טרי אחר שאתם אוהבים) 1 פלפל חריף ירוק, קצוץ דק מעט כוסברה, קצוצה דק 3-2 שיני שום קלופות, וקצוצות דק 2 ביצים מעט כמון מלח - לפי הטעם
7 צפייה בגלריה
(צילום: בן טגר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הרוטב - בסיר עם שמן מטגנים את שיני השום עד להזהבה. מוסיפים את הפלפל החריף, פפריקה מלח, פלפל שאטה ואת קוביות העגבניות. מערבבים בעדינות, ומוסיפים את פרוסות הלימון הקלופות. שמים בפנים את הכוסברה הקצוצה, ומבשלים על להבה נמוכה במשך רבע שעה.
  2. מכינים את הקציצות - בקערה, מערבבים את קוביות הדג עם כוסברה, שום ופלפל חריף עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את הביצים, מתבלים במלח וכמון ומערבבים היטב.
  3. בעזרת ידיים רטובות, יוצרים מהתערובת קציצות אחידות בגודלן ומעבירים למחבת משומנת. על להבה בינונית, מטגנים את הקציצות משני צידיהן עד להשחמה יפה (אך לא יותר מידי), ומעבירים לסיר עם הרוטב.
  4. מבשלים על להבה נמוכה עד לרתיחה קלה ולאיחוד טעמים.

לחם מרוקאי ממולא בשר

שף ארז קומרובסקי
המצרכים:
1 ק"ג קמח לחם 1 כף שמרים יבשים 2 כפות סוכר 1 כף מלח 1/4 כוס שמן זית 1/2 2- 3 כוסות מים פושרים
למילוי - 500 גר' בשר טחון 3 בצלים גדולים, פרוסים לגודל בינוני 400-300 גר' שומן טלה 1 כפית גדושה זרעוני כמון 1 כפית צ'ילי יבש גרוס פלפל שחור גרוס - לפי הטעם מלח גס - לפי הטעם
7 צפייה בגלריה
(צילום: אביהו שפירא)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הבצק - לשים את מרכיבי הבצק עד שהוא הופך לגמיש וחלק (אל תפחדו ממרקם רך ודביק, אם הבצק יבש מדי - אפשר להוסיף עוד קצת מים). לאחר הלישה, נותנים לבצק לתפוח כשעה וחצי תוך כדי "הפלתו" שלוש פעמים.
  2. מחלקים את הבצק ל-20 כדורים בגודל אחיד, ונותנים להם לנוח במשך כ-1/2 שעה. מרדדים כל כדור לצורת דיסקט בקוטר שנע בין 15-12 ס"מ.
  3. מכינים את המילוי - קוצצים את השומן לקוביות קטנות, ומטגנים את הבצל במחבת חמה עם שמן זית עד להזהבה קלה. מוסיפים למחבת את הבשר הטחון, את קוביות השומן ואת התבלינים, טועמים ומתקנים תיבול לפי הצורך.
  4. ממלאים את עיגולי הבצק במילוי הבשר, מניחים מעל כל עיגול עיגול בצק נוסף וסוגרים את השוליים בעזרת האצבעות.
  5. אופים בתנור שחומם מראש ל-250 מעלות במשך 20 דקות בערך, או עד שהמאפים מזהיבים היטב. מגישים לצד סלט עגבניות חריף או מטבוחה.

פשטידת מחאמר

נופר זוהר
המצרכים:
7 תפו"א בינוניים, כ-600 גר', מבושלים שלמים עד ריכוך 2 ביצים, מבושלות כ-15 דקות עד שהופכות לקשות 3 גזרים בינוניים, מבושלים עם קליפתם עד לריכוך 1/2 צרור פטרוזיליה, קצוץ דק 12 ביצים מדיום 1 כף שטוחה מלח ים אטלנטי 1 כפית שטוחה פלפל שחור 1 כפית כורכום 3 כפות שמן לטיגון מיץ מחצי לימון
7 צפייה בגלריה
פשטידה - מחאמר - נופר זוהר
פשטידה - מחאמר - נופר זוהר
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הגזר, תפוח אדמה וביצה קשה, מצננים, קולפים ומגררים בפומפייה. שמים הכל בקערה גדולה.
  2. בקערה נוספת שוברים 12 ביצים ומקציפים במיקסר ידני עד הכפלת נפח הביצים.
  3. מאחדים את הביצים ותערובת הירקות. מוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה והתבלינים עד קבלת מסה הומוגנית, לא דלילה ולא סמיכה. מוסיפים את מיץ הלימון.
  4. לוקחים סיר טפלון עמוק בקוטר 24-22, משמנים מכל צדדיו ושמים שלוש כפות שמן וקורט מלח ים.
  5. מחממים את הסיר היטב על להבה בינונית ויוצקים לתוכו את המסה המאוחדת.
  6. מבשלים על להבה בינונית כרבע שעה, עד שרואים שהמסה התנתקה מהדפנות (כמו שקורה בחביתה).
  7. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-180מעלות, ואופים בין 35-30 דקות.
  8. מוציאים, והופכים למגש.

צלי כתף עם חומוס

המצרכים (6-8 סועדים):
2 כוסות גרגרי חומוס כתף בקר (מס' 5) 2 גזרים 1 בצל כמה עלים של כרפס 3 עלי דפנה 1 כפית כורכום 1/2 כפית פלפל לבן 5 שיני שום קצוצות זר פטרוזיליה קצוץ דק 1 כף פפריקה מתוקה 1/2 כוס שמן 1-3 פלפלים חריפים טריים חתוכים לטבעות
אופן ההכנה:
  1. משרים את גרגרי החומוס במים למשך לילה.
  2. שמים את הבשר, הגזר, עלי הכרפס ועלי הדפנה בסיר, מתבלים בכורכום ופלפל. מכסים במים חמים ומביאים לרתיחה. מורידים את הלהבה עד שמתקבלת רתיחה עדינה ומבשלים 45 דקות על להבה בינונית. מורידים מהלהבה, מוציאים את הנתחת ומניחים לו להתקרר. מסננים את המרק.
  3. כשהבשר התקרר מעט, חותכים אותו לקוביות. מניחים בקערה פטרוזיליה, שום, פפריקה, פלפל לבן, שמן ופלפלים חריפים.
  4. שמים את החומוס המסונן בסיר, על החומוס שמים את קוביות הבשר המבושל ועליו את תערובת התבלינים. יוצקים את המרק המסונן, מביאים לרתיחה, מורדים את הלהבה וומבשלים על לקטנה עד שהבשר והחומוס רכים והרוטב סמיך.

דגים מרוקאים צהובים

המצרכים (ל-4 סועדים):
4-6 סטייקים של דג ים (סלמון או כל דג ים אחר עם בשר מוצק) שמן זית 6 פלפלים ירוקים חתוכים גס (מי שאוכל חריף מוזמן להחליף חלק מהם בפלפלים ירוקים חריפים) חצי ראש שום כתוש צרור פטרוזיליה ו/או כוסברה קצוצים מלח פלפל פפריקה 2 כפיות כורכום
אופן ההכנה:
  1. שמים בנדיבות שמן זית בתחתית סיר. מחממים ומוסיפים את השום, הפלפלים, הפטרוזיליה והתבלינים. מטגנים תוך ערבוב כדקה ומוסיפים את פרוסות הדג.
  2. מוסיפים מעט מים שכמעט יכסו את הדגים. מביאים לרתיחה, מורידים את האש ומבשלים כ-20 דקות על אש קטנה מאוד. מגישים עם חלה בצד.

לחם פראנה

נופר זוהר
המצרכים:
1 ק"ג קמח 2 כפות שמרים 1 כף מלח 2 כפות סוכר 3 כוסות מים בערך 1 פקק של ערק שמן זית לעטיפת הבצק
7 צפייה בגלריה
פרנה וכפתה - נופר זוהר
פרנה וכפתה - נופר זוהר
לחם פראנה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. במיקסר עם וו לישה שמים קמח סוכר ושמרים. מוסיפים את המים והערק בהדרגה, ובסוף את המלח.
  2. לשים שבע דקות במהירות איטית, עד לקבלת כדור הומוגני ובצק שאינו דביק.
  3. משמנים את הבצק היטב בשמן זית בעזרת הידיים. נותנים מנוחה לבצק עד שהוא מכפיל את נפחו.
  4. לאחר שהבצק הכפיל את נפחו מוציאים ממנו את האוויר בעזרת הידיים, ומתפיחים בפעם השנייה 30 דקות.
  5. פורסים סדין או מפה מקומחת על השיש. מייצרים מהבצק גליל ובעזרת כף או סכין מחלקים את הבצק למקטעים מהם יוצרים עיגולים במשקל 100 גרם (או גודל אחר שאתם רוצים).
  6. מתפיחים בפעם השלישית את כדורי הבצק על הבד המקומח כשהם מכוסים, עד הכפלת הנפח.
  7. לוקחים מערוך לא כבד ומרדדים אותם בעדינות לפיתה עבה ועגולה, ומשתדלים לא להוציא את האוויר שבבצק.
  8. מניחים את הפיתה על מחבת טפלון, כשהיא על להבה נמוכה ומרוססת במעט שמן.
  9. מכסים את המחבת במכסה וממתינים כשתי דקות עד שנוצרות בועות. כשהפיתה מתנפחת, הופכים לצד השני ומטגנים שתי דקות נוספות עם מכסה.

כפיתה מרוקאית

נופר זוהר
המצרכים:
2 צרורות פטרוזיליה, קצוצה עם הגבעול 2 צרורות כוסברה, קצוצה עם הגבעול 1 צרור שמיר, קצוץ 7 ענפי סלרי אמריקאי עדינים, קצוצים 1 צרור בצל ירוק קצוץ 2 בצלים בינונים, מגוררים בפומפייה 2 תפוחי אדמה, קלופים ומגוררים בפומפייה 4 ביצים מופרדות לחלבון וחלמון 4 כפות סולת 4 פרוסות לחם אחיד (רק הלבן בלי הקשה), מושרות במים וסחוטות 1/2 1 כפות פפריקה 1 כף שטוחה של כורכום 8 כפות קמח מצה 1 כף שטוחה פלפל שחור 1 כף מלח דק 1/2 כף ראס אל חנות 1/2 כפית קינמון 2 תפוחי אדמה, קלופים וחתוכים דק לפרוסות כמו למפרום (לפזר עליהם מלח דק לריכוך) שמן לטיגון עמוק
7 צפייה בגלריה
פרנה וכפתה - נופר זוהר
פרנה וכפתה - נופר זוהר
כפיתה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. קוצצים את כל העלים ומשרים עם שתי כפות מלח ומים עד לכיסוי העלים בקערה. אחרי 10 דקות מסננים את הנוזלים, סוחטים היטב את העלים, ומחזירים לקערה.
  2. מוסיפים את הבצל המגורר ותפוח האדמה.
  3. משרים את הלבן של הלחם למספר דקות, עד שהוא ספוג היטב. סוחטים היטב ומוסיפים לתערובת בקערה.
  4. מוסיפים את החלמון לתערובת הקערה, מוסיפים גם את התבלינים ואת הסולת - פרט לקינמון.
  5. לשים היטב את התערובת עד לקבלת עיסה שנוחה לקציצה. אם התערובת רטובה מידי מוסיפים עוד קצת סולת.
  6. שמים בעקרה פרוסות דקיקות של תפוח האדמה (זה שדומה למפרום), ומשרים עם מעט מלח לרבע שעה, עד שתפוחי האדמה נעשים גמישים לעבודה. שוטפים מהמלח ומניחים על מגבת.
  7. בקערה קטנה שמים את החלבון וחצי כפית קינמון ומקציפים היטב עם מטרפה.
  8. לוקחים מהעיסה של הירוקים ויוצרים קציצה - הקציצות לא חייבות להיות אחידות בגודלן.
  9. שמים בסיר רחב שמן לטיגון על להבה בינונית, וטובלים כל קציצה בתערובת החלבון והקינמון. מטגנים דקה וחצי כל צד.

תבשיל כבש ובמיה

שף אבי לוי
המצרכים:
4 חתיכות צוואר כבש או טלה (כ-200-300 גר' כל אחת) 6 עגבניות אדומות בשלות ויפות, קלופות וחתוכות לקוביות 6 שיני שום, חצויות 2 שיני שום, פרוסות לפרוסות דקות 1/4 כוס שמן זית 400 גר' במיה טרייה (רצוי במיה "כפתורים", שהיא במיה צעירה יותר) שמן קנולה לטיגון הבמיה מלח לפי הטעם 2 כפיות פלפל גרוס 2 כפיות סוכר חום 1 כפית זרעי כמון 1 כפית זרעי קימל 2 כוסות ציר בקר, או ציר ירקות או מים חמים
7 צפייה בגלריה
(צילום: דניאל אליאור)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר רחב ולא גבוה (זה הסיר שבו גם תבשלו את המנה, אז בחרו בסיר מתאים). מניחים את חתיכות הצוואר בסיר לאטימה וסגירה של הבשר משני הצדדים. הלהבה צריכה להיות בשלב הזה בינונית, לא גבוהה או נמוכה. מטגנים כל צד לא יותר משתי דקות. לפני שהופכים את הבשר לצד השני מפזרים מעט סוכר חום למעלה, ורק אז הופכים על מנת שהסוכר יתקרמל אל תוך צוואר הכבש. מוציאים את הצוואר לקערה ומתחילים להכין את הרוטב.
  2. באותו הסיר, ועם אותו השמן, מתחילים לטגן את שיני השום החצויות והפרוסות עד להזהבה מושלמת. מוסיפים את זרעי הקימל והכמון, ומניחים להם להתפצפץ בתוך השמן.
  3. זורקים פנימה את קוביות העגבנייה, ומבשלים על להבה נמוכה במכסה סגור למשך 15 דקות. כל 3-4 דקות מערבבים את העגבניות והשום, על מנת ליצור רוטב סמיך וחלק.
  4. מתבלים במלח ופלפל, ומוסיפים את ציר הבקר או המים החמים. מערבבים היטב. טועמים ומשפרים את הטעמים, אם צריך.
  5. מטגנים את הבמיה בשמן חצי עמוק במחבת נפרדת במשך 3-4 דקות בשמן חם, אך לא רותח. מעבירים את הבמיה לקערה נפרדת ומניחים אותה על משטח העבודה בצד.
  6. מסדרים את חתיכות הכבש בתוך הסיר, ומבשלים על להבה נמוכה מאוד במשך שעה וחצי.
  7. אחרי שעה וחצי של בישול מכניסים פנימה את הבמיה המטוגנת, וממשיכים לבשל במשך 45 דקות נוספות עד לקבלת בשר שנמס אל תוך עצמו.
  8. אפשר להגיש את המנה עם תוספת אורז לבן, או לחוות את החוויה שלי, ולנגב את כל הטוב הזה עם חלה של שבת.

דג בסגנון מרקש

המצרכים (ל-4 מנות):
700 גר' דג ים, חתוך למנות עם הראש 2 פלפל חריף, חתוך לאורך עם הגרעינים 1 עגבנייה גדולה, חתוכה לפרוסות 1 תפבינוני, חתוך לפרוסות 1 ראש שום טרי (שיני השום פרוסות דק) 150 גר' חומוס, מבושל 2 צרורות כוסברה, קצוצה 1 לימון, מקולף וחתוך לרבעים 1 כף פפריקה אדומה מתוקה 1/2 כוס שמן רגיל 1/2 1 כפיות מלח
אופן ההכנה:
  1. מסדרים בשכבות את כל הירקות הכוסברה והחומוס בסיר רגיל.
  2. מניחים מעל את הדג. מערבבים את השמן פפריקה והמלח ויוצקים במידה שווה מעל כל הדגים
  3. מוסיפים מים בגובהה הדג, מחזיקים את הסיר בידיות שלו ומטלטלים בעדינות כדי שהכול יתפזר באופן שווה.
  4. מבשלים על להבה נמוכה כחצי שעה עם מכסה, לאחר מכן מורידים את המכסה ומבשלים עד שהרוטב מצטמצם ומסמיך. אם חסר מלח בזמן הבישול, מוסיפים.

חמין מרוקאי

המצרכים:
2 כוסות חומוס שהושרה במים במשך לילה 2-3 שיני שום קצוצות נתח בשר בקר מס' 3 או 8 (חזה או שריר הזרוע) חתוך לחתיכות גדולות (ריבועים של כ-5 ס"מ) 3 גרונות הודו 2 כרעי של עוף 5 תפו"א קלופים 5 ביצים 1/2 כוס שמן 1/2 1 כפות פפריקה מתוקה 1 כפית כורכום 1 כפית שטוחה פלפל לבן 2 כפות מרק עוף
7 צפייה בגלריה
(צילום: דניאל אליאור)
אופן ההכנה:
  1. שמים את גרגרי החומוס בסיר. מוסיפים שום קצוץ, מניחים מעל את קוביות הבשר, הגרונות, כרעי העוף, תפוחי האדמה, 5 ביצים, חצי כוס שמן, כף וחצי פפריקה וכפית כורכום, כפית שטוחה פלפל לבן, 2 כפות מרק עוף. מכסים במים חמים ומבשלים על הגז כחצי שעה עם סיר לא מכוסה.
  2. אחרי הבישול, משאירים מעט מים בסיר, מכסים היטב, מכניסים לתנור לחום של שבת ומבשלים כל הלילה.
פורסם לראשונה: 10:51, 15.12.20