בזמן שרובנו נמצאים בבית ומתמודדים עם תחושות הצער וחוסר הוודאות שמתלוות למלחמה, יש מי שפונים למטבח כדי להפיג שם את המועקה, ומה מנחם יותר מאשר ניחוח של חלה טרייה שממלא את הבית?
כתבות נוספות שאולי יעניינו אותך:
מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, יותר ויותר אנשים מוצאים נחמה באפייה (ויש לזה גם שם: "אפייה רגשית"), אבל הטרנד שכבש את הרשת לוקח הכל צעד אחד קדימה: אופים ואופות מעלים תמונות וסרטונים של חלות בשלל צורות, כשהצורה הבולטת ביניהם, ברוח התקופה, היא חלה בצורת מגן דויד.
1 צפייה בגלריה
חלת מגן דויד
חלת מגן דויד
גם יפה וגם אופה. חלת מגן דוד
(צילום: שלי בר-ניב)
אז מאיפה התחיל הטרנד ולמה דווקא החלה מככבת בו? "התחלתי עם החלות בתקופת הקורונה", מספרת השף-קונדיטורית שלי בר-ניב, "אני קונדיטורית בהכשרתי והתאהבתי בבצק עוד יותר. בכל חג ומאורע שהיה ראוי לציון, הייתי קולעת חלות בצורות ובצבעים לכבודו. יום לפני שהתחילה המלחמה, אפילו פרסמתי חלה בצורת ספר תורה לכבוד שמחת תורה. עם המלחמה שהגיעה ודגלי ישראל בכל מקום, היה רק טבעי ליצור חלה של מגן דויד".
"חלה זה הדבר הכי יהודי והכי ישראלי שיש", מסבירה אשת הקולינריה והבלוגרית רחלי קרוט, "עכשיו קורה בדיוק מה שקרה בתקופת הקורונה כאשר מאפי השמרים תפסו בטירוף כי זה הכי מנחם, רך והכי מסמל עבורנו את הבית".
"בצק השמרים גם הכי מתחבר לנחמה בגלל הרכות שלו והזכרונות של ארוחת שישי עם כל המשפחה. זה כמו מתכון של סבתא, פתאום יש רגע שמתחבר למאכל קולקטיבי חוצה עדות ומגזרים - משהו שכולנו מתחברים אליו".
@maya.bendahan עם ישראל חי 🇮🇱💙 500 גרם קמח כף שמרים יבשים חצי כף מלח רבע כוס שמן רבע כוס סוכר כוס ורבע מים ללוש את כל החומרים 10 דקות. להתפיח את הבצק עד הכפלת הנפח כשעה. לחלק ל 18 כדורים של כ45 גרם. כל כדור לגלגל לרצועה. לקלוע 6 צמות ארוכות ודקות ולהרכיב את המגן דוד. להתפיח את החלה כ 40-45 דקות. למרוח ביצה טרופה מעורבבת עם מעט סילאן. לחמם תנור ל 190 מעלות ולאפות כ 20-25 דקות עד השחמה. #חלה #חלות #חלתמגןדוד #מגןדוד #חרבותברזל #עםישראלחי #ביחדננצח ♬ לצאת מדיכאון - יגל אושרי
גם בתקופת הקורונה, כשרוב האנשים מצאו את עצמם סגורים בבתים ומחפשים תעסוקה לילדים, גילינו את האפייה מחדש. "מה שקורה עכשיו זה בדיוק מה שקרה בקורונה", טוענת קרוט, "אנשים נמצאים בבית עם הילדים ומחפשים תעסוקה ובבצק יש משהו תרפויטי - העבודה איתו מרפאת ומרגיעה, הילדים נהנים לשחק עם הבצק וגם בסוף אוכלים את זה. אז אנשים חזרו להכין לחמים בבית".
"בנוסף, זה גם מצטרף לצורך שהיה בימים הראשונים למלחמה כשמדפי הסופרים פתאום היו ריקים. פתאום אנשים גילו שאפשר להכין בבית פיתות ולחמים אז זה התחיל מצורך והפך למגמה".
מאיפה הגיע הטרנד הזה? "מי שהעלה את החלות בצורות למודעות זה עידן חבסוב, אופה ואושיית האינסטגרם Challah Prince שמעלה סרטוני חלות. הוא אפה בייגל ירושלמי וחלה בצורת מגן דויד. לפני המלחמה הוא היה אופה חלות בצורות פרחים ואז התחיל עם המגן דויד, ומאז הוא עושה דברים מטורפים. הטרנד הזה מצטרף לאפייה של חלות מפתח שהיתה עוד הרבה שנים קודם עם כל מה שהן מסמלות והחלת מגן דויד הצטרפה לזה. כל אחד רוצה להביא לאוכל שלו משהו ממה שקורה בחוץ".
ומה הדבר הבא? "עכשיו ככל שהסופר התמלא והילדים נמצאים הרבה יותר זמן בבית, החלות נמצאות בירידה ועולה באופן ברור הצורך בבישול של ארוחות בסיר אחד. פתאום הורים שלפני כן הכינו כריכים לבית הספר צריכים לבשל צהריים, אז הצורך בארוחות בסיר אחד עולה".

מתכון לחלת מגן דויד

שלי בר-ניב
חלת מגן דויד
כשר
זמן הכנה
30 דקות
זמן כולל
60 דקות
דרגת קושי
קלה
כמות מצרכים
7
מצרכים
4
סועדים
לוח המרת מידות
סמנו והוסיפו מצרכים לרשימת הקניות
בחר הכל
210
גר'
מים
1
ביצה בגודל L
45
גר'
שמן
500
גר'
קמח
8
גר'
שמרים יבשים
70
גר'
סוכר
10
גר'
מלח
0
פריטים נוספו לרשימת הקניות
אופן ההכנה:
  1. מכניסים את כל הרכיבים יחד למיקסר לפי הסדר. לשים במיקסר עם וו לישה במשך 10-12 דקות, עד שהבצק רך וגמיש, ולא דביק.
  2. יוצרים כדור ומניחים בקערה משומנת, ומכסים בניילון נצמד למנוחה של שעה.
  3. כעבור שעה מוציאים את הבצק לשיש.
  4. ליצירת צורה של מגן דוד: מכינים שלוש חלות של חמש רצועות, ועוד שלושה משולשים משלוש רצועות. מתפיחים בין חצי שעה לשעה.
  5. אופים בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות כ-20-25 דקות.