יום הכיפורים בפתח ואתם חוששים מהצום הארוך? אפשר להירגע, יש לנו טיפים וגם מתכונים לארוחה המפסקת שיעזרו לכם לעבור את הצום בקלות.
9 צפייה בגלריה
מרק עוף קניידלך
מרק עוף קניידלך
מרק עוף עם קניידלעך
(צילום: Shutterstock)
  • יומיים לפני הצום צמצמו את צריכת הקפאין בחצי והורידו את המשקאות הממותקים - כך תורידו את הסיכוי לכאבי ראש וגם תימנעו מזרימת דם מואצת שעלולה לגרום לתחושת חום בגוף.
  • יממה לפני הצום חשוב לתגבר את הגוף במים ובחליטות צמחים עם קוביות קרח מרעננות.
  • במהלך היום איכלו ארוחת בוקר וארוחת צהריים שישלבו חלבון, שומן ופחמימה מורכבת. למשל: הניחו קערת יוגורט 3% בקערה עם קוביות קרח שמקררות את היוגורט מבלי לגעת בו ישירות, יחד עם 2 כפות גרנולה ותפוח עץ חתוך לקוביות לארוחת בוקר ודג בתנור עם ירקות שורש ואורז מלא עגול בצהריים.
  • סמוך לצום הימנעו משתיית קפה וקולה, מאכלים מתובלים ומלוחים, כי הם מכילים חומרים מגבירי צימאון, משתנים ומייבשים את הגוף. השתנה מרובה תגרום לאיבוד נוזלים וכתוצאה מכך הגוף ישקיע מאמץ לקרר את עצמו ויתעורר קושי במהלך הצום.
  • בסעודה המפסקת שלבו ירקות טריים עתירי מים כמו קישוא, מלפפון וזוקיני בתפריט, וכמנה עיקרית שלבו חלבון איכותי שתורם לתחושת השובע. כל אלה יתרמו לכמות סיבים תזונתיים ויסייעו לתחושת מלאות בקיבה.
  • המעיטו ככל שאפשר במלח, רוטב סויה, אבקות מרק מעובדות, תבלינים חריפים וחמוצים, כיוון שהם יכולים לעורר צמא בשל תכולת הנתרן הגבוהה. שילובים נכונים יהיו: סלט קינואה קר עם קוביות קישואים וזוקיני צרובות יחד עם חלבון איכותי כמו דגים, טופו או קטניות לצד סלט מלפפונים קר פרוסים דק, מתובלים בלימון טבעי ושמיר קצוץ.
  • במהלך הצום הימנעו מפעילות גופנית ומחשיפה ממושכת לשמש.

מרק עוף בסגנון פרסי

המצרכים (ל-4 מנות): 4 שוקיים 1 בצל לבן, קצוץ 1 גמבה אדומה, קצוצה 2 גבעולי סלרי, קצוצים 2 גזרים, קצוצים 1 פלפל חריף (לא חייבים להשתמש בהכל) 1 שורש פטרוזיליה, קצוץ 1 צרור כוסברה, קצוצה 1 כף כורכום 1 לימון פרסי 1 ליטר מים רותחים מלח, פלפל
9 צפייה בגלריה
מרק עוף
מרק עוף
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מטגנים את כל הירקות עם הכורכום על להבה נמוכה במשך כ-2 דקות.
  2. מוסיפים את העוף, וממשיכים לטגן במשך 5 דקות.
  3. מוסיפים מים רותחים, לימון פרסי ופלפל שחור. מבשלים במשך שעה על להבה נמוכה.
  4. מוציאים את הלימון הפרסי, מקשטים בכוסברה קצוצה ומגישים.

עוף צלוי בתנור עם עשבי תיבול

המצרכים: 1 עוף קטן שלם במשקל 1/2 1 ק"ג 2 כפות עלי תימין 2 כפות עלי פטרוזיליה, קצוצים 3 בצלים ירוקים, קצוצים 2 שיני שום, קצוצות מעט שמן זית 1/2 כוס יין לבן יבש מלח פלפל
אופן ההכנה:
  1. בקערה קטנה מערבבים את עשבי התיבול עם השום ורבע כוס שמן זית. ממליחים ומפלפלים.
  2. מניחים את העוף על גבו, ברגליים פשוקות, בתבנית בינונית משומנת קלות בשמן זית.
  3. מרימים את העור המכסה את חזה העוף ומחדירים את תערובת התבלינים מתחת לעור. מעסים את העוף היטב בידיים.
  4. יוצקים עוד מעט שמן זית ומכניסים את התבנית לתנור שחומם מראש ל-250 מעלות וצולים 20 דקות.
  5. מוציאים את התבנית ויוצקים את היין סביב העוף. משפשפים בכף עץ את קרקעית התבנית.
  6. מחזירים את התבנית לתנור, מורידים את הטמפרטורה ל-180 מעלות וצולים עוד חצי שעה.
  7. פותחים את דלת התנור ומכבים אותו מבלי לגעת בתבנית. ממתינים רבע שעה כשהדלת פתוחה. מוציאים את התבנית ומגישים.

כופתאות עוף במרק עוף

רותי קינן
המצרכים: 500 גר' בשר עוף טחון (חזה) 2 ביצים 2 כפות פטרוזיליה קצוצה 2 כפות שמיר קצוץ 2 כפות בצל ירוק, קצוץ 2 שיני שום כתושות 4 כפות גדושות פירורי לחם מלח, פלפל
לבישול - 1 ליטר מרק עוף (לפחות)
להגשה - מרק עוף בצל ירוק קצוץ
9 צפייה בגלריה
מרק עוף קניידלך
מרק עוף קניידלך
(צילום: Shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים את כל החומרים ומניחים ל-10 דקות. מרתיחים את המרק.
  2. בידיים לחות, צרים כופתאות קטנות, בגודל אגוז גדול, או גדולות - בגודל כדור פינג-פונג. מחליקים את הכופתאות במחזורים למרק הרותח. מבשלים 5 דקות אחרי שהכופתאות צפות ומוציאים בכף מחוררת.
  3. שומרים על חום הכופתאות בכלי מכוסה או מחממים אותן מחדש במרק, סמוך למועד ההגשה.
  4. הגשה: אפשר להשתמש במרק שבו בושלו הכופתאות, כל שיש לעשות הוא לסנן (אם מעדיפים מרק צלול), ולדלל במים (כי בזמן בישול הכופתאות המרק מצטמצם ומתרכז).

צלי בשר של סבתא

המצרכים (ל-8 מנות): 1 כפית מלח 1/2 כפית פפריקה מתוקה 1/2 כפית פלפל שחור גרוס 1 נתח כתף בקר, במשקל 2 ק"ג (או שפונדרה) 3 כפות שמן זית 3 כרישות (החלק הלבן והירוק-בהיר בלבד), חתוכות לטבעות קטנות 7 בצלים, קלופים ופרוסים 6 גזרים גדולים, קלופים וחתוכים לקוביות קטנות 2 גבעולי סלרי עם העלים, חתוכים לקוביות קטנות 1 ראש שום שלם, לא קלוף 1 כוס יין לבן יבש או בירה לבנה 6 כוסות ציר עוף או בקר או מים 5 גרגרי פלפל אנגלי 1 עלה דפנה 1/2 כפית גרגרי פלפל שחור
9 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערה את המלח, הפפריקה והפלפל ומפזרים על נתח הבשר. מחממים את שמן הזית בסיר כבד וגדול מעל להבה בינונית ומטגנים את הנתח כ-2 דקות מכל צד, עד הזהבה. מוציאים ומניחים על צלחת.
  2. מנמיכים את הלהבה ומוסיפים לסיר את הכרישה, הבצל, הגזר והסלרי ומטגנים תוך בחישה מתמדת 4-3 דקות, עד שהכרישה והבצל שקופים ורכים אך לא זהובים.
  3. מחזירים את נתח הבשר לסיר. מוסיפים לסיר את ראש השום, יוצקים פנימה את היין (או הבירה) מגרדים בכף עץ את כל המשקעים שנדבקו לקרקעית, מערבבים ומביאים לרתיחה.
  4. מבשלים על להבה בינונית 5 דקות, או עד שרוב האלכוהול מתאדה והרוטב מצטמצם.
  5. מוסיפים לסיר את הציר (או המים), את עלה הדפנה ואת שני סוגי גרגרי הפלפל. ממשיכים לבשל את הצלי (מכוסה) על להבה נמוכה מאוד במשך שעתיים-שעתיים וחצי, עד שהוא רך מאוד.
  6. מוציאים את הבשר מהסיר ומחכים עשר דקות. פורסים לפרוסות ומחזירים לסיר.
  7. מגישים - מחממים את הסיר, עם הפרוסות בתוך הרוטב, מעל להבה בינונית-נמוכה. מגישים את פרוסות הבשר עם פרוסות הבצל. כדאי ליד סלט.

עוף שלם בנייר כסף

המצרכים: 1 עוף שלם ונקי, במשקל 2 ק"ג ויותר 1/2 כוסית ברנדי 3-4 שיני שום קצוצות 1 כף מחטי רוזמרין 2 עלי מרווה קצוצים מעט שמן זית מלח פלפל
אופן ההכנה:
  1. מניחים את העוף על יריעה גדולה של נייר כסף, הפרוסה בתוך בתבנית.
  2. מושחים את העוף בנדיבות - מבחוץ ומבפנים - בשמן זית.
  3. מתבלים במעט מלח, פלפל, שום, מרווה ורוזמרין. מוסיפים את הברנדי (בזהירות, שלא יגלוש מנייר הכסף).
  4. סוגרים את נייר הכסף סביב העוף ומהדקים. העוף צריך להיות אטום בעטיפתו.
  5. אופים כשעה בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות.
  6. מוציאים מהתנור ופותחים את עטיפת נייר הכסף, רק לאחר שהעוף התקרר מעט.

צלי בשר עם פול וארטישוק

המצרכים (ל-4 סועדים): 600 גר' בשר צלי מספר 5 "פולקה" 2 כוסות פול (אפשר קפוא) 3 פלחי לימון, קלופים 6 שיני שום שלמות, קלופות צרור כוסברה 6 תחתיות ארטישוק טרי, חתוכות לרבעים 1 כפית זרעי כמון מלח גס לפי הטעם 5 כפות שמן זית 1 כפית כורכום 1 כפית כמון 5 כפות לימון סחוט טרי 1 פלפל חריף ירוק, קצוץ קורט שאטה, גרוס 2 כוסות ציר בקר - עד לגובה התכולה בסיר (אפשר גם ציר עוף או ציר ירקות, ולמי שאין ציר יכול להשתמש במים חמים)
9 צפייה בגלריה
צלי בשר, אבי לוי
צלי בשר, אבי לוי
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר בישול, וסוגרים את נתח הבשר מכל צדדיו. מוציאים לצלחת ומניחים בצד.
  2. מטגנים את שיני השום השלמות עד להזהבה, מוסיפים את זרעי הכמון, ומטגנים מעט לפתיחת הטעמים.
  3. מכניסים פנימה את הלימון הפרוס ואת הארטישוק החתוך לרבעים, ומטגנים יחד מספר דקות.
  4. מוסיפים את התבלינים ואת הנוזלים - את מיץ הלימון הסחוט, את הכוסברה הקצוצה, את הנוזלים עד לכיסוי התכולה בסיר, ומכניסים פנימה את נתח הבשר הסגור ואת הפול.
  5. מכסים את הסיר ומבשלים במשך 3 שעות על להבה נמוכה מאוד.
  6. אחרי בישול של 3 שעות מוציאים את נתח הבשר מהסיר, מניחים אותו על גבי משטח עבודה, מצננים מספר דקות, וחותכים את הבשר בצורה הרצויה - פרוסות, קוביות או איך שאתם רוצים. מחזירים את הבשר לתוך הסיר עם הרוטב והפול, מחממים שוב במשך 10 דקות, מוזגים לצלחת ומגישים.

תבשיל עוף וקישואים

נופר זוהר
המצרכים: 1 ק"ג שוקי עוף 1 ק"ג קישואים, פרוסים לטבעות עבות 1/2 צרור כוסברה, קצוצה 8 שיני שום, פרוסות 4 פלפל יבש אדום 1 כף פפריקה מתוקה בשמן 1 כף מלח ים אטלנטי 1/4 כפית כורכום קורט משיה 1/2 כפית פלפל שחור פרוסות לימון כבוש בסיום (לא חובה) 1 כוס מים רותחים
9 צפייה בגלריה
נופר זוהר - יום כיפור
נופר זוהר - יום כיפור
(צילום: אביגיל עוזי)
אופן ההכנה:
  1. צורבים את העוף עד לקבלת צבע זהוב, ומוציאים לקערה.
  2. פורסים את הקישואים לטבעות עבות.
  3. שמים בסיר שבו צרבנו את העוף, שיני שום פרוסות וארבעה פלפלים אדומים יבשים חצויים לשניים. מערבבים קלות ופותחים טעמים.
  4. מסדרים את העוף בסיר רחב ועליו את טבעות הקישוא. מוסיפים פפריקה מתוקה ואת הכוסברה הקצוצה. מוסיפים כוס מים רותחים, ומכסים.
  5. מבשלים על להבה נמוכה כשעה ורבע, עד שהעוף מפריש את הנוזלים שלו ורך לגמרי. מכבים ומגישים.

צלי בשר ביין אדום

המצרכים (ל-10 מנות): נתח צלי מס’ 5 במשקל 2.5-3 ק”ג 1/4 כוס שמן קנולה מלח ופלפל שחור גרוס
לרוטב - 2 סלסילות בצלצלי פנינה קלופים 2 כוסות יין אדום 1 כף רסק עגבניות 1 ראש שום, מחולק לשיניים קלופות 5 ענפי רוזמרין 4 ענפי טימין 4-3 כוסות ציר בקר או ציר עוף חם (אם אין אז אפשר גם מים)
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הצלי - מחממים תנור ל-220 מעלות.
  2. יוצקים שמן לסיר שמתאים גם לתנור. מתבלים את הבשר במלח ופלפל וצולים כ-20 דקות מכל הצדדים עד להשחמה (אפשר גם על הכיריים).
  3. מוציאים את הבשר מהסיר ומניחים בצד. מנמיכים את טמפרטורת התנור ל-160 מעלות.
  4. נפטרים מנוזלי הטיגון למעט 2 כפות, מוסיפים בצלצלים ומטגנים כ-5 דקות עד הזהבה.
  5. יוצקים כוס יין, מביאים לרתיחה ומקרצפים את תחתית הסיר בכף עץ. מבשלים על להבה בינונית-גבוהה עד שרוב היין מצטמצם. מוסיפים רסק, שום, רוזמרין וטימין, מערבבים ומבשלים עוד כדקה.
  6. מחזירים את הצלי לסיר, יוצקים פנימה את כוס היין הנותרת וציר (עד 1 ס”מ לפני כיסוי מלא). מביאים לרתיחה ומקפים את הקצף העכור.
  7. מכסים ומעבירים לתנור ל-4 שעות. כל חצי שעה הופכים את הצלי או יוצקים עליו מנוזלי הבישול.
  8. מצננים. פורסים את הנתח נגד כיוון הסיבים.
  9. מוציאים את פרוסות הבשר, השום והבצלצלים מנוזלי הבישול ומניחים בצד. מסירים מהנוזלים את השומן שנקרש, מחממים מעט על הכיריים ויוצקים דרך מסננת לסיר נקי. מצמצמים עד לקבלת רוטב בסמיכות הרצויה.
  10. מסדרים את הבשר, השום והבצלצלים בתבנית ויוצקים מעל הכל את הרוטב. מכסים ברדיד אלומיניום, צולים קצת בתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות במשך כ-15 דקות, ומגישים.

סלט עדשים ותאנים

דניאלה נויפלנד
המצרכים (ל-4 מנות): 1 כוס עדשים שחורות מסוג בלוגה, מושרות כשעתיים (מי שממהר - לא חובה להשרות) 4 תאנים 1/3 כוס סלרי, קצוץ דק 1/2 כוס פטרוזיליה, קצוצה 1/2 כוס אגוזי מלך, קצוצים זסט (קליפת לימון) מלימון אחד, מגורד דק על פומפייה או קצוץ דק 50 גר' גבינת פטה (לא חובה)
לרוטב - 2 כפות שמן זית 1 כף חומץ בלסמי 1 כף סילאן 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור
9 צפייה בגלריה
סלט עדשים ותאנים
סלט עדשים ותאנים
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את העדשים השחורות – מניחים את העדשים בסיר עם הרבה מים (בדומה לפסטה). מביאים לרתיחה ומבשלים על להבה בינונית בין 20-15 דקות עד שהעדשים רכות אך לא רכות מידי. שימו לב שלא להוסיף מלח לבישול, שכן תוספת מלח מעכבת את ריכוך העדשים ובכלל קטניות. מסננים מעודפי המים ומניחים להצטנן.
  2. פורסים את התאנים לרבעים או לשמיניות.
  3. בקערת ערבוב מניחים את כל מרכיבי הסלט. מזלפים מעל שמן זית, חומץ בלסמי וסילאן, ומתבלים במלח ובפלפל. מערבבים בעדינות כדי לא לפגוע בתאנים, עד שכל מרכיבי הסלט מכוסים ברוטב.
  4. אפשר לשמור בקופסה סגורה במקרר עד שלושה ימים.

קציצות בקר ברוטב סלרי, אפונה וגזר

נופר זוהר
המצרכים: 1 ק"ג בשר טחון 1 בצל בינוני, קצוץ במעבד מזון 1/4 צרור כוסברה, קצוץ במעבד מזון 1/4 צרור פטרוזיליה, קצוץ במעבד מזון 1/4 צרור שמיר, קצוץ במעבד מזון 1 כף מלח 1 כף פלפל שחור 1 כפית ראס אל חנות 1/2 כפית כורכום 1/4 כפית משייה 4 כפות שמן קנולה למסת הבשר 1/4 כוס מי ברז למסת הבשר
לרוטב - 2 בצלים חתוכים לחצי ירח 6 גבעולים של סלרי אמריקאי עם העלים חתוכים ל-2 ס"מ 3 כוסות אפונת גינה 4 גזרים חתוכים לטבעות 6 כפות שמן קנולה 1 כף סוכר חום 1 כפית פלפל שחור גרוס 1/2 כפית כורכום 1/2 כפית ראס אל חנות קורט קינמון בסיום הבישול 4 כוסות ציר עוף 1 כף מלח ים אטלנטי
9 צפייה בגלריה
קציצות - נופר זוהר
קציצות - נופר זוהר
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. שמים בקערה בשר טחון, בצל קצוץ, עשבים, תבלינים, מים ושמן. לשים הכל עד שהמים והשמן נטמעים.
  2. מכניסים למנוחה של חצי שעה במקרר.
  3. יוצרים קציצות עגולות וקטנות.
  4. שמים בסיר רחב ושטוח שמן ומטגנים את הבצל עד להזהבה. ומוסיפים את טבעות הגזר והסלרי מזהיבים גם אותם ומכסים עם מכסה ל-10 דקות על להבה בינונית לריכוך.
  5. מוסיפים 4 כוסות ציר עוף, כורכום, סוכר חום, ראס אל חנות, מלח, פלפל שחור ואפונה.
  6. מכניסים את הקציצות לסיר בצורה מסודרת (לא אחת על השנייה). מכסים ומבשלים כ-25 דקות על להבה בינונית. תוך כדי הבישול יש לנענע את הסיר מצב לצד (לא לערבב בכף).
  7. בסיום הבישול מפזרים למעלה קורט קינמון ומגישים.
פורסם לראשונה: 14:16, 03.10.22