בצק של חלה, להבדיל מבצק של לחם רגיל, הוא בצק עשיר יותר בסוכר ובשומן, ולרוב קולעים אותו לצמה על מנת להבדיל אותו מלחם רגיל. על שולחן החג המושלם תהיה גם חלה יפה שנתלשת יפה וכיף לנגב את איתה את הסלטים בפתיחה כמו את הרוטב של התבשילים במנות העיקריות.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
לראש השנה יש סימנים וברכות לרוב, ורובן מתייחסות לתקווה לשנה מתוקה יותר ובעיקר מלאה בטוב ובשפע. בחלת החג המיוחדת שלי אני משלב שני דברים שאני אוהב במיוחד - דבש שאותו אני מטמיע בבצק, ותמרים כמלית.
3 צפייה בגלריה
חלה לראש השנה
חלה לראש השנה
כמה יפה ככה טעימה: חלת תמרים לראש השנה
(צילום: אורט דן גורמה)
אני אוהב לקלוע חלות, ובחלת התמרים שלי רציתי ליצור "צינורות" של תמרים כמלית במקום ללפזר את התוספות בכל הבצק במהלך הלישה, ולכן החלה מצריכה הכנה מראש של מלית תמרים מתובלים. אפשר גם להוסיף קוביות תפוחי עץ מקורמלות למלית, אבל זה כבר נתון לבחירתכם.
לסיום המראה החגיגי והמיוחד, אני משלב בקליעת החלה ענף של תמרים צהובים טריים, שכרגע זו ממש העונה שלהם. במהלך האפייה התמרים מתרככים ומתקרמלים ומוסיפים נופך מיוחד לחלות.
אבל לפני שמתחילים יש לנו חמישה כללי זהב, שאם תקפידו עליהם תוכלו לקבל את החלה המושלמת שיזמינו אותה ממכם גם בשנה הבאה.
3 צפייה בגלריה
אינפו חלה
אינפו חלה
אינפו חלה

5 טיפים שיעזרו לחלות שלכם להיות יפות וחגיגיות

  • על הקמח והמים שאיתם מתחילים את תהליך הלישה להיות קרים. השתמשו במים מהמקרר ואת הקמח הכניסו למשך מספר שעות למקרר. בניגוד למנהג הרווח להשתמש במים פושרים או חמימים, כדאי להקפיד על חומרי גלם קרים, במיוחד על טמפרטורת המים והקמח, כדי לסיים את לישת הבצק עם בצק קריר. חומרים קרים מונעים פגיעה בגלוטן שמתפתח בזמן הלישה. בבצק חם יש חשש לקריסת הגלוטן, וזה יבוא לידי ביטוי בסוף בנפח החלות ובקריעת הקליעה.
  • כאשר קולעים את החלות יש להקפיד על קליעה צמודה, שלא תהיה רופפת מדי אבל גם לא "חונקת", כדי לאפשר לחלות הקלועות לתפוח מבלי לפגוע בנפח בגלל קליעה צמודה מדי.
  • לאחר הקליעה התפיחו את החלות במקום חמים, כאשר הן מכוסות, עד להכפלת הנפח שלהן, ורק אז אפשר להכניס אותן לתנור לאפייה.
  • מיד לאחר הקליעה של החלות מורחים אותן בעזרת מברשת בביצה טרופה, ומקפידים על שכבה כמה שיותר אחידה. לאחר ההתפחה מבצעים מריחה שנייה של החלה התפוחה בביצה - בעזרת המברשת מברישים בעדינות את החלקים ה"מוגבהים" של הקליעה. בסוף מעטרים בשומשום לבן או שחור, בפרג או גרעינים שונים. מיד לאחר המריחה השנייה והעיטור מכניסים את החלות לאפייה בחום של 180 מעלות צלזיוס.
  • את החלות כדאי לאפות במצב "טורבו", ואם הן משחימות מהר מדי, אפשר להנמיך את הטמפרטורה ל-170 מעלות. החלות מוכנות כאשר הן מקבלות גוון זהוב-שחום אחיד, והחיבורים שבין הקליעות זהובים ולא לבנים. מצננים אותן על גבי רשת מוגבהת.

חלות פרווה במתיקות עדינה

המצרכים (3 חלות במשקל 600 גרם בצק):
1 ק"ג קמח לחם קר (7 כוסות + 1 כף) 510 מ"ל מים קרים (2 כוסות + 2 כפות) 3 כפות (60 גר') דבש חצי כוס (90 גר' סוכר דמררה) 1 כף (18 גר') מלח דק 60 גר' שמן קנולה או חמנייה 2 חלמונים מביצים בגודל L 1 כף (10 גרם) שמרים יבשים (או 30 גר' שמרים טריים) 1 ביצה טרופה עם כפית מים וקורט מלח למריחה על החלות
לקישוט - חופן שומשום, שומשום שחור או פרג
3 צפייה בגלריה
חלה לראש השנה
חלה לראש השנה
(צילום: הלל חרמון)
אופן ההכנה:
  1. מכניסים לקערת המיקסר את הנוזלים: מים קרים, דבש, חלמונים ושמן.
  2. בקערה נפרדת מערבבים את הקמח, הסוכר והשמרים. במידה ומשתמשים בשמרים טריים מפוררים אותם לתוך הקמח. המלח נשאר בצד בשלב זה.
  3. מוסיפים לקערת המיקסר את היבשים מעל הנוזלים. לשים באמצעות וו לישה את הבצק במשך 5 דקות במהירות 1.
  4. עוצרים את המיקסר ומוסיפים את המלח, מחזירים ללישה במהירות 2 לעוד 5 דקות, עד שמתקבל בצק יציב, אלסטי ודי רך.
  5. לשים ידנית קצרות את הבצק על משטח העבודה, מכדררים אותו ומכניסים אותו להתפחה ראשונה של שעה, מכוסה היטב במקום חמים.
  6. בתום ההתפחה הראשונה מחלקים את הבצק לחתיכות במשקל 200 גרם כל אחת. מכדררים את הבצק המחולק לכדורים. נותנים להם לנוח על משטח העבודה כ- 10 דקות מכוסים.
  7. יוצרים מכל כדור גליל באורך של כ-25 ס"מ ומכל שלושה גלילים קולעים צמה. מניחים את החלות הקלועות בתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה ומורחים אותן בשכבה דקה של ביצה טרופה.
  8. מתפיחים את החלות עד כמעט הכפלת נפח, מורחים בשנית, בעדינות, ביצה טרופה ומפזרים שומשום או פרג.
  9. מכניסים לתנור שחומם מראש לחום של 170 מעלות צלזיוס למשך 25-30 דקות. ממקמים את התבנית בשליש התחתון של התנור. במידה והלחמניות מקבלות צבע כהה מידי מהר יחסית, ניתן להנמיך את חום התנור ל- 160 מעלות ליתרת זמן האפייה.החלות אפויות כאשר הן מקבלות צבע זהוב אחיד והחיבורים שבין הקליעות מקבלים גוון זהבו ולא לבן. מוציאים מהתנור ומצננים על גבי רשת מוגבהת.

חלות ממולאות בתמרים ובתפוחי עץ

המצרכים (3 חלות בינוניות במשקל 600 גרם בצק):
7 כוסות+ 1.5 כפות (1 ק"ג) קמח לחם 1.5 כוסות + כף (400 גרם מים קרים) 1/2 כוס (100 גר') סוכר לבן או דמררה 1 כוס פחות 2 כפות (80 מ"ל) שמן צמחי 1.5 כף (17 גר') שמרים יבשים או 50 גר' שמרים טריים 1.5 כפות (35 גרם) דבש 2 ביצים טרופות (גודל L) 2.5 כפיות (15 גר') מלח גס גרוס דק
למלית: ממרח תמרים מתובל - מתכון בהמשך
אפשרויות לגיוון: קוביות תפוחי עץ מקורמלות חופן שקדים קלויים קצוצים לשבבים
לעיטור: 1 ביצה בגודל L 1 כפית גדושה של דבש קורט מלח 1/2 כוס שקדים ואגוזי מלך קצוצים גס 3 ענפים תמרים צהובים
סירופ דבש: 3 כפות דבש 1 כף מים חמים
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה את הקמחים, סוכר והשמרים (החומרים היבשים).
  2. מוזגים לקערת המיקסר את המים, הדבש, השמן והביצים.
  3. מוסיפים מעל הנוזלים את החומרים היבשים ולשים באמצעות וו לישה במהירות 1 במשך חמש דקות עד שמתקבלת התחלה של בצק.
  4. מוסיפים את המלח וממשיכים בלישה במהירות 2, עד שמתקבל בצק חלק וגמיש (כ- 5 דקות, אם צריך והבצק לא התחמם, ניתן להוסיף עוד דקת לישה). מוציאים את הבצק למשטח העבודה ומכדררים אותו. מתפיחים את הבצק במשך שעה כשהוא מכוסה בניילון.
  5. מוציאים את הבצק למשטח שקומח בשכבה קלה מאוד של קמח ומחלקים אותו לחלקים שווים במשקל 200 גרם. כל חלק מכדררים לכדור. נותנים לכדורים מנוחה של 20 דקות כשהם מכוסים. שומרים על סדר העבודה של הכדורים.
  6. מכינים את הביצה הטורפה: בקערית קטנה מערבבים את הביצה, הדבש ומלח. מכסים ושמרים בצד מכוסה.
  7. מרדדים מהבצק משטחים אובליים, מתחילים מהבצק הראשון שכידררנו וממשיכים הלאה.
  8. לוקחים שלושה משטחי הבצק אובליים הראשונים שרידדנו, מניחים אותם עם הצד הצר כלפינו, מקבילים אחד לשני. מזלפים את ממרח התמרים המתובל במרכז כל בצק לאורכו.
  9. אל מלית התמרים ניתן להוסיף עוד חתיכות תפוחי עץ מקורמלות ושבבים של שקדים קלויים. מורחים את אחד משוליי הבצק המרודד בביצה טרופה ומגלגלים לצינורות או גלילים כך שהבצק המגולגל עוטף את המלית. מכל 3 צינורות קולעים חלה ומשלבים בקליעת כל חלה ענף של תמרים צהובים.
  10. מסדרים בתבנית מרופדת בנייר אפייה במרווחים. חוזרים על הפעולה עם יתרת הבצקים המרודדים.
  11. מורחים את החלות המעוצבות בביצה הטרופה בעזרת מברשת בשכבה דקה ומפזרים את שבבי השקדים האגוזים.
  12. מחממים מראש תנור לחום של 170 מעלות צלזיוס.
  13. מכינים את "סירופ" הדבש: מערבבים היטב בקערית את הדבש והמים החמים. מכסים ומשאירים בטמפרטורת החדר.
  14. מתפיחים את החלות מכוסות, עד כמעט הכפלת נפח החלות. מורחים בעדינות רבה את החלה בביצה פעם שנייה.
  15. מכניסים את החלות לתנור ולאחר 10 דקות ומנמיכים את החום ל-160 מעלות לעוד כ-25 דקות. באמצע זמן האפייה מסובבים את התבנית עם החלות בתנור לאפייה אחידה. אופים את החלות עד שהן מקבלות צבע אחיד זהוב - שחום והחיבורים שבין הקליעות הזהיבו.
  16. מיד שהחלות יוצאות מהתנור מושכים אותן בעזרת מברשת בסירופ הדבש שהכנו, על מנת להעניק לחלות ברק ועוד מתיקות לכבוד השנה החדשה (הוספת הסירופ אינה חובה). מוציאים מהתנור ומצננים על רשת מוגבהת.

מלית תמרים מתובלת

המצרכים:
1/2 קופסה ממרח תמרים 1/2 כפית קינמון 1/4 כפית ציפורן 1/8 כפית ג'ינג'ר מיובש טחון קורט פלפל שחור טחון
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בעזרת מטרפה או מזלג את מחית התמרים עם התבלינים.
  2. מעבירים לשקית זילוף. שומרים עד לשימוש בטמפרטורת החדר.

קוביות תפוחי עץ מקורמלות

המצרכים:
2 תפוחים מזן גרני סמית' קלופים וחתוכים לקוביות קטנות 2 כפות שמן או שתי כפות "חמאת קוקוס" 2 כפות סוכר חום דמררה קורט מלח קורט פלפל שחור
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן או חמאת קוקוס במחבת על להבה בינונית, ומוסיפים את הסוכר. כשמתחיל להתקבל קרמל בהיר מתבלים במלח ובפלפל שחור.
  2. מוסיפים את קוביות תפוחי העץ ומערבבים אותן עד שכל הקוביות מתקרמלות. תפוחי העץ צריכים להישאר מעט מוצקים ולקבל גוון זהוב. מצננים לטמפרטורת החדר.
סער מור הוא אופה ומוביל את קורסי הלחם ב"אורט דן גורמה"