קציצות שעועית אזוקי טבעוניות

דניאלה נויפלד
המצרכים:
לקציצות - 1 כוס שעועית אזוקי (לפני השרייה), מושרית לפחות ל-8 שעות, שטופה היטב ומסוננת. לחילופין, אפשר להשתמש ב-2 כוסות שעועית אזוקי מבושלת 1 בצל בינוני 1 גזר בינוני 1/2 כוס בזיליקום 1/2 כוס אגוזי פקאן 1/4 כוס שיבולת שועל 1 כפית אורגנו יבש 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל
לרוטב - 400 גר' עגבניות מרוסקות 1 בצל קטן, קצוץ דק 3 שיני שום, קצוצים דק 1/4 כוס בזיליקום, קצוץ גס + מעט להגשה 1/2 כוס מים 2 כפות שמן זית 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור
9 צפייה בגלריה
קציצות שעועית אזוקי
קציצות שעועית אזוקי
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את השעועית אזוקי - מניחים את שעועית האזוקי בסיר עם שפע של מים. חשוב מאוד לזכור לא להוסיף מלח, מה שיעכב את בישול השעועית וישאיר אותה קשה. מביאים לרתיחה ומבשלים 40 דקות. מסננים.
  2. מחממים תנור ל-180 מעלות ומכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה.
  3. במעבד מזון מניחים את כל מרכיבי הקציצות - שעועית אזוקי מבושלת, בצל, גזר, בזיליקום, אגוזי פקאן, שיבולת שועל, אורגנו יבש, מלח ופלפל - וטוחנים היטב עד לקבלת עיסה אחידה.
  4. בעזרת ידיים נקיות יוצרים מהתערובת קציצות בקוטר של כ-5 ס"מ ומניחים בתבנית על גבי נייר האפייה. אופים 15 דקות.
  5. במחבת רחבה מחממים שמן זית, מוסיפים בצל קצוץ דק ומאדים 2-3 דקות תוך כדי ערבוב. מוסיפים שיני שום קצוצות ומטגנים עוד דקה. מוסיפים עגבניות מרוסקות, מים, עלי בזיליקום, מלח ופלפל. מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים על להבה קטנה 10 דקות. אם רוצים שלקציצות יהיה הרבה רוטב, כדאי להוסיף עוד 200 גרם עגבניות מרוסקות וחצי כוס מים.
  6. מוסיפים בזהירות את הקציצות האפויות לרוטב המבושל ומבשלים עוד 5 דקות נוספות בלבד. מפזרים עלי בזיליקום עם ההגשה.

קציצות קישואים

חיים כהן
המצרכים: 12-15 זוקיני (אפשר גם קישואים רגילים) 2 ביצים 100 גר׳ גבינת פטה 2 כוסות ירק, קצוץ מעורב (פטרוזיליה, נענע, כוסברה, שמיר) 2 בצל ירוק, קצוץ (החלק הירוק והלבן) 3 עלי בזיליקום קצוצים 3 כפות קמח 3 כפות פירורי לחם מלח ופלפל שחור שמן זית לטיגון 1 לימון, פרוס לרבעים
9 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
9 צפייה בגלריה
קציצות קישואים  - חיים כהן
קציצות קישואים  - חיים כהן
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הקישואים במים רותחים עד לריכוך (הימנעו מבישול יתר).
  2. בתום הבישול מקררים את הקישואים במי קרח, קוצצים גס, ובשתי ידיים סוחטים היטב את המים.
  3. מעבירים את הקישואים לקערה. שימו לב שלא יהיו חתיכות גדולות מדי, אבל גם אל תעשו מהם מחית.
  4. מוסיפים לקערה את יתרת החומרים, מתבלים, ולשים את התערובת כדקה או שתיים עד שהמסה מתאחדת.
  5. יוצרים בידיים קציצות. מחממים מחבת עם שמן זית או שמן רגיל, מטגנים משני הצדדים את הקציצות עד להזהבה. הצבע החום הכהה מחמיא ומגרה בקציצות.
  6. להגיש עם רבעי לימון ואפשר גם יוגורט או שמנת חמוצה. הקציצות האלה טעימות גם כשהן מוגשות חמות וגם כשהן מוגשות קרות.

שווארמה כרובית

נופר זוהר
המצרכים: 300 גר' כרובית, פרוסה דק 2 כפות תבלין שווארמה 1 בצל בינוני חתוך, לשערות דקיקות 1/2 כפית מלח דק 6 כפות שמן זית להקפצה 1 חבילת טורטיה
להגשה ליד השווארמה - טחינה איך שאתם אוהבים סלטון של פטרוזיליה נענע ובצל בתיבול לימון ומלח עמבה סלט כרוב סגול מוחמץ פלפל ירוק חריף טבעות צ׳יפס מטוגן או אפוי
9 צפייה בגלריה
נופר זוהר, כרובית
נופר זוהר, כרובית
(צילום: יובל חן)
אופן ההכנה:
  1. פורסים דק דק את הכרובית, שמים בסיר עם מים רותחים ומלח, חולטים למשך שתי דקות, ומסננים.
  2. שמים את הכרובית החלוטה והמסוננת בקערה ומתבלים בשמן זית ותבלין שווארמה ומלח, ומערבבים היטב עם הידיים.
  3. מחממים מחבת טפלון היטב ומקפיצים את הבצל עם שמן עד לקבלת צבע מקורמל.
  4. מוסיפים את הכרובית על הבצל המקורמל, ומטגנים עד לקבלת צבע זהוב וקריספי.
  5. שמים על מחבת טפלון נקייה נוספת את הטורטייה וצורבים אותה למשך 10 שניות בצד אחד ולמשך 20 שניות בצד השני.
  6. שמים על טורטיה את השווארמה. מוסיפים ממרחים וסלטים כמו שאוהבים, ומגישים.

בטטה ממולאת בעדשים וקייל

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-4 בטטות):
לבטטות - 4 בטטות, שטופות היטב ומקורצפות 1-2 כפות שמן זית 1/2 ק"ג מלח גס
למילוי העדשים והקייל - 1/2 כוס עדשים שחורות, שטופות ומושרות 1/2 כוס גבעולי סלרי, קצוצים דק 1 כוס קייל, ללא הגבעולים, חתוכים לרצועות דקות 1/2 כוס אגוזי מלך, קצוצים דק 1/2 כוס בצל ירוק, קצוץ דק 2 כפות רכז רימונים 1 כף חומץ בלסמי 1 כף שמן זית 1 כוס מים מלח, פלפל
אופציה - טחינה גולמית לזילוף מעל
9 צפייה בגלריה
מתכונים - דניאלה נויפלד
מתכונים - דניאלה נויפלד
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-200 מעלות. מפזרים את המלח הגס על תבנית מרופדת בנייר אפייה. מורחים כל בטטה במעט שמן זית ודוקרים כל בטטה במזלג או בסכין מספר פעמים לאורכה. מניחים את הבטטות על מצע המלח הגס ואופים 50-40 דקות בתנור, תלוי בגודל הבטטה, עד שהבטטות רכות למגע.
  2. בסיר בינוני מחממים שמן זית ומוסיפים סלרי ורצועות קייל. מאדים תוך כדי ערבוב במשך שלוש דקות. מוסיפים עדשים, אגוזי מלך, מים, רכז רימונים, חומץ בלסמי ופלפל שחור, מערבבים ומביאים לרתיחה (שימו לב - בשלב זה עדיין לא מוסיפים מלח). לאחר הרתיחה מנמיכים את הלהבה, מכסים ומבשלים עד שכל המים מתאדים והעדשים רכות כ-20 דקות.
  3. מוסיפים לעדשים והקייל המבושלים מלח ובצל ירוק, מערבבים.
  4. מעבירים את הבטטות לצלחת הגשה. חוצים כל בטטה לאורכה ובעזרת מזלג מגררים מעט את השכבה העליונה, מתבלים במעט מלח ופלפל. ממלאים כל בטטה בשתי כפות מתערובת העדשים והקייל.
  5. מזלפים מעל טחינה גולמית, ומגישים.

מָעַקוֹד בַּטָטָא - פשטידת תפוחי אדמה

פסקל פרץ-רובין
המצרכים (ל-8-6 מנות): 6 תפוחי אדמה, מבושלים וקלופים 6 ביצים 1/2 כפית מלח 1 כף מיץ לימון (לא הכרחי) 1/4 כפית כורכום 1/4 כפית פלפל שחור 4 כפות שמן
אופן ההכנה:
  1. מועכים בקערה את תפוחי האדמה המבושלים מוסיפים להם את הביצים בזו אחר זו תוך ערבוב מתמיד, עד שמתקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את המלח, מיץ הלימון, הכורכום והפלפל שחור. מערבבים לעיסה אחידה.
  2. מחממים שמן בסיר בינוני, יוצקים לתוכו את התערובת, מנמיכים את הלהבה ומבשלים כ-20 דקות. תוך כדי הטיגון משחררים מדי פעם את דופנות הפשטידה ואת תחתיתה בעזרת סכין, כדי שהשמן שעלה וצף על פני הפשטידה ישוב לתחתית הסיר ויאפשר ניתוק בקלות.
  3. ממשיכים לבשל כ-10-5 דקות, עד שהביצים נקרשו והפשטידה הזהיבה קלות.
  4. מסירים מן הלהבה. בעזרת סכין חדה משחררים בזהירות את הפשטידה מהדפנות ומתחתית הסיר. מצמידים צלחת רחבה אל שפת הסיר והופכים עליה בזהירות את הפשטידה. מחזירים אל הסיר את השמן שהצטבר בצלחת עם המעקוד (אפשר להוסיף עוד כף שמן) ומחזירים בזהירות את המעקוד אל הסיר, כאשר הצד הלא מושחם כלפי מטה.
  5. ממשיכים לבשל על להבה נמוכה כ-25 דקות, עד להשחמת הפשטידה. מדי פעם יש לשחרר את דופנות הפשטידה ולנענע קלות את הסיר כך שהפשטידה לא תיצמד אל התחתית ויהיה קל לשחרר אותה.

טופו ברוטב חמוץ-מתוק

זהר לוסטיגר בשן
את המתכון הזה מכינים בשני שלבים: תחילה מצפים את הטופו בקמח טפיוקה או בקורנפלור ומטגנים. הציפוי נותן לקוביות הטופו מעטה פריך שסופג טוב יותר את הרוטב. בשלב השני מכינים את הרוטב ומקפיצים דקה-שתיים עד שהרוטב מצפה את קוביות הטופו ומעניק להן מטעמו.
לטופו הזה מתאים עקצוץ מסוים, ולכן אני מוסיפה פלפל צ'ילי יבש גרוס, אבל אם הקהל שלכם לא מחבב חריפות, אפשר בהחלט לוותר. מגישים עם פחמימות בריאות לבחירתכם (אורז, אטריות אורז, כוסמת או קינואה יתאימו כאן מאוד).
המצרכים (ל-4 מנות): 3 כפות שמן זית 300 גר' (1 חבילה) טופו קשה חתוך לקוביות בגודל 2 ס"מ 1/4 כוס קמח טפיוקה או קורנפלור
לרוטב חמוץ-מתוק - 2 כוסות מיץ תפוזים טבעי או אננס 1/3 כוס חומץ תפוחים או חומץ אורז 1/4 כוס סירופ מייפל או דבש 3 כפות רוטב סויה 2 שיני שום כתושות 1 כפית שורש ג'ינג'ר מגורר 1/2 כפית פלפל צ'ילי יבש גרוס (לא חובה) 1/4 כוס מים 3 כפות קמח טפיוקה או קורנפלור
להגשה - 1 כפית שומשום מלא חופן עלי בזיליקום קצוצים
9 צפייה בגלריה
מתכוני טופו לאכול טוב
מתכוני טופו לאכול טוב
(צילום: דניאל לילה, סטיילינג: עמית פרבר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הטופו: מחממים 3 כפות שמן זית במחבת עמוקה. טובלים קוביות טופו בקמח טפיוקה ומנערים מעט, כדי שלא יישארו גושים. מטגנים 3 דקות עד השחמה קלה. הופכים ומטגנים עוד 3 דקות (אין צורך לטגן מכל הצדדים – שני צדדים יספיקו). מעבירים לצלחת מרופדת בנייר סופג.
  2. לחילופין, מרפדים תבנית בנייר אפייה ומשמנים אותו. מצפים את קוביות הטופו בטפיוקה ומניחים בתבנית. אופים 10 דקות ב-180 מעלות עד השחמה. הופכים את הטופו ואופים עוד 10 דקות.
  3. מכינים את הרוטב: מערבבים קמח טפיוקה עם 1/4 כוס מים בקערית.
  4. באותה מחבת שבה טיגנו את הטופו (אין צורך לשטוף) שמים את כל חומרי הרוטב, למעט קמח הטפיוקה, ומביאים לרתיחה. מוסיפים למחבת את קמח הטפיוקה המדולל במים ומערבבים היטב עד שאין גושים. מנמיכים את הלהבה ומבשלים בבעבוע עדין כ-10 דקות, עד שהרוטב מסמיך למרקם סירופי. שימו לב, הרוטב ממשיך להסמיך גם אחרי שהוא מצטנן.
  5. מחזירים את קוביות הטופו למחבת עם הרוטב ומבשלים על להבה בינונית 2 דקות, רק עד שהטופו נעטף ברוטב וסופג את טעמו.
  6. להגשה: במחבת קטנה ויבשה קולים שומשום 2 דקות עד שעולה ניחוח. מכיוון שמדובר בשומשום מלא, צבעו המקורי לא יעמיק, ולכן חשוב לעמוד ליד המחבת ולנענע אותה כדי שהשומשום לא יישרף.
  7. מפזרים על הטופו עלי בזיליקום ושומשום קלוי ומגישים חם על אורז, אטריות אורז, כוסמת או קינואה.
  8. הטופו בתוך הרוטב, ללא התוספות, יישמר במקרר עד 3 ימים.

המבורגר מחומוס וטופו

חגי לפלר
השילוב המפתיע בין חומוס וטופו יוצר המבורגר עשיר מאוד בחלבון, שאפשר גם להקפיא או לצלות על הגריל.
המצרכים: 150 גר' טופו (1/2 חבילה), מגורד דק בפומפייה 2 כוסות חומוס מבושל (אפשר גם קפוא או מקופסת שימורים) 4 כפות קמח מלא (אפשר גם קמח חומוס) 2 כפות רוטב ברביקיו 3 שיני שום כתושות 4 כפות שמן זית 1 כפית כורכום 1 כפית פפריקה 1 בצל, פרוס לפרוסות 1/2 כוס בירה בהירה
9 צפייה בגלריה
המבורגר טבעוני
המבורגר טבעוני
(צילום: חגי לפלר)
אופן ההכנה:
  1. במעבד מזון טוחנים את החומוס ומעבירים לקערה יחד עם הטופו.
  2. מחממים במחבת כף שמן זית אחת, מטגנים את הבצל עד להזהבה ומעבירים לקערה.
  3. מוסיפים את שאר המצרכים (מלבד שמן הזית), ומערבבים היטב עד לקבלת בלילה אחידה וללא גושים.
  4. מכסים את הקערה בניילון נצמד, ומעבירים לשעה למקרר כדי שכל הטעמים יתמזגו.
  5. בעזרת ידיים רטובות קורצים קציצות שטוחות, ומניחים על גבי נייר אפייה. מזלפים את שארית שמן הזית על הקציצות, ואופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 20 דקות. מוציאים ושומרים בצד (אפשר גם להקפיא).
  6. לפני ההגשה - מחממים מחבת פסים או את המנגל, משמנים כל קציצה היטב בשמן זית וצולים על המחבת החם במשך 3-2 דקות מכל צד. מגישים חם.

סלט קינואה, שעועית ופירות

רותי קינן
המצרכים: 1 כוס קינואה, לבנה או אדומה או שילוב של שתיהן 4 כוסות מים רותחים 1/2 1 כוסות (או 1 קופסה קטנה) שעועית לבנה מבושלת 1 כפית מלח 100 גר' משמשים מיובשים קצוצים גס 100 גר' חמוציות 100 גר' גרגרי רימון 100 גר' אגוזי מלך קצוצים (לא הכרחי) 2 בצלים ירוקים קצוצים 2 כפות פטרוזיליה קצוצה 2 כפות נענע קצוצה
לרוטב - 1/4 כוס שמן זית 2 כפות חומץ בן יין לבן 1 כף מיץ לימון 1 כפית חרדל מלח, פלפל קורט קינמון
9 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מעבירים את המים הרותחים, הקינואה והמלח לסיר קטן ומבשלים, על להבה בינונית-נמוכה ובסיר לא מכוסה, כ-15 דקות או עד שהקינואה רכה. מסננים מהמים, מחזירים את הקינואה לסיר, מכסים במכסה ומניחים לקינואה להצטנן בסיר.
  2. מעבירים את הקינואה לקערה, מוסיפים את כל יתר החומרים ומערבבים היטב.
  3. להכנת הרוטב: מנערים את כל החומרים בכלי סגור עד שהם מתערבבים היטב.

קארי מסמאן

תמר שוורצברד
המצרכים (ל-4 מנות): 1/4 כוס שמן קנולה 2 כפות מחית קארי מסמאן (אפשר למצוא בחנויות הטבע המתמחות) 800 מ"ל קרם קוקוס 1 כף סוכר 1/4 כוס סויה 2 כפות מחית תמרהינדי 4 תפוחי אדמה, חתוכים לקוביות 3 בצל סגול, פרוס לפרוסות דקות 500 גר' טופו חופן בוטנים חצויים, קלויים
9 צפייה בגלריה
קארי טופו
קארי טופו
(צילום: אנטולי מיכאלו)
אופן ההכנה:
  1. בסיר או במחבת רחבה מחממים את השמן, מוסיפים את מחית המסמאן ומטגנים כדקה או שתיים, עד שהממרח מתחיל להפיץ ריח.
  2. מוסיפים את קרם הקוקוס, מערבבים היטב ומבשלים עד לרתיחה על אש גבוהה. מוסיפים את הסוכר, הסויה והתמרהינדי ומרתיחים שוב.
  3. מוסיפים את תפוחי האדמה ומבשלים עד לרמת אל דנטה, בערך כ-10 דקות (חשוב לא לבשל יותר מדי על מנת שלא יתפרקו).
  4. אחרי 10 דקות, מוסיפים את הבצל הסגול, הטופו והבוטנים ומבשלים בין 10-7 דקות נוספות.
  5. מגישים לצד אורז לבן.

ספגטי בולונז

המצרכים (ל-3 מנות): 250 גר' (חצי חבילה) ספגטי – מומלץ מקמח מלא 1 כוס שבבי סויה 2 כוסות מים רותחים 100 גר' (קופסה קטנה) רסק עגבניות 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית סוכר (לא חובה) צרור בזיליקום או אורגנו טרי 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור 1 בצל, קצוץ 2 כפות שמן (רצוי שמן זית) 2 עגבניות, קצוצות 3 שיני שום, פרוסות
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הספגטי לפי הוראות היצרן.
  2. מטגנים את הבצל במחבת עד להזהבה קלה. מוסיפים את השום למחבת יחד עם התבלינים ומטגנים למשך דקה.
  3. מוסיפים את העגבניות למחבת, מערבבים ומטגנים עד התרככות קלה. מוסיפים את רסק העגבניות ושבבי הסויה, ומערבבים.
  4. מוסיפים את כוס המים, ומבשלים עד ליצירת רוטב סמיך.
  5. יוצקים מהרוטב על הספגטי ומגישים.
הצעות גיוון:
  • מומלץ לפזר מעל הרוטב פתיתי שמרי בירה.
  • אפשר להוסיף לתערובת הבולונז גם גזר מגורר.
  • אפשר להוסיף גם בכף אורגנו או בזיליקום מיובש במקום טרי.
  • ניתן להגיש את רוטב הבולונז על מצע של קישואים שגוררו בפומפייה גסה או במעבד מזון.
  • ניתן להשתמש ברוטב זה גם כבסיס לקציצה – מורידים את העגבניות, ומוסיפים לרוטב לאחר הטיגון כוס וחצי פירורי לחם (או נבט חיטה או שיבולת שועל דקה) כשהתערובת מתקררת יוצרים ממנה קציצות ומטגנים עד להשחמה משני הצדדים.