על רקע הודעת "מודרנה" לפיה הגישה בקשה לאישור שיווק החיסון שפיתחה נגד הקורונה במסלול החירום מהרשויות בארה"ב ובאירופה, גם בישראל נערכים לקליטת החיסון.
ישראל חתמה על הסכם עם מודרנה שבשלב הזה מבטיח חיסונים למיליון אזרחים. הסכם נוסף נחתם מול חברת "פייזר", שמבטיח חיסונים לארבעה מיליון אזרחים נוספים. בעוד שבשלב הזה לא צפויות הפתעות מיוחדות באשר לקבוצות שתקבלנה עדיפות בתור לחיסון, כשהראשונים להתחסן יהיו ככל הנראה חברי הצוותים הרפואיים ואוכלוסיות מבוגרות, לגבי אופן מתן החיסונים צפויה מתיחות בין משרד הבריאות לקופות החולים.
1 צפייה בגלריה
מי יפקח על חלוקת החיסונים לקורונה
מי יפקח על חלוקת החיסונים לקורונה
מי יפקח על חלוקת החיסונים לקורונה
(צילום: רויטרס)
על פי אחד התרחישים שהוצגו בימים האחרונים משרד הבריאות יקים מתחמי חיסון ויזמן אליו באמצעות קופות החולים את המתחסנים הראשונים. על פי ההצעה, במתחמים הללו יחסנו קופות החולים את 500 אלף המתחסנים הראשונים – אך כל המהלך יהיה תחת הפיקוח של משרד הבריאות, ובמתקן ייעודי שלו.
הסיבה לכוונה להקים את מרכזי החיסון קשורה לקשיים הלוגיסטיים הצפויים בשינוע ובשמירת מנות החיסון בקירור, וביתר שאת כאשר מדובר בחיסון של חברת פייזר, שמצריך הקפאה בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות. על מנת להתגבר על המכשול והקשיים הצפויים בשינוע המנות למאות הסניפים של קופות החולים, ואפילו למספר נמוך מזה – יוקמו מרכזי החיסון.
על פי ההצעה, קופות החולים יתרכזו באותם מתחמים ויחסנו את מבוטחיהן במנותק מהסניפים. עם זאת, במערכת הבריאות הבהירו אתמול כי הגורם שישפיע יותר מכל על אופן מתן החיסונים הוא מספר החיסונים שיגיעו. כמות משמעותית של חיסונים תגדיל את הסיכוי להקמת מרכזי החיסון, בעוד שכמות נמוכה יותר עשויה להביא לכך שהחיסונים יינתנו בסניפים. עם זאת, בשלב השני צפויים החיסונים להינתן על ידי הקופות באופן מלא.
"משרד הבריאות חוזר על טעויות העבר", אומר גורם בכיר באחת מקופות החולים. "זה מזכיר את הרצון של הגורמים המקצועיים במשרד לשלוט בכל נושא הבדיקות בתחילת המשבר, וראינו מה יצא מזה. אין שום סיבה לפעול בצורה ריכוזית כזאת, ואנחנו צריכים להיות אלו שנותנים את החיסון מההתחלה. לנו יש את כל המידע הרלוונטי על המצב הבריאותי של המבוטחים שלנו ואנחנו נהיה גם אלה שנדע לעקוב אחר ההשלכות של החיסון הזה, שאנחנו רחוקים מלדעת מהן. החיסונים צריכים להינתן בסניפי הקופות ולא במוקד ייעודי של משרד הבריאות. בנוסף, העברת כוח אדם מהקופות לאותם מרכזי בדיקות תאלץ אותנו למעשה להכפיל את כוח האדם שלנו ועלולה לשתק את הסניפים. אין ספק שיש פה אתגר לוגיסטי, אבל מרכזי חיסון הם לא הפתרון".
גורם אחר בקופות החולים טוען כי "יש כמה כיוונים שנבחנים כרגע, אבל יש גם לא מעט אי־ודאות. לקופות החולים צריכה להיות שליטה על התהליך מראשיתו".
בראיון ל"ידיעות אחרונות" הבהיר אתמול שר הבריאות יולי אדלשטיין כי בסבירות גבוהה מבצע החיסונים ההמוני כלל לא ייצא לפועל בתחילת 2021.
ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה.