בשיתוף אסטרהזניקה
"לפני כשבע שנים, בגיל 45, באחד מימי שישי לאחר הקידוש חוויתי התקף לב. אני לא יכול לשכוח את מה שעבר עליי באותו הלילה. כמעט והגעתי למצב של מוות", כך מספר אילן שמואלי (52) ממרכז הארץ. "בהתחלה הרגשתי מעיין צריבה בבטן, אך לא ייחסתי לכך חשיבות, אולם לאחר זמן קצר היד שלי התחילה לכאוב וגם הכתף, ואז הופיעה בחילה קשה", הוא נזכר.
"בשלב הזה הבנתי שמשהו לא בסדר איתי ושאני זקוק לטיפול רפואי, אבל הייתי לבד בבית, שרוע על הרצפה כשהטלפון רחוק ממני. לאחר מאמץ רב, הצלחתי להתקשר למוקד החירום", משחזר שמואלי את הרגעים הדרמטיים. "המוקדנית הורתה לי להשאיר את הדלת פתוחה ולשכב על המיטה. לאחר מספר דקות פרצו פנימה פרמדיקים והחלו לטפל בי. חטפתי התקף לב קשה והובהלתי במהירות לבית החולים על מנת לעבור צנתור".
1 צפייה בגלריה
אילן שמואלי
אילן שמואלי
אילן שמואלי
(צילום: באדיבות המצולם)
בבית החולים התברר ששמואלי סובל מחסימה מלאה של אחד העורקים הראשיים. "הצוות הרפואי החליט להכניס אותי באופן מיידי לניתוח חירום שנערך כמה שעות", הוא נזכר. לאחר שהתעורר מהניתוח, חש אילן בכאבים בחזה. "שאלתי את הרופא שניתח אותי למה כל כך כואב לי, והוא הסביר שהלב פשוט הפסיק לפעום. לדבריו, הייתי במצב של מוות קליני ונותרתי בחיים בזכות מכות חשמל", מספר שמואלי. "זה טלטל אותי. הייתי בשוק מוחלט", הוא מוסיף. לאחר תהליך החלמה ארוך, אילן כבר לא יכול היה לחזור לעבודתו כמאבטח מפני שהתקשה לעמוד בדרישות הכושר הגופני הגבוהות שנדרש בתפקיד.
במהלך תקופת השיקום, שמואלי הבחין שהוא מתעייף מהר מאוד. "היה לי קשה לבצע אפילו פעולות פשוטות ביותר, זו תחושה שלא חוויתי לפני האירוע הלבבי", נזכר אילן. שמואלי הופנה לטיפול ביחידה לאי ספיקת לב בבית החולים. "לאחר מספר בדיקות התברר שהמצב שלי חמור יותר משהעריכו", הוא מספר, "הרופאים הסבירו לי שהלב מספק פחות ממחצית התפוקה שהגוף זקוק לה", הא מוסיף, "הרופאים מעריכים שהזמן שחיכיתי עד שקראתי לעזרה, גרם לנזק קשה לחדר השמאלי של הלב".
אילן אובחן כחולה באי ספיקת לב. מדובר בבעיה רפואית שבה הלב אינו מצליח לספק דם וחמצן במידה מספקת לצרכי הגוף. התסמינים של הסובלים מאי ספיקת לב הם רבים. התלונות הנפוצות ביותר הן ירידה ביכולת לבצע מאמצים ותחושה של עייפות וחולשה לאחר פעילות ולו הקלה ביותר. פעמים רבות, במצבים בהם המטופל סובל מאי ספיקת לב מתקדמת, הוא יחוש עייפות וחולשה גם במצבי מנוחה. לעיתים החולים מתלוננים על קוצר נשימה והרגשה של 'דפיקות לב' מואצות. בחלק מהמקרים מופיע – באופן מפתיע – שיעול בעיקר בשעות הלילה. מרבית המטופלים אינם נוטים לשייך את התופעה הזו לאי ספיקת לב אבל תסמין זה נגרם מפני שהלב אינו מצליח לספק כמות מספקת של דם לרקמות בגוף בכלל ולריאות בפרט. כך למעשה מצטברים נוזלים בריאות שמקשים על המטופל לנשום.
לאחר האבחון, הצוות הרפואי נתן לשמואלי טיפול תרופתי וביקש שיתחיל לבצע פעילות גופנית מבוקרת. "לצערי שום דבר לא עזר", אומר אילן, "לא הרגשתי באיזושהי הטבה אלא להפך, חשתי שאני הולך ודועך, מצבי הדרדר מיום ליום", מתאר שמואלי, "לא הצלחתי לעבוד ובקושי הצלחתי לנוע בתוך הבית מבלי להתנשף ולהתעייף".
לאחר שלא נרשמה הטבה במצבו, הגיעו הרופאים למסקנה שיש צורך בהשתלת קוצב לב. "הרגשתי שאני בשפל", מספר אילן, "לפני ההתקף הלב הייתי בכושר שיא, וניהלתי שגרת חיים מלאה, ועכשיו אני לא יכול לעשות פעולות פשוטות ביותר". שמואלי ביצע את ההשתלה אולם לדבריו הקוצב לא שיפר את מצבו באופן משמעותי.
למרבה הצער, לפני כשנה חווה אילן אירוע לבבי נוסף. "הפעם, כבר זיהיתי מראש את התסמינים וזה אפשר לי להזעיק עזרה מהר יותר", הוא מספר, "אבל למרות זאת, כתוצאה מההתקף, נגרם נזק נוסף ללב", נזכר אילן. לאחר שהתאושש, הרופא שטיפל בו התחלף, ושמואלי הועבר לטיפולו של ד"ר עופר חבקוק מנהל היחידה לאי ספיקת לב בבית החולים איכילוב. ד"ר חבקוק הציע לשמואלי לנסות טיפול שונה. "הרופא הסביר לי שיש כיום קבוצת טיפולים נוספת שמיועדת לטפל באי ספיקת לב. מאז החל שמואלי ליטול את הטיפול מצבו השתפר דרמטית. "אני מצליח לעלות הביתה במדרגות בשבת עד קומה שלישית ללא קושי, אני כבר לא מתעייף מהר, ואפשר לומר שחזרתי לעצמי. מבחינתי זה פשוט מדהים".
בשיתוף אסטרהזניקה
פורסם לראשונה: 08:14, 21.01.21