הסגר השלישי מרחף מעל ראשנו ואיתו הפחד מקורונה ותוצאותיה, אך בהסתכלות בינלאומית אנחנו מאריכים חיים: הדו"ח השנתי של ארגון הבריאות העולמי לשנת 2019 מגלה שישראל נמצאת בין עשר המדינות עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר, הרבה לפני מדינות מפותחות ועשירות. הדו"ח מגלה גם מהן המחלות המסוכנות ביותר בעולם שגרמו להכי הרבה מקרי תמותה. הקורונה, מן הסתם, אינה מככבת בדירוג זה והיא כבר תראה בוודאי את השפעתה בדו"ח שיתפרסם בשנה הבאה.
על פי הדו"ח, יפן נותרה המדינה שבה תוחלת החיים היא הגבוהה בעולם ועומדת על 84.26 שנים בממוצע (לשני המינים). אחריה ניצבת שוויץ שבה תוחלת החיים הממוצעת מגיעה ל-83.4 שנים, ובמקום השלישי קוריאה הדרומית עם נתון דומה.
הספרדים והסינגפורים תופסים את המקומות הרביעי והחמישי עם תוחלת חיים דומה של 83.2 שנים, אחריהם קפריסין, אוסטרליה ואיטליה. נורבגיה וישראל נמצאות שתיהן במקום התשיעי עם תוחלת חיים ממוצעת של 82.6 שנים, ואת העשירייה חותמת צרפת עם 82.4 שנים בממוצע.
בפילוח בין המינים, ישראל יורדת מעט ממיקומה בדו"חות הקודמים: תוחלת החיים של הגברים בישראל נמצאת במקום העשירי בדירוג העולמי ומגיעה ל-80.7 שנים בממוצע. הגברים שהכי מאריכים חיים בעולם הם השוויצרים עם 81.7 שנים בממוצע, אחריהם בתוחלת חיים דומה הגברים ביפן, אוסטרליה, קפריסין, נורבגיה, וסינגפור. באיטליה שוודיה איסלנד וכאמור גם אצלנו בישראל, תוחלת החיים הממוצעת של הגברים היא קצת יותר מ-80 שנים.
בפילוח של תוחלת החיים לנשים, ישראל שוב יורדת במיקומה בטבלה: הישראליות חיות בממוצע 84.3 שנים, מעט אחרי האיטלקיות, האוסטרליות, הגרמניות והפורטוגליות. גם כאן תופסת את המקום הראשון בתוחלת החיים לנשים יפן שבה מגיעות הנשים לגיל ממוצע של 86.9 שנים, אחריהן דרום קוריאה, ספרד, סינגפור וקפריסין.
המקום הכי מסוכן כנראה לחיות בו הוא לסוטו שבאפריקה, החותמת את הטבלה עם תוחלת החיים הממוצעת של 50 שנים בלבד. לפניה ממוקמות מדינות אפריקאיות נוספות עם תוחלת חיים דומה ובהן: סומליה עם תוחלת חיים של 56 שנים, מוזמביק עם 58 שנים, וצ'אד עם 59 שנים.

גורמי המוות הקטלניים ביותר

על פי הדו"ח, מחלות לב נותרו גורם המוות העיקרי בעולם ב-20 השנים האחרונות, וכיום מתים מהן יותר אנשים מאי פעם. מספר מקרי התמותה ממחלות לב גדל ביותר משני מיליון מאז שנת 2000 והגיע לתשעה מיליון מתים בשנת 2019. מחלות לב מהוות כעת 16% מסך מקרי המוות מכל הסיבות.
גורם המוות השני בעולם הוא שבץ מוחי שמוביל ל-11% ממקרי המוות בעולם. ומחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD הנגרמת לרוב מעישון) נמצאת במקום השלישי וגורמת ל-6% מכלל מקרי המוות.
גורם התמותה הרביעי בעולם הוא זיהום מדלקות ריאות. עם זאת, בהשוואה לשנת 2000, זיהומים בדרכי הנשימה פחתו בחצי מיליון מדי שנה. תמותת תינוקות לאחר הלידה מדורגת כסיבת המוות החמישית בעולם. עם זאת, חלה ירידה משמעותית בשיעור תמותת היילודים: בשנת 2019 מתו שני מיליון יילודים ותינוקות, בהשוואה ל-3.2 מיליון בשנת 2000.
במקום השישי נמצאים מקרי המוות מסרטני הריאות וקנה הנשימה. במקום השביעי מדורגות מחלת האלצהיימר וצורות אחרות של דמנציה. נשים מתות מדמנציה יותר מגברים: 65% ממקרי התמותה מאלצהיימר ודמנציה התרחשו בקרב נשים.
גורם המוות השמיני בעולם הוא מחלת שלשולים הגורמת להתייבשות ולתמותה, בעיקר במדינות העולם השלישי. סוכרת נכנסה למקום התשיעי בטבלה כשהיא ממשיכה להיות מגפה קטלנית מרכזית בעולם: מקרי התמותה מסוכרת עלו ב-70% בין השנים 2000 ל-2019, עם עלייה מדאיגה של 80% במקרי התמותה מסוכרת בקרב גברים.
איידס ירדה מרשימת עשרת גורמי המוות העיקריים בעולם: בשנת 2000 הייתה התמותה מ-HIV מדורגת במקום השמיני מבין המחלות הקטלניות בעולם, ואילו בשנת 2019 התמותה מהנגיף ירדה למקום ה-19. עם זאת, באפריקה מגפת האיידס עדיין משמעותית, והיא ממוקמת במקום הרביעי ממקרי המוות ביבשת. שחפת גם היא כבר אינה בראש עשרת גורמי התמותה בעולם: המחלה ירדה מהמקום השביעי מבין סיבות המוות בשנת 2000, למקום ה-13 בשנת 2019 עם ירידה של 30% במקרי המוות העולמיים.