נזקי הקורונה עלולים להימשך גם זמן רב אחרי ההחלמה: על רקע עוד ועוד דיווחים של פגיעה לבבית כתוצאה ממחלת קורונה, כמה ממחלימים בישראל לקו בפגיעה בעורקים ובלב לאחר שנדבקו בנגיף COVID19, והיו עלולים להימצא בסכנת חיים לו חזרו לפעילות ספורטיבית.
בעולם מדווחים כבר כמה חודשים על פגיעות אפשריות בשריר הלב ובכלי הדם לאחר הדבקה בנגיף הקורונה. שני מחקרים גדולים שנערכו בארצות-הברית, מצאו עדויות נרחבות לתהליכים דלקתיים בשריר הלב, שמעמידים בסיכון גבוה את הספורטאים - מקצוענים וחובבנים כאחד.
דיווחים קודמים כבר הראו כי נגיף הקורונה, המסוגל לפגוע כמעט בכל רקמה בגוף, עלול לגרום לנזק ללב הדומה אף להתקף לב. עם זאת, הפגיעה השכיחה לא פחות, היא הדלקת הלבבית, המכונה מיוקרדיטיס בשריר הלב עצמו, או פריקרדיטיס במעטפת הלב.
בדיקת אקו לב של צעיר ישראלי שהחלים מקורונה קלה, וביקש לחזור לפעילות ספורטיבית. הבדיקה מראה דליפה (הצבע הכחול) משמעותית דרך המסתם של אבי העורקים (אאורטה) שעלולה לסכן את חייו בזמן פעילות ספורטיבית

באחד הדיווחים האחרונים שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology, בוצעה ל-26 אתלטים סריקת לב לאחר שהחלימו מקורונה. 12 מתוכם סבלו מתסמינים קלים מאוד שכללו כאב גרון, קוצר נשימה או חום, והאחרים לא סבלו כלל מסימפטומים. החוקרים מצאו שאצל 15% מהנבדקים נמצאה דלקת בשריר הלב כבר לאחר 11 יום מהיציאה מהבידוד, ואצל 31% נמצא נזק חמור לשריר הלב, שעדיין לא ברור אם יצליחו להחלים ממנו.
האיגוד לרפואת ילדים האמריקני כבר פרסם הנחיות, שעל כל הילדים לעבור בדיקת רופא לפני חזרה לפעילות ספורטיבית, וכי אלה שלקו בתסמינים כלשהם, צריכים לעבור בנוסף גם בדיקת אק"ג ובדיקת רופא, שעשויה לכלול גם אקו של הלב.

נזק לשריר הלב

בשבועות האחרונים התגלו מקרים אחדים של ספורטאים מקצועיים וחובבים, שהחלימו ממחלת הקורונה והגיעו לבדיקת קרדיולוג לפני החזרה לפעילות ספורטיבית. אצל חלק מהם נמצאה עדות לנזקים לשריר הלב, למעטפת הלב ולעורקים הראשיים.
ד"ר דני הדס, מומחה לקרדיולוגיית ילדים ולקרדיולוגיית ספורט, מצא לאחרונה אצל שלושה ספורטאים חובבים נזקים כאלה לשריר הלב, שבעת פעילות ספורטיבית היו עלולים לסכן את חייהם. "באחד המקרים נצפתה דליפה מסוכנת מאבי העורקים", מספר ל-ynet ד"ר הדס, "במקרים אחרים ראינו עדות לדלקת של שריר הלב עצמו ושל מעטפת הלב".
1 צפייה בגלריה
ד"ר דני הדס
ד"ר דני הדס
ד"ר דני הדס הקרדיולוג מבצע אקו לב
"הצעירים שבדקנו היו בריאים לחלוטין לפני הקורונה", אומר ד"ר הדס, "וגם כשחלו בקורונה, לקו במחלה קלה מאוד, כמעט ללא תסמינים. הנזקים שמצאנו בלב ובכלי הדם, מבהירים שפעילות גופנית אצלם בשלב כזה, עלולה לסכן את חייהם, ובמקרים מסוימים לגרום לדום לב ולמוות".
משרד הבריאות טרם גיבש המלצות לחולי קורונה לפני חזרה לפעילות ספורטיבית, אולם על פי הנחיות שפרסמו איגודי בריאות בעולם, ובראשם האיגוד האמריקני לרפואת ילדים, אלה ההמלצות המסתמנות שכוללות בדיקת רופא, ביצוע אק"ג, והפניה לקרדיולוג לביצוע אקו של הלב בכל מקרה של ממצא שאינו תקין.