בשבוע האחרון נרשם שיא נדבקים חדש בנגיף הקורונה בישראל - 1,719 נשאים מאומתים ביום אחד. מספר החולים במצב קשה עומד על 181, ומספר החולים הפעילים בישראל נכון לאתמול (שלישי) הוא 22,324. התחלואה אמנם בשיאה, אך מומחים טוענים שהגל השני שונה באופיו מהגל הראשון.
קרן שכטר אזולאי, ראש מחוז דרום במכבי שירותי בריאות, התראיינה באולפן ynet והסבירה כי השוני הוא בעיקר באוכלוסייה החולה. "התחלואה בקורונה בגל השני היא בעיקר תחלואה של צעירים. רק 10% מהחיוביים בבדיקות נמצאים מעל גיל 60. נראה שהאוכלוסייה הזאת פיצחה את זה, לקחה אחריות ולכן רואים הרבה פחות חולים מגיל 60 פלוס".
"אין חיסון ואין תרופה לקורונה", סיפרה בריאיון, "אבל יש מה לעשות בעניין ההדבקה שנמשכת בארץ - הריחוק החברתי, המסכה והגיינת הידיים בסוף מנצחים. בחודשים האחרונים פרקנו כל עול וחייבים לבצע מהלכים לכווץ את ההדבקה".
מיגור ההדבקה ולקיחת אחריות אישית בקרב הציבור, מסבירה שכטר אזולאי, קשור גם בלחץ האדיר שמופעל כעת על המעבדות בגלל ריבוי הבדיקות. "נושא הבדיקות הוא קריטי. ברמה הלאומית המעבדות פשוט מפוצצות וקורסות ועוד לא התחלנו את החורף. אנחנו חייבים להשתמש במשאב הזה בצורה מושכלת".
לשיטתה של שכטר אזולאי, יש צורך בשינוי מדיניות הבדיקות כדי להימנע מקריסה. "כרגע הבדיקות מפוצצות באנשים בריאים, ואנחנו צריכים לראות איך הרגולטור משנה את המדיניות שלו כדי שאדם שמידרדר באמת, יקבל בדיקה בזמן. אנחנו מנהלים אירוע סופר כאוטי, זה סוג של אירוע 9/11 של מערכת הבריאות ושל המערכות בכלל - ככל שיהיו יותר חולים נצטרך לשנות את מדיניות הבדיקות.
"אנחנו מבינים את הלחץ הציבורי. חולה אחד ללא תסמינים יכול להדביק אלפי אנשים, אבל ל-70% מאלו שמבצעים את הבדיקות אין בכלל תסמינים. אנחנו נמצאים במצב שבו המעבדות מפוצצות עוד לפני תחלואת החורף. החשש הוא שלא נוכל לספק לאנשים שמידרדרים בדיקה כדי לדעת אם יש להם קורונה או לא. אנחנו קונים שקט בעיקר ברמה הלאומית עם אנשים בריאים או א-סימפטומטיים".
לדבריה "לא תהיה ברירה אלא לשנות את מדיניות הבדיקות, ולצד זה להמשיך להרחיב את כושר הבדיקות ברמה הלאומית".
למרות הצהרתו של שר הבריאות, יולי אדלשטיין, כי מדיניות הבדיקות שהונהגה עד כה בישראל היא מתירנית, קצב ההדבקה מטפס ואיתו גם מספר הבדיקות. בכירי קופות החולים מתריעים כבר שבועות כי אין ביכולתם לבצע את כמות הבדיקות האסטרונומית הנדרשת. בשבוע שעבר, לדוגמה, הגיעה כמות הבדיקות לשיא יומי של יותר מ-24,000 בדיקות. לשם השוואה, ב-30 במאי, סביב הימים בהם החלה עלייה במספר האבחונים, בוצעו כ-1,000 בדיקות בלבד. בעקבות המצוקה, הנחתה בשבוע שעבר קופת החולים מכבי את רופאיה להימנע מהפניית מטופלים א-סימפטומטיים לבדיקות קורונה – גם אם נחשפו לחולה מאומת.
כפי שפורסם ב-ynet, משרד הבריאות צפוי לשנות את מדיניות הבדיקות. אחד מהשינויים המשמעותיים צפוי להיות צמצום בסמכות רופאי המשפחה להפנות מבוטחים לבדיקות קורונה. עוד צפויים במשרד להכריז על צמצום משמעותי בהיקף הבדיקות בבתי הספר. אפשרות נוספת שנשקלת במשרד הבריאות היא לוותר על בדיקת קורונה לחולה שייתכן כי הבריא, ובמקום הבדיקה – לחכות מספר שבועות עד שייעלמו כל התסמינים.