עייפות כרונית, קשיי נשימה וכאבים: עוד ועוד צעירים ללא מחלות רקע, שהחלימו ממחלת קורונה בדרגות שונות, מדווחים על התסמינים הקשים שמלווים אותם חודשים לאחר ההחלמה. איריס פרידמן ורפי פרלשטיין, שניהם בני 22, התראיינו באולפן ynet וסיפרו על מחלת הקורונה שמסרבת לעזוב אותם.
"בזמן המחלה עצמה היו לי כמה ימים ממש קשים. הרגשתי עייפות, היה לי חום, שיעולים. אחרי כמה ימים התחילו לי קשיי נשימה מאוד חזקים והייתי צמודה למשאף. זה לא שפעת", מספרת פרידמן, המתגוררת בבאר שבע. "בזמן המחלה הייתי במלון משהו כמו 17 יום, ואחרי 3 ימים ללא תסמינים שוחררתי. הייתי בבית עוד כמה שבועות אחר כך, לא הצלחתי לחזור לעבוד. שרף לי החזה כשנשמתי וסבלתי מקשיי נשימה".
3 צפייה בגלריה
איריס פרידמן
איריס פרידמן
איריס פרידמן
(ynet)
גם אחרי שמבחינה קלינית היא החלימה ממחלת הקורונה, פרידמן מתארת את החודשים מאז כקשים. "יש ימים שפתאום כואבות לי הרגליים הידיים, אני מרגישה עייפות בכל הגוף וממש קשה לי לנשום. זה גורם לך לחשוב שמשהו לא בסדר איתך, אולי המחלה לא באמת עברה לי. זה לא רק פיזי, זה גם נפשי. המחלה נשארת איתי, כל שיעול מדליק נורה אדומה, קשה לא להפסיק לחשוש שמשהו לא בסדר איתי".
רפי פרלשטיין, הצעיר הנוסף שהתראיין באולפן, חווה מחלה קשה יותר לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. "נדבקתי בבית הכנסת. היו שם לפחות 150 מתפללים שלא שמרו על ההנחיות. אחרי כמה ימים חום הגוף שלי הגיע ל-40 מעלות, הרגשתי כאבים בגב ובשרירים ועברתי שבועיים לא פשוטים. אני כבר חודש אחרי ההחלמה ועדיין ומרגיש את זה.
"אני מרגיש עייפות נוראית, זו עייפות כרונית שמלווה אותי כל הזמן. לא משנה כמה קפה אשתה או כמה אשן. הכאבים בגב וברגליים לא משחררים אותי. אתמול חזרתי מהעבודה ב-6 וכבר ב-8 חשבתי שאני מתמוטט". רופאיו של פרלשטיין ייעצו לו לקחת ויטמינים כדי לחזק את הגוף, אך לדבריו, "שום דבר לא עוזר".
3 צפייה בגלריה
רפי פרלשטיין
רפי פרלשטיין
רפי פרלשטיין
(ynet)
הוא מדגיש את החשיבות שבעטיית מסכה: "אני רואה זילזול באופן חד משמעי בעניין של המסכות. אתמול הסתובבתי בירושלים ולא פגשתי אפילו אדם אחד עם מסכה. אין אכיפה בכלל, ומי שחושב שיש אכיפה - טועה. אני הדבקתי שלושה אנשים שהיו לצידי בבית, והם היו יכולים לא להידבק אם היו משתמשים במסכה. המסכה מונעת הדבקה, וזה הוכח באופן חד משמעי. ללכת בלי מסכה זה לסכן אחרים, זה לא משחק ילדים".

עייפות וסיבוכים הורמונליים: השפעות הקורונה על המחלימים

תופעות הלוואי שנמשכות חודשים לאחר ההחלמה מהמחלה כבר דווחו בידי מרכז המידע והידע למערכה בקורונה בחודש יולי. גם שבועות וחודשים אחרי שהחלימו, דיווחו חולי קורונה ברחבי בעולם על שורה של סיבוכים ונכויות, ללא קשר לאופי מחלתם. בעולם נמצאו דיווחים על שורת סיבוכים ונכויות מתמשכים המופיעים במחלימים מהמחלה. כך, גם אלו שסבלו ממחלה קלה עשויים לסבול מסיבוכים שונים בעתיד. זאת בדומה למחלימים מנגיפי קורונה אחרים כדוגמת ה-SARS וה-MERS, שסבלו בחלקם מנזקים גופניים ארוכי טווח ואף תמידיים.
מרבית הסיבוכים הידועים שדווחו בדו"ח סובבים סביב מערכת העצבים, וביניהם תתרנות (אובדן חוש הריח) ממושכת, ירידה בשמיעה, עייפות וחולשה כרוניות, קושי בריכוז, פגיעה לבבית, נזק ריאתי וקשיי נשימה מתמשכים, סיבוכים הנובעים מקרישיות יתר (כגון שבץ מוחי), סיבוכים הורמונליים (כגון סוכרת) ואף סיבוכים פסיכיאטריים. בילדים נמצאו הפרעות אימונולוגיות.
רשימת המחלות הנלוות להדבקה ב-COVID19 היא ארוכה כל כך, עד שלאחרונה הוקמה קבוצת פייסבוק שבה חברים כבר אלפי מחלימי קורונה, שמתארים עוד ועוד מתסמיני המחלה הממושכת, הרבה אחרי ההחלמה "הרשמית". בין התופעות השכיחות שנמשכות הרבה אחרי ההחלמה, תוארו עייפות, הפרעות בקצב הלב, קוצר נשימה, צלקות בריאות, כאבי מפרקים, שכחה, אובדן חוש ריח כרוני, ונזקים לאיברים פנימיים.
באחד המחקרים באיטליה, נמצא כי 87% מהמטופלים שאושפזו כתוצאה ממחלת קורונה, המשיכו לדווח על תסמינים גם חודשיים אחרי ההחלמה. נתונים מסקר קורונה נוסף שהשתמש בדיווחי מיליוני מחלימי קורונה באמצעות אפליקציה מיוחדת בארה"ב ובשוודיה, הראו כי 15-10% מהמשיבים, כולל אלה שסבלו ממחלה שהוגדרה "קלה", לא החלימו במהירות.
בתוך כך, יומיים לפני סגר בן שלושה שבועות שיתחיל בערב ראש השנה, עוד 5,523 ישראלים אובחנו אתמול (ג') עם קורונה. מדובר במספר שיא של נדבקים ביום מפרוץ המגפה. לפי נתוני משרד הבריאות פוענחו אתמול כ-55 אלף בדיקות קורונה שב-10% מהן התקבלו תוצאות חיוביות. כלומר 1 מתוך 10 בדיקות הייתה חיובית.לפי משרד הבריאות, מספר המאומתים מאז שהנגיף הגיע לארץ עומד על 166,794.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,153 חולי קורונה, 535 מהם במצב קשה. 138 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים עומד על 1,147. במקביל, תיקן משרד הבריאות את הנתונים של יום שלישי - ולפיהם אובחנו 4,810 נדבקים ולא יותר מ-5,000. מכך יוצא שבתוך יומיים אובחנו בישראל 10,333 נדבקים חדשים בקורונה.