חמין שורשים טבעוני

מיכל וקסמן
את החמין הזה כדאי להכין בסיר רחב ונמוך יחסית, כזה שיכיל את השורשים כולם בשכבה אחת צפופה מאוד. כך ישמרו על שלמותם וצורתם מבלי להפוך לדייסת אורז וירקות. אפשר להשתמש בכל כמות הירקות המופיעים במתכון או לוותר על חלק ולהוסיף עוד מאלה האהובים עליכם. אם הסיר שלכם גדול או קטן יותר אולי תצטרכו להפחית או להוסיף כמה שורשים, אין לזה משמעות לתוצר הסופי. לא הייתי מוותרת על הכרישות כי יש להן חשיבות בתיבול החמין כולו.
המצרכים: 8 תפוחי אדמה מקולפים 3 בטטות מקולפות 8 כרישות קטנות (החלק הלבן והירוק הבהיר) 3 פקעות שומר 2 סלקים גדולים מאורכים 8 צנוניות 4 גזרים מקולפים 4 קולרבי קטנים מקולפים 2 שורשי סלרי קטנים מקולפים 1/2 ק"ג אורז עגול מלא שמן זית לזילוף מלח ים ופלפל שחור גרוס בנדיבות 2 כוסות בירה כהה, איזה שאוהבים, אני השתמשתי בגינס 1 כוס מים 2 כפות דיבס (דבש ענבים. אפשר להחליף בסילאן או במייפל) 2 כפות רכז רימונים 1 בצל בינוני, טחון 1 עגבנייה, טחונה 1 כוס גרגירי חומוס מושרים לילה במים ומסוננים (מדידה אחרי השריה)
3 צפייה בגלריה
חמין שורשים טבעוני - מיכל וקסמן
חמין שורשים טבעוני - מיכל וקסמן
(צילום: מיכל וקסמן)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-110 מעלות ללא טורבו.
  2. בוחרים סיר נמוך ורחב שיכול להיכנס לתנור (אני השתמשתי בסיר שקוטרו 33 ס"מ וגובהו 9 ס"מ). הירקות צריכים למלא את הסיר בשכבה אחת צפופה מאוד. אפשר להוריד או להוסיף ירקות על פי המקום בסיר או על פי העדפתכם.
  3. חותכים את הירקות לחצאים או לפלחים עבים לאורכם. בעזרת הסכין יוצרים לחצאים בסיסים ישרים על מנת שאפשר יהיה להעמידם בקלות בסיר.
  4. מזלפים מעט שמן זית בתחתית הסיר. מסדרים את הירקות בסיר בעמידה בשכבה אחת צפופה. ממליחים ומפלפלים.
  5. בקערה מערבבים אורז מלא, בירה, רכז רימונים, דיבס, מים, עגבניה ובצל טחונים. ממליחים ומפלפלים. יוצקים את התערובת על כל נוזליה מעל הירקות שבסיר. מזלפים שמן זית בנדיבות. מרטיבים נייר אפיה ומניחים אותו מעל הירקות והאורז למניעת התייבשות בזמן הבישול.
  6. מכסים את הסיר ומביאים לרתיחה. מבשלים רבע שעה ברתיחה מתונה.
  7. מניחים את הסיר בתחתית התנור ומבשלים כל הלילה ועד ארוחת הצהריים שלמחרת (18-16 שעות בסך הכל). פעם בכמה שעות מרימים מכסה ומציצים אל תוך הסיר. אם האורז נראה יבש אפשר להוסיף מעט מים רותחים.

חמין פטריות

נריה קלנטרוב
המצרכים (ל-6 מנות): 5 תפוחי אדמה לבנים שלמים 2 בצלים סגולים גדולים, חתוכים לרבעים 1 בטטה גדולה (כ-600 גר'), חתוכה לקוביות 300 גר' דלעת, חתוכה לקוביות גדולות 2 כוסות שעועית לבנה (מושרית במים 12 שעות לפחות לפני הבישול ומסוננת מנוזלים) 1 סלסילת פטריות פורטובלו 1 סלסילת פטריות שמפניון חופן פטריות שיטאקה, לא חובה (יש להשרות במים חמים במשך כ-30 דקות. מומלץ לשמור את המים, ולהוסיף לחמין) 500 גר' סייטן טבעי 2 כפות סילאן 1 כף כמון 1 כף מלח 1 כפית צ'ילי אדום יבש קמצוץ פלפל שחור, גרוס דק
למרינדת הסייטן - 1 כוס יין לבן יבש מעט שום כתוש 6 עלי טימין
אופן ההכנה:
  1. משרים את הסייטן במרינדת היין לבן עם עלי הטימין והשום, במשך 12 שעות במקרר.
  2. בסיר ברזל כבד מחממים שמן זית, ומטגנים את הבצלים. מוסיפים את פטריות הפורטובלו, השיטאקה והשמפניון. מתבלים בסילאן, כמון, מלח, צ'ילי אדום יבש ומעט פלפל שחור ומטגנים במשך 5 דקות נוספות.
  3. מוסיפים לתערובת את השעועית הלבנה הסייטן (אפשר שלם או חתוך לקוביות גדולות) ואת המרינדה.
  4. מוסיפים את חצאי תפוחי האדמה, קוביות הבטטה והדלעת. טועמים, ובמידת הצורך מתבלים במעט מלח ים ופלפל שחור. יוצקים מעל מים רותחים כך שיכסו עד כ-3/4 סיר, ומביאים לרתיחה.
  5. מנמיכים את האש, וממשיכים לבשל על אש קטנה כשעה. טועמים, ומתקנים תיבול במידת הצורך.
  6. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום נמוך במשך 8 שעות.
  7. הגשה - יוצקים מהמנה לקערות הגשה, מפזרים מעל שמיר טרי קצוץ ומגישים חם.

חמין עם ארטישוק ירושלמי

פיליס גלזר
המצרכים:
לשלב א' - 1 כוס שעועית לבנה 1 כוס פולי חומוס 1 כוס גריסים 1 כוס פריקה מלח או בהרט
לשלב ב' - 3 כפות שמן זית מעורבב עם שמן קנולה 3 בצלים גדולים 1 כף גדושה סוכר חום 12 שיני שום, מקולפות
לתיבול - 1/2 1 כפיות כמון 1 כפית פפריקה 1 כף זרעי כוסברה 1/2 1 פלפל שחור 1/2 1 כפיות מלח מעושן 3-6 עלי דפנה (תלוי בגודל)
לירקות - 500 גר' תפוחי אדמה שטופים היטב ופרוסים לחתיכות גדולות 250-300 גר' ארטישוק ירושלמי, מקולף וחתוך לחתיכות עבות וגדולות 1 בטטה ארוכה חתוכה ל-3 חתיכות (לא הכרחי)
3 צפייה בגלריה
חמין צמחוני
חמין צמחוני
(צילום: אסף רונן)
אופן ההכנה:
  1. שלב א': משרים את השעועית והחומוס למשך הלילה, או מרתיחים במשך 5 דקות ומשרים שעה-שעתיים לפני השימוש. מסננים (שופכים את המים על העציצים) ושמים בקערה ביחד עם הגריסים.
  2. שוטפים את הפריקה במסננת ושמים בשקית בד. מתבלים במעט מלח ו/או בהרט.
  3. שלב ב': מחממים את השמן. חותכים את הבצלים לרבעים וכל רבע ל-3-4 פרוסות.
  4. מטגנים את הבצלים לאט לאט בשמן, על אש בינונית-נמוכה, עד שהם מתרככים ומתחילים להזהיב.
  5. מוסיפים את הסוכר החום ואת שיני השום וממשיכים לטגן עד שהבצל זהוב-שחום.
  6. מסדרים בסיר גדול וכבד את הירקות והתבלינים, תערובת השעועית והבצל המטוגן והשמן שנותר במחבת. מוסיפים את שקית הבד.
  7. מוסיפים מים עד כדי כיסוי + 2 ס"מ ומביאים לרתיחה.
  8. מחלישים את האש לבינונית ומבשלים, כשהסיר מכוסה חלקית, כ-10 דקות.
  9. סוגרים את המכסה וממשיכים לבשל על להבה קטנה (או בתנור על חום הכי נמוך) למשך כל הלילה.

חמין עם ארטישוק ופירות יבשים

איל מרון
המצרכים (ל-6-8 מנות): 600 גר' תערובת שעועית אדומה, לבנה ושחורה (אפשר גם רק אדומה או לבנה), שהושרתה במי ברז לפחות 8 שעות 100 גר' גרגירי חומוס שהושרה במי ברז לפחות 8 שעות 150 גר' גריסי פנינה 150 גר' חיטה 1 כף שמן זית 6 בצל, קצוץ גס 3 בטטות, קלופות וחתוכות גס 3 תפוחי אדמה, קלופים וחתוכים גס 5 ארטישוקים ירושלמים, קלופים וחתוכים גס 3 גזרים, קלופים וחתוכים גס 2 ראשי שום חצויים 2 שורשי סלרי קלופים וחתוכים גס 3 שורשי פטרוזיליה קלופים וחתוכים גס 100 גר' פירות יבשים (שזיפים מגולענים, משמשים, דבלים, תמרים מגולענים וקצוצים) צרור קטן של גבעולי תימין
לרוטב - 4 כפות סילאן 2 כפות פפריקה מתוקה 1 ליטר מים מלח ופלפל שחור גרוס
אופן ההכנה:
  1. מסננים את השעועית והחומוס המושרים ומעבירים לסיר. מכסים במים ומביאים לרתיחה. מסננים, שוטפים וחוזרים על הפעולה בשנית. מסננים.
  2. שוטפים את החיטה וגריסי הפנינה ומשרים במי ברז כ-10 דקות. מסננים.
  3. מחממים כף שמן זית במחבת גדולה ומאדים חצי מכמות הבצל על אש קטנה כ-10 דקות, עד שהם מתרככים, מפרישים את מיציהם ומזהיבים קלות. מוציאים מהמחבת ומניחים בצד.
  4. ממלאים את הסיר: מניחים בסיר בשכבות חלק מהכמות של כל מרכיב: יתרת הבצל הקצוץ, שעועית וחומוס, בטטות, תפוחי אדמה, ארטישוקים וגזרים. חוזרים על השכבות עד למילוי הסיר. מניחים ביניהם את ראשי השום, השורשים והפירות היבשים.
  5. מכניסים את הגריסים והחיטה לשקית "קוקי" (אפשר לצרף 2-3 שיני שום) ומחוררים אותה קלות בעזרת סכין. קושרים תוך כדי השארת מקום בשקית לחיטה "לתפוח" ומטמינים את השקית בין הירקות שבסיר.
  6. מכסים את הירקות בשכבה של בצל מטוגן ומניחים מעליו את צרור התימין.
  7. מחממים תנור לטמפרטורה של 100 מעלות.
  8. מכינים את הרוטב: מניחים בקערה סילאן, פפריקה,מלח ופלפל. מוסיפים את המים וטורפים היטב. בעזרת כף יוצרים כמה "תעלות" בין הירקות שבסיר ויוצקים פנימה את הרוטב.
  9. מוסיפים מים עד כדי כיסוי ומביאים לרתיחה. ממשיכים לבשל כ-30 דקות נוספות ומקפים את הקצף שמצטבר במידת הצורך.
  10. מכניסים לתנור למשך הלילה (כ-8 שעות). בודקים מפעם לפעם שיש מספיק נוזלים - אם יש פחות מדי אפשר להוסיף מעט מים ולהנמיך את הטמפרטורה ל-90 מעלות.
  • לשומרי שבת: אפשר לכסות את הסיר במגבת ולהניח על פלטת שבת.
  • לממהרים: אפשר לבשל את החמין על אש קטנה מאד למשך 4 שעות ולקבל תוצאה לא רעה בכלל.

חמין עם אורז אדום וירקות

אורי שביט
המצרכים (ל-6-8 מנות): 1/2 1 כוסות אורז אדום מלא, שטוף 1/2 1 כוסות שעועית לבנה, מושרית במים לפחות לילה 1/2 1 כוסות גרגירי חומוס, מושרים במים לפחות לילה 4 תפוחי אדמה בעלי קליפה אדומה, קלופים וחתוכים גס 4 גזרים, קלופים וחתוכים גס 2 בטטות, קלופות וחתוכות גס 1 קולרבי, קלוף וחתוך לרצועות עבות 1 זוקיני גדול, חתוך לפרוסות עבות 1 בצל גדול, חצוי ופרוס 5 שיני שום ישראלי מעוכות חופן עלי אורגנו טריים 1/2 כוס אגוזי קשיו טבעיים 5 תמרים מגולענים וחצויים 2 כפות רכז רימונים 2 כפות פפריקה מתוקה 1/2 כפית פפריקה מעושנת 1/2 כפית פלפל שחור גרוס טרי מלח שמן זית
גיוון:
מניחים נייר כסף מעל שכבת הקטניות העליונה ועליו גלילים של בצק ג'חנון, שישחים וייאפה יחד עם החמין.
3 צפייה בגלריה
חמין טבעוני
חמין טבעוני
(צילום: אורי שביט)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר גדול וכבד, שמתאים גם לתנור. מאדים את הבצל מעל להבה גבוהה תוך כדי ערבוב מפעם לפעם במשך 5-10 דקות, עד שהבצלים מתרככים ומשחימים (השמרו שלא לשרוף).
  2. מוסיפים את הירקות בהדרגה ומערבבים: תפוחי אדמה, גזר, בטטות, קולרבי, זוקיני ושום. מוסיפים עלי אורגנו טריים, אגוזי קשיו ותמרים ואת רכז הרימונים ומערבבים היטב, כך שתכולת הסיר תיעטף בשמן וברוטב. מוסיפים על גבי הירקות זה לצד זה את השעועית, החומוס והאורז. מתבלים בפפריקה מתוקה ומעושנת, במלח ובפלפל.
  3. יוצקים מים רק עד כדי כיסוי ומביאים לרתיחה. בשלב הזה ניתן כבר להכניס לתנור שחומם מראש ל-100 מעלות, אבל להבטחת בישול מלא של הקטניות בלי לגמוע את כל הנוזלים, ניתן להמשיך לבשל מעל להבה קטנטנה כשעתיים ולאחר מכן להעביר לתנור.
  4. אופים בתנור החם במשך לילה (לפחות 8 שעות). במידת הצורך מוסיפים מעט נוזלים או מנמיכים את הטמפרטורה ל-80 מעלות.

חמין ברוטב עגבניות

נריה קלנטרוב
המצרכים (ל-6 מנות): 1/2 1 כוסות אורז אדום (מומלץ להשתמש באורז אדום אורגני, להשרות את האורז כשעה לפני הבישול ולסנן מנוזלים) 5 תפוחי אדמה שטופים וקלופים, חצויים לאורכם וחתוכים לרבעים 2 כוסות שעועית אדומה (מושרית במים במשך 24 שעות לפני הבישול ומסוננת מנוזלים) עלים מ-2 ענפי רוזמרין
לירקות הצלויים - 2 כפות שמן זית 2 בצלים סגולים, קלופים וחתוכים לטבעות עבות 2 ראשי שום חצויים לרוחב 3 פקעות שומר גדולות 6 עגבניות בשלות, חתוכות לרבעים מעט סוכר מעט מלח גס
לרוטב עגבניות - 5 עגבניות גדולות בשלות קצוצות 1 בצל, קצוץ דק 4 שיני שום, קצוצות דק 1 קופסה קטנה של רסק עגבניות 3 כפות שמן זית 1 כפית סוכר שטוחה 1/2 כפית מלח
אופן ההכנה:
  1. צולים את הירקות - יוצקים שמן זית על חצאי השום, רבעי העגבניות, פקעות השומר והבצלים סגולים. מפזרים מעל סוכר ומלח גס וצולים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות במשך 15 דקות (מומלץ להוציא את הירקות מהתנור כשהם חרוכים מעט, שימו לב שלא ישרפו).
  2. מכינים את הרוטב - מחממים שמן זית במחבת, ומטגנים את הבצל עד שהוא משחים בקצוות. מוסיפים את השום, ומטגנים יחד תוך כדי ערבוב במשך 2 דקות. מוסיפים עגבניות, רסק עגבנות סוכר ומלח. מערבבים, מנמיכים את האש ומבשלים במשך 10 דקות נוספות. מערבבים מדי פעם. טועמים, ומתקנים תיבול במידת הצורך (רצוי שהרוטב יהיה בעל טעמים חזקים).
  3. מרכיבים את המנה ומבשלים - מרפדים תחתית של סיר ברזל כבד עם רבעי תפוח האדמה. שמים מעל את האורז האדום והשעועית האדומה. מניחים ביניהם את הירקות הצלויים ויוצקים מעל את רוטב העגבניות. יוצקים מעל כ-3 ליטר מים, כך שיכסו את התבשיל כולו. מבשלים על להבה גבוהה עד לרתיחה.
  4. טועמים ומתקנים תיבול במידת הצורך. מוסיפים לתערובת עלי רוזמרין ומלח, ונותנים לתבשיל להתבשלי במשך 30 דקות נוספות על אש קטנה. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום נמוך במשך 8 שעות.
  5. הגשה - יוצקים את החמין לקערות אישיות, מפזרים מעל עלי כוסברה טריים שלמים ומגישים חם.