ממצאים ראשוניים ומדאיגים של סקר בדיקות הסרולוגיה לקורונה בישראל: נתונים שהגיעו ל-ynet מאחת מקופות החולים, חושפים כי שיעור הישראלים המוגנים מפני נגיף הקורונה הוא נמוך ביותר. משמעות הדבר היא שמרבית הישראלים עוד חשופים להדבקה ונמצאים בסכנה לפיתוח מחלה. הממצאים המלאים יפורסמו על-ידי משרד הבריאות בשבועיים הקרובים.
2 צפייה בגלריה
מעבדת קורונה
מעבדת קורונה
בדיקות הסרולוגיה מצאו: "מרבית הישראלים לא מוגנים מהנגיף"
(צילום: AFP)
מהנתונים באחת מקופות החולים עולה כי רק 3-2% מהנבדקים נמצאו בעלי רמת גבוהה של נוגדני IgG, המעידים על חשיפה לנגיף הקורונה. מדובר בשיעור גבוה פי 10 משיעור החולים המאומתים. הנתונים הללו, שדומים לנתונים ממדינות אחרות בעולם המצביעים על כך ששיעור ההדבקה גבוה מהידוע למשרד הבריאות, כלומר נדבקים רבים עדיין מסתובבים "חופשי" מבלי שמערך החקירות האפידמיולוגיות איתר אותם. נתונים אלה מעידים גם על כך שמרבית הישראלים, כאמור, אינם מוגנים בפני הנגיף וחשופים להדבקה ולמחלה שעלולה להיות קשה מאוד.
סקר הסרולוגיה הארצי של משרד הבריאות החל לפני כחודש, כשבשלב הראשון נבדקו עשרות אלפי ישראלים מ-190 יישובים, באופן רנדומלי בקופות החולים בעת שהגיעו לבדיקות דם שגרתיות. כל נבדק מילא שאלון המפרט האם הייתה חשיפה ידועה לחולה מאומת, או האם הנבדק סובל מתסמינים המחשידים למחלת הקורונה. בדיקות הסקר בוצעו בשלב מאוחר יחסית מאז פרוץ מגפת הקורונה בישראל, משום שבמשרד הבריאות נבדקו ערכות רבות עד למציאת הערכה בעלת הדיוק הגבוה ביותר. מדד הסגולגיות (ספציפיות) שמסוגלת להגיע אליו הערכה שנבחרה מגיע ל-99.4%, והרגישות עומדת על כ-84%.
בדיקות הסרולוגיה הן בדיקות דם המאפשרות לזהות באופן איכותני (קיים או לא קיים) או באופן כמותני (באיזו רמה קיים) את כמויות הנוגדנים השונות בגוף האדם. ישראל רכשה כמות של כ-250 אלף בדיקות סרולוגיה איכותניות מסוג IgG, כלומר כאלה שמגלות האם קיימים נוגדני IgG נגד קורונה או לא. הבדיקות אינן בודקות מה ערך הנוגדנים – האם ברמה גבוהה או נמוכה.
סקר הנוגדנים אמור לזהות לא רק את קיומם של נוגדנים נגד קורונה מסוג IgG המעידים על חשיפה בעבר לנגיף הקורונה, אלא לנבא את ההגנה מפניו. עם זאת, עדיין לא ברור עד כמה מוגנים אותם בעלי רמה גבוהה של נוגדנים מסוג IgG בפני הקורונה. התשובה לכך תתקבל רק בחודשים ואולי בשנים הקרובות. כך שהסקר נועד לתת הערכה ראשונית לגבי מידת חשיפת האוכלוסיה.
2 צפייה בגלריה
קורונה נגיף קורונה בדיקות סרולוגיות בדיקות דם
קורונה נגיף קורונה בדיקות סרולוגיות בדיקות דם
הבדיקות הסרולוגיות נמצאו מדויקות ב-99.4%
(ShutterStock)
"מדובר בשיעור נמוך שצפינו אותו", אומר ל-ynet גורם בכיר במערכת הבריאות שהשתתף בעיבוד נתוני הסקר. "אין כאן הפתעה גדולה. תיארנו לעצמנו ששיעור הישראלים בעלי נוגדנים גבוהים לקורונה, יהיה בערך פי 10 משיעור הנדבקים הידוע. זה מדאיג, כי זה אומר שישראלים רבים נדבקו בקורונה ולא אותרו, וממשיכים להדביק אחרים. בנוסף, זה אומר שמרבית הישראלים לא מוגנים מפני הנגיף. לא תהיה ברירה אלא להמשיך ולעטות מסכה, לשמור על ריחוק, ולדעת שבעצם – כל אחד לידכם חשוד כמדביק פוטנציאלי".
נתונים נוספים התקבלו בסקר סרולוגיה שנערך במרכז הרפואי העמק, שם נסקרו 100 אנשי צוות רפואי, שנחשפו לחולי קורונה. מהסקר עלה שאף אחד מהנבדקים לא פיתח נוגדנים לקורונה. "הסקר הזה לימד אותנו שכשאתה מוגן בצורה טובה, אתה לא נדבק", מסבירה ד"ר ביביאנה חזן מהמרכז הרפואי, "מצד שני צריך לזכור שהסקר גם מלמד שמרביתנו לא מחוסנים נגד הקורונה, בניגוד לתאוריות שניתנו בעבר".
"אנחנו נצטרך להמשיך לחיות לצד הנגיף הזה עוד שנה לפחות", מוסיפה ד"ר חזן, "סקר הנוגדנים מראה שככל הנראה על כל אדם אחד שנדבק יש עוד 10 אנשים שנדבקו ואנחנו לא יודעים עליהם, ובתוך כך מרביתנו כלל לא מוגנים מפניהם. אלו ממצאים מדאיגים, שרק מדגישים את הצורך להקפיד על כל כללי ההגנה מפני הנגיף. אני לא חושבת שצריך להיכנס להיסטריה ולשתק את המדינה, אבל בהחלט נהיה חייבים להמשיך לעטות מסכות, להימנע מאירועים המוניים של מעל 50 איש, ולשמור על האוכלוסיות בסיכון והקשישים".