עבר כמעט חודש מאז דווח מקרה ההדבקה הראשון בישראל בווירוס הקורונה, ב-27 בפברואר. אז מדובר היה בעוד מקרה הדבקה, אך כיום כבר מדובר במגפה עולמית, שבישראל כבר גבתה חייהם של 5 בני אדם והדביקה למעלה מ-2,000. עם התפשטות המגפה בקרב יותר ויותר ישראלים, מחמירות דרישות הריחוק החברתי והבידוד הביתי, ועמם גם תחושות אי הוודאות באוכלוסייה.
אתם שאלתם: התשובות לכל השאלות הבוערות על מגפת הקורונה - צפו

כדי להבין את תחושות הציבור הישראלי נוכח המציאות המשתנה ללא הרף, בוצע בשבוע שעבר (17.3) סקר אינטרנטי ארצי מטעם מכון הסקרים ״דיאלוג״ בפיקוחו של פרופ' קמיל פוקס, שתוצאותיו התפרסמו ב-ynet. הסקר בדק בין היתר את שיעור המקפידים על הוראות משרד הבריאות, את שיעור החוששים מהדבקה ואת שיעור החשש לאבד את מקום העבודה.
הבוקר (ד׳), פרסם מכון המחקר של החברה סקר חדש הבודק את תחושות הציבור נוכח מגפת הקורונה והגבלות הריחוק החברתי החדשות. במסגרת הסקר נדגמו 503 מרואיינים, גברים ונשים מעל גיל 18, המהווים מדגם מייצג של שכבות האוכלוסייה השונות, ובו נשאלו שמונה שאלות בנושא וירוס הקורונה. חלק מהשאלות נשאלו בסקר הקודם לשם השוואה.
בהשוואה לסקר הקודם, נמצא כי שיעור גבוה יותר מהמרואיינים מקפידים על הנחיות משרד הבריאות. 61% השיבו כי הם מאוד מקפידים על כל ההנחיות לעומת 46% שענו כך בסקר הקודם. בתוך כך רק 4% השיבו כי הם מקפידים על חלק מההנחיות לעומת 6% בפעם הקודמת. גם החשש להידבק בווירוס הקורונה נבדק שנית, ונראה כי שיעור החוששים מעט גבוה יותר בהשוואה לסקר הקודם, ועומד על 65% לעומת 63% הסקר הקודם.

האם אתם מרגישים בידיים טובות?

בסקר הנוכחי נתבקשו האזרחים לדרג את מצב רוחם בסולם של 1-10, כאשר 10 מציין מצב רוח מצויין ו-1 מצב רוח מדוכדך. נמצא כי מצב הרוח הממוצע של המרואיינים הוא בינוני-נמוך, ועומד על 6.1, כאשר 38% מהמרואיינים מעידים כי מצב רוחם נמוך (1-5). קבוצת הגיל שהעידה על עצמה כמדוכדכת ביותר היא גילאי 25-34, מתוכם 47% סימנו כי מצב רוחם נמוך (1-5). בתוך כך, חילוניים ומסורתיים (40% ו-42%) מעידים על עצמם כי הם מדוכדכים יותר לעומת דתיים וחרדים (25% ו-27%).
בכל הקשור בצורך להישאר בבתים, השיבו כמחצית מהמרואיינים (45%) כי הם מוטרדים בעיקר מהשיעמום שמצב זה מביא עמו, ובעיקר קבוצת הגיל שבין 18 ל-24 (75%). כרבע מהמרואיינים ציינו כי העסקת הילדים היא הבעיה המרכזית ו-17% ציינו כי הבדידות היא הבעייתית עבורם. נמצא כי גילאי 55 ומעלה מדווחים על שיעורי בדידות רבים יותר לעומת צעירים (24% לעומת 13%-19%). נשים מכל קבוצות הגיל דיווחו כי הן בודדות יותר (20%) לעומת גברים (14%).
תחושת הביטחון בצעדים הננקטים בידי הממשלה נבדקה גם היא. 48% מהמרואיינים ציינו כי הם מרגישים שהם בידיים טובות בכל הקשור לטיפול בשבר הקורונה. שליש מהמרואיינים ציינו שהם חשים כך במידה בינונית ו-20% ציינו כי הם אינם חשים שהם בידיים טובות. נתון מעניין בהקשר זה הוא כי אלו שחשים כי הם אינם בידיים טובות הם מבוגרים מעל גיל 65 (48%), בעלי תואר שני ומעלה (25%), בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע (27%-25%) וחילונים (30%).
בכל הקשור בתעסוקה בימים אלה, שיעור גבוה יותר מהמרואיינים חוששים לאבד את עבודתם בעקבות משבר הקורונה, 46% בסקר הנוכחי לעומת 40% בסקר הקודם. בנוסף, בהשוואה לסקר הקודם נראה כי ישנם מעט פחות מרואיינים שציינו כי הם עובדים כרגיל (53% לעומת 57%) ומעט יותר עובדים ציינו כי הוצאו לחל״ת לעומת הסקר הקודם (39% לעומת 36%).