בימים אלו החלה ההרשמה לגני הילדים, ולמרות שמדובר בתקופה שונה מהרגיל, ביקשתי מכמה אימהות את הטיפים שלהן מנסיונן לבחירת גן, כי כשמדובר בילד ראשון אנחנו לפעמים פשוט לא יודעים מה צריך לבדוק ומה לשאול.
"חשוב להתייעץ עם חברות מהשכונה שאפשר לסמוך עליהן ולהגיע לראות את המקום", אומרת רות אופק, אמא לשלושה ילדים. "רצוי גם להפתיע, לעמוד בחוץ ולשמוע מה קורה".
מירית עטייה שטיינברג, אמא לשתי בנות, מוסיפה: "לקבל המלצות מחברות, שכנות או לקרוא המלצות בקבוצת הפייסבוק של השכונה/עיר. שימו לב גם לרושם ראשוני שעושים עליכם הגננת והצוות. בנוסף, ניראות המקום גם חשובה. לא חייב שיהיה גן חדש אבל מטופח, נקי ומאוורר".
3 צפייה בגלריה
חשוב שיהיה מאוורר ונקי
חשוב שיהיה מאוורר ונקי
חשוב שיהיה מאוורר ונקי
(צילום: shutterstock)
"בגן תמיד יש מן קצת 'פחד' מהגננת, אז לא לפחד להעיר, לדרוש ולבקש דברים בגדר ההגיוני והסביר, כמובן",אומרת דפנה נבו, אמא לילדה. "בנוסף, לבדוק ולהצליב מידע כל הזמן מול הורים אחרים ולהיות ערניים. לפני שנכנסים לגן לוודא שכל מה שמבטיחים שיש קיים ועובד, לוודא שהתעודות של הגננת אמיתיות, שיש צוות שיודע החייאה ועזרה ראשונה".

תסמכו על האינטואציה שלכם

אולגה אברמוב, אמא לארבעה ילדים ממליצה לתת הזדמנות לצוות להכיר את הילד, להיות עם היד על הדופק ולא לפחד לעשות שינוי אם צריך. היא מספרת על מקרה שקרה לה שבהחלט מעביר את המסר שלה: "הייתי עם הילד שלושה ימים, דרשתי מהצוות להיות שם מהצד כדי לראות איך הוא מסתגל. הוא לא ראה אותי.
"זה היה נורא. אחרי יומיים הבנתי שלצוות אין את היכולת לתת לו את התמיכה הרגשית שלי חשובה עבורו, יותר מכל למידה קוגנטיבית. חזרתי הביתה בוכה ובאותו היום חיפשתי גן אחר. למזלי הגעתי לראות, המקום היה קסום, אשת הצוות נהדרת, הכימיה הייתה מעולה. הבאתי אותו להתנסות לשעתיים והחיבור היה מיידי. כשטובת הילד עומדת לנגד עיני. הבטן שלי אף פעם לא משקרת".
קראו עוד:
ועם כל ההמלצות שאתם מקבלים, אל תתעלמו מתחושות הבטן שלכם: "תסמכו על האינטואיציה שלכם", אומרת י', אמא לילדה. "בחרתי את המסגרת שלה לפי המלצה של מישהי שסמכתי עליה, למרות שבאינטואיציה לא אהבתי את המקום. זה היה נורא. אחרי חודשיים הוצאתי אותה משם. למחרת הלכתי לראות מקום אחר, שאהבתי מהרגע הראשון והוכח כמצטיין. חזרתי לנשום".
3 צפייה בגלריה
שימו לב שאין משחקים שבורים
שימו לב שאין משחקים שבורים
שימו לב שאין משחקים שבורים
(צילום: shutterstock)

לשים לב לאווירה הכללית

"בגילים אלו הילדים זקוקים לחום, לאהבה, לאינטראקציה משמעותית עם המבוגר, לקרבה פיזית ולביטחון, כך שאלו הדברים המרכזיים שצריכים להנחות את ההורים בזמן בדיקת המסגרות", אומרת גלית זינו, בעלת תואר שלישי בהתפתחות וחינוך בגיל הרך ומנהלת פדגוגיה, מחקר ופיתוח ברשת מעונות היום "התחלה חכמה" של החברה למתנ"סים הארצית.
"בנוסף, כדאי להגיע לביקור ספונטני במעון, לבדוק את התגובה של הצוות לביקור, לבחון את נושא הביטחון, הניקיון והאווירה הכללית במקום ואז לקבוע פגישה עם מנהלת המעון להשלמת המידע. חשוב לשים דגש על התקשורת והאינטראקציה בין הצוות לילדי המעון, לשאול על נהלים וכללים הנהוגים בו וסדר היום".
עוד היא מוסיפה, "חשוב להבין כי זו מסגרת חינוכית והתפתחותית חשובה מאוד בנקודת הזמן הזו עבור הילד, שעובר מהבית, מהסביבה המוכרת למקום חדש, שם הוא יכיר סביבה ודמויות חדשות בחייו, יתנסה ביחסים חברתיים חדשים עם בני גילו ועם אנשי הצוות, ילמד להתמודד עם חוויות והתנהגויות לא מוכרות מצד הילדים סביבו, ללמוד סדר יום חדש של שינה ואכילה.
"לכן, חשוב מאוד לברר את כל הפרטים האלו במהלך הפגישה עם צוות הגן, לבדוק את התאמתם עבורכם ועבור הילד ולגבש דעה. מומלץ לכתוב את הפרטים האלו. הם יעזרו לכם מאוד בהמשך לקראת שלב הבחירה".
3 צפייה בגלריה
כל הרהיטים הגדולים חייבים להיות מוקבעים לקיר
כל הרהיטים הגדולים חייבים להיות מוקבעים לקיר
כל הרהיטים הגדולים חייבים להיות מוקבעים לקיר
(צילום: shutterstock)

מדרגות, חשמל ושער כניסה

"כדי להבטיח ככל האפשר את בטיחותם של הילדים יש צורך בשילוב בין התאמת הסביבה לילדים לבין היכרות של הצוות עם הסכנות ואימוץ הרגלי התנהגות בטוחה במעון", אומרת אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים.
"במסגרת חוק הפיקוח על המעונות, נקבעו גם סטנדרטים לבטיחות ובראשם החובה של כל מנהלת מעון לעבור קורס להתנהלות בטוחה ולעזרה ראשונה".
מה חשוב לשאול לפני שרושמים את הילד לגן? סילבינגר מפרטת:
1. מספר אנשי צוות - בכל מסגרת בה נמצאים שבעה ילדים ומעלה חייבות להיות לפחות שתי מטפלות.
2. הכשרות הצוות - מנהלת גן מחויבת לעבור הכשרה של התנהלות בטוחה ועזרה ראשונה, וכן הכשרה פדגוגית מתאימה.
3. מדרגות - במידה ויש מדרגות פנימיות, מוודאים שקיימים שערים עם סגירה אוטומטית בראש המדרגות ובתחתיתן.
4. דלתות - בכל הדלתות, הפנימיות והחיצוניות, חייב להיות אביזר למניעת טריקה כדי למנוע פגיעה באצבעות.
5. חלונות - לכל החלונות צריכים להיות סורגים או אמצעי להגבלת פתיחת חלון. אסור לתלות וילונות ארוכים שעלולים להיכרך סביב הילדים.
6. חשמל - שקעי חשמל שאינם בשימוש חייבים להיות מכוסים. אסור שיהיו חוטי חשמל חשופים או שקעים רופפים.
7. רהיטים - אסור למקם מתחת לחלון רהיטים שניתן לטפס עליהם כמו מיטה, שולחן, כיסא, שידה וכו'.
8. קיבוע - כל הרהיטים הגדולים (שידות, ארונות ומדפים) חייבים להיות מקובעים לקיר למניעת נפילתם.
9. משחקים - משחקים וצעצועים במרחב חייבים להתאים לילד הצעיר ביותר בגן, ללא שברים, חלקים מתפרקים או חלקים קטנים מדי.
10. מטבח - על המטבח להיות מופרד מאזור פעילות הילדים באמצעות שער או דלת. יש למנוע מהילדים נגישות לסירים חמים, קומקום, מיחם, תנור ושתייה חמה.
11. חומרי ניקוי - חומרי הניקוי חייבים להיות בארון נעול הרחק מהישג ידם של הילדים.
12. כיורים - בכל הברזים יש להתקין מגביל טמפרטורה ל-45 מעלות למניעת כוויות אצל הילדים.
13. שער כניסה - צריך להיות סגור עם נעילה אוטומטית למניעת אפשרות של יציאת ילדים מהגן ללא השגחה.
14. חצר - המתקנים בחצר חייבים לעמוד בתקן, ולהיות יציבים מספיק לטיפוס הילדים עליהם. אין לערוך שינויים במבנה המקורי של המתקן. מכון התקנים מציע לגנים להצטרף למיזם "גן בטוח" ולקבל תעודה המאשרת שהמתקנים בגן ובחצר נבדקו ונמצאו תקינים.
15. מזון - מתאימים את סוג המזון ואופן הגשתו לילד הצעיר ביותר במעון.