תבשיל אורז בר וכרוב סגול

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-6 מנות):
1 כוס אורז בר, שטוף היטב ומסונן 1/4 כרוב סגול 2 בצלים בינוניים או אחד גדול מאוד 3 שיני שום, קצוצות 1/2 כוס אגוזי מלך, קצוצים גס 2 כפות שמן זית 2 כפות חומץ בן יין או חומץ בלסמי 1/2 כפית מלח (או יותר לפי טעם) 1/2 כפית פלפל שחור 1/2 2 כוסות מים 1/4 כוס פטרוזיליה, קצוצה דק
5 צפייה בגלריה
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. פורסים את רבע הכרוב לאורך, ללא הגבעול האמצעי הקשה, לפרוסות דקות מאוד. את הבצלים מקלפים, פורסים לאורך לחצי ואז את החצאים פורסים לרצועות דקות.
  2. מחממים בסיר שמן זית, מוסיפים את הבצל הפרוס דק ומטגנים עד לשקיפות כ-5 דקות, תוך כדי ערבוב מידי פעם.
  3. מוסיפים את הכרוב הפרוס, אגוזי מלך קצוצים גס, שום קצוץ, מלח ופלפל וממשיכים לבשל תוך כדי ערבוב כ-5 דקות נוספות, עד שהכרוב מוריד מעט מהנפח שלו.
  4. מוסיפים את האורז בר, חומץ ומים. מערבבים היטב, מכסים ומביאים לרתיחה. מנמיכים לאש קטנה (לא אש מינימום – פשוט אש קטנה) ומבשלים בין 50-60 דקות. מידי פעם כדאי לערבב את התבשיל ואם בשלב מסוים חסרים מים ניתן להוסיף מעט, עד מקסימום של חצי כוס נוספת. התבשיל מוכן כשאורז הבר נפתח והמים מתאדים לחלוטין. משאירים את הסיר מכוסה כ-5 דקות נוספות לאחר תום הבישול.
  5. מפזרים פנימה פטרוזיליה קצוצה, ומגישים. התבשיל נשמר במקרר עד שלושה ימים.

אורז עם גזר

חיים כהן
המצרכים (לסיר גדול):
3 כוסות אורז 5 גזר, מגורר על פומפייה בחלק הגס 1 בצל לבן, קצוץ 2 ענפי סלרי אמריקאי, קצוצים 1 כפית ג'ינג׳ר, קצוץ 1 מקל קינמון 1/4 כפית סוכר מלח, פלפל שחור 1/2 כפית כורכום 1 כוס גרגירי חומוס, מבושל עד כדי ריכוך או שעועית אדומה מבושלת 1/2 4 כוסות מים רותחים 1/2 כוס שמן (בלי ליילל)
5 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים בסיר שמן. מוסיפים גזר, ג׳ינג׳ר וסוכר, מערבבים בעזרת כף עץ, עד שהירקות מקבלים צבע זהוב-כתום חזק. חשוב לעמוד על המשמר שלא ישרף.
  2. מוציאים את הגזר לקערה.
  3. מוסיפים לסיר סלרי ובצל, ומאדים כחמש דקות.
  4. מוסיפים חומוס, כורכום, את שאר התבלינים, את האורז ואת הגזר. מערבבים היטב.
  5. מוסיפים כוס וחצי מים רותחים על כל כוס אורז, ועוד כף שמן.
  6. מערבבים ערבוב קל, מכסים את הסיר, מביאים לרתיחה, ומנמיכים את הלהבה.
  7. מניחים מגבת מטבח דקה מתחת למכסה הסיר, ומבשלים כ-25 דקות.

טאג'ין ארטישוק ירושלמי

גיא מלכה
המצרכים (לכ-4 סועדים):
10 יחידות ארטישוק ירושלמי, קלופים וחצויים לאורכם 2 בצלים לבנים גדולים 4 חבושים, חתוכים לשמיניות 2 חבילות ערמונים קלופים 50 גר' אגוזי מלך 100 גר' תאנים מיובשות 100 גר' משמשים 50 גר' צימוקים זהובים 1 כף זרעי שומר קלויים וכתושים 1 כפית פלפל צ'ילי אדום יבש 2 כפות סילאן 1 מקל קינמון
5 צפייה בגלריה
טאג'ין טבעוני עם ארטישוק
טאג'ין טבעוני עם ארטישוק
(צילום: אנטולי מיכאלו)
אופן ההכנה:
  1. בסיר כבד (שיכול להיכנס לתנור) וחם עם שמן זית מטגנים את הבצל, מתבלים במעט מלח, מנמיכים את האש מעט ומערבבים מדי פעם. כשהבצל מקבל גוון זהוב מוסיפים את הפירות היבשים והאגוזים, מערבבים וממשיכים לבשל במשך כ-10 דקות.
  2. מתבלים במלח ופלפל, מוסיפים את החבושים והארטישוק הירושלמי, הסילאן והמים עד לכיסוי ומבשלים עד לרתיחה.
  3. מכסים במכסה ומכניסים לתנור שחומם מראש ל-160 מעלות במשך שעתיים. אחרי כשעה בודקים שעדיין יש נוזלים (אם אין, מוסיפים מעט מים) ומערבבים היטב.
  4. הגשה - יוצקים את התבשיל לצלחת הגשה, מגישים לצד אורז לבן עם שקדים קלויים מעל.

פלפלים ממולאים באורז וירקות

ריקי יצחק
אני אוהבת למלא בעיקר פלפלים אדומים, אבל בהחלט אפשר להחליף אותם בפלפלים ירוקים או לערבב את שני הסוגים. ואם אתם לא חובבי הפלפלים - המתכון יעבוד מצוין גם במקרה של קישואים, כרוב ושאר ירקות. וכמו הרבה תבשילים מהסוג הזה - למחרת בחימום חוזר, זה יהיה אפילו טעים יותר.
המצרכים: 2-3 פלפלים ירוקים בהירים 2-3 פלפלים אדומים מתוקים 2-3 עגבניות 2-3 קישואים עגולים או מאורכים
למילוי - 1.5 כוס אורז לבן 1 עגבניה מקולפת, קצוצה דק 1 בצל בינוני, קצוץ דק 2 גבעולי סלרי, קצוצים דק 1 כפית פפריקה 12 כפית כמון 1/2 כפית כורכום מלח ופלפל 1/3 כוס שמן
לרוטב - 4 כפות שמן 1 עגבניה קלופה, חתוכה לקוביות קטנות 1 כף רסק עגבניות 1/3 בצל, מגורר מלח, פלפל 2 כפות פפריקה 2 כפות מיץ לימון 1.5 כוס מים רותחים
5 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. שוטפים היטב את הירקות, חותכים את חלקם העליון ושומרים בצד (הם ישמשו מאוחר יותר כמכסה). מרוקנים את הירקות מתוכנם (את ה"בשר" של העגבניות ניתן להוסיף בשלב מאוחר יותר לרוטב) ומניחים בצד.
  2. להכנת המילוי - מערבבים את הבצל, העגבניות והסלרי עם האורז, השמן והתבלינים.
  3. להכנת הרוטב - מטגנים את כל המרכיבים פרט למים, בסיר רחב ושטוח במשך כ-10 דקות. מוסיפים את המים ומביאים לרתיחה.
  4. ממלאים את הירקות בתערובת המילוי, ומסדרים אותם בצפיפות בסיר (עשו זאת בעדינות, והזהרו שהירקות לא יפלו ויפתחו).
  5. יוצקים מעל לכל ירק ממולא מעט מים רותחים (3-4 כפות), וסוגרים אותם עם החלק העליון שנשמר בצד. מבשלים את הירקות על להבה גבוהה עד לרתיחה, מנמיכים את הלהבה ומבשלים על אש קטנה במשך כ-40 דקות.

תבשיל עדשים שחורות ובטטה

רות פוזדריקה
המצרכים:
2 כוסות עדשים שחורות, שטופות 1 בצל גדול קצוץ 2 בטטות מקולפות, חתוכות לקוביות מלח 1/4 כפית פלפל שחור 1/3 כפית כמון 1/3 כפית כורכום - לא חובה 1/2 כפית סוכר חום 1 כף שמן 2 כפות רכז רימונים פטרוזיליה, קצוצה לקישוט
אופן ההכנה:
  1. מכינים את העדשים - שמים את העדשים בסיר, ויוצקים מעל מים עד לכיסוי. מבשלים במשך 25 דקות עד לריכוך קל.
  2. מטגנים את הבצל במחבת חמה או בסיר רחב עם שמן עד להזהבה. מוסיפים את קוביות הבטטה, ומטגנים עד להשחמה קלה.
  3. מסננים את העדשים מהמים ושומרים כ-1/2 כוס מהמים שנותרו. מוסיפים את העדשים למחבת ומתבלים במלח, פלפל, כמון, כורכום, סוכר חום ורכז רימונים. יוצקים מעל את 1/2 כוס המים הנותרים, ומבשלים במשך 5 דקות נוספות על אש גבוהה.
  4. להגשה - שמים את המנה בצלחת או בקערה, מפזרים מעל מעט פטרוזיליה קצוצה.

תבשיל כרוב כבוש וגריסים

דניאלה נויפלד
המצרכים (ל-7 מנות): 3/4 כוס גריסים, שהושרו לכמה שעות עד שהכפילו את נפחם 2 בצלים, קצוצים גס 5 שיני שום גדולות, קלופות וקצוצות גס 2 צנצנות או קופסאות כרוב כבוש 1/2 ק"ג סייטן, מופשר וחתוך לרצועות דקות (ניתן למצוא מקורר או קפוא בחנויות טבע) 1/2 כוס שמן זית 1 כפית מלח 3 כפות סוכר
אופן ההכנה:
  1. בסיר גדול ורחב מטגנים את הבצל ב-3 כפות שמן זית עד הזהבה קלה.
  2. מוסיפים את השום ומטגנים שתי דקות נוספות.
  3. מוסיפים את התבלינים והסייטן ומטגנים עוד 5 דקות.
  4. מוסיפים את הגריסים, הכרוב הכבוש והמים כך שיכסו היטב את התבשיל.
  5. מכסים, מביאים לרתיחה ומבשלים על אש קטנה למשך שעה. מציצים מדי פעם לוודא שיש מספיק מים בסיר, ומוסיפים עוד במידת הצורך.
  6. מוסיפים חצי כוס שמן זית ומבשלים חצי שעה נוספת. בשלב זה כדאי לטעום ולתקן תיבול.
הצעות גיוון -
  • אפשר להחליף חלק מכמות הגריסים בעדשים ירוקות שהושרו מראש.
  • אפשר להחליף את הסייטן בפתיתי סויה שבושלו מראש במשך 10 דקות במים רותחים עם תבלינים (גם אבקת מרק זה בסדר). לאחר הבישול יש להניח להם להתקרר, לסחוט מהמים עד כמה שאפשר ולהוסיפם לסיר.
  • אפשר להחליף צנצנת אחת של כרוב כבוש ברבע ראש כרוב טרי קצוץ או 3-4 גזרים מגוררים - להוסיף לסיר בשלב של הסייטן, לתבל בפלפל שחור, פפריקה, חווייג', כורכום, קארי וכמון.

תבשיל במיה ברוטב עגבניות

חיים כהן
המצרכים: 1/2 ק"ג במיה 2 ק"ג עגבניות שרי מסוג תמר 1/4 כוס שמן זית
5 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מסדרים את העגבניות בתבנית אפייה, ומכניסים לתנור שחומם מראש לחום גבוה של 220 מעלות. יוצקים מעל שמן זית, ומערבבים כך שכל עגבנייה תתעטף בשמן. צולים בתנור במשך כ-1/2 שעה או עד לריכוך מוחלט (קצת צבע שרוף קל יתקבל בברכה).
  2. מרסקים את העגבניות במעבד מזון, ומסננים דרך מסננת לסיר.
  3. קוטמים מעט את הצ'ופצ'יק של הבמיה, ומטגנים בשמן עמוק במשך כ-3 דקות (חשוב מאוד לא לפצוע את הבמיה, כדי שכל הריר הנפלא הזה ישאר בתוכה ואז כל הנפש של הבמיה, שהיא עולם ומלואו, תימס בפה. הריר יתפזר בתוך הרוטב, ונרגיש תחושה מופלאה של ריבה, ממש כמו השוקולדים במילוי ליקר בבונבוניירה).
  4. מוציאים את הבמיה מהשמן, ומעבירים לתוך הרוטב. הטיגון גם אוטם אותה וגם מרכך אותה. מבשלים בסיר סגור במשך כ-1/2 שעה.
  5. מדי פעם פותחים את הסיר, מנערים קלות ונזהרים לא להכניס כף או כל כלי ערבוב אחר כדי לא לפצוע את הבמיה. אפשר להשאיר חלק מהעגבניות שיצאו מהתנור, ולהוסיף לתבשיל. אני מוסיף גם 6-5 שיני שום שלמות, ומתאפק להוסיף עוד פלפל חריף. בצד אני מכין סיר אורז, ומתענג על זה בעיניים עצומות.
פורסם לראשונה: 08:13, 22.10.21