חריימה דג ים

רפי כהן
המצרכים: 1 דג ים במשקל 2-3 ק"ג
לרוטב - 1/2 כוס שמן תירס 6 כפות פלפל צ'ומה או אריסה מרוקאית 3 כפות פפריקה בשמן 10 שיני שום, קצוצות 1 כף קימל טחון 1/2 כף כמון 1 כף סוכר 1/2 כף פלפל לבן 1 כף מלח 4 עגבניות מרוסקות בפומפייה 3 כוסות מים (או מיץ עגבניות) 1 כפית פלפל שאטה גרוס 3/4 כוס מיץ לימון סחוט טרי
7 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. מנקים היטב את הדג ופורסים אותו לרוחב עם העצם לפרוסות בעובי 1 וחצי ס"מ. מי שאוהב לאכול את הראש, יחצה אותו לשניים וינקה מזימים.
  2. מכינים את הרוטב - מחממים את השמן בסיר רחב ועמוק. ומוסיפים לסיר את הפלפלצ'ומה ואת התבלינים היבשים. מטגנים כדקה תוך עירבוב. מוסיפים את השום ומטגנים כ-3 דקות נוספות. מוסיפים את שאר המרכיבים, מביאים לרתיחה ומנמיכים להבה. מכסים את הסיר ומבשלים כ-10 דקות.
  3. בשלב זה, למי שאוהב את הראש, יוסיף אותו לסיר וימשיך לבשל כ-20 דקות על להבה נמוכה מאוד.
  4. מוסיפים את נתחי הדג, מביאים לרתיחה שנייה, מכסים ומבשלים כ-10 עד 15 דקות.
  5. מכבים את האש ומשאירים את הסיר מכוסה 20 דקות נוספות. בהגשה סוחטים מיץ לימון טרי על התבשיל.

דגי בורי בטחינה וכוסברה

חיים כהן
אני אוהב להשתמש במתכון הבא בלוקוס סלעים, שמחירו מעט יקר והוא מצריך בישול ארוך יותר. אפשר להשתמש בבורי לצורך העניין, ורצוי שזה יהיה בורי גדול ושמן.
המצרכים: 2 ק"ג בורי או פילה, פרוס לפרוסות בעובי של 3 אצבעות 2 ק"ג עגבניות קלופות, מרוקנות מגרעינים וקצוצות גס 6 שיני שום 1 פלפל ירוק חריף - לפי הטעם צרור כוסברה 1 כוס טחינה גולמית מוכנה מלח 1/2 כוס שמן זית
אופן ההכנה:
  1. מחממים שמן זית בסיר, מוסיפים את הפלפל החריף ומטגנים כשתי דקות. מוסיפים את השום הקצוץ למשך דקה, מוסיפים את העגבניות הטריות, מתבלים במלח ומבשלים.
  2. מביאים לרתיחה, ומבשלים כ- 20 דקות בסיר מכוסה ועוד 10 דקות ללא מכסה.
  3. כ-20 דקות לפני ההגשה מחממים את הרוטב, מכניסים פנימה את הדגים ומתבלים במלח ופלפל (שימו לב: זה בסדר אם הם צפים מעל הרוטב, לא כולם חייבים לשקוע בו).
  4. מבשלים בסיר מכוסה כ-15 דקות, אולי קצת יותר, ומומלץ לבדוק לפני סיום הבישול.
  5. מפזרים מלמעלה כוסברה קצוצה, ומגישים. אני אוהב ליצוק טחינה על מנת הדג שלי בעת ההגשה.

חריימה טריפוליטאי אותנטי

נופר זוהר
המצרכים:
לדגים - 4 פילה של מוסר נקי מעצמות או (דג אחד במשקל 1 ק"ג, חתוך לסטייקים בעובי 3 ס״מ) מיץ מחצי לימון קורט מלח
לרוטב - 1/4 כוס שמן קנולה 1 ראש שום, מפורק לשיניים קלופות וכתושות 1 פלפל ירוק חריף, קצוץ דק 4 כפות גדושות (חבילה בינונית) רסק עגבניות 1 כף פפריקה מתוקה 1 כפית סוכר 1 כפית מלח ים או לפי הטעם 1-2 כוסות מים (2 במקרה שהרוטב סמיך מדי) 1/2 כפית כמון שטוחה 1/2 כפית קימל טחון מיץ מלימון אחד
7 צפייה בגלריה
דגים - נופר זוהר
דגים - נופר זוהר
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. שמים את הדגים בקערה, מוסיפים את מיץ הלימון ומפזרים מעל מלח (השלב הזה מיועד לנטרל ריחות ומסייע בהחדרת הטעמים לדג).
  2. מערבבים מעט, מכסים בניילון נצמד ומכניסים למקרר.
  3. בינתיים מכינים את הרוטב - שמים את השום הכתוש והשמן בסיר רחב ושטוח ומטגנים על להבה בינונית. מי שאוהב חריף, בשלב הזה מוסיפים את הפלפל החריף. מטגנים את השום טיגון קצרצר של 20 שניות, עד שהוא מתחיל לבעבע (להיזהר שלא יישרף). מוסיפים את הרסק ואת הפפריקה ומטגנים אותם יחד כחצי דקה תוך ערבוב מתמיד. מתבלים במלח וסוכר לאיזון החמיצות, ומוסיפים מים לפי הצורך ולפי הסמיכות שאתם רוצים לרוטב.
  4. מערבבים היטב, מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים על להבה נמוכה 25 דקות, עד שהטעמים מתמזגים. חשוב להציץ מדי פעם לסיר, ואם צריך להוסיף מים.
  5. סוחטים פנימה את הלימון ומוסיפים את הכמון ואת הקימל. בוחשים, טועמים ומתקנים שוב תיבול עם מלח, ומניחים ברוטב את נתחי הדג.
  6. אם צריך מוסיפים מעט מים (הרוטב צריך להיות בגובה של הנתחים). מבשלים על להבה נמוכה כעשר דקות נוספות.

דניס אפוי עם ירקות צלויים

ויקטור גלוגר
המצרכים (ל-4 מנות): 4 דגי דניס 3 בצלים 1 חציל קטן 2 זוקיני או קישואים קטנים 3 עגבניות קטנות 1 כוס יין לבן יבש טימין ורוזמרין טריים, קצוצים גס מעט שמן זית חופן עלי בזיליקום גרידת לימון
7 צפייה בגלריה
מתכוני דגים ממסעדת הולה
מתכוני דגים ממסעדת הולה
(צילום: ירון ברנר)
אופן ההכנה:
  1. חותכים את הבצל לפרוסות דקות. מחמים במחבת קטנה שמן זית ומאדים את הבצל עד שהופך שקוף.
  2. מבצעים שלושה חתכים בעזרת סכין חדה לרוחב בכל דג עד לעומק האדרה. מתבלים במלח ופלפל.
  3. חותכים את הירקות לפרוסות דקות ומחדירים אותם בחריצים של הדג: חציל, עגבנייה, זוקיני. מתבלים במלח ופלפל ומגררים מעל מעט לימון.
  4. מניחים בתבנית את הבצל המאודה, מעל מניחים את הדניס, יוצקים כוס יין לבן, מפזרים את הטימין ועלי הרוזמרין מעל ומוזגים שמן זית בנדיבות.
  5. אופים בטמפרטורה של 220 מעלות (במצב טורבו) במשך 15 עד 20 דקות.
  6. להגשה - מרטיבים את הדג בנוזלים שנשארו ומפזרים עלי בזיליקום טריים ויפים.

סלמון עם שמנת חמוצה

מוטי טיטמן
קונפי הוא שיטת בישול איטי, על להבה נמוכה, שבמהלכה נעטף חומר הגלם בשומן ונשמר עסיסי ונימוח. הפעם, בחרתי בסלמון כי הוא חומר גלם נגיש ונחשב לדג שומני שנשאר עסיסי גם אחרי הבישול. את המנה הזאת מומלץ להגיש על ברוסקטה.
המצרכים: לשמנת חמוצה ותרד - 300 גר' תרד 1/2 1 ליטר מים לחליטת התרד 1 שן שום, קצוצה 1 מכל שמנת חמוצה 2 כפות שמן זית 1/2 כפית מלח דק מיץ מחצי לימון
לסלמון - 500 גר' סלמון נקי, ללא עור ועצמות 2 כוסות שמן סויה 1/2 כוס שמן זית צרור מרווה צרור טימין 1 כף מלח ים אטלנטי
לברוסקטה - פרוסות לחם צרפתי כפרי ממחמצת טבעית עם קרום קשה, פריך וקריספי ופנים רך ונימוח
אופן ההכנה:
  1. מכינים את רוטב השמנת - ממלאים סיר גדול במים, מוסיפים כפית מלח ומביאים לרתיחה. מכניסים את עלי התרד לסיר עם המים הרותחים וחולטים 2 דקות.
  2. מוציאים את העלים היישר לקערה עם מי קרח, כדי לעצור את הבישול ולשמור על הצבע הירוק העז של העלים.
  3. מסננים את העלים, וסוחטים אותם היטב במגבת נקייה עד שכל הנוזלים ייצאו.
  4. קוצצים את העלים דק-דק, מעבירים לקערה, מוסיפים את יתר המרכיבים ומערבבים היטב.
  5. מכינים את הסלמון - שמים את הסלמון בסיר ביחד עם כל המרכיבים ומבשלים על אש נמוכה במשך 15 דקות (ללא רתיחה) עד שהסלמון רך ונימוח. הבישול צריך להיות עדין ואיטי כדי שהדג יישמר עסיסי ולא יתייבש.
  6. מעבירים את הסלמון לצלחת נפרדת ומניחים בצד כדי שהדג יתקרר ויגיע לטמפרטורת החדר (שימו לב: חשוב לא להכניס את הסלמון למקרר, כדי שהשומן לא יתקשה).
  7. מכינים את הברוסקטה - פורסים את הלחם (לא דק מדי) וחוצים אותן, כך שאפשר יהיה לאכול כל ברוסקטה בביס-שניים ולא יותר. את הפרוסות מסדרים על תבנית מרופדת בנייר אפייה, יוצקים מעל מעט שמן זית וקולים בתנור שחומם מראש ל-200 מעלות כ-8 דקות עד לקבלת גוון זהוב ופריך.
  8. לאחר שהלחם מוכן וקלוי, מתחילים להרכיב את המנה - מסדרים את הברוסקטות על מגש, מעל כל פרוסה שמים כף גדושה של שמנת חמוצה ותרד, מעל מניחים פרוסה נדיבה של סלמון קונפי ומקשטים במעט סלט חמצמץ של עלי תרד טריים.
  9. אני ממליץ בחום לקנות שורש חזרת לבן טרי ולגרר מעל כל פרוסה כמות נדיבה, שתעניק למנה חריפות מעניינת.

קציצות דג בעגבניות

רפי כהן
המצרכים ל-6 מנות: 500 גר' דג לוקוס מנוקה מעור וטחון דק (טחון פעמיים) 2 בצלים לבנים, קצוצים 6 שיני שום, קצוצת 1 פלפל ירוק חריף, קצוץ דק 1 כוס כוסברה, קצוצה 1/2 כוס פטרוזיליה, קצוצה 1 כפית פלפל לבן גרוס 1/2 כף מלח 2 כפות שמן זית
לרוטב - 200 גר' עגבניות צבעוניות, קלופות וחצויות 2 חופני עלי בזיליקום 2 כוסות עגבניות מרוסקות 1 כוס מים 1/2 כף סוכר 4 שיני שום, קצוצות 1/2 כוס שמן זית 2 כפות מיץ לימון 1/2 כפית פלפל חריף גרוס (מומלץ סודני) 1/2 כף מלח 1 כפית פלפל לבן גרוס
7 צפייה בגלריה
(צילום: דודו אזולאי)
אופן ההכנה:
  1. מערבבים בקערת ערבוב את כל מרכיבי הקציצות ויוצרים בעזרת כפות הידיים קציצות כדוריות בגודל שזיף. מעבירים למקרר ל-20 דקות לפחות ועד להכנת הרוטב.
  2. מכינים את הרוטב: מחממים את שמן הזית בסיר רחב ושטוח ומוסיפים שום ופלפל חריף. מטגנים כחצי דקה ומוסיפים עגבניות חצויות. מערבבים, מבשלים 5 דקות ומוסיפים את שאר המרכיבים. מביאים לרתיחה ואחריה מנמיכים את הלהבה ומבשלים 10 דקות. מוסיפים את הקציצות פנימה ומכסים. מבשלים 20 דקות ומגישים מייד, לצד בורגול או אורז לבן.

פילה לברק אפוי

ליאור הדס
המצרכים (ל-4 סועדים): 4 פילטים נקיים של לברק, ללא עצמות, במשקל של 200 גרם כל פילה 1/2 1 ק"ג עגבניות שרי אדומות, שטופות היטב 2 יח' צ'ילי אדום חצוי (אפשר יותר, אם רוצים שהמנה תהיה חריפה יותר) מיץ מלימון אחד טרי 5 ענפי מרווה 5 גבעולי טימין 1 ראש שום בינוני, חצוי לרוחב 1/2 בקבוק יין לבן (שרדונה/חצי יבש) 5 כפות שמן זית 200 גר' חמאה, חתוכה לקוביות 1 כף סוכר חום מלח ים פלפל שחור גרוס
7 צפייה בגלריה
פילה לברק
פילה לברק
(צילום: דנה קופל)
אופן ההכנה:
  1. מניחים בקערה את העגבניות, ענפי הטימין והרוזמרין, ראש השום החצוי ואת הצ'ילי, מתבלים במלח ופלפל ויוצקים מעל 4 כפות של שמן זית. מערבבים בעדינות את כל המרכיבים, ומניחים בתבנית בעלת שוליים.
  2. מכניסים לתנור שחומם מראש ל-220 מעלות להשחמה במשך כ-30-25 דקות. אחרי כרבע שעה פותחים את התנור, מערבבים את המרכיבים בעדינות ומחזירים לתנור.
  3. לאחר כחצי שעה מוציאים את התבנית החמה מהתנור, יוצקים פנימה חצי בקבוק יין (כ-350 מ״ל), מיץ מלימון אחד, כף סוכר חום ואת החמאה החתוכה לקוביות, ומערבבים היטב.
  4. מתבלים את הדגים במלח, פלפל ושמן זית ומסדרים אותם על התבנית כשעורם פונה כלפי מעלה ובשרם בתוך הנוזל, ומחזירים לתנור לרבע שעה.
  5. רצוי להגיש את הדגים מיד כדי שלא יתייבשו . אם הכנתם את התבנית מראש, הכניסו אותה לתנור לחימום נוסף לפני שאתם מוסיפים אליה את הדגים.

פילה דניס בגרגירי חומוס

אידי ישראלוביץ'
המצרכים: 400 גר' גרגרי חומוס, שהושרו במים למשך לילה 1 פילה דניס מלח קורט פלפל שחור 1 כף סודה לשתייה 2 שיני שום, חצויות 1 כפית פפריקה מתוקה 3 כפות שמן זית 1 פלפל אדום חריף יבש, שלם צרור פטרוזיליה, קצוצה צרור כוסברה, קצוצה גבעול עירית
7 צפייה בגלריה
אידי דגים ופירות ים
אידי דגים ופירות ים
(צילום: טל שמעוני)
אופן ההכנה:
  1. משרים את החומוס למשך לילה. מסננים את החומוס ושוטפים. מעבירים לסיר את החומוס שהושרה, מכסים במים, מוסיפים מלח ו-1 כף סודה לשתייה ומרתיחים.
  2. מנמיכים את הלהבה ומבשלים את הגרגרים עד ריכוכם. מסננים את גרגרי החומוס המוכנים. שומרים כוס אחת מנוזלי הבישול.
  3. מחזירים את גרגרי החומוס לסיר ומוסיפים את כוס הנוזלים, שום, כמון, פפריקה, פטרוזיליה וכוסברה קצוצה. מבשלים 10 דקות נוספות. מעבירים את גרגרי החומוס המבושלים לתבנית אפייה, עם הנוזלים.
  4. מניחים את הדג על החומוס, כשהבטן (הצד ללא העור) מונחת על הגרגרים. זורים על הדג מעט מלח, פלפל, פפריקה ושמן זית.
  5. מחממים מראש תנור לטמפרטורה של 180 מעלות. מכניסים את התבנית לתנור ואופים במשך כ-17 דקות, ומגישים.

דניס בחמאת עגבניות

אבי ביטון
המצרכים (ל-2 מנות): 2 פילה דניס 2 עגבניות, חתוכות לרבעים 3 שיני שום, פרוסות 2 פרוסות לימון מיץ מחצי לימון 2 כפות שמן זית 30 גר' חמאה ענף טימין מלח
7 צפייה בגלריה
(צילום: אפיק גבאי)
אופן ההכנה:
  1. במחבת כבדה יוצקים שמן זית וצורבים את הדג כדקה מכל צד.
  2. מתבלים במלח ופלפל, ומוסיפים את העגבניות והשום. מטגנים עוד כדקה. מוסיפים לימון ואת פרוסות הלימון, ומתבלים במלח.
  3. מנמיכים את הלהבה ומערבבים עם החמאה. מורידים מהכיריים, וממשיכים לערבב (יש להיזהר שהחמאה לא תתפרק), ומגישים.

פילה בר ים עם פלפלים

ויקטור גלוגר
המצרכים (ל-4 מנות): 2 דגי בר מפולטים (שומרים את הראשים ואת האדרות בצד) 4 תפוחי אדמה 2 פלפלים ירוקים 2 עגבניות בשלות 2 בצלים 4 שיני שום 2 כוסות יין לבן יבש מעט שמן זית מים חופן פטרוזיליה, קצוצה חופן אורגנו ורוזמרין מלח ופלפל
אופן ההכנה:
  1. חותכים את תפוחי האדמה, הבצלים, השום, הפלפלים הירוקים והעגבניות לפרוסות דקות (כ-3 מ"מ), ומניחים בתבנית.
  2. מוסיפים יין, שמן זית בנדיבות, ומתבלים במלח ופלפל. מפזרים אורגנו ורוזמרין, מערבבים היטב. מכניסים לתנור שחומם לטמפרטורה של 200 מעלות ל-15 דקות.
  3. מכינים ציר דגים מהיר עם הראשים והאידרות של הדגים - בתוך סיר קטן עם קצת רוזמרין ומים עד לכיסוי. ממליחים, מביאים לרתיחה ולאחר כ-20 דקות מסננים.
  4. מתבלים את הדגים במלח ופלפל, מניחים את הדגים מעל הירקות האפויים. יוצקים 8 כפות מהציר ומכניסים לתנור בטמפרטורה של 220 מעלות ל-10 דקות.
  5. להגשה - מסדרים בצלחת את הירקות, מעל את הדגים ומוזגים מעט מהנוזלים שהופרשו מהירקות בתחתית התבנית. אם יש צורך מוזגים עוד קצת מהציר, מפזרים פטרוזיליה קצוצה, ומגישים.