כשקווין קלנדר בן ה-12 מקנדה ראה כתבה בחדשות על הכאב שיש הצוותים הרפואיים מאחורי האוזניים, שנוצר מהגומי של המסיכות איתן הם מסתובבים כל היום בשל וירוס הקורונה, משהו בתוכו התגייס למצוא פתרון. הוא ניגש למדפסת התלת מימד שברשותו, איתה אהב לפתח ולהדפיס מודלים שונים, ויצר דגם של "מגן אוזניים" – רצועת פלסטיק המונחת בחלק האחורי של הראש, אליה מתחברות גומיות המסיכה במקום לאחורי האזניים.
קווין הדפיס אלפי עותקים ותרם אותם לצוותים בבתי החולים באזור ונקובר. בהמשך, כשראה כמה שזה אכן עזר, הוא פרסם זאת ברשת, העלה את דגם המודל שבנה וקרא לאנשים בעלי מדפסות תלת מימד ביתיות להשתמש בדגם שיצר, להדפיס עותקים ולתרום אותם לצוותים רפואים במקום מגוריהם. כך נתרמו עשרות אלפי "מגני אוזניים" מהדגם שיצר לבתי חולים ברחבי העולם.
קראו עוד:
מה מניע ילד לחשוב ולממש יוזמה מרגשת זו, וכיצד אנו ההורים יכולים לגדל ילדים יזמיים פותרי בעיות כמו בסיפור של קווין? מה שחשוב להבין זה שכל אחד נולד עם יצר יזמי כזה או אחר, והתפקיד שלנו ההורים הוא קודם כל לא להפריע ליצר הזה להמשיך להתפתח אצל ילדינו.
כך למשל אם לילד יש רעיון למיזם כלשהו, בין אם חברתי או עסקי, חשוב לתת לו גב ותמיכה, גם אם לפעמים הרעיונות שהעלה לא נראים לנו מציאותיים או לא מאוד נוחים לנו ההורים. זוכרים את הסליים הצבעוני ששלט בבתים רבים לפני תקופת הקורונה? ילדים ובעיקר ילדות רבות יצרו את החומר הספק נוזלי ספק מוצק הזה, עיצבו לעצמן מותג משלהם וישבו עם "דוכני מכירת סליים" בפארקים וביציאה מבית הספר.
אם לילדים יש רעיון למיזם כלשהו חשוב לתת להם גב ותמיכה, גם אם לפעמים הרעיונות שלהם לא נראים לנו מציאותיים
לא פעם הורים התנגדו לכך, למשל כי הסליים נורא מלכלך, והוא אכן לא הדבר הנקי ביותר. עם זאת, חשוב להבין שהיכולות היזמיות שהילדות אימנו תוך כדי המשחק בסליים, חשובות פי כמה וכמה להמשך חייהן. יכולות כדוגמאת: חשיבה יצירתית, הוצאת רעיון מהכוח אל הפועל, הבנה מה היכולות שלי, מה התשוקות שלי, התנהלות לפי סדר פעולות מסודר, התמודדות עם פחדים (למשל "מה יקרה אם לא יקנו ממני"), חיזוק הביטחון העצמי ועוד.
3 צפייה בגלריה
לימוד חשיבה יצירתית דרך מכירת סליים
לימוד חשיבה יצירתית דרך מכירת סליים
לימוד חשיבה יצירתית דרך מכירת סליים
(צילום: אלבום פרטי)
מטר קייזרמן בת ה-9.5 התחילה את דרכה היזמית עם הסליים. לאחר שיצרה ומכרה סליים, היא עברה למכור בובות שהיו לה וכבר לא רצתה. בהמשך, הצטרפה לחברה, ויחד ארגנו אירוע קליעת צמות לבנות בגינה הציבורית. בסגר היא שמרה על ילדים בתשלום והיום היא מייצרת שרשראות וצמידים לפי הזמנה ומוכרת אותן.
אמא שלה, אורנה, מספרת, שבזכות התנהלות יזמית זו של מטר היא למדה לתמחר, לפרסם באינסטגרם, וכן למדה למנף את הכסף שברשותה לדברים שרצתה לקנות לעצמה (כדוגמאת ארנבת, כלוב ואוכל), וכן לדברים מהם תייצר את ההכנסות הבאות שלה (למשל ערכת לק ג'ל).
3 צפייה בגלריה
מטר קייזרמן למדת לתמחר ולשווק
מטר קייזרמן למדת לתמחר ולשווק
מטר קייזרמן למדת לתמחר ולשווק
(צילום: אלבום פרטי)
יכולות יזמיות, מעבר להיותן מולדות, הן לחלוטין דבר נלמד ומתחזק, ולכן יש לנו ההורים את היכולת לעזור ולהעצים יכולות חשובות אלה אצל ילדינו. הדבר החשוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות זה לתת דוגמה אישית. וכאן חשוב להדגיש: לפעמים אנשים טועים לחשוב שיזמות מחוברת להייטק או לפרוייקטים גדולים עם תקציבים עצומים, ללהיות עצמאי, ללקיחת סיכונים, וכו'.
הורים רבים חושבים שהם לא יכולים או לא יודעים ללמד את ילדיהם יזמות, אבל לא כך הדבר. יזמות היא היכולת לזהות בעיה/אתגר/קושי/צורך/אי נוחות, רצון למצוא לה פתרון ומימושו.
כל שעליכם לעשות הוא ליצור מרחב בטוח לשיחה משותפת עם הילדים על יזמות ומימוש רעיונות. התייעצו איתם, בקשו את הרעיונות שלהם לאתגרים שאתם פוגשים. זה לא חייב להיות אתגרים גדולים. מספיק דברים יומיומיים, כדוגמאת פתרון לבעיה שמצאתם במקום העבודה שלכם, יוזמה כלשהי שעשיתם עם ועד ההורים בבית הספר כדוגמאת מסיבת חג וכו'.
ברגע שאתם משתפים את הילדים באתגרים שפגשתם, מבקשים את הרעיונות שלהם ועושים יחד סיעור מוחות במטרה למצוא את הפתרון המתאים ביותר - כבר כך אתם מאמנים אותם על זיהוי צורך ואתגר, על מציאת רעיונות, על ההבנה שלכל בעיה יש יותר מפתרון אחד וכמובן על הדרך לבחור מה מהרעיונות הכי מתאים.
אם הילדים מתעניינים בעשייה המקצועית שלכם – שבו איתם בסבלנות וענו לשאלותיהם. יש לכם המון מה ללמד אותם
כדאי שמציאת הפתרונות תהיה מבוססת על החוזקות, היכולות, היצירתיות והדימיון שלנו, ולכן חשוב מאוד לעזור לילדינו להבין מהן החוזקות שלהם ומהן התשוקות והאהבות שלהם. ברגע שיש כיוון לדברים שהם אוהבים – תנו להם כמה שיותר תמיכה ויתרון יחסי בכיוון הזה.
כך למשל אם הילדה אוהבת לצייר, רשמו אותה לחוג או למורה פרטית לציור, הפגישו אותה עם אמנים שמציירים. אם הילד מתעניין באפייה – שלחו אותו לסדנת אפייה, עודדו אותו להתאמן במטבח, לכו איתו לחנויות ייעודיות ורכשו יחד חומרי גלם לעוגות מיוחדות.
אם הילדים מתעניינים בעשייה המקצועית שלכם – שבו איתם בסבלנות וענו לשאלותיהם. יש לכם המון מה ללמד אותם. כשאמיר ישראלי היה בן 8.5 הוא נחשף לעולם הקורסים הדיגיטליים שמכרה אמו, איילת רוזן ישראלי, מלוות הורים שנמצאים בהליכי גירושין.
אמיר החליט שהוא רוצה לפתח קורס משלו ובעזרת אמו יצר קורס לילדים המלמד "איך ליצור סרטון מהתמונות שלכם בקלות". הקורס של אמיר נמכר ברחבי הרשת, ואמו מספרת שזה חיזק את תחושת המסוגלות שלו, ושהוא היה כל כך מאושר עם הכסף שהרוויח בעצמו.
3 צפייה בגלריה
אמיר ישראלי פיתח קורס דיגיטלי
אמיר ישראלי פיתח קורס דיגיטלי
אמיר ישראלי פיתח קורס דיגיטלי
(צילום: אלבום פרטי)
קיימים שלל סיפורי יזמות ילדים ברחבי הרשת שהיכרות איתם יכולה להעניק רעיונות גם לילדים שלכם. שתפו אותם בסיפורים מעוררי ההשראה שפגשתם. זה יכול להיות אפילו דברים שאתם רואים בקבוצות הווטסאפ השכונתיות או ברשתות החברתיות - לאחרונה צצו יוזמות יפהפיות על ידי ילדים, למשל של מכירת מארזי עוגיות חגיגיות, מסיכות קורונה צבעוניות, ג'חנון לשבתות ועוד.
בתקופת הילדות, וספציפית עכשיו בתקופת הקורונה, ילדים רבים חשופים לשיחות של ההורים על פיטורים, חל"ת וקושי כלכלי. הם שואלים שאלות, משתפים בחששות ומעלים רצון לעזור ולתרום לתא המשפחתי ולקהילה. הדבר מצטרף לעובדה שהתפנה להם זמן חשיבה והם מחפשים תעסוקה. זאת תקופה נהדרת לאמן ולחזק את היכולות היזמיות שלהם בצורה חוויתית.
הכותבת היא מחברת הספר "יזמות לילדים סקרנים – עושים כסף בכיף", לילדים בגילאי 12-7