היום (ב') מתחיל הסקר הסרולוגי הלאומי שמוביל משרד הבריאות, ומבוצע על ידי קופות החולים בישראל. כחלק מהמאמץ למיפוי נדבקי הקורונה בישראל, יעברו כ-80 אלף בני אדם את הבדיקה הסרולוגית במוקדים שונים בארץ, כדי לספק תמונת מצב עדכנית על התפשטות הנגיף. איך זה יעבוד, מה אומרות התוצאות, והאם הן יוציאו אתכם מבידוד או יאפשרו לכם לצאת בלי מסכה או לטוס לחו"ל?

מה הן בדיקות הסרולוגיה?

בדיקות סרולוגיות הן בדיקות דם, המאפשרות לזהות באופן איכותני (קיים או לא קיים) או באופן כמותני (באיזו רמה קיים) את כמויות הנוגדנים השונות בגוף האדם. ישראל רכשה כמות של כ-250 אלף בדיקות סרולוגיה איכותניות מסוג IgG, כלומר כאלה שנותנות תשובה: האם קיימים נוגדני IgG נגד קורונה או לא. הבדיקות אינן בודקות מה ערך הנוגדנים – האם ברמה גבוהה או נמוכה.
2 צפייה בגלריה
מעבדת הבדיקות הסרולוגיות
מעבדת הבדיקות הסרולוגיות
מעבדת הבדיקות הסרולוגיות של מכבי
(דוברות מכבי שירותי בריאות)

מי יעבור בדיקות סרולוגיות לקורונה?

בשלב הראשון ייבדקו כ-70 אלף ישראלים באופן רנדומלי בקופות החולים במסגרת הסקר הלאומי. בשלב זה בחר משרד הבריאות עשרות יישובים שבהם ייבחרו אנשים שמגיעים לבדיקות דם שגרתיות להשתתף בסקר, זאת בכדי לקבל תמונת מצב מייצגת, לבדוק מה רמת התחלואה בישראל וכמה נחשפו לנגיף הקורונה. בהמשך יתבצע מעקב אחר הנבדקים כדי לוודא האם אלה שבגופם נמצאו נוגדני IgG נגד קורונה – אכן נדבקו במחלה ולמשך כמה זמן היו מוגנים.

עד כמה בדיקות הסרולוגיה מדויקות?

משרד הבריאות ערך בחודשיים האחרונים בדיקות על ערכות רבות, ונמצא כי הערכה שנבחרה היא בעלת רמת דיוק גבוהה למדי: מדד ה"סגוליות" (ספציפיות) מגיעה ל-99.4%, והרגישות (סנסיטיביות) היא כ-84%.

היכן מתבצע סקר הנוגדנים?

הסקר ייערך בכ-190 יישובים שנקבעו על ידי מכון גרטנר של משרד הבריאות.

מה הם הנוגדנים?

הנוגדנים הם ה"חיילים" של מערכת החיסון המתבייתים על הפולש הזר. במקרה של נגיף הקורונה COVID19, נוגדנים אלה מנטרלים אותו, ומאותתים למערכת החיסון להסתער עליו כדי להשמידו. לנוגדנים יש ערך נוסף: הזיכרון החיסוני. בפעם הבאה שאותו פולש זר יחדור לגוף, הם יזהו אותו במהירות, ינטרלו אותו ויזעיקו שוב, הפעם במהירות, את תאי הדם הלבנים להסתער ולהשמיד את הנגיף.

אלו סוגי נוגדנים יש?

בגופנו סוגים רבים של נוגדנים, העיקריים שבהם הם נוגדן מסוג IgM, הוא ה"חייל" הראשון במערכה שמסתער על הפולש הזר כבר בשלבים הראשונים. בנוסף, קיים נוגדן מסוג IgG, המופיע בשלבים מאוחרים יותר של הזיהום (ובמקרה של נגיף הקורונה – לאחר כשבועיים מההדבקה), ומסמל למעשה כי הגוף מחוסן. ה-IgG הוא הנוגדן המהווה "זיכרון חיסוני", שמאפשר בזיהום הבא להתביית במהירות על הפולש הזר ומיד למנוע את התפשטותו בגוף.
צפו: כך נראית מעבדת הבדיקות הסרולוגיות לקורונה

איך אפשר לבקש לעבור את הבדיקה?

ניתן לנסות ולבקש מרופא המשפחה לעבור את הבדיקה, הדורשת גם מילוי שאלון, והסכמה להמשך מעקב רפואי. חשוב לזכור, שאם הסכמתם לבצע את הבדיקה, ייתכן ותתבקשו לעבור גם בדיקות קורונה תקופתיות, שעלולות להכניס אתכם לבידודים ממושכים.

למי תינתן עדיפות בבדיקות?

במשרד הבריאות מתכוונים להתמקד תחילה באוכלוסיות בסיכון גבוה להדבקה: צוותים רפואיים שעלולים להידבק ולהדביק אחרים, קשישים עם מחלות רקע, ודיירי בתי אבות. הבדיקה היא על בסיס התנדבותי, ואינה חובה.

היכן מתבצעות הבדיקות?

בכ-190 ישובים, במרפאות ייעודיות של קופות החולים.

כיצד ותוך כמה זמן מקבלים תשובה?

בדיקות הסרולוגיה זולות מהירות והתשובות להן מתקבלות תוך כ-50 דקות בלבד מרגע הכנסת המבחנה למעבדה. התשובה תישלח גם למשרד הבריאות וגם לקופת החולים, והיא תשמש לאיסוף הנתונים הסטטיסטיים. התשובה תופיע כתוצאת בדיקת דם רגילה. אם שלילית, תתקבל התוצאה "Covid19-IgG NEG", שפירושה: לא אותרו נוגדנים מסוג IgG נגד קורונה בדמך. הנתונים הם לצרכים סטטיסטיים בלבד, ואין בתשובה זו משום שינוי בהנחיות הנדרשות להגנה בפני קורונה.
2 צפייה בגלריה
הבדיקות הסרולוגיות לנוגדני קורונה: תוצאות תוך 50 דקות
הבדיקות הסרולוגיות לנוגדני קורונה: תוצאות תוך 50 דקות
הבדיקות הסרולוגיות לנוגדני קורונה: תוצאות תוך 50 דקות
(צילום: shutterstock)

אם נמצאו אצלי נוגדנים – אני יכול להסתובב בלי מסכה?

לא. אין עדיין כל הוכחה שרמת נוגדני IgG גבוהה מעידה על חסינות מהמחלה. זוהי רק השערה, לאור הידוע מזיהום בנגיפים קודמים. כך, גם אם קיימים אצלכם נוגדנים, אתם עדיין עלולים להידבק בנגיף הקורונה ולחלות. בנוסף, עוד לא ידוע למשך כמה זמן נשארים הנוגדנים בגוף. תשובות לשאלות אלו אמורות להתקבל מסקר הנוגדנים הזה.

אם קיבלתי תשובה חיובית - האם עליי לעבור בדיקה נוספת לגילוי קורונה?

בשלב זה, לא ברורות המשמעויות של תשובה חיובית המעידה על הימצאות נוגדנים מסוג IgG נגד קורונה. עדיין אין מסקנות חד משמעיות ברחבי העולם האם קיומם של נוגדנים אלה מגן מפני קורונה, או שהוא רק מעיד על תחלואה. זו הסיבה לסקר הנוגדנים הלאומי, שיצטרף לממצאים מכל העולם שיסייעו להגיע למסקנות כלשהן על כוחן של בדיקות הסרולוגיה. על פי ההערכות, המסתמכות על בדיקות סרולוגיה מנגיפים אחרים הידועים לאדם, נוגדני IgG אכן אמורים להגן בפני הדבקה בקורונה, למשך מספר חודשים או יותר.
חשוב לזכור כי הבדיקה שרכש משרד הבריאות מאתרת נוגדני IgG הנוצרים רק כשבועיים לאחר ההדבקה. בזמן זה, האדם הנבדק לא אמור להיות עוד מידבק, ועל כן אין הנחיות לעבור בדיקות קורונה חוזרות. עם זאת, חלק מהנבדקים עשויים להתבקש לעבור בדיקות קורונה במקביל לבדיקות הדם, שישמשו לצרכי מחקר וסטטיסטיקה.

האם מותר להסתובב בלי מסכה אחרי הבדיקה?

לא. כאמור, הבדיקה אינה פוטרת מהמשך שמירת ההיגיינה. עדיין לא ידוע מי עלול להמשיך ולהידבק, ומי מוגן מפני המחלה אם בכלל.

האם אפשר לבצע את הבדיקה בתשלום?

כן, בית החולים הדסה עין כרם מציע לעבור בדיקות סרולוגיה בתשלום, בירושלים וברמת גן. עלות הבדיקה היא כ-500 שקלים.