צחצוח השיניים וניקוי בחוט דנטאלי אינן הדרכים היחידות לשמירה על שיניים בריאות ולבנות. אכילת המאכלים הנכונים יכולה לשמור על השיניים מבריקות ויפות. הפחתת סוכרים ומזונות חומצתיים תעזור לחיזוק השן והלבנתה, ומאכלים עם סידן ירחיקו את העששת מהשיניים לזמן רב.
קבלו שישה מזונות ומשקאות שיהפכו את החיוך שלכם ליפה יותר:

1. גבינה

גבינה עשירה בסידן ופוספטים. אכילת גבינה לאחר הארוחה תעלה את ייצור הרוק, ובכך תפחית את החומציות בפה. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת General Dentistry מדווח כי ילדים בני 12 עד 15 שאכלו גבינת צ'דר, היו בעלי רמות חומצה נמוכות יותר בפה מאלו שאכלו יוגורט ללא סוכר או שתו כוס חלב. לאחר אכילת המזונות, המתבגרים ובני הנוער שטפו את פיהם במים. אז נמדדה רמת החומציות בפיהם 10, 20 ו -30 דקות לאחר השטיפה. אלה ששתו חלב או אכלו יוגורט לא הראו שינוי ברמת החומציות שלהם, אולם לאוכלי הגבינה הייתה ירידה מהירה בכל מרווחי המדידה. גבינה עשויה לנטרל את חומצת הרובד החיידקי, אמר אחד החוקרים והוסיף שהלעיסה מגדילה את ייצור הרוק - "כמו נהר, הרוק שוטף חלק מהחיידקים בפה".

2. תה

התה מכיל פוליפנולים ונוגדי חמצון המונעים חורים ומגנים על השיניים מפני פלאק וחיידקים. וכך זה עובד - תרכובות הנקראות פוליפנולים, שנמצאות בתה שחור וירוק, מאטות את צמיחת החיידקים הקשורים להיווצרות חורים בשיניים ולמחלות חניכיים. חוקרים מאוניברסיטת אילינוי בשיקגו גילו כי לאנשים ששטפו את הפה בתה שחור במשך דקה אחת, 10 פעמים ביום, היו פחות הצטברויות של רובד חיידקי על שיניהם מאשר אנשים ששטפו את פיהם במים. מה שכן, גודל והדבקות של לוחיתם הצטמצמו.

3. צימוקים

צימוקים מתוקים באופן טבעי ואינם מכילים סוכרוז או סוכר שולחן. כידוע, סוכר עוזר לחיידקים להיצמד למשטח השן, ומאפשר ייצור רובד חיידקי. צימוקים הם גם מקור לפיטוכימיקלים, העלולים להרוג חיידקי רובד שגורמים לחורים בשיניים. מעבר לכך מכילים הצימוקים מספר תרכובות שמגנים על הפה מצמיחה של חיידקים הקשורים למחלות חניכיים.
2 צפייה בגלריה
הפיטוכימיקלים ימנעו חורים בשיניים. צימוקים
הפיטוכימיקלים ימנעו חורים בשיניים. צימוקים
הפיטוכימיקלים ימנעו חורים בשיניים. צימוקים
(צילום: אורי שביט)

4. חמוציות

כמו התה, כך גם החמוציות מכילות פוליפנולים שעשויים למנוע היווצרות רובד חיידקי על דפנות השן, דבר שמונע היווצרות חורים בשיניים. אלא שכאן חייבת לבוא אזהרה - מכיוון שחמוציות, כשמן, חמצמצות, חברות שונות מוסיפות סוכרים אל תוך המוצר, מה שעשוי להשפיע על כל היתרונות הפוטנציאליים לשיניים המוזכרים כאן. לכן, כשאתם קונים חמוציות – הקפידו לבחור את אלו ללא תוספת הסוכר.

5. מים

כמה פשוט, ככה יעיל - שתייה מרובה של מים תורמת לבריאות החניכיים. המים מכילים מינרלים השומרים על בריאות השיניים ומחזקים אותן. בנוסף, המים שוטפים את הפה מחיידקים העלולים להזיק לשיניים ולחניכיים.

6. חלב

החלב מכיל הרבה סידן, המסייע לבריאות העצמות והשיניים. כמו כן, החלב מכיל פוספטים וויטמין D, המגנים על אמייל השן. חלב סויה, אגב, הוא פתרון מעולה לסובלים מאלרגיה ללקטוז. במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת של איגוד רופאי השיניים האמריקני נמצא כי שתיית כוס חלב לאחר אכילת מזון עתיר סוכרים כמו פירות יבשים ממותקים בסוכר, הורידה את רמות החומצה בפה יותר מאשר שתיית מים או מיץ תפוחים.
2 צפייה בגלריה
גבינה וחלב - יגרמו לחניכיים להיראות טוב יותר
גבינה וחלב - יגרמו לחניכיים להיראות טוב יותר
גבינה וחלב - יגרמו לחניכיים להיראות טוב יותר
(צילום: shutterstock)

חלב מנטרל חלק מהחומצה המיוצרת על ידי חיידקי רובד. אבל אם למשל תוסיפו חלב לדגני הבוקר הממותקים, תשיגו את ההיפך המוחלט - החלב הופך להיות סירופי ומתוק, וזה כבר לא טוב לשיניים. עם זאת, שתיית כוס חלב לאחר אכילת קינוח מתוק, כמו עוגת שוקולד, עשויה להגן על השיניים.