התמותה בישראל ירדה, מחלות הסרטן נותרו הסיבה המובילה למוות, ונרשם זינוק בפטירות מדמנציה ואלצהיימר. כך עולה מנתוני דוח סיבות המוות המעודכן של משרד הבריאות שפורסם לאחרונה.
2 צפייה בגלריה
מחלות הסרטן, הסיבה המובילה למוות
מחלות הסרטן, הסיבה המובילה למוות
מחלות הסרטן, הסיבה המובילה למוות
(צילום: shutterstock)
הדוח מציג את סיבות המוות המרכזיות בישראל עד 2018, בה נפטרו 44,537 בני אדם. ראשית, יש חדשות טובות: על פי הדוח, בעשור שקדם ל-2018 נרשמה מגמת ירידה בשיעור הפטירות במרבית סיבות המוות המובילות בישראל.
מחלות הסרטן הן סיבת המוות המובילה בישראל אצל גברים ונשים החל מסוף שנות התשעים. מחלות לב הן הסיבה השנייה.
קראו עוד:
"סיבת המוות שהייתה בעבר הראשונה בפער גדול בעולם המערבי, מחלות לב וכלי דם, כבר לא נמצאת במקום הראשון", מסביר פרופ' יהודה אדלר, קרדיולוג בכיר. "הסיבה לכך היא הרפואה המונעת והטיפולים הטכנולוגיים החדשים שהתפתחו בשנים האחרונות, שמונעים תמותה בחולי לב באחוזים ניכרים". ב-2018 סוכרת הייתה סיבת המוות השלישית. מחלות כלי דם במוח דורגו במקום זה בשנים שלפני כן ועל פי הדוח עברו למקום הרביעי. לפי הדוח, "סיבות אלו התחלפו בקרב גברים מ־2013 ונשים מ-2017. ב-2018 הסיבה השלישית בקרב נשים הייתה דמנציה, לפני סוכרת ומחלות כלי דם במוח".
פרופ' יהודה אדלר: "סיבת המוות שהייתה בעבר הראשונה בפער גדול בעולם המערבי, מחלות לב וכלי דם, כבר לא נמצאת במקום הראשון. הסיבה לכך היא הרפואה המונעת והטיפולים הטכנולוגיים החדשים שהתפתחו בשנים האחרונות, שמונעים תמותה בחולי לב באחוזים ניכרים"
בחלק ניכר מהתופעות הללו ניכרת ירידה חדה כסיבת מוות. כך, למשל, שיעור הפטירות ממחלות לב, סוכרת ומחלת כלי דם במוח ירדו ביותר מ-20% בעשור שנבדק לפני 2018. במקביל, נרשמה ירידה במוות ממחלות כליה. מנגד, בשנים 2018-2016 חל זינוק במוות מדמנציה ואלצהיימר, כמו גם מאלח דם (זיהומים), גורם שנמצא גם הוא במגמת עלייה בשנים האחרונות בישראל כסיבת מוות. האלצהיימר לא נכללת בסיבות המובילות למוות בין היתר משום שציבור מצומצם יחסית חולה בה.
"שיעורי הדמנציה והאלצהיימר בזינוק בכל העולם בגלל שהאוכלוסייה מזדקנת", מסביר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה ברמב"ם ויו"ר האיגוד הנוירולוגי בישראל. "השיעורים של אלצהיימר ודמנציה ב-25 השנים האחרונות הכפילו את עצמם בישראל. מכיוון שהאוכלוסייה הולכת ומזדקנת, השיעורים של תחלואה ותמותה משבץ מוחי ודמנציה עולים. כפונקציה של הארכת חיים אנחנו חושפים את המבוגרים למחלות מוח שנמצאות בעלייה עם הגיל. הדבר הכי משמעותי הוא מניעה של מחלות כלי דם של המוח, על ידי שמירת לחץ דם מאוזן, הקפדה על אורח חיים בריא ומעקב לאחר אירוע שכבר התרחש".
חשוב לציין כי מוות מדמנציה מתייחס בדרך כלל לחולים דמנטים ששוכבים זמן רב במיטה בעקבות דמנציה ואז נפטרים מסיבוכים שונים כמו פצעי לחץ או זיהומים.
ד"ר אמיר גליק, מנהל המרפאה לנוירולוגיה קוגניטיבית בבילינסון, אומר: "מעבר לכך שהאוכלוסייה מזדקנת, ישנה בעיה של סוכרת, יתר לחץ דם ועישון שנחשבים גורמי סיכון למחלת האלצהיימר. כל עוד לא נצליח להשתלט עליהם בצורה טובה, שכיחות המחלה תעלה. אם נצליח, נוכל למנוע או לדחות שליש ממקרי האלצהיימר".
מחלות לב היוו את הסיבה השנייה למוות בשני המינים בגיל 45 ומעלה. תאונות היו הסיבה הראשונה למוות אצל גברים ושנייה אצל נשים בגילים 24-15. עם זאת, על פי הדוח בשנים המצוינות חלה ירידה בשיעור ההרוגים בתאונות. התאבדות הייתה סיבת המוות השנייה של צעירים בגילים 24-15 ושל נשים בגילים 44-25. בממוצע השנים 2018-2016 שיעור הפטירות בגילים 24-15 מתאונות היה גבוה פי 0.6 בקרב בנים בהשוואה לבנות, ושיעור ההתאבדות גבוה פי 8.3.