הוא פריך מבחוץ ורך מבפנים, הוא מטוגן בשמן עמוק והולך טוב כמעט עם כל מאכל אפשרי: הצ'יפס הפך למאכל הפופולרי בעולם המערבי, ואפילו יש לו יום מיוחד בלוח השנה, אבל למי הוא באמת שייך? תפוחי האדמה הגיעו לאירופה במאה ה-16 מאמריקה הדרומית, ובתחילת המאה ה-19 כבר הופיעו מתכונים ל"טוגנים צרפתים".
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
מנגד, היסטוריונים בלגים טוענים בתוקף כי מקורו של הצ'יפס הוא דווקא אצלם. גם היהודים לא מוותרים על מקומם בהיסטוריה של הטוגנים, ויש הטוענים שסוחר דגים יהודי הוא הראשון שהחל למכור פיש אנד צ'יפס בבריטניה. כך או כך, לא משנה אם אתם אוהבים צ'יפס, פריץ, פרנץ' פרייז או טוגנים, העיקר שיש לידו בירה טובה ואנשים שלא סופרים קלוריות.

צ'יפס קלאסי

המצרכים (ל-4-5 מנות): 1/2 1 ק"ג תפוחי אדמה בינוניים, מומלץ עם קליפה אדומה מספר קוביות קרח 1 ליטר שמן תירס או כותנה או קנולה לניקוי השמן: 2-1 גזרים בינוניים, נקיים וחצויים מלח, לפי הטעם
2 צפייה בגלריה
צ'יפס
צ'יפס
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים את תפוחי האדמה וקולפים אותם. חותכים אותם למקלות בעובי כ-1 ס"מ (רצוי שיהיו דומים בגודלם כדי להבטיח טיגון אחיד). מעבירים לקערה, מכסים במים קרים, מוסיפים קוביות קרח ומאחסנים במקרר כחצי שעה.
  2. חימום השמן וייבוש התפודים: מניחים סיר על להבה בינונית־גבוהה, יוצקים אליו שמן בגובה כ-10 ס"מ ומכניסים אליו חצי גזר. בזמן שהשמן מתחמם, מוציאים את הקערה מהמקרר ומסננים את המים. מייבשים את תפוחי האדמה בעזרת מגבת מטבח נקייה או בניירות סופגים.
  3. בודקים את טמפרטורת השמן: לאחר כ־4 דקות חימום, מכניסים לשמן את קצהו החשוף של גפרור, או קצה ידית של כף עץ. אם נוצרות מיד בועיות קטנטנות סביב הגפרור או הידית, השמן חם מספיק. אם לא, מחממים עוד חצי דקה ובודקים שוב.
  4. הטיגון הראשון: כשהשמן מוכן, מכניסים לסיר חופן מקלות תפוחי אדמה. מטגנים כ־4 דקות, עד שהצ'יפס מקבלים גוון זהוב בהיר. בנוסף, מוציאים צ'יפס אחד מהשמן ולוחצים עליו – אם הוא רך, סבב הטיגון הסתיים. מוציאים את הצ'יפס בכף מחוררת אל צלחת מרופדת בנייר סופג. מטגנים כך את יתרת תפוחי האדמה (גזר שמשחים מחליפים בחדש). את הצ'יפס אפשר להניח בטמפרטורת החדר עד שעתיים (מומלץ לכסות בנייר סופג נגד זבובים).
  5. הטיגון השני: לפני ההגשה, מחממים שוב את השמן (חוזרים על הבדיקה עם כף העץ) ומטגנים את הצ'יפס 3-2 דקות, עד שהם מקבלים גוון זהוב עמוק. מוציאים לצלחת מרופדת בנייר סופג, בוזקים מלח ומגישים מיד.

צ'יפס בתנור

רויטל פדרבוש
המצרכים: 5 תפוחי אדמה (1 ק"ג) בינונים-גדולים, רצוי צהובים מזן גורמה 3 כפות שמן זית 1 כפית מלח 1 כפית אבקת שום 1 כפית פפריקה מתוקה (רצוי לשלב בין מעושנת לרגילה, אבל אפשר גם רק מעושנת או רק רגילה) 1/2 כפית שמיר מיובש (לא חובה, אבל מוסיף המון)
2 צפייה בגלריה
 צ'יפס רויטל פדרבוש
 צ'יפס רויטל פדרבוש
(צילום: רויטל פדרבוש)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-220 מעלות טורבו.
  2. חותכים את תפוחי האדמה לצורת צ'יפס, אפשר עם קליפה או בלי, רצוי שהחתיכות יהיו שוות ככל האפשר כדי שההשחמה תהיה אחידה.
  3. שופכים על תפוחי האדמה מים רותחים עד כיסוי ועוד כמה ס"מ ומשרים למשך 15 דקות.
  4. מסננים את תפוחי האדמה ומעבירים למגבת מטבח, כדי לייבש את תפוחי האדמה היטב מנוזלים.
  5. מנגבים היטב את הקערה שהשתמשנו בה ומעבירים אליה את תפוחי האדמה. מוסיפים לתפוחי האדמה את השמן והתבלינים ומערבבים היטב.
  6. עוטפים תבנית תנור עם נייר אפיה ומרססים עם תרסיס שמן. מפזרים את תפוחי האדמה בשכבה אחת.
  7. אופים בשליש התחתון של התנור למשך 20 דקות, עד שתפוחי האדמה משחימים. הופכים את תפוחי האדמה וממשיכים לאפות עד להזהבה. אפשר לפזר קצת פטרוזיליה לקישוט.
פורסם לראשונה: 15:27, 13.07.22