בדברי הימים של שוק מחנה יהודה בירושלים יוקדש ללא ספק פרק מכובד לחמארה הקטנה של מוריס ביטון. המסעדה שלו שהייתה בתוך השוק, הייתה אולי המסעדה הכי מוכרת בירושלם עד שאסף גרניט הגיע ולקח את התואר.
היו בה צלילי עוד, שירים של הזמר המצרי עבד אל ווהאב וריח עשן מנגלים ריחף מעל הכל. כל התנאים שמסעדה צריכה בשביל לייצר מיתוס.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
"יש תשעה מיליון יהודים בעולם? האכלתי אותם מינימום עשר פעמים, את כולם", הוא מצהיר, "היו באים אלי אנשים מכל הארץ, אין עיר שלא מכירה את מוריס. ישבו אצלי מיליונים".
2 צפייה בגלריה
מוריס ביטון
מוריס ביטון
מוריס ביטון: "על הבשר שמים רק מלח"
(צילום: אסף מגל)
את המקום הראשון שלו בשוק הוא פתח בסוף שנות ה-70 ומכר שם בשר ודגים על המנגל. 12 מטר היה גודלו של המקום, יום עבודה אחד ארך השיפוץ: קצת צבע על הקירות, מנגל, כמה שולחנות, וזהו. אפילו תבלינים לא היה צריך כי מאז ועד היום מוריס שם על הבשר שלו רק מלח.
אביו היה חייט, שהחזיק מתפרה קטנה בשוק, ואליה מוריס היה מגיע מדי יום כדי ללמוד את המקצוע. המיומנות הזאת בתפירה עזרה לו אחר כך עם מנת הדגל שלו - טחול ממולא, מנה שהפכה את מוריס לאגדה בתחומו. את הטחול נוהגים למלא בכל טוב - שומן כבש וחלקי פנים למיניהם - ולתפור אותו.
עד היום מוריס מגיש את הטחול המפורסם שלו, רק שעכשיו הוא עושה את זה במסעדה של הבן שלו (הלני המלכה 1), שנמצאת במרכז העיר במרחק הליכה מהשוק, ואליה הוא מגיע מדי יום ביומו.
2 צפייה בגלריה
מוריס ביטון
מוריס ביטון
מוריס ביטון: עזב את השוק אחרי 40 שנה
אבל בעוד שבירושלים חוגגים בימים אלה 100 שנה לשוק מחנה יהודה, יש כאלה שהתמורות שהתחוללו בשוק לא השאירו להם הרבה סיבות לחגיגה: אחרי 40 שנה בשוק מחנה יהודה, מוריס עזב את השוק שהיה לו כבית. 20,000 שקל שכר דירה בחודש הכריעו את גורל השיפודייה שלו בתקופת הקורונה: "שום דבר לא ישתווה לשוק", הוא אומר, "אני גדלתי כאן בשוק, אני זוכר אותו עוד כשהיה פה בוץ בגובה חצי מטר וזהו. לא היה כלום. כל אחד היה לו אז רק פרגולה מעל הראש ומנורה ששווה 2 שקלים. אני מצטער שעזבתי את השוק כי אני אחד מאלה שעשו את השוק. עשיתי את כל השוק הזה ובסוף נשארתי בחוץ".
מה קרה? "אכלתי אותה בקורונה. היה אסור לפתוח את המסעדות ושכר הדירה שלי היה 20,000 שקל, אני לא יכול לשלם 20,000 שקל בחודש ולשבת בבית ולא לעבוד. מי שהיה פותח את המסעדה היה מקבל 10,000 שקל דו"ח. גם לא יכולתי לעשות משלוחים כי מוריס לא בנוי למשלוחים, מוריס בנוי על זה שבאים ורואים את הבשר על האש ונועצים את השיניים בבשר ישר מהשיפוד".
הראיון המלא עם מוריס ביטון בסרטון בראש הכתבה.