המגמה הטבעונית הולכת וצומחת, ומה שהיה במשך שנים רבות נחלתם של יחידי סגולה הפך בעשור האחרון למגמה בולטת, חוצה מינים ומגזרים בארץ ובעולם. אז בין אם אתם צמחונים, טבעונים, מפחיתנים או רק כאלה שכבר שבעו מספיק מבשר בחג האחרון - הכנו לכם 10 מתכונים טבעוניים נפלאים שתוכלו להכין בקלות בבית. ויש גם מדריך לתבלינים.

פשטידת ברוקולי ותירס (ללא גלוטן)

יעל אלעד
המצרכים: 2 חבילות טופו משי 2 כפות טחינה גולמית 1 כף חומץ תפוחים 1 כוס קמח שיבולת שועל (ללא גלוטן) 2 כפיות אבקת אפיה 1/2 כפית מלח ורוד 1/2 כפית שום יבש 1 כפית כורכום 1 קופסת שימורים (120 גר') של גרעיני תירס ללא סוכר 1 כוס ברוקולי מבושל 2 כפות קמח שקדים
6 צפייה בגלריה
פשטידה טבעונית
פשטידה טבעונית
(צילום: יעל אלעד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור לטמפרטורה של 180 מעלות במצב טורבו. מערבבים בקערה את כל החומרים היבשים בעזרת מטרפה. מוסיפים את המצרכים הרטובים ואת גרעיני התירס לאחר סינון ומערבבים. בעזרת לקקן משטחים את התערובת בתבנית אפייה. נועצים את פרחי הברוקולי למעלה, ואם צריך אז משטחים שוב את התערובת בעזרת לקקן.
  2. מפזרים מלמעלה קמח שקדים, ואופים במשך חצי שעה. אם הפשטידה לא יציבה מספיק, משאירים אותה עוד 15-10 דקות לאפייה בתנור.
  3. מוציאים מהתנור, מקררים מעט ומגישים (הפשטידה מתייצבת אחרי הקירור).

פלפלים ממולאים באורז ברוטב לימוני

נופר זוהר
המצרכים: 20 פלפלים צ'ילי ירוקים
למלית - 1 וחצי כוס אורז עגול מושרה לשעתיים במים 1/4 צרור כוסברה 1/4 צרור פטרוזיליה קציצה 1 כפית מלח 1 כפית פלפל שחור קורט משיה קורט כורכום
לרוטב - 5 שיני שום פרוסות 1 כוס מים רותחים או ציר עוף 1 כפית מלח ים 1/2 כפית סוכר 1 כפית שטוחה כורכום קורט משיה 6 כפות שמן 1/4 כפית זרעי כוסברה קורט כמון מיץ מחצי לימון
6 צפייה בגלריה
ממולאים - מפרום תפוחי אדמה - מפרום כרובית -  פלפלים ממולאים -  נופר זוהר
ממולאים - מפרום תפוחי אדמה - מפרום כרובית -  פלפלים ממולאים -  נופר זוהר
(צילום: אביגיל עוזי)
אופן ההכנה:
  1. צולים על מנגל או להבת גז מעל רשת את הפלפלים לזמן קצר עד שהם נעשים גמישים למילוי.
  2. פורסים עם סכין מלמעלה עד למטה את הפלפל שנוכל למלא אותם, שמים ממלית האורז ונועצים קיסם בחלק התחתון ובחלק העליון. חוזרים על פעולה זו עד שכל הפלפלים ממולאים ומחוזקים עם קיסם כדי שהמילוי לא יברח.
  3. פורסים שיני השום ויוצקים את כל חומרי הרוטב לקערה. מערבבים היטב ומתקנים תיבול.
  4. יוצקים מעל הפלפלים שמונחים על מגש, מכסים בנייר כסף ומהדקים אותו היטב ליצירת אדים. אופים בתנור שחומם מראש ל-180 מעלות במשך 40 דקות.
  5. אחרי 40 דקות מסירים את נייר הכסף ואופים במשך 10 דקות נוספות עד לקבלת צבע שזוף.
  6. מוציאים את הפלפלים מהתנור, סוחטים מיץ מחצי לימון על הפלפלים, מפזרים קורט כמון ומגישים.

בטטה צלויה עם קינואה

עידו קליינר
המצרכים: 4 בטטות בגודל בינוני 1 כוס קינואה 1/2 1 כוסות מים רותחים 10 עלי קפיר ליים 3 גבעולי למון גראס 1 בצל סגול 1 ראש שום 1 צרור כוסברה (מפרידים גבעולים מעלים ושומרים את שניהם) 4 ס"מ ג'ינג'ר 2 פחיות קרם קוקוס 1 פלפל חריף ירוק מלח פלפל שחור 100 גר' אגוזי לוז שבורים
אופן ההכנה:
  1. צולים את הבטטות - מחממים תנור לטמפרטורה של 200 מעלות. מניחים את הבטטות בשלמותם על גבי תבנית מרופדת נייר אפייה ואופים בתנור בערך שעה, עד שקליפתן שחומה ופציחה והן רכות למגע.
  2. מבשלים את הקינואה - בסיר רחב ויבש שמים כוס קינואה וקולים מעל להבה נמוכה, כ-2 דקות תוך כדי ערבוב עד שעולה ניחוח אגוזי קל. יוצקים לסיר כוס וחצי מים רותחים ומוסיפים כפית מלח ו-5 עלי קפיר ליים יבשים.
  3. מכסים את הסיר ומבשלים כ-20 דקות מעל להבה נמוכה. מסירים מהלהבה וממתינים 10 דקות לפני פתיחת הסיר.
  4. מכינים רוטב קארי קוקוס - מוזגים 2 פחיות של קרם קוקוס לתוך סיר גבוה. מוסיפים בצל סגול חצוי עם קליפתו, ראש שום חצוי, חצי פלפל חריף, את גבעולי הכוסברה, למון גראס חתוך גס, ג'ינג'ר פרוס, עלי הקפיר ליים הנותרים, מלח ופלפל. מבשלים כ-40 דקות מעל להבה נמוכה, מסננים ומשתמשים בנוזל בתור רוטב למנה.
  5. הרכבת המנה - פותחים פתח בקליפת כל בטטה, מאווררים את בשר הבטטה במזלג ומתבלים במלח ופלפל. בלוע הבטטה שנפערה עורמים קינואה ויוצקים מעל מרוטב הקארי. מפזרים מעל מעט פלפל חריף קצוץ, עלי כוסברה ואגוזי לוז שבורים.

המבורגר פטריות ושעועית שחורה

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-6 קציצות): 200 גר' פטריות שמפיניון או פורטובלו (סלסילה), נקיות וקצוצות גס 1/2 1 כוסות שעועית שחורה מבושלת (כ-250 גר') - אפשר להשתמש גם בשעועית לבנה או אזוקי 1 בצל סגול בינוני, קצוץ 1/2 כוס אגוזי מלך 1/2 כוס קמח עדשים 2 כפות שמן זית 3 שיני שום, קצוצות 1 כף רוזמרין טרי, קצוץ 2 כפות סויה 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור, או יותר לפי טעם שמן לטיגון
6 צפייה בגלריה
המבורגר פטריות
המבורגר פטריות
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מקפיצים את הפטריות והבצל – מחממים מחבת עם שמן זית. מוסיפים בצל קצוץ ומטגנים כ-3 דקות, תוך כדי ערבוב. מוסיפים פטריות קצוצות, שום כתוש, רוזמרין, סויה, מלח ופלפל וממשיכים לבשל עוד כ-3-5 דקות נוספות. מערבבים מידי פעם. מכבים ומניחים בצד.
  2. במעבד מזון מניחים שעועית שחורה מבושלת, תערובת הפטריות והבצל המוכנה, אגוזי מלך וקמח עדשים. מעבדים בפולסים עד לקבלת המרקם הרצוי. המרקם צריך להיות לא גס מידי ולא חלק לגמרי. מעבירים את התערובת למקרר לפחות לחצי שעה הצטננות, על מנת שיהיה קל יותר ליצור את הקציצות.
  3. מחממים היטב מחבת פסים ומשמנים טוב בשמן לבחירתכם (אני משתמשת בשמן זית). בעזרת ידיים נקיות יוצרים קציצות בעובי של כ-1 ו-1/2 ס"מ ובקוטר של כ-8 ס"מ. מניחים את ההמבורגר על המחבת החמה ומטגנים 3 דקות מכל צד. מגישים מיד לצד כל התוספות האהובות.

קובה טבעונית

מרים חדד
מצרכים (כ-15 קובות):
הלבצק - 500 גר' בורגול דק דק 1 כוס קמח 2 כוסות מים 1 גמבה אדומה, קלויה מנוקה ומקולפת מעט פלפל שחור, לבן, כמון, ציפורן מעט אגוז מוסקט טרי
למלית - 3 כוסות גרגרי חומוס 3 בצל גדול מעט מלח פלפל שחור פלפל לבן קינמון (אפשר לוותר)
אופן ההכנה:
  1. הכנת המלית - מבשלים את גרגרי החומוס ומרתיחים אותם למחצה כדי שלא יהיו רכים יתר על המידה.
  2. מטגנים את הבצלים במחבת, מעבירים לקערה ואליה מוסיפים גם את גרגרי החומוס המבושלים. טוחנים את הגמבה הקלויה והמנוקה ומוסיפים למלית שבקערה. מוסיפים תבלינים פלפל שחור, לבן ואנגלי ואפשר גם קינמון למי שאוהב.
  3. הכנת הבצק - שמים בקערה בורגול דק, מתבלים עם כמון, פלפל שחור טחון, פלפל לבן, מלח, מעט ציפורן ומגרדים בפומפייה מעט אגוז מוסקט. מוסיפים כוס קמח, ומערבבים את התערובת היבשה טוב יחד עם התבלינים. בשלב זה, מוסיפים בהדרגה את המים תוך כדיי לישה עדינה והבצק מוכן. חשוב לתת לבצק לנוח ולהתייצב לפחות חצי שעה, עד שייספגו התבלינים והמים בבורגול.
  4. יצירת הקובה - כאשר ניתן ליצור מהבצק חצי עיגול למילוי - הבצק מוכן. יוצרים כדור ובעזרת האצבע יוצרים גם גומה (רצוי לעבד את הבצק עם אצבעות טבולות בשמן זית כדי שלא יידבק), בתנועה סיבובית איטית מתחילים להגדיל את פתח הקובה עד שנוצרת "קערית קטנה" אותה ניתן למלא, ממלאים אותה בכמות נכבדת, ומתחילים לסגור בעדינות.

לזניה ארטישוק

אורי שביט
המרכיבים (לתבנית פיירקס 20x30): 20 דפי לזניה, חלוטים במים רותחים ומולחים במשך חצי דקה 20 יחידות ארטישוק איטלקי משומר, חתוך לקוביות 40 בצלי שאלוט, קלופים 2 ק"ג בצל, פרוס דק 1 צנצנת עגבניות לחות בשמן זית, מסוננות 2 כוסות רוטב עגבניות איכותי
לבשמל פורצ'יני - 500 מ"ל (כ-2 כוסות) משקה סויה או משקה אורז 80 גר' (כ-1/2 כוס) קמח 1/3 כוס שמן זית 25 גר' פטריות פורצ׳יני מיובשות 750 מ"ל (כ-3 כוסות) מים פושרים עד חמים 1/2 1 כפיות מלח 1 כפית סוכר
להגשה - חופן עלי בזיליקום טריים חופן עלי אורגנו טריים
6 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
  2. אופים את בצלי השאלוט - עוטפים את הבצלצלים בשמן זית ומלח, מניחים בתבנית ומכסים בנייר כסף. אופים במשך כ-40 דקות, עד לריכוך מוחלט.
  3. מקרמלים את הבצל - מחממים שמן זית במחבת רחבה ומטגנים את טבעות הבצל, תוך כדי ערבוב במשך כ-20 דקות, עד שהם משחימים היטב. אם הבצלים לא רכים מספיק, אפשר במהלך הטיגון להוסיף להם כוס מים ולבשל עד שכל הנוזלים מצטמצמים.
  4. מכינים את הבשמל - משרים את הפטריות המיובשות במים החמימים עם הסוכר במשך כ-20 דקות. מודדים 500 מ"ל ממי ההשריה של הפטריות ושומרים בצד. מסננים, קוצצים, וסוחטים את הפטריות.
  5. מחממים את שמן הזית בסיר קטן, מוספים קמח ומערבבים כ-3 דקות מעל להבה נמוכה. מוספים את הנוזלים בהדרגה, תוך טריפה מתמדת. מוסיפים מלח ואת הפטריות הקצוצות, מגבירים מעט את הלהבה לבינונית וממשיכים לבשל כ-10 דקות, עד הסמכה.
  6. מרתיחים מים עם מלח בסיר גדול וחולטים את דפי הלזניה במשך חצי דקה, מסננים.
  7. מרכיבים את הלזניה ואופים - יוצקים לתבנית מעט מרוטב העגבניות ומשטחים לשכבה דקה על פני תחתית התבנית. מכסים בדפי הלזניה, מורחים מעליהם חצי מכמות הבשמל, מפזרים חצי מכמות הבצל והשאלוטס האפויים וחצי מהארטישוקים והעגבניות הלחות.
  8. מניחים דפי לזניה, מורחים שוב בשמל ושוב מניחים בצלים, עגבניות לחות וארטישוקים. מכסים בנייר אפיה ועליו נייר כסף, אוטמים היטב ואופים כחצי שעה, עד שהלזניה מוכנה. מסירים את נייר הכסף, מפזרים עלי בזיליקום ואורגנו ומגישים.

קציצות עדשים ברוטב חריימה

קובי אביטן
המצרכים:
לקציצות - 3 כוסות עדשים ירוקות, מושרות למשך לילה 2 בצלים לבנים 2 פרוסות חלה רטובות 1/2 כוס פירורי לחם 1 כפית תבלין גריל עוף 1 כפית מלח 1/3 כפית פלפל שחור 1 כפית שום כתוש חופן פטרוזיליה קצוצה
לרוטב - 2 גזרים, קלופים וקצוצים 1 גמבה גדולה, חתוכה לרצועות 1 עגבנייה בשלה, קצוצה לקוביות 5-4 שיני שום קצוצות 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית מלח 1/3 כפית פלפל שחור 1/2 כוס גרגירי חומוס
6 צפייה בגלריה
מתכונים עד עדשים
מתכונים עד עדשים
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הקציצות - במעבד מזון טוחנים את העדשים ומעבירים לקערה. טוחנים את הבצלים יחד עם פרוסות החלה, ומעבירים לקערה עם העדשים. מוסיפים לתערובת את הפטרוזיליה הקצוצה, ומערבבים היטב. מוסיפים לתערובת את שאר המצרכים, מערבבים היטב, טועמים, מתקנים תיבול ומכניסים למקרר להתמצקות בין 30-20 דקות.
  2. בידיים רטובות או משומנות (מומלץ להניח קערה עם מים בצד) יוצרים מהתערובת קציצות יציבות ודחוסות בגודל כף, ומסדרים אותן על תבנית עם נייר אפייה משומן. אופים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות טורבו במשך 20 דקות. אחרי 20 דקות מוציאים את התבנית, הופכים את הקציצות לצידן השני ואופים במשך עשר דקות נוספות. מוציאים את הקציצות מהתנור ומניחים בצד לצינון.
  3. מכינים את הרוטב - במחבת חמה עם השמן מטגנים קלות את הגזר, מוסיפים את השום והגמבה ומערבבים כמה דקות לריכוך. מוסיפים את העגבניות והתבלינים, ומערבבים במשך 2 דקות נוספות. יוצקים פנימה כוס מים ומבשלים עד לרתיחה על אש גבוהה. כשהנוזל רותח, מנמיכים את האש וממשיכים לבשל על אש נמוכה בין 30-20 דקות עד לצמצום נוסף.
  4. כשהנוזל מצטמצם, מכבים את האש ומכניסים פנימה את הקציצות. מערבבים בעדינות עם הרוטב החם, מסירים מהאש וממתינים כ-10 דקות עם מכסה סגור עד להגשה.

מקלובה

המצרכים (ל-2 מנות):
1 בצל לבן, קצוץ גס 1/4 כוס שמן קנולה 1 כפית שטוחה מלח 1 כפית שטוחה בהרט קורט כורכום קורט סומק קורט קינמון 1/2 ק"ג אורז בסמטי (כ-2.5 כוסות) 2 כפות שקדים קלויים 800 מ"ל מים (כ-4 כוסות)
אופן ההכנה:
  1. מטגנים את הבצל במעט שמן.
  2. מוסיפים את האורז והתבלינים, ומחממים את האורז תוך כדי ערבוב עד לקבלת תערובת אחידה. מחכים שירתח.
  3. מוסיפים את הנוזלים והשקדים ומביאים שוב לרתיחה.
  4. מכסים ומבשלים על להבה נמוכה במשך 18 דקות. מכבים את הלהבה.
  5. משאירים את הסיר סגור 5 דקות נוספות ללא בישול. פותחים את הכיסוי ובעזרת מזלג מפרידים את האורז.
  6. הופכים את תכולת הסיר על מגש, ומגישים.

פלפלים ממולאים באורז

אינס שילת ינאי
המצרכים (8-6 מנות): 8-6 פלפלים מתוקים בינוניים בצבעים שונים
למלית - 1 כוס אורז 1 בצל קצוץ דק 3 שיני שום קצוצות 1 עגבנייה קצוצה 4 כפות חמוציות מיובשות 1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה 2 כפות שמן זית 1 כפית בהרט 1 כפית פפריקה מתוקה 1 כפית מלח פלפל שחור גרוס
לרוטב - 4 כפות שמן זית 3 עגבניות גדולות מגוררות בפומפייה 3 שיני שום כתושות 1 כף רסק עגבניות 1 כף רכז רימונים 1 כף סילאן 1 כף פפריקה מתוקה 1/2 כף כמון
6 צפייה בגלריה
פלפל ממולא
פלפל ממולא
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. מניחים את האורז בקערה ויוצקים עליו מים רותחים עד לכיסוי. משרים 10 דקות ומסננים. מערבבים את האורז עם שאר מרכיבי המלית.
  2. חותכים את חלקם העליון של הפלפלים ושומרים את ה"מכסה". מרוקנים אותם מגרעינים.
  3. ממלאים כל פלפל במלית עד ל-3/4 מגובהו.
  4. מכינים את הרוטב - יוצקים את שמן הזית לסיר רחב, מוסיפים את העגבניות המגוררות והשום ומערבבים. מניחים בזהירות את הפלפלים ומכסים אותם ב"מכסים" ששמרנו.
  5. מערבבים את שאר מרכיבי הרוטב עם 2 כוסות מים ויוצקים בזהירות מעל. הרוטב אמור להגיע עד ל-3/4 מגובהם של הפלפלים – אם צריך, מוסיפים מים.
  6. מביאים לרתיחה, מכסים חלקית ומבשלים על אש נמוכה כ-50 דקות. מדי פעם מסירים את המכסה ו"משקים" את הפלפלים ברוטב. אם רוצים, מבשלים 40 דקות בלבד ומעבירים ל-10 דקות לתנור שחומם מראש ל-200 מעלות, כדי לחרוך מעט את הפלפלים.

חריימה טבעוני עם טופו חומוס

אולגה טוכשר
המצרכים: 2 חבילות או 600 גר' טופו חומוס בטעם טבעי מסונן ומיובש 1 צרור כוסברה 6 שיני שום 2 כפות שמן זית 1/2 כפית מלח דק 1/4 כפית כמון טחון 1/4 כפית פלפל שחור טחון 1/2 פלפל צ'ילי ירוק בינוני (לא חובה) 1 כף קמח לבן
לרוטב - 3 כפות שמן זית 5 שיני שום קצוצות 4 פלפלים יבשים חריפים בינוניים לפי הטעם 4 עגבניות חתוכות לקוביות בינוניות בשלות, קלופות 1 כוס מים רותחים 1 קופסה רסק עגבניות 1 כפית מלח דק או לפי הטעם 1/2 כפית פלפל שחור טחון או לפי הטעם 1 כף גדושה פפריקה מתוקה 1 צרור כוסברה עלים קצוצים
אופן ההכנה:
  1. מחממים את התנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפייה ומשמנים אותה.
  2. מכינים את הקציצות: מגרדים את הטופו חומוס בפומפייה דקה. שמים בקערת מעבד מזון את הכוסברה, השום, שמן הזית, התבלינים והפלפל החריף וטוחנים למשחה אחידה. מערבבים את הטופו עם המשחה עד שמתקבלת תערובת דביקה. במידת הצורך מוסיפים כף קמח.
  3. קורצים מהתערובת קציצות בינוניות פחוסות ומסדרים על גבי התבנית. משמנים מלמעלה ואופים 15-20 דקות, עד שהקציצות מתחילות להזהיב.
  4. מכינים את הרוטב: מחממים את השמן במחבת. מוסיפים את השום ושני סוגי הפלפלים ומטגנים תוך ערבוב עד שהשום מתחיל להזהיב. מוסיפים את העגבניות, המים, הרסק והתבלינים, מערבבים היטב ומביאים לרתיחה. מנמיכים את הלהבה ומבשלים 3-4 דקות.
  5. מוסיפים את הקציצות לרוטב, מפזרים מעל את הכוסברה ומגישים.