1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)
יומיים אחרי שהודיעה כי יעילות חיסון הקורונה שלה היא 95%, מגלה מנכ"ל "פייזר" כי בכוונת החברה האמריקנית להגיש עוד היום (ו') אישור חירום שיאפשר את השימוש בחיסון. בריאיון לרשת NPR אמר המנכ"ל אלברט בורלה כי ענקית התרופות מקווה שכבר היום היא תגיש את בקשת האישור ל-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני.
לדברי המנכ"ל, אספקת החיסונים תחל שעות לאחר האישור. חצי מהחיסונים יועברו לאמריקנים, והחצי השני למדינות השונות ברחבי העולם. ישראל הגיעה עם מפייזר לסיכום על רכישת 8 מיליון חיסונים שיספיקו ל-4 מיליון אזרחים.

עם זאת, וכפי שנחשף ב-ynet, פייזר עדיין לא התחייבה מתי תספק את המנות לישראל. ייתכן שהחיסונים הראשונים שיגיעו לכאן יהיו אלו של המתחרה, חברת מודרנה - ישראל רכשה ממנה כמיליון וחצי חיסונים שיספיקו ל-750 אלף איש.
עם ההגשה ל-FDA אמור להיפתח התהליך שאמור להוביל למתן חיסונים כבר בתחילת החודש הבא, ואולי-אולי לסופה של המגפה. על הרגולטורים האמריקניים קיים לחץ לזרז את ההליכים, עקב התפשטות המגפה בארצות הברית ובעולם.
לאחר הגשת האישור, ה-FDA והיועצים העצמאיים שלו יבחנו אם החיסונים אכן מוכנים. אם אכן החיסונים יאושרו לשימוש, יהיה צורך להחליט כיצד לחלק את מנות החיסון המוגבלות לאמריקנים המחכים להם בקוצר רוח.
לפי הדיווחים שנמסרו, כ-25 מיליון מנות חיסון של פייזר יהיו מוכנות בדצמבר, 30 מיליון בינואר ו-35 מיליון בפברואר ובמרץ. מקבלי החיסון יקבלו שתי זריקות, בהפרש של שלושה שבועות.
שלשום הודיעה כאמור פייזר כי מסיכום תוצאות שלב 3 של החיסון לקורונה עולה כי יעילותו מגיעה ל-95%. לדברי פייזר, יעילות החיסון נמצאה עקבית בין כל המשתתפים ממוצאים שונים, ללא תופעות לוואי משמעותיות. היעילות בקרב מבוגרים מעל גיל 65 הנמצאים בסיכון מוגבר ללקות במחלה קשה הייתה מעל 94%. חברת מודרנה פרסמה מוקדם יותר השבוע נתונים ראשוניים לחיסון שלה, שהראו יעילות דומה - 94.5%.
הנתונים הטובים מהצפוי משני החיסונים, שפותחו בטכנולוגיה חדשה המכונה RNA שליח (mRNA), מעוררים תקוות לסיום מגפת הקורונה שכבר גבתה את חייהם של יותר מ-1.3 מיליון איש ברחבי העולם והביאה להרס כלכלות העולם.
הנשיא הנבחר של ארה"ב ג'ו ביידן התייחס בשבוע שעבר להתקדמות בפיתוח החיסונים של פייזר ומודרנה והזהיר את האזרחים שממתין לארה"ב חורף קשה, ושהחיסון יהיה מוכן רק בעוד כמה חודשים. הוא קרא לאמריקנים להקפיד על ההנחיות ולהמשיך לעטות מסכה ולשמור מרחק. "אפשר להציל רבבות" הוא אמר.